BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    ПОСТУП ЕКОНОМІКИ.    Ї-Поступ.    ДАЙДЖЕСТ.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
22 квітня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:59 31-07-2017 -   Найближчими днями синоптики прогнозують спеку до 35° вдень  
  15:3 31-07-2017 -   У центрі Львова на площі Катедральній висадили клени  
  14:55 31-07-2017 -   На Львівщині водій збив 11-річну велосипедистку  
  14:53 31-07-2017 -   Львівській міській лікарні подарували УЗД-апарат вартістю 1,8 млн грн  
  12:57 31-07-2017 -   Доріжки навколо озера у Стрийському парку замостять бруківкою  
Україна
  17:1 31-07-2017 -   Держкіно виділить на зйомки "Захара Беркута" 30 мільйонів  
  16:56 31-07-2017 -   У серпні українці матимуть «додаткові» вихідні 31.07.2017 15:25  
  15:6 31-07-2017 -   У центрі Івано-Франківська обстріляли автомобіль, поранений чоловік  
  14:54 31-07-2017 -   На Сумщині затримано на хабарі лікаря районної лікарні  
  14:53 31-07-2017 -   Міністра фінансів України запідозрили в ухиленні від сплати податків, – ЗМІ  
Світ
  16:57 31-07-2017 -   Пізня вагітність сприяє продовженню тривалості життя, – вчені  
  14:49 31-07-2017 -   В атмосфері Титана вчені виявили фрагменти позаземного життя  
  12:49 31-07-2017 -   Актори Гри престолів прокоментували "ключову зустріч"  
  11:6 31-07-2017 -   У Туреччині перекинувся автобус з туристами  
  10:18 31-07-2017 -   В Естонії запустили перші безпілотні автобуси  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Ї-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Марґінали та марґінальна свідомість
Алєсь АНЦІПЕНКА
 
Марґінали - це люди, які живуть осторонь від громадської, культурної, національної та політичної свідомости. Вони існують у будь-якому суспільстві, однак значне збільшення кількости марґіналів та марґінальних груп є особливою ознакою перехідних суспільств.

Передусім, таке становище є наслідком дестабілізації соціального життя.

Руйнація звичних систем координат, стереотипів та орієнтирів поведінки, а також зміна політичного режиму або політичної еліти здатні настільки сильно дезорієнтувати громадську думку, що значна кількість населення досить швидко втрачає більш-менш адекватне розуміння мінливої соціальної ситуації та починає марґіналізуватися.

Наприклад, відома “перебудовна” формула про допустимість “плюралізму думок” сама по собі була істотним дезорієнтуючим чинником колишнього совєтського суспільства, яке десятиріччями, часто насильницькими методами приводилося до стану комуністичного однодумства.

У марґіналізованій свідомості ця формула чи не одразу ж набула такої інтерпретації: “А холера їх там розбере. Напридумують чогось!”

Неадекватність і, як правило, парадоксальність інтерпретацій, які пов’язані з новими соціальними ситуаціями, в свою чергу, є показниками того, що соціальний статус певних верств населення доволі нестійкий, та й їхня стара спільна ідентичність починає поволі руйнуватися. Визначальним чинником перехідного суспільства завжди є орієнтація певної його частини (реформатори) на зміну економічної структури, способу виробництва та відносин власности. Здійснення реформаторської політики (чи її не-здійснення, коли остання проявляється як соціальна необхідність) обов’язково зачіпає економічні інтереси значної кількости населення, знижує загальний рівень життя, а новий перерозподіл прибутків викликає реакцію незадоволення і соціальної напруги. Особливо хворобливою є реакція тієї частини населення, яка цілком або частково пов’язує своє життя з новопроголошеними цінностями та надіями, що згодом не виправдовуються (наприклад, не призводять до полегшення економічного становища).

Через певний час нездійсненність цих надій призводить до розчарування та марґіналізації свідомости. Соціальним наслідком цього є зростання недовіри з боку цих людей до нових соціальних сил та партій, в тому числі до державних інституцій, колишніх і нових лідерів.

Однак процес марґіналізації суспільства може значно посилитися тоді, коли ці нові сили та лідери зазнають поразки.

Для всіх марґінальних груп, що виникли в таких умовах, природнім процесом є рух назад - до звичних традиційних стереотипів недалекого минулого, до зручних способів мислення й мітологем.

