BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    art-Postup.    Літературний Поступ.    МІКРОСКОП ПАНА ЮРКА.    muzyka Postupu.    Поступ реляксу.    sport-Postup.    post-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
22 березня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  15:0 23-06-2017 -   На шахті «Степова» провели евакуацію  
  14:34 23-06-2017 -   Садовий звернувся до посольств щодо евакуації дітей зі Львова  
  13:8 23-06-2017 -   Сьогодні у другій половині дня – шквалистий вітер 25 м/с, гроза і град  
  12:20 23-06-2017 -   Меблеве підприємство «Райтекс» у Кам’янці-Бузькій нарощує виробничі потужності  
  12:17 23-06-2017 -   23,24 та 25 червня в Бориславі оголошено Днями жалоби  
Україна
  14:57 23-06-2017 -   В Україні прокоментували арешт застави за Євробачення-2017  
  14:39 23-06-2017 -   На Чернігівщині лісничий погорів на хабарі в 90 тисяч грн  
  14:37 23-06-2017 -   Вибух джипа у Києві: знайдено вибуховий пристрій  
  13:5 23-06-2017 -   Кабмін хоче позбавити спецпенсій депутатів і прокурорів  
  12:21 23-06-2017 -   Бойовики заборонили освітянам виїжджати за межі «ЛНР»  
Світ
  14:58 23-06-2017 -   Поліція назвали причину пожежі в багатоповерхівці Лондона  
  13:7 23-06-2017 -   У Росії пацієнт побив лікаря за те, що той поцікавився його тату  
  11:27 23-06-2017 -   Бундестаг реабілітував усіх засуджених у післявоєнні роки за гомосексуальні зв'язки  
  11:24 23-06-2017 -   У Німеччині дозволили стеження за листуванням в месенджерах  
  13:46 22-06-2017 -   Археологи знайшли стародавнє забуте місто в Ефіопії  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

art-Postup  »  ПРЕМ'ЄРА

___________________________________________________________________________

За межею болю
Галина КАНАРСЬКА
 
Де проходить межа болю? В яку мить закриється шлаґбаум за світлими мріями і вірою у радісне майбуття? Цього не знає ніхто. Людина завжди живе у передчутті щастя, навіть у мить, коли вже хмара біди нависне над її головою.

Юний Шевченко також мріяв про щастя, адже був людиною земною, якій і раділося, і печалилось. Це в нашій свідомості роками творився образ вічного борця, якому не характерні людські прості почуття. Чомусь видається, що він і досі нами не пізнаний, хоча на кожному кроці ми оголошуємо його своїм пророком чи міфотворцем. Шевченко, незаперечно, був і є пророком: аж стає лячно, як пророчо звучать його слова сьогодні, наче переживає з нами усі реалії нашого життя. Чи ми народ такий приречений, що через століття незмінні ситуації і ми, незважаючи на незалежність, нація рабів?

Назва нової прем'єрної вистави у заньківчан "Державна зрада" викликала ще до прем'єри якийсь внутрішній спротив: скільки тих зрад може бути? Звучало це якось декларативно і банально. А виявилось, була в цій назві і відповідність ситуації і алегоричність, відповідна часу. І шлаґбаум у пустоті сцени, своєрідна межа між болем і щастям, любов'ю і ненавистю. Межа, яка примусить молодого Шевченка розпрощатись раз і назавжди з мрією про кохання. Він залишиться на самоті зі своїм болем, як самітна зіронька в небі, в полоні своїх думок-поезій.

Режисеру Федору Стригуну і сценографу Валерію Бортякову творився сценічний простір мінімальними засобами, біль втрат продовжувався в постатях-поезіях, він видавався не лише образом сценічним, але й сценографічним. Шевченко -- Степан Глова в оточенні своїх думок, таких приречено-пророчих. Його зовнішній спокій не знижує внутрішню напругу, думки-поезії приходять до нього прообразом античного хору, жіночі постаті, як хмари чи вітер оживають в ньому його словами. Акторки Леся Гуменецька, Дарія Залізна, Тетяна Павелко, Надія Шепетюк, Ольга Бакус повертатимуться до Шевченка , звучатимуть у ньому, як його alter ego і творитимуть сценічний простір, вносячи в нього тривогу і передчуття біди.

Масовим сценам у цій виставі надано багато символічного навантаження. У білих шатах пролетять у шаленому танку чарівні панни. Світ сніжно-білий і весняно-світла музика Івана Небесного весь час дисонуватимуть з хором шевченкової поезії. Гойдалка нестиме у вись закоханих Шевченка -- Степана Глову і княжну Варвару Репніну -- Наталю Лань, литиметься світлом поезії "мені тринадцятий минало" і...обірветься ґвалтовно-неждано , бо "не довго молилось". Самотня Варвара в круговерті болю, гойдалка закрутить її тятивою шнурів, і не сила з них вирватись. Шеренги солдат, як байдужі свідки болю. Юні відкриті обличчя, без пафосу щирі у своїх почуттях друзі -- Пантелеймон Куліш -- Тарас Жирко і Микола Костомаров -- Ігор Гаврилів. Байдужі царські посіпаки вишукано-холодний Богдан Козак та істерично нестриманий Ярослав Мука -- люди, які вирішують долю генія. Шевченко майже усю виставу статичний, як спостерігач і медіум для своєї поезії. Йому ввижатиметься Варвара у царських покоях, така стривожено-гідна його любові, сповнена сподівань, яким ніколи не судилось здійснитись , бо гротесково-бридка цариця Олександра -- Таїсія Литвиненко не чує і не хоче чути слів зболеного серця, а цар Микола -- Федір Стригун тим паче. Він достойний нащадок Петра І, зловіщий пам'ятник якого, нависатиме химерою з небес в асоціативній сценографії Валерія Бортякова. Шевченкова поезія існуватиме у безперервному двобою з цією зловіщою силою.

