BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Мандри Поступу.    Мікроскоп пана Юрка.    Арт-Поступ.    Спорт-Поступ.    Поступ реляксу.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
10 травня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  17:32 21-07-2017 -   Дорогу від вул. Зеленої до вул. Пасічної відремонтують  
  14:57 21-07-2017 -   Дорогу від вул. Зеленої до вул. Пасічної відремонтують  
  14:53 21-07-2017 -   У Львові за розкрадання 8 млн гривень бюджетних коштів арештували директора підприємства  
  14:50 21-07-2017 -   Знайдені ручні гранати мешканець Жидачівщини передав у шкільний музей  
  14:46 21-07-2017 -   Вулицю Замарстинівську відремонтують на ділянці від вул. Гайдамацької до вул. Липинського  
Україна
  14:44 21-07-2017 -   Полторак заявив про небезпеку російсько-білоруських навчань  
  14:39 21-07-2017 -   Суд закрив кримінальну справу проти Ляшка  
  14:38 21-07-2017 -   В Україні надзвичайна пожежна небезпека  
  14:35 21-07-2017 -   На нардепа Розенблата одягли електронний браслет  
  14:27 21-07-2017 -   ГПУ: На заводі Мотор Січ розікрали 350 млн грн  
Світ
  14:41 21-07-2017 -   Маск отримав дозвіл на тунель між Нью-Йорком і Вашингтоном  
  14:37 21-07-2017 -   У Техасі дозволили пороти учнів палицею  
  13:3 21-07-2017 -   Зірку американського футболу помилували після 9 років в'язниці  
  11:33 21-07-2017 -   У Греції від землетрусу постраждали понад 120 людей  
  10:14 21-07-2017 -   У Монако на аукціоні за мільйон євро продали годинник Путіна  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  ВІРТУОЗИ

___________________________________________________________________________

Маестро Міша Кац: Звук -- лиш продовження Музики
 
За тиждень перед XXII фестивалем дириґент Міша Кац приступив до роботи з філармонійним оркестром, з яким йому вже доводиться виступати вчетверте. Напередодні відкриття "Віртуозів" кореспондент "Поступу" зустрівся із маестро у репетиційній перерві.

-- Маестро, з Вашої роботи видно, що ставлення до людей, побудова взаємовідносин для вас визначальні?

-- Зізнаюся, що тому й еміґрував із цієї країни, де до людей ставляться самі знаєте як.... Тепер мешкаю у Франції і дуже з того щасливий, адже саме у Франції здобув те, до чого прагнув усе життя. Насамперед, повагу як до громадянина. Хоч ідеальних країн не існує, та мене постійно пригнічує ставлення до людей в усіх країнах колишнього Радянського Союзу. Нехай через бідність людям не можуть заплатити так, як вони цього заслуговують. Але ж повагу можна дати! Ну ось, наприклад, ваш дириґент Роман Филипчук -- чудовий музикант, багато років працює, то чому ж не дати йому, одному з кращих дириґентів України, звання заслуженого? Людина насправді давно його залужила. Аж ні, повторюється історія, як із моїм батьком: дивовижно видатний дириґент, який отримав звання заслуженого вже аж після виходу на пенсію, коли воно йому вже зовсім було непотрібне... Або ось Маркіян Гудзій -- як на мене, це найліпший концертмейстер України. Чому б йому не дати звання і цим якось подякувати за хорошу роботу. Адже він доклався до того, що у львівському оркестрі така хороша струнна група, я вважаю, найліпша в Україні.

-- Але ж існують проблеми в інших групах оркестру.

--У Києві вже купують третій комплект інструментів, хороших, японських. А у Львові грають на інструментах, струганих в епоху Наполеона чи навіть Петра Першого. А тарілки які, як покришка від бабусиного баняка до борщу? Ну як на ній можна грати? Вона ж годиться тільки для кухні!

-- Це недолік тільки інструментів, чи школи й системи?

-- Спершу дайте людині інструмент, а потім подивіться, на що вона знадна. Звісно, є великі проблеми школи, але людині для реалізації її таланту потрібні гідні умови, в тому числі й інструментарій. Та у Львові такий рояль, що сюди пристойний піаніст не поїде. У Києві вже є кілька шикарних концертних роялів (два "стейнвеї" і один -- "ямаха"). Львову достатньо одного, але з таким, як є, хорошого піаніста запрошувати не можна, -- ганьба! І в цьому виявляється "наплювательське" ставлення до культури. Колись, працюючи у Білорусі, де платня музикантів була катастрофічно мізерна, я зміг не тільки підняти її, а й примусити державу придбати на 150 тис доларів інструменти. Бажання повинно бути, бажання...

-- Чи Ви відчуваєте у львівському слухачеві це бажання?

