BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Поступ економіки.    Інтерв''ю у Поступі.    Католицький Поступ.    Арт-Поступ.    Пост-Faktum.   
  Цитата Поступу
Життя – це супермаркет, бери що хочеш, але каса попереду
Ігор КОЛОМОЙСЬКИЙ
 
14 грудня 2017 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  16:10 15-12-2017 -   На Жовківщині відкрили дахову сонячну електростанцію  
  16:8 15-12-2017 -   У Гарнізонному храмі відновили унікальні фрески  
  15:37 15-12-2017 -   Завтра на вулиці Львова повернуться тролейбуси №5 та №24  
  13:29 15-12-2017 -   Мешканець Львівщини загинув під час пожежі в дерев`яному будинку  
  13:22 15-12-2017 -   В області завершили ремонт автодороги Львів-Тернопіль  
Україна
  15:35 15-12-2017 -   В Україну прийде справжня зима з 19 грудня  
  15:33 15-12-2017 -   ГПУ закрила справи проти шести нардепів  
  14:19 15-12-2017 -   МЗС: Біометрія на кордоні запрацює з Нового року  
  14:18 15-12-2017 -   Подвійне вбивство: у Дніпрі розстріляли сім'ю бізнесмена  
  13:25 15-12-2017 -   Керуючу заводом у Дніпрі затримали за хабар у $35 тисяч  
Світ
  16:25 15-12-2017 -   Вчені визначили причину пияцтва  
  15:36 15-12-2017 -   Іспанію можуть відсторонити від участі в ЧС-2018  
  13:23 15-12-2017 -   Ще три жінки звинуватили Дастіна Гоффмана в домаганнях - ЗМІ  
  10:58 15-12-2017 -   На заводі у Тернополі пролунав вибух  
  10:54 15-12-2017 -   Напади з ножем в Нідерландах: загинули двоє людей  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Католицький Поступ  » 

___________________________________________________________________________

У Страсний Тиждень
О. Едвард СТАНЄК
 
Тайна Вечеря
Пожадливість

Входячи в таємницю страждань нашого Спасителя, візьмімо собі за провідника святого Євангелиста Матея. У своєму Євангелії він висвітлив драму замкнутих сердець, які, незважаючи на попередження пророків, не змогли розпізнати сповнення часів.

Мандруючи разом із Матеєм слідами нашого Вчителя аж на Голготу, спробуймо зрозуміти, що є головною перешкодою в прийнятті Божої благодаті. Чому наше серце закрите на її дію? Чому нам так тяжко відповісти на Його безмежну любов? Згадаймо: людський організм може чинити опір дії антибіотиків. Така людина може випити багато ліків, але вони їй не тільки не допоможуть, а навіть зашкодять. Так само людина може опиратися й дії благодаті, і хоч буде щоденно приступати до Святого Причастя, багато часу присвячувати молитві і вислуховувати безліч проповідей, її духовне життя буде згасати. Ця драма людського серця особливо нас цікавить. Людина могла б зануритись у світло благодаті; благодать торкається її шкіри, але не торкається її серця...

Був злодієм...

Матей змальовує образ Юди, що належав до грона Дванадцяти. Юдине серце було закрите на дію благодаті. Донині ця постать залишається таємничою. Очевидно, було багато спонук, щоб зрадити Ісуса. Зокрема, часом говорять про потребу спровокувати Ісуса до політичних дій. Але Євангелія виразно сигналізують і про інші мотиви.

Святий Іван зазначає, що Юда був злодієм і крав зі спільної каси. Всі синоптичні Євангелія говорять про гроші, які Юда отримав за зраду Ісуса. Матей -- єдиний із Євангелистів -- занотував таке запитання Юди, скероване до первосвящеників: "Що хочете мені дати, і я вам його видам?" (Мт. 26, 15). Матей як митник знав, що означає докладно рахувати, і тому тільки він подає точну ціну зради: "Відважили йому тридцять срібняків" (Мт. 26, 15). Ніхто не спроможний зрозуміти похмурого серця Юди, але всі з презирством споглядаємо на ті його срібняки. Упродовж майже трьох років спілкування з Ісусом Юда не відкривав серця для Його благодаті -- зате мав його відкритим на гроші... Юда взяв гроші, бо вони для нього були цінніші, ніж Учитель. Пожадливість відкидає благодать, робить людину закритою на дію Бога.

Якщо в серці людини є хоча б один грам любові до дібр цього світу, то Бог уже не може в це серце влити Свою любов. Ніхто з нас не вливає меду до пляшки, в якій є ложка соку, бо так можна зіпсувати мед. Пляшка мусить бути чиста. Так і Бог не увіллє Своєї благодаті до серця, в якому є любов до дібр цього світу. Це не мусять бути тридцять срібняків -- це може бути телевізор, красива сумочка, улюблений котик. Цього вистачає, аби серце було замкнене на дію благодаті.

