BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    art-Поступ.    Літературний Поступ.    МІКРОСКОП ПАНА ЮРКА.    muzyka Postupu.    sport-Поступ.    Поступ реляксу.    Пост-Faktum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
15 березня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:33 27-03-2017 -   Львівське сміття розвезуть по п'яти містах області  
  16:32 27-03-2017 -   Львівське сміття розвезуть по п'яти містах області  
  16:28 27-03-2017 -   Завтра у Львові презентують життя та історію професійних театрів  
  15:8 27-03-2017 -   370 туристів з України та Польщі спільно підкорили «зимову» Говерлу  
  15:7 27-03-2017 -   До кінця весни у притулку для бурих ведмедів з’являться перші вольєри  
Україна
  16:37 27-03-2017 -   Двоє бійців загинули, підірвавшись на вибухівці – штаб АТО  
  16:36 27-03-2017 -   У школах долатимуть репетиторство вчителів – Гриневич  
  15:2 27-03-2017 -   Геращенко: Вбивця Вороненкова був скінхедом  
  14:12 27-03-2017 -   На Луганщині села залишилися без світла через обстріли  
  14:11 27-03-2017 -   В Одеській області начальник військового складу крав вибухівку  
Світ
  16:34 27-03-2017 -   Названо найдешевший напрямок для відпочинку в Європі  
  15:4 27-03-2017 -   Ле Пен поскаржилася на відмову банків видавати їй кредити  
  11:48 27-03-2017 -   У Всесвіті знайдено найхолодніше місце - ЗМІ  
  11:37 27-03-2017 -   У Санкт-Петербурзі далекобійники розпочали протест  
  10:7 27-03-2017 -   Меркель запросила доньку Трампа на саміт  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Літературний Поступ  » 

___________________________________________________________________________

dirizhably
Дирижаблі, шпіонська зброя... (мала антологія свободи-2)
Володимир ЄШКІЛЄВ
 
Гасло

Товстий тлумачний словник -- ніби гербарій. У ньому тепле довірливе слово відривають від мовної тканини, а відтак -- від матричних підвалин життя, перетворюють у пласку листячковість і зневоджують до кількох твердих сенсів. Що, наприклад, залишає словник від усіх лабіринтів кохання? "Кохання -- специфічний стан межової небайдужости" (дві літери "ж" у сусідніх словах постиснені голосними й зумкотять: набридливі фонетичні комахи). Що знаходимо замість означення смерти? Лише "феномен природньої та незворотньої перервности людського існування". Від свободи залишається либонь понятійне зніяковіння: "Універсалія культури, котра фіксує можливість дії та поведінки в умовах відсутности зовнішнього цілепокладання".
Вичавки філософування, дзиготлива цвинтарність мови. Мови як тюрми (покійний педрило Фуко підморгує з потойбіччя).

Варто тікати, виламуючи гасла словників, перегризаючи дроти універсалій. Тікати в особисте словотворення. Туди, де всі означення проростають з абеткового коріння.

...Пам'ять і Уява -- двійко неповоротких виконавців -- починають кабінетну археологію. Реставруються звуки, образи, уламки книжної та дитячої аварійности. Чи не серед них заховані цибулини перших вражень вольности? Гортаються підшивки старих журналів, відшукуються ключі від старих шаф. З антресолів на голову сипляться порохи, трупики молі, вицвіле начиння сімейних альбомів, томи і сторінки Брокґауза, кулінарні рецепти і порожні банячки з саморобними написами: "Мазь Вишневского", "Синтемицин", "марг-цовка" (відсутність називної літери і безглузде скорочення найсовковішого з антисептиків).
Нарешті, перші знахідки: фотографії цеппелінів, кольорові схеми шпіонської зброї. Пам'ять відновлює дитячий захват від дирижабів та маленьких пристроїв для вбивства: вони чомусь (чому? -- питаю я себе вкотре, -- чому?) були Свободою. Уява намагається компенсувати втрачене. Образами, цитатами -- інструментарієм дорослого мислення.
Надто дорослого мислення.
Безнадійно дорослого мислення...