--Тут дивовижний слухач, чудові люди, дуже чуттєва витончена публіка, якій це все необхідно. Тут залишилися дуже унікальна інтеліґенція, не зважаючи на всю розруху. Важливо зберегти цю інтеліґенцію: лікарів, учителів, журналістів, вчених, усіх, хто виконує інтелектуальну роботу. Це основний двигун машини, яка називається державою. А його рубають і рубають. Далі це просто небезпечно. У Львові люди з великим серцем і розумом. Кожного дня тут знайомлюся з якоюсь особою зі світлим і творчим внутрішнім світом. Тому я звертаюся до влади, до керівництва області: та помітьте нарешті, що тут люди живуть! Захід рятує вибудувана структура економіки й політики. Фінансова й інтелектуальна структура там взаємні. А тут, як вони були зруйнованими, так і залишаються. А є дві речі, які треба пильно берегти -- це екологія і культура, тому що для їхнього відновлення потрібні цілі століття.

-- А скільки часу потребується Вам для роботи з оркестром, щоб він грав на тому рівні, який Вас задовольняє?

-- Ми вже тиждень працюємо. У мене практично однакові вимоги до кожної ноти. Тобто для мене кожна нота -- це світло. Вона повинна бути виконана не тільки технічно досконало, а й, відповідно, духовно. Техніка -- це протез, а музика -- це стан душі. І вона повинна бути подана слухачеві у золотому перетині. Для цього душа повинна бути чистою, адже вона є провідником тієї енергії, яка існує поза нами. Божественна вібрація, яку почули Прокоф'єв, Чайковський, Лало, Берліоз, насправді існує правічно. На концерті має виявитися неважливим чи це львівський оркестр, чи дириґент Міша Кац, чи навіть Чайковський! Важливе те світло любові, якого шукають всі люди, прагнучи музики. Моє завдання розбудити людей так, щоб їхні очі уподібнилися очам їхніх дітей. Згадайте погляд дитини, яким вона дивиться на світ. З такими очима слід грати кожну ноту, щоб вона була несподіваною, як враження від картини великого художника. Завдання дириґента -- через технічне вдосконалення очищати людські душі, щоб туди йшло світло. Репетиція може бути важкою, але вона повинна бути радісною. У нас на репетиції, призначені на 10 годину, Маркіян Гудзій збирав оркестрантів на 8-му! І вони залюбки вправлялися, бо відчували велику відповідальність перед глядачем.

-- Яка концепція і драматургія Вашого концерту?

-- Перша частина -- це французька музика. Берліоз і Лало. Цього року виповнюється 200 років від дня народження Берліоза, і мені б хотілося віддати данину поваги цьому великому генію, який створив фантастичну симфонію. А ще цього року виповнюється піввіку від дня смерті Прокоф'єва. Ці дві дати -- народження і смерть -- примусили звернутися до "Ромео і Джульєтти", твору, де життя і смерть є особливими темами. У програмі цього концерту поєднано музику Прокоф'єва і Чайковського, написану за сюжетом Шекспіра. Отож перша частина (народження) -- дуже світла, сонячна музика, а друга (смерть) -- драматизована, як саме життя.

-- Чи доводилося Вам виступати із скрипалем, який солюватиме в концерті?

-- Це чудовий скрипаль, про якого я чув багато доброго. Я, до речі, щойно із Бухареста приїхав, де працював із філармонійним оркестром, який я дуже люблю. Тому тішуся, що з Лівіу Прунару тепер познайомився не заочно. Румуни дуже здивувалися, коли довідалися, що з їхнім скрипалем я зустрінуся в Україні. Але вся принада нашого життя -- у можливості цієї співдружності.

-- Музикою Ви хочете будити в людей емоції чи думки?

-- Хочу, щоб вони почули звучання душі до початку звуку. Я вважаю, що звук може розпочатися, а от музика ніколи не починається і не закінчується. Вона існує весь час. І навіть, коли ми її не чуємо, також. Завдання оркестру, коли я прошу "зіграти так, щоб ніхто не почув" -- розкритися настільки, щоб почули власну душу ті, хто в залі. Тобто ви повинні почути ту музику, яку передає стан душі, а не звук. Як великий актор виходить на сцену і ще навіть слова не вимовив, а в залі -- електричний шок від звучання його душі! На мій погляд, це найвищий рівень виконавської майстерності актора. Велика сила музики, яка не звучить, існує завжди. Тому я так піклуюся про стан душі музиканта. Бо звук -- лишень його продовження. Тоді відбувається та магія.

-- Отже Ви погоджуєтеся, коли Вашу манеру дириґування порівнюють і з шаманством?

-- Звісно, але це можуть робити всі, це в нас закладено внутрішньо, просто треба відкритися. Моя дружина Аніта родом із Мексики, ми зараз читаємо дивовижну книжку "Внутрішній вогонь", автор якої -- унікальна людина, яка жила із мексиканськими шаманами, Карлос Кастанеда. Та якщо ви поглянете на шаманів Мексики, Далекого Сходу, на монахів Тібету чи юдеїв, які вивчають Тору, то помітите, що всі вони говорять про одне й те ж. Я ж просто намагаюся на музику перекласти те, що вже було сказано. Манера дириґування -- пошук енергетичних потоків. Це не відстукування, бо будь-який цап може відбити такти, але хіба в цьому сенс музики?

