BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds

    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Пост-Faktum.    Дайджест Поступу.    Арт-Поступ.    Ї-Поступ.    Спорт-Поступ.   
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
6 травня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
Купол
Львів
  17:28 25-11-2014 -   До 15 грудня у Львові можна буде помолитися перед іконою, що допомагає алкозалежним  
  16:19 25-11-2014 -   Школу у Щасті відновлюватиме Львівщина  
  15:15 25-11-2014 -   У Львівській ОДА розпочались інтерактивні навчання для переселенців  
  12:15 25-11-2014 -   На конкурсі «Міс світу» Україну представлятиме львів'янка  
  12:9 25-11-2014 -   У Львові горіла квартира у багатоповерхівці  
Україна
  17:26 25-11-2014 -   У колишнього директора Департаменту держзакупівель Міноборони вилучили $420 тисяч  
  16:17 25-11-2014 -   Заяви Києва про вступ у НАТО створюють проблеми - глава МЗС Франції  
  15:12 25-11-2014 -   "Укрзалізниця" хоче припинити рух усіх поїздів у зоні АТО  
  12:13 25-11-2014 -   Прокуратура оголосила в розшук екс-голову правління Укрінбанку  
  12:11 25-11-2014 -   У Центренерго викрили злочинну схему, заарештований заступник голови  
Світ
  15:13 25-11-2014 -   На Мадагаскарі від чуми померло близько 50 людей  
  8:48 25-11-2014 -   Режисер Ельдар Рязанов госпіталізований у важкому стані  
  8:41 25-11-2014 -   Естонія хоче допомогти Україні у створенні кібероборони  
  8:40 25-11-2014 -   Швеція знайшла докази іноземної розвідки у своїх водах  
  8:31 25-11-2014 -   Президент Туреччини каже, що права жінок "суперечать природі"  

Новини від RedTram


  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  МАЛЯРСТВО

___________________________________________________________________________

Портрети-притчі від Романа Безпалківа
Оля МАЛЕРИК
 
Нерідко трапляється, що творіння митця ми знаємо краще, аніж його життя. Так сталося і з Романом Безпалківим -- одним із талановитих майстрів львівського малярства, виставку портретів якого експонує Національний музей у Львові до 65-літнього ювілею митця.

Нещодавно мені випала приємна нагода поспілкуватися з художником та оглянути його картини. Враження від побаченого й почутого були настільки сильні, що завагалася: чи не забракне слів, які б правдиво розповіли про цю надзвичайну людину? А дивовижне у ній усе, насамперед біографія.

Роман Михайлович Безпалків народився 15 квітня 1938 року в Глушині Бродівського району Львівської області. У 1962 році закінчив Львівський медичний інститут. Три роки працював за фахом у містечку Скала-Подільська, що на Тернопільщині. Здавалося б, усе вирішено, однак, думки і помисли юнака були захоплені мистецтвом.

"Я багато читав, слухав музику, писав вірші, навіть прозу. Ґрунтовно ознайомився із творчістю таких світових художників, як В. Ван Гоґ, Н. Пуссен, П. Сезан", -- згадує ювіляр.

Життя ніби зумисне спрямовувало увагу молодого медика на фантастично мальовничу природу маленького містечка над Збручем. І він малює етюди...

"Стриєчний брат Михайло (тепер викладач львівської академії мистецтв Михайло Безпалків) розповів, як це робиться, адже він малював змалку. Я і фарби в нього брав, -- звіряється митець. -- Згодом мої картини він показав в інституті..."

Саме в цей час художник робить свої перші кроки, перші серйозні заявки. Проте мине ще не один рік. Доки Роман Безпалків стане автором картин "Т. Шевченко"(1985 р.), "Б. - І. Антонич (1987 р.), "Мама" (2000 р.), "Леся Українка" (2002 р.).