Можна зрозуміти бажання режисера внести в контекст вистави якомога більше поезії Шевченка, але інколи актори, які звикли домінувати в декламаторському жанрі, забувають, що існують в контексті вистави, і поезія в цьому випадку має звучати як продовження думок поета, а не вставним номером у виставі. Таке декларативне читання порушує внутрішній ритм вистави і, найсумніше, нічого не додає до світу поета, якому інкримінують державну зраду. Шевченко гідно прийме і це звинувачення. "Як зійде зоря, я згадаю тебе, як побачу матір з дитям, я згадаю тебе..." -- слова з шевченкових листів до Варвари Репніної -- як поштовх до приречено-прощальних обіймів Шевченка і Варвари.

Шлаґбаум закриється -- вирок незмінний. Межу болю переступлено. А далі -- Вічність. З вічністю вийшло трохи складніше . Режисеру хотілося охопити безмежжя, тож вистава отримала декілька фіналів, алегорія переходила в алегорію: падав пам'ятник Петрові, руїною ставала імперія. Двоє юних чарівних панн летіли в небеса на гойдалці, наче втілення щасливого майбуття України, юнь вальсувала натхненно і щасливо, якось розгублено самотньо губились в сценічному просторі Шевченкові вірші-думки. На сцені відбувалось осяння благоденствієм. Здавалося, можна було бути щасливим, такий собі яскравий хеппі енд!

Але куди подіти тривожне відчуття відповідності поезії Шевченка сьогоденню, відчуття, що імперія не зникла і кінь з царем так реально скаче над Україною. Чи ми втратили відчуття болю, а, отже, відчуття реальності. Самотній Шевченко у своїй внутрішній розпуці намагався нас розбудити з байдужого сну, чи пробудив, хто зна... Ми ж звикли існувати на межі, чи... поза межею болю, любові і відчуття реальності.









»  ВІРТУОЗИ
Рівень фестивалю визначають гроші?
 
Нещодавно львівські музиканти, любителі і знавці фортепіанного виконавства мали змогу кілька березневих днів поспіль насолоджуватися виконавською вправністю молодих піаністів. Цією прекрасною нагодою Львів завдячує професору ЛДМА ім. М. Лисенка, народній артистці України Марії Крушельницькій, яка вже втретє організовує такий захід, чим спричиняється до пожвавлення нашого концертного життя і робить неоціненної ваги послугу професійним музикантам. Цьогоріч рівень, показаний піаністами-віртуозами, був таким значним, що донині між львівськими музикантами ще резонують відгуки на виконання, триває обмін враженнями про почуте на фестивалі. І вже сама тривалість тих дискусій показує потрібність, якісність і значимість тієї акції. Пропонуємо увазі читачів одну із професійних оцінок фестивалю, до авторитетності якої, гадаємо, слід прислухатися. Свої враження у відповідях на запитання виклав знаний концертуючий в минулому піаніст, учень В. Барвінського у Львові та С. Фейнберга в Москві, народний артист України, професор ЛДМА ім. М. Лисенка, член і голова багатьох конкурсів Олег Криштальський.

-- Пане професоре, які ваші загальні враження від фестивалю?
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  У Львові темно без води 
  ·  Небезпеки не зупиняють американців 
Погляд
  ·  Голуби миру і яструби війни 
  ·  Хто бере участь у війні? 
  ·  Від султана до Саддама 
  ·  Анатолій ГАЛЬЧИНСЬКИЙ: У Тигипка забагато емоцій 
Поступ у Львові
  ·  Кендзьор агітує за Тарасюка 
  ·  Соціалісти обурені Кваснєвським 
  ·  Церква зміцнює сім'ю 
  ·  Краківський ринок -- мерія: хто сильніший 
  ·  Село банкрутує 
  ·  Водяна розвага від Буняка 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Нові проблеми Тимошенко 
  ·  Приватизований приватизатор 
  ·  Прибутковий податок (о) 
  ·  Асамблея про Волинську трагедію 
  ·  Нові наглядачі державних банків 
  ·  Антитерор у законі 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Гроші за лояльність 
  ·  Референдум під дулами автоматів 
  ·  Атака на Париж? 
  ·  Вірус поширюється, учені сперечаються 
  ·  Прокляття на правителів 
  ·  СВІТООГЛЯД 
art-Postup
  ·  Рівень фестивалю визначають гроші? 
  ·  За межею болю 
Літературний Поступ
  ·  Євгенія КОНОНЕНКО: Можливо, напишу про зраду, як прояв абсолютного гріха 
  ·  pROHAZKO...TXT 
МІКРОСКОП ПАНА ЮРКА
  ·  МІКРОСКОП ПАНА ЮРКА 
muzyka Postupu
  ·  Кузьма + Білик = Любов 
  ·  Рок-н-рол живий! 
  ·  Танок на майдані Кіпру 
  ·  Пол Маккартні -- найуспішніший 
  ·  offspring втратив ударника 
  ·  За Емінема працює двійник 
  ·  Стіна 
Поступ реляксу
  ·  ГОРОСКОП 
  ·  КЛУБ-КАФЕ ЛЯЛЬКА 
  ·  ТЕАТРИ 
  ·  ІМПРЕЗИ 
  ·  ВИСТАВКИ 
  ·  КІНОТЕАТРИ 
sport-Postup
  ·  Ще одне "срібло" в скарбничці України 
  ·  oстання битва чемпіонів 
  ·  Безперспективні чемпіони 
  ·  Куди зникає теніс? 
  ·  nOVYNY SPORTU KOROTKO 
post-Faktum
  ·  Соляріс майже по-лемівськи 
  ·  КАЛЕНДАР