Дирижаблі

Перша світлина. Виготовлена Норманом Хеллартом і підписана "Повітряний корабель "Граф Цеппелін" у небі Нью-Йорка". Сепієва, припорошена часом, фотографія 1928 року, зроблена з літака (4 тисячи футів над Лонґ Айлендом).

Цей знаменитий дирижабль з порядковим номером LZ-127 був, певно, найдосконалішим із ста сімнадцяти повітряних кораблів, побудованих на Боденському озері, де з початку ХХ століття розташовувалися верфі Фердинанда фон Цеппеліна. При довжині 237 метрів і тридцятиметровому диаметрі, газові двигуни забезпечували LZ-127-ому швидкість 120 км на годину. У 1929 році цей сріблястий монстр за 20 діб облетів земну кулю (35 000 км).

Друга світлина з першої сторінки New York american за 7 травня 1937 року. Біла хмара з роздертого вибухом черева LZ-129 "Гінденбурґа", найбільшого в історії повітроплавання дирижабля (256 метрів завдовжки, діаметр -- 41,5 м., 88 тонн вантажу, каюти "люкс" і "суперлюкс", обшиті мореним дубом, шість гарненьких поступливих покоївок, два кухарі з паризьким досвідом, два офіціанти, срібний посуд, кімната для курців з колекцією найдорожчих сигар й панорамним ілюмінатором, кінозал). Над фотографією -- десятисантиметрові літери сенсаційного заголовку: Hindenburg explodes at Lakehurst; 35dead. Такі ж літери-переростки були використані за чверть століття до того для повідомлення: "Загинув найбільший у світі лайнер "Титанік"!!!".

На першій світлині я, попри всі реставраційні зусилля, тепер знаходжу лише один вимір свободи. Особливу свободу китів і гігантських динозаврів, королівську незалежність володарів простору. Відсутність конкурентів і спокійну повільність пересування -- як наслідок небуденних розмірів.
Жоден сімсот сімдесят сьомий Боїнг не перекреслить монаршої величі "Графа Цеппеліна". Зі швидкістю 900 кілометрів на годину можна, безперечно, долати повітряний океан, різати і рвати турбінами його прозору плоть, але володарювати над ним так, як володарювали велетні 30-их -- неможливо. Наповнені газом, вони самі були вітровою плоттю, заледве прикритою тканиною оболонки; блау-газ живив їхні двигуни. Керманичі цеппелінів були не пілотами, а таки капітанами повітряних кораблів. ("Звідки усі ці асоціації?" -- зупиняє себе археолог вражень. Можлива така послідовність: рок-група Led Zeppelin - її композиція "Мобі Дік" -- Білий Кит Свободи -- капітан Ахав).

Друга світлина. Вибухаючий LZ-129 -- один з хрестоматійних образів великої катастрофи (прообразів Останньої Катастрофи?). Щось на штиб апокаліптичного просвітництва: "А тепер, шановне панство, подивіться на руйнування чергової техногенної Вавилонської вежі!".
Руйнування висвобіджує. Цей парадокс пов'язаний із родовим змістом поняття "свобода", зумисно забутим укладачами словників та енциклопедій. Адже саме Царственний Хаос -- колиска вольности, її незнищенний ресурс, батько кожного протистояння Законові. Можливо, Свобода і є лише безугавною аварійністю усього визначеного та заспокоєного? Руйнації тоталітарних згромаджень матерії, праці, духу невідпорно притягують до себе естетику вольности. Катастрофи титанів, титаніків, гінденбурґів, імперій на мить розквітають дикою, фонтануючою красою. Потім ряска несвободи неминуче затягне розкатастрофлений простір, але щасливі(?) сучасники вибухових вивільнень встигають побачити -- ніби розрив у дощових хмарах -- ту жорстоку, беззаконну, необгороджену й вітряну сторону буття, яку носії всіх рівнів влади ховають від посполитих... А ще згадується Набоков. Чи випадково саме катастрофа цеппеліна звільняє героїв "Ади" від Демона Віна? Принаймні, така сюжетність здається літературнішою за звільнення Гумберта і Лоліти тим непереконливим авто, що переїхав невдатливу Шарлотту... А ще на тій другій світлині можна побачити (на тлі рогатої вибухової хмари) причальну вежу містечка Лейкхьорст і згадати, що, на відміну від аеропланів, дирижаблі ніколи не швартувалися до ґрунту, не торкалися землі, а лише стикувалися з особливими щоглами та вежами, шляхетно зберігаючи вірність середовищу свого панування. Свобода чомусь полюбляє цілісности й відбігає від зрад. Дивно. Адже у тілі кожної з відомих нам революцій ховалося чорнозолоте зернятко зради. Якщо ж те зернятко ховається в рукаві пальта, тоді воно - особливе знаряддя Свободи. Знаряддя кусюче і вороже її дирижаблевим формам: серед дочок Хаосу немає злагоди.