"У 1965 році я вступив до Львівського інституту декоративного і прикладного мистецтва (тепер ЛАМ) і в 1971 році закінчив його. З 1970 р. працюю викладачем живопису в Львівському коледжі декоративного і ужиткового мистецтва ім. І. Труша. Насолоджуюся працею у колективі викладачів і студентів, де панує доброзичлива, творча атмосфера, -- тішиться автор виставки. -- Жодної миті свого життя не уявляю без спілкування з ними".

І ці люди відповідають йому взаємністю.

"Справді гуманна, справді велика й велична мета: медик за фахом. Він вирішує лікувати людську душу, а не тіло, хоча медицина -- це також важливо, -- розповідає студентка Ярина Юрик. -- Ставлення до студентів демократичне. Роман Михайлович не бере пензля і не виправляє, на наполягає: зроби так чи так, -- а завше допоможе порадою. Як педагог, прищеплює своїм учням не тільки академічні знання. А й дбає про їхні естетичні смаки, виховує в них почуття патріотизму, служіння народові".

Ньютон колись написав: "Якщо я далеко бачив, то це тому, що я стояв на плечах велетнів". Такими велетнями свого часу для Романа Безпалківа були його викладачі Р. Сельський, В. Патик, Д. Крвавич. А тепер вже й сам п. Роман стає таким велетнем для юних художників. Люди, котрі мають змогу з ним працювати, спілкуватися, споглядати його твори, вчитися і набиратися досвіду, просто щасливі.

-- Романе Михайловичу, що таке творчість у Вашому розумінні?

-- Творчість -- це щось дуже інтимне і тримається на дуже тонких нюансах. Про неї неможливо розповісти. Це щось непізнане. Це якийсь поштовх (інколи зовсім не відомо, від чого він йде). Який або виллється в щось, або й ні. Це хробак, який точить, точить всередині і ти зрештою погоджуєшся і кажеш: "Добре, я зроблю так, як ти хочеш". Звідки з'являється механізм творчості? Можна придумати пояснення, пожартувати, але це не те. Так, колись я запитав у І. Білозора, як пишеться пісня. Мабуть, ти переповнений тими звуками, сідаєш за інструмент, і ...

-- Як оцінюєте свою творчість Ви, і якою є думка глядача, якщо це Вам відомо?

-- Глядач часто оцінює твори образотворчого мистецтва з позиції "схоже-несхоже". Проте мистецтво є іншого ґатунку, -- воно створює художній образ. Складність звернення до малярського мистецтва полягає в тому, що аналіз його творів передбачає пошук не тільки схожості, а й художнього образу, створеного автором, віддзеркаленої перетвореної дійсності та ставлення до неї митця. І на всіх цих картинах -- я. Це мої автопортрети, кого б я не малював. І це не тому, що я люблю себе. Я люблю цих людей. Бути майстерним глядачем -- означає емоційно співпереживати твір. Дуже часто глядачі шукають якісь недоліки. Якщо дивитися анатомічно, то вони, звісно, є. Деформація мусить бути. До міліметра все не виміряєш. Та шукати потрібно щось співзвучне тобі, відкрити для себе таїну душі художника, світ його мрій, фантазій.

(Оглядаю експозицію, а Роман Михайлович захоплено розповідає про 40-річну дружбу з актором Юрієм Брилинським, про дружину Ольгу, про донечку Христину. Ось на одній картині вона, відвернувшись від іграшкового ведмедика, читає книжку, ведмедик її більше не цікавить, їй 11 років... А ось портрети сучасників (Ніна Бічуя) та історичних осіб (Маркіян Шашкевич). І ось цей незабутній. Зима. Петербург. Голі дерева Літнього саду засніжені. Славетні мармурові скульптури оббиті дошками. Залізна брама і очі...

-- Як шматували мене колишні ідеологи за цей портрет Шевченка! -- скрушно хитає головою художник. -- А за Франка!...