Крутій

Згідно з Матеєм, на Тайній Вечері Юда, почувши Ісусове пророцтво: "Один з вас мене зрадить", запитав: "Чи то, часом, не я, Учителю?" У відповідь почув: "Ти мовив" (Мт. 26, 25). Порівняймо обидва запитання: "Скільки мені дасте, як я вам Його видам?" і те наступне: "Чи то часом не я, Учителю?" Скільки в тих питаннях є цинізму! Адже Юда достеменно знав, що Христос відає про всі таємниці людського серця, і відважився поставити своє лукаве запитання. Кожен, хто любить добра цього світу, ходить кривулястими дорогами. Така людина не може ходити прямо, вона завжди щось приховує чи вигадує. Маючи справу з крутіями, знаємо: в серці такої людини є світ, а не Бог, бо благодать діє тільки в світі правди.

Якою повинна була бути відповідь Юди, коли він почув з уст Ісуса: "Ти мовив"? Чи не повинен був упасти на коліна і благати прощення? Що ж, матеріаліст цього ніколи не зробить. Юдине крутійство у всій гостроті виявиться в Гетсиманії, коли він віддаcть раніше проданий "товар" в руки покупців і позначить цей "товар" своїм поцілунком. Однак тут перед нами постає незбагненна тайна любові Ісуса. Господь запитує Юду: "Чого прийшов єси, друже?" (Мт. 26, 50). Звернімо увагу: Ісус називає Юду другом. Юда ніколи не був другом Ісуса -- він був другом грошей. Але річ у тім, що Христос був другом Юди.

"Чого прийшов єси, друже?"... З яких причин пожадлива людина, перейнята тимчасовими справами, може іти до Христа? Для того, аби на Ньому заробити маєток, кар'єру? Нині багато людей приходить до Ісуса по пакунки, ліки, знайомство, людську любов... І кожному з нас Христос ставить те саме питання: "Чого прийшов єси, друже?" -- до Христа, до Святого Причастя, до Церкви? І чи можемо ми дати на нього чесну відповідь?

З мечами і киями

Чи не міг Христос рішуче розправитися з Юдою і всіма тими, хто прийшли разом із ним? Чи не міг відвернути цих подій? Міг, і власне, святий Матей цитує нам слова Христа, скеровані до Петра в Гетсиманії: "Вклади твій меч назад до піхви: всі бо, що за меч беруться, від меча згинуть". І додав: "Чи гадаєш, що я не міг би попросити Отця мого, і Він зараз же не дав би Мені більш як дванадцять леґіонів ангелів? Як же то збулося б Писання, що воно так мусить статися?" (Мт. 26, 52-53). Ісус відкидає послуги сили і виразно стверджує, що хто вийде на дорогу насилля, мусить змиритися з поразкою. Пожадливі люди цього світу, досягаючи мети, вживають насилля, але там, де є насилля -- немає любові. Благодать належить до світу любові, до світу свободи, а тому Христос відкидає насилля. Хто вибирає любов, той також мусить відкинути насильство.

Страшне пророцтво

Ще пророк Єремія пророкував про страшну угоду, яку уклав Юда. В Євангеліях лише святий Матей говорить про те, як закінчилося життя Юди. Коли зв'язаного Ісуса запровадили і видали в руки намісника Пилата, "тоді Юда, який Його зрадив, побачивши, що Його засудили, розкаявся і повернув тридцять срібняків назад первосвященикам і старшим. "Згрішив я, -- сказав, -- видавши кров невинну". Ті ж відповіли: "Що нам з того? То твоя справа". Тоді він кинув гроші у святиню, пішов геть та й повісився" (Мт. 27, 2-5). З моменту, коли Ісус опинився в руках Пилата, Юда зрозумів, що його торг не був добрим. Він пробує виправити помилку, віддає гроші, але Христа взамін не отримує. Втрачає і Христа, і гроші. Визнає, що згрішив, але робить це не перед Богом. Усвідомлює, що в своїй пожадливості перебрав міру.

Кожна пожадлива людина в якийсь момент перебирає міру в нагромадженні добра. У цьому вона схожа на людину, яка пробує надувати повітряну кульку. Тішиться, що кулька росте, але в певну мить кулька тріскає, і все випадає з рук. Так було і з Юдою. Його спільники зробили добрий бізнес і тому не хочуть з ним мати нічого спільного: "То твоя справа", нас не хвилюють твої докори сумління. Юда доводить свою справу до трагічного кінця. Кидає гроші в святині і в той момент, коли вони випадають з його руки, одночасно втрачає сенс свого життя й губить себе. Стоїмо перед великою таємницею...