Шпіонська зброя

Таємні війни завжди супроводжували боротьбу за волю. Сили несвободи перемагали у відкритих протистояннях злютованістю народних мас, великими арміями і важкою технікою. Свободі залишалися шифровані трактати філософів-лібертинів, загони недобитих партизанів і мрійників, конспірація таємних товариств, ліжкові інтриги завзятих красунь, кораблі корсарів і шпіонська зброя.

"Закон -- справа публічна, свобода -- справа таємна", -- казав у ХVIII столітті Мауріціо Вентура, вчитель мессіра Каліостро. Переконуючи віденських відступників-феброніанців у вищості загальноцерковної ієрархії над орденською, він першим застосував безгучний пістолет з отруйними кулями. Не виключено, що саме безгучна діяльність Вентури підготувала ґрунт для гучної булли Папи Климента XIV Dominus ac Redemptor, що нею у 1773 році Європу було звільнено від єзуїтської опіки. Можна лише пошкодувати, що Фанні Каплан не мала такого вчителя. Принаймні, він пояснив би тій дівчині, що паста кураре, якою змащують пропили в кулях, втрачає отруйність через одинадцять діб після виготовлення.

Таємна зброя завдала імперіям немалого болю. Іноді її аперкоти ставали вирішальними. Посвячені у таємниці спецоперацій стверджують, що лише застосування англійським агентом на псевдо "Трікстер" електромагнітного імпульсатора (інша назва: "генератор Вайтля-Шиманського") врятувало Бориса Єльцина від арешту 19 серпня 1991 року. Коли група офіцерів КДБ, виконуючи наказ ґекачепіста Крючкова, виїхала на дачу першого російського президента, "Трікстер" прилаштувався до їхньої кавалькади і двома трисекундними включеннями імпульсатора спровокував серцеві напади у шоферів. Одна з машин перекинулася, екіпаж іншої вирішив перечекати. Поки відбувалися ці шляхові пригоди, Єльцин дістався до Білого Дому, підбився на танк і розвалив СРСР.

Сусідство Свободи і шпіонської зброї завжди відчували митці. Постріл з пістолету-авторучки звільняє героя пелевінського "Чапаєва і Пустоти" від збоченої реальности; подібна ж стріляюча авторучка "Стінґер" (була на озброєнні агентів Мі-6 у 40-і роки) стала моделлю для скульптури Дейва Рассела "Актуальна відкритість". Що ж пов'язує містерію висвобідження з технікою бійців невидимого фронту? Можливо, саме невидимість...
Кінематограф відчув цей зв'язок, довів його до карикатури і власного заперечення у сиквелах "Рембо": нормальних людей регулярно нудить від знаменитої сцени, де оператор таємної зброї нищить танки імперії зла на чолі басмацької кінноти.
Для приховування шпіонського начиння його вмонтовують у побутові пристрої. Пистолет Wable@Sckott калібру 6,35 мм американські кулібіни 50-60-их вмонтовували у люльки, в пряжки брючного ременя, у підбори та чернецькі посохи. При цьому всі названі речі не втрачали своїх первинних функцій. Але наскільки ж висвобіджувалося їхнє буття, як вільно ускладнювалася, завдяки новому призначенню, їхня доля! Деякі з цих предметів доживають вік по музеях.