Енергія приходить із зовні. Завдання дириґента: знайти, відкритися, прийняти, передати. Найскладніша і найважливіша робота -- із собою. Дириґент повинен повсякчас чистити цей енергетичний канал. Не створювати, а якомога чистіше передавати.

-- Чи Ви практикуєте якісь спеціальні тренінги для цього?

-- Кожного дня, як тільки розплющу очі, я стаю на стежку війни. Громадянської. Сам із собою. Із своєю недосконалістю. Це постійний процес. І кожну секунду ми повинні дякувати за те, що послані вдосконалюватися, що нам дарована ця шалено важка дорога, принада життя -- в переборюванні труднощів через страждання душевне й фізичне.

-- За яким внутрішнім камертоном Ви настроюєте цей оркестр, а відтак, і фестиваль загалом?

-- За формулою трійці: во ім'я Отця, Сина і Святого Духа. Цій тріаді відповідають такі складові, як публіка, оркестр, дириґент. Мої можливості лімітовані, оркестру -- так само. А можливості публіки необмежені... В одного чудового французького композитора є цікавий твір "Учень чарівника". Я не чарівник. Я ще тільки вчуся.

Розмовляла Марта ГАРТЕН









»  МЕТАЛ
У День міста львів`яни побачили МІФ на власні очі
Наталка КОСМОЛІНСЬКА
 
Навряд чи знайшовся хоч один львів`янин, який проминув на свято Дня міста майданчик біля порохової вежі, де пришвартувалась легендарна козацька "Чайка", роздмухали на кілька днів свої горни львівські ковалі, а у неділю навіть відбувся справжній костюмований лицарський турнір. Але тільки ті, хто уважно прочитав афішу Міжнародного фестивалю ковалів "Замкові брами", звернули увагу на нову абревіатуру одного з організаторів -- МІФ. Щоби дізнатись більше про те, що таке мистецько-історичний фонд (МІФ) і чого від нього очікувати, я зустрілась з його головою, відомим художником-ювеліром Олександром Павлюком.
Детальніше>>
»  ТЕКСТИЛЬ
Мистецькі переплетення
Наталка КОСМОЛІНСЬКА
 
Хоча секція текстилю Львівської спілки художників вже кілька років поспіль щороку влаштовує спільні оглядини доробку своїх членів, декому з найбільш працьовитих цього замало. Отож вони влаштовують понаднормові виставки. До Дня міста у КМЦ "Дзиґа" Володимира Ганкевич, Наталія Шимін і Ольга Парута-Вітрук влаштували спільну текстильну акцію "Переплетення".
Детальніше>>
»  З ЛЮБОВ'Ю
Свято Матері
Оля МАЛЕРИК
 
Усі звикли думати, що храм мистецтва -- це неодмінно театр чи музей. Львівський інститут фізичної культури більшість сприймає як храм спортових досягнень і не більше. Проте це не зовсім так. Інфіз славиться не тільки тим, у якій святковій атмосфері відбувається нагородження спортовців, а й як осередок, де ревно плекають українську культуру.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Герої нашого часу 
Погляд
  ·  Премія миру за війну 
  ·  День Перемоги чи Європи? 
  ·  ВТРАЧЕНИЙ ХАОС 
Поступ у Львові
  ·  Америка заходить зі Львова 
  ·  Комунальне телебачення вже працює 
  ·  Екскурсоводи просять захисту 
  ·  Перспектива візових проблем 
  ·  Іван Денькович: В ЛОО "Батьківщина" ситуація нормальна 
  ·  Ветеранам допоможуть 
  ·  Найкращих підприємців нагороджено 
  ·  Пам'ятник афганцям 
  ·  Наші мінеральні джерела 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Мрії про спільну валюту 
  ·  Постраждалий за Ющенка 
  ·  Третім будеш? 
  ·  У Симоненка інфаркту не було 
  ·  Український інтернет -- російськомовний 
  ·  Двопалатна реклама 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Авіакатастрофа у Конго 
  ·  Перепони на шляху поширення віруса 
  ·  Міст замість ненависті 
  ·  Дві атомні одиниці КНДР 
  ·  Ювілей Алієва в лікарні 
  ·  Хутра з кицьок та собак 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Мандри Поступу
  ·  Японія очима галичанина 
Мікроскоп пана Юрка
  ·  Мікроскоп пана Юрка 
Арт-Поступ
  ·  У День міста львів`яни побачили МІФ на власні очі 
  ·  Мистецькі переплетення 
  ·  Маестро Міша Кац: Звук -- лиш продовження Музики 
  ·  Свято Матері 
Спорт-Поступ
  ·  Землетрус не відбувся 
  ·  Фінський тайфун зупинили шведи 
  ·  КОРОТКО 
  ·  СПОРТ-НОВИНИ 
Поступ реляксу
  ·  ГОРОСКОП 
  ·  ТЕАТРИ 
  ·  ІМПРЕЗИ 
  ·  ВИСТАВКИ 
  ·  ФЕСТИВАЛЬ "ВІРТУОЗИ" 
  ·  КІНОТЕАТРИ 
Пост-Faktum
  ·  Князі Ростиславичі. Перша галицька династія 
  ·  КАЛЕНДАР