(Івана Франка митець недаремно, мабуть, зобразив біля верби, старого, мудрого, вічного дерева -- символу України. В народі кажуть, що те місце, де росте верба, освячене. Там немає зла, там б'є чисте, цілюще джерело. Ранньої весни, коли ще всі дерева стоять голі, вона вже вкрита ніжним молоденьким листям. Встроми її гілочку в землю -- і вона неодмінно прийметься... Звичайно, роботи з такими підтекстами не пропускали на виставки).

-- То їм люди не радянські, то вони у мене надто багато думають. На цих картинах навіть діти думають, -- казали мені. Це про серію "дитячі ігри". А що, думати -- це заборонено?

-- А чи відбулися якісь зміни? Які особливості малярської культури сьогодення?

-- Ще Франц Кафка писав: "Людина перетворюється на річ, на предмет, перестає бути живою істотою..." Отож, простежуємо, хоч як це не парадоксально на перший погляд, зникнення людини з поля зору митця. На зміну органічному образу прийшов відвертий конструктивізм, геометричний стиль -- вони витіснили зі змісту людину. З центру світу людина стала відсуватися на околицю, звільняючись поступово від власних поглядів. Звичок, зрештою, від імені, перетворюючись на чистісіньку умовність. Для мене ж найбільшою цінністю є людина, її духовність. І якщо людина цікава -- я її малюю. Перш за все прагну побачити благородство. Прикро, що так небагато облич, яких би я хотів намалювати. Іду дорогою до майстерні, а навколо заклопотані прагматики. Та це не їх вина. Досить помітне місце у нашому житті посіли так звані предметні цінності. Вони спонукають до того, що переважають особистий інтерес, вигода, корисливість, успіх, престиж, прибуток. У повсякденному житті саме ці прагматичні, раціоналістичні цінності набувають дедалі більшого значення. Особливо -- для молоді. Та, мабуть, варто замислитися: у чому все ж таки зміст життя?









Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Куйбіда повертається в політику 
  ·  Польський кавалок Іраку 
  ·  Наслідки суботньої стихії 
Погляд
  ·  Правда про Унію: пастор на слизькій дорозі 
  ·  Стихійне лихо у Львові 
Поступ у Львові
  ·  Свято за будь-якої погоди 
  ·  Тимошенко вірить у Буняка 
  ·  Облраду заскочила перевірка 
  ·  Поляки рятують українське Розточчя 
  ·  Дороги ремонтують повільно і неякісно 
  ·  Плащаниця єднає Церкви 
  ·  Тестування міліціонерів 
  ·  Дороги небезпечні 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Українські солдати будуть в Іраку 
  ·  В гостях у НАТО 
  ·  Українсько-російська Європа 
  ·  Американці не скасують санкцій 
  ·  27% українців -- за Євросоюз 
  ·  Чи можна судити суддю? 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Іспаніє! Борись за мир! 
  ·  Вірус виявився надто живучим 
  ·  Буревій в Америці 
  ·  Пакистан готовий роззброїтись 
  ·  Відхилення за планом 
  ·  Молодіжна комендантська година 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  США на межі дефолту 
  ·  Новий монстр на нафті 
  ·  ПДВ мінус три відсотки 
  ·  bIZNEWS 
  ·  КОРОТКО 
Пост-Faktum
  ·  Коли вино лилося ринвами 
  ·  КАЛЕНДАР 
Дайджест Поступу
  ·  Узбецький зразок для України 
  ·  Тільки у Львові 
  ·  Українсько-російські віражі 
  ·  Україна закатована 
  ·  За що ж воювали? 
  ·  Таємниці Саддама 
Арт-Поступ
  ·  Портрети-притчі від Романа Безпалківа 
Ї-Поступ
  ·  Демократія перед лицем ґлобалізації 
  ·  Провінційний космополітизм 
Спорт-Поступ
  ·  ІСПАНСЬКА ВІКТОРІЯ ШУММІ! 
  ·  Рекордоманія 
  ·  Попередній фініш 
  ·  Аматор чи професіонал? 
  ·  Фінський тайфун 
  ·  Об'єднала гімнастика 
  ·  Привітання по-одеськи 
  ·  КОРОТКО