Не виключено, що відпочинок всього сущого, використаного Свободою для самоствердження, набуває експонатної форми. Приклад: 356 пам'ятників Симонові Болівару на площах латиноамериканських міст.
Але це вже інша історія.









» 
КОЗАКУВАТИ У ГОРГАНАХ
Тарас ПРОХАСЬКО
 
Для того, щоб якось зрозумiти те, що я намагатимуся пояснити (бо я сам цього ще не зовсiм розумiю, але, як казав колись про мої писання один з моїх вуйкiв, мудрий каже то, що знає, а дурний -- всьо, що знає), треба згадати собi принаймнi двi речi. По-перше, що означало в давнiй Українi бути козаком, що то за особливий стан, що за вiдчуття, свiтосприйняття, самоусвiдомлення, культура, наскiльки козаки були iншими і далекими вiд гречкосiїв. По-друге, згадати, як у доструктуралiстськiй парадигмi писалися описи i звiти про мандри в iншi краї, про життя i звичаї iнших народiв -- суб'єктивно, бо лише те, що сам бачив, але об'єктивно, бо без нiяких узагальнень i системних побудов.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  На війну -- без права помирати 
  ·  Політв'язень вийшов на волю 
Погляд
  ·  Народ про кандидатів та латинку 
  ·  Операція "третій термін" 
Поступ у Львові
  ·  Повенева ситуація стабілізується 
  ·  Кінотеатри -- на приватизацію 
  ·  Буняк -- Куфрик: 1: 0 
  ·  Чехів МЗС у Львів не пускає 
  ·  Реакція на реакцію 
  ·  ДПА відзначила найкращих 
  ·  ХРОНІКА 
  ·  Спротив обласного осередку "Батьківщини" 
Поступ з краю
  ·  Гладіяторство Литвина 
  ·  Хліб може подорожчати 
  ·  Медведчуку обрізали повноваження 
  ·  Останній шанс України 
  ·  Регіональний націоналізм від татар 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Шрьодер за відвагу 
  ·  Демографічно-етнічна бомба під Європою 
  ·  Обережно: новий грип! 
  ·  Повернення Венесуели 
  ·  Вкрали ключі до раю 
  ·  Нові правила набору до війська 
  ·  СВІТООГЛЯД 
art-Поступ
  ·  Столиця оцінила марку львівської музики 
  ·  Прощання з Другом 
  ·  Симфонія трагічності людського існування 
  ·  Почни із класики 
Літературний Поступ
  ·  КОЗАКУВАТИ У ГОРГАНАХ 
  ·  dirizhably 
МІКРОСКОП ПАНА ЮРКА
  ·  МІКРОСКОП ПАНА ЮРКА 
muzyka Postupu
  ·  Бурмака на живо 
  ·  Цензура для "Роллінгів" 
  ·  РІЧІ БЛЕКМОР 
  ·  mUZYKA POSTUPU KOROTKO 
sport-Поступ
  ·  Під питанням Кубок Чемпіонів 
  ·  Королі знову перемагають 
  ·  Турнір Пам'яті Фелікса Бурсака 
  ·  "Карпати" презентували легіонерів 
  ·  sPORT-KOROTKO 
Поступ реляксу
  ·  ГОРОСКОП 
  ·  ЛЯЛЬКА 
  ·  ТЕАТРИ 
  ·  ІМПРЕЗИ 
  ·  ВИСТАВКИ 
  ·  КІНОТЕАТРИ 
Пост-Faktum
  ·  Після прем'єри "Сну" 
  ·  КАЛЕНДАР