Дехто з цих нових “учасників” марґінальних груп, все ж таки здатні зрозуміти, що справжня реставрація минулого життєвого устрою є нереальною, хоча й цілковите сприйняття нових форм неможливе, бо вони не виправдовують сподівань, та, принаймні зовнішньо, сприймаються як те, що провокує загальну нестабільність життя.

Маючи подвійну орієнтацію, слабше пов’язану з майбутнім та тимчасово сильніше з минулим (ностальгійні почуття), марґінали фактично живуть у часі, який не є ані теперішнім, ані реальним взагалі.

З подвійности орієнтації виникає відповідний химерний спосіб сприйняття та інтерпретації реальности, який “або адекватно не тлумачиться, або викривлюється”. “Недовіра до майбутнього”, як стан марґінальної свідомости, продукує страх щодо змін і блокує відповідну соціальну поведінку, спрямовану на соціальні перетворення.

Соціальний глухий кут - це справжнє майбутнє марґінальної свідомости, яка базується на цінностях хоч і несправжнього, але “світлого” чи раптом “посвітлілого” минулого.

У Мінську найбільший відсоток голосів за Лукашенка було подано в т.зв. промислових і “нових” районах, де переважну кількість мешканців становлять робітники та службовці з числа сільських міґрантів, тобто люди з марґінальною міською свідомістю.

Аналіз результатів президентських виборів за конфесійною або квазі-конфесійною ознакою (тобто, коли люди не є віруючими, але схиляються до певної конфесії) показує, що у традиційно католицьких районах Білорусі Лукашенко отримав найменший відсоток голосів, а на т.зв. “канонічній території Руської Православної Церкви” - найбільший, і власне не серед віруючих, а серед тих, хто має прихильність до православної церкви.

До того ж, треба сказати, що всі ці угруповання мають марґінальну совєтську свідомість.

Таким чином, усіх їх можна об’єднати у дві категорії - “совєтські білоруси” та “православні атеїсти”. На президентських виборах ці марґінальні угруповання конституалізувалися як самостійна політична сила.

Нездатність адекватно зрозуміти причини погіршення як загальної ситуації, так і свого власного становища, а тим більше адекватно діяти у напрямку його покращення, продукує у марґінальній свідомості реакцію “глухого кута”, яка проявляється у почуттях скривджености та зради.

Взагалі, марґінальна свідомість - це свідомість убогих та скривджених, тих, кому свого часу чогось не вистачило: походження, виховання, соціалізму, або ще чогось.

Скривдженість та бідність завжди десь проявляються, і вони проявилися під час обох білоруських референдумів. Референдум 1995 року став справжнім вибухом марґінальної свідомости: ненависна та “колгоспна” білоруська мова (“самі ще зовсім недавно з колгоспу: навіщо вона нам?!”), ненависний біло-червоно-білий стяг (“фашисти та поліціянти вбивали під ним совєтських патріотів”). “Замість них треба ввести наші старо-нові совєтські символи” - практично такою була відповідь.

“Ми тільки й мріємо про відновлення СССР, а тому - за інтеґрацію з Росією” - такою була друга реальна, ще задовго до самого референдуму, відповідь на питання про інтеґрацію.

Радитися щодо термінового припинення президентом повноважень Верховної Ради, не було потреби. - “А навіщо? Ми й без консультацій проти цих демократів!”.

Однак результати референдуму не були й не є, всупереч деяким твердженням, національною ганьбою білоруського народу, бо в історії європейських націй не відомо, щоб якийсь европейський народ виступав проти власної історії та культури.

Другий референдум був продовженням першого. З причини фальсифікації його результатів ми не будемо наводити статистики, а лише передамо загальний зміст деяких запрограмованих відповідей.

Відповідь на перше питання референдуму 1996 року про перенесення дати святкування Дня державної Незалежности Республіки Білорусь на 47 років раніше від дати її справжнього проголошення (25 серпня 1991 року) був для марґінальної свідомости актом сакрального воскресіння совєтського минулого та ритуально-символічного входження “православних атеїстів” до втраченого раю.

Здійсненням цього акту стало третє питання референдуму про купівлю-продаж землі: для бажаючих її отримати, без усіляких розмов, щільно зачинялися двері “совєтського раю” (більшість учасників референдуму висловилися проти купівлі-продажу).