Це був трагічний кінець людини, яка не змогла відкритися на благодать Божу. Юда не навчився любити. Самому Христові, найкращому Вчителеві, не вдалося запалити його серця правдивою любов'ю. Дочасне мислення, захоплення благами цього світу не дали його серцю сповнитись благодаттю спасіння. Людина, яка любить дочасність, схожа на дерево, що понад міру зволожене, а через те не хоче горіти...

Блаженні вбогі

Першою з великих драм замкненості на ласку Божу є матеріалізм. В цьому контексті стає зрозумілою позиція Ісуса, який уже на початку, оголошуючи конституцію Свого Царства, виразно сказав: "Блаженні вбогі духом". Тут маються на увазі ті, що зберігають дистанцію щодо дібр цього світу. Під час Страсного Тижня Христос Сам об'являє не лише словом, а й дією цю відкритість на благодать. Він не прив'язаний до жодного з дібр цього світу. У Нього немає хати, апостоли повтікали, Йому відбирають навіть волю -- немає нічого, отак нагим Ісус і помирає... В цьому убожестві, віддаванні всього, у цій готовності скласти жертву Ісус має серце, відкрите на співпрацю з Богом, щосекунди сповняючи Його волю.

Ми, Його учні, що живемо в нинішньому зматеріалізованому і закритому на дію благодаті світі, покликані дати свідчення убожества та свободи. Не йдеться про те, щоб нічого не мати. Євангельське розуміння убожества -- це свобода. Отож ідеться про те, щоб у час вибору між Христом і земними благами ніхто з нас не простяг своєї руки по тридцять срібняків...

Чи в нашому серці ми, бува, не знайдемо ложки соку (отого нашого замилування благами цього світу), яка унеможливить Богове бажання наповнити наше серце Його благодаттю? Час Великого Посту -- це час очищення серця, щоб Він міг наповнити його Своїм спокоєм і щастям.

Переклад з польської п. Лілії Проців

("Кazania Pasyjne", ks. Edward Staniek, Wydawnictwo "M", Krakow, 2003)









» 
Хроніка УКУ
 
8 квітня Анн-Марі Пеллетьє, професор компаративістики Паризького університету Сорбона-Х і біблійної екзеґези Катедральної школи в Парижі, прочитала в УКУ лекцію на тему "Християнство і жінка", опрацьовану нею на біблійній, патристичній, догматичній та еклезіологічній основі. Анн-Марі Пеллетьє визначила ідентичність жінки як "особи, відкритої на інших", зазначивши, що ця дефініція може визначати також ідентичність Бога. Лекція була зорганізована стараннями відділення французької мови УКУ у співпраці з посольством Франції в Україні.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Львів відзначив найдостойніших 
  ·  Нетипова пневмонія в Україні 
Погляд
  ·  Від бліцкригу до поясу стабільності 
  ·  Комплекс Ющенка 
  ·  Кучма про перенесення виборів 
Поступ у Львові
  ·  Великодні подарунки від "Малятка" 
  ·  День міста по-новому 
  ·  План перевиконали 
  ·  Провидіння вищої сили 
  ·  З дискотеками розберуться 
  ·  М'ясоєдов їде зі Львова 
  ·  Пожежа в гаю 
  ·  Із Христом "на Ти" 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Запрограмована мрія Януковича 
  ·  Ощадбанк поїхав до Донецька 
  ·  Американцям набрид Лазаренко 
  ·  Президентські одкровення 
  ·  Десять партій закриють 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  13 тисяч безлюдних поселень 
  ·  Злодії і злочинці 
  ·  Євросоюз без президента 
  ·  Перешкоди благодійництву 
  ·  Злодії засумнівались 
  ·  Оковита не шкодить? 
  ·  Неморальний поліціянт 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Поступ економіки
  ·  Сполучені Штати -- суперборжник 
  ·  10 тисяч готівкою 
  ·  Пластикові картки. Чому це вигідно? 
  ·  kOROTKO 
Інтерв''ю у Поступі
  ·  Іван ПЛЮЩ: Говорять, що курей доять, а хто бачив?! 
Католицький Поступ
  ·  У Страсний Тиждень 
  ·  Хроніка УКУ 
Арт-Поступ
  ·  "Ґрац 2003": безперервність часопростору 
  ·  Домогаров у Львові отримав не тільки оплески 
Пост-Faktum
  ·  Що можна дізнатись про Львів в інтернеті? 
  ·  kALENDAR