Останні відповіді на питання підтверджували традиційний характер “совєтського раю” - диктаторський та авторитарний.

Майбутнє марґінальної свідомости та білоруський народ

Як уже зазначалося на початку, майбутнє марґінальної свідомости - соціальний “глухий кут”. Цей кут виникає, передусім, із самої природи марґінальної свідомости, яка поєднує в собі суперечливі та взаємовиключні елементи, а, по-друге, з того, що сучасні реалії, що знаходяться поза нею, не відповідають марґінальним уявленням та конструкціям. Це, так би мовити, онтологічні суперечності марґінальної свідомости, бо вона, за своєю природою, не є й не може бути стійкою. Не заглиблюючись у сутність цієї проблеми, зазначимо, що цілий ряд соціальних досліджень переконливо свідчить про, хоча й повільну, але неминучу руйнацію цього типу свідомости.

Соціальним чинником, який спричинить її зникнення, є справжня опозиція.

Вже сьогодні можна стверджувати, що марґінали не є білоруським народом, це фактично фраґменти колишнього совєтського народу на території Білорусі. Як у свій час влучно зазначила Валерія Новодворська, “народ - це не більшість і не кількість. Це певна якість, яка прагне до своїх святинь, свого клаптика землі, свого війська,... свого незалежного існування”.

Переклали з білоруської Олексій Василенко і Наталя Чорпіта









» 
Земля, нами здана без бою
Кость БОНДАРЕНКО
 
Білорусь, яку ми втратили”, - иноді доводиться почути таку фразу. Чому втратили?! Ми спробуємо дослідити становлення постдемократичної білоруської ідентичности, яка являє собою специфічний феномен - „homo sovetikus novus”, нову совєтську людину. Не треба вдаватись до детальних пояснень для чого потрібні наші розвідки - навіть поверховий аналіз білоруського соціуму породжує прямі паралелі з українським сьогоденням. Темпи сповільнені, ментальності ніби різні, проте ...

Вже так історично склалось, що Україна і Білорусь довго перебували в одному культурному та політичному просторі. У 1918 обидві намагались створити незалежні держави, у 1991 нарешті стали незалежними.

В Україні і в Білорусі спроби подолати успадковану совєтську свідомість наштовхуються на новопосталу марґіналізовану свідомість доби демократії. І хоча Україна успішніше долає цю проблему, проте Европа досі десь далеко, а інтеґраційними процесами надалі керують із Москви.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Батальйон за сімома замками 
  ·  Самогубство у власній домівці 
  ·  Карпатський ліс вирубають іноземці 
Погляд
  ·  Експертно-політологічний висновок 
  ·  Генерал-губернатор для Іраку 
Поступ у Львові
  ·  Пальма Мерцалова у Львові 
  ·  Хто переселив "Батьківщину"? 
  ·  Пільги інвалідам залишать 
  ·  До жовтня ринок працюватиме 
  ·  Плащаниця покидає Львів 
  ·  "Львівгаз" затягали по судах 
  ·  ТРАФУНКИ 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Соціалісти шукають кандидата 
  ·  Президентський старт Донецька 
  ·  "Демініціативи" створюють партію 
  ·  Аварії на шахтах тривають 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Новий-старий президент 
  ·  Папа шукає шлях до порозуміння 
  ·  Політичні жертви вірусу 
  ·  Після вступу -- озброєння 
  ·  Погрози та переговори 
  ·  СВІТООГЛЯД 
ПОСТУП ЕКОНОМІКИ
  ·  Пошту звинуватили у монополізмі 
  ·  benefon припиняє існування 
  ·  Долар утрачає довіру 
  ·  Новий газовий контракт 
  ·  american Airlines "доліталися" 
  ·  Одеса забороняє біґ-борди 
  ·  КОРОТКО 
Ї-Поступ
  ·  Земля, нами здана без бою 
  ·  Марґінали та марґінальна свідомість 
ДАЙДЖЕСТ
  ·  Труба на трьох 
  ·  Російський сценарій 
Спорт-Поступ
  ·  Перемогти себе 
  ·  Формула перемоги 
  ·  "Захопливе видовище" 
  ·  З поглядом у майбутнє 
  ·  ПРОФІ 
  ·  "Міс Мокра Футболка" 
  ·  kOROTKO 
Пост-Faktum
  ·  Кохання з першого погляду... 
  ·  КАЛЕНДАР