BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    ПАМ''ЯТЬ.    digest Postupu.    Дискусія у Поступі.    art-Postup у світ.    Ї-Поступ.    Поступ науки.    Пост-Faktum.   
  Цитата Поступу
Життя – це супермаркет, бери що хочеш, але каса попереду
Ігор КОЛОМОЙСЬКИЙ
 
14 грудня 2017 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  16:10 15-12-2017 -   На Жовківщині відкрили дахову сонячну електростанцію  
  16:8 15-12-2017 -   У Гарнізонному храмі відновили унікальні фрески  
  15:37 15-12-2017 -   Завтра на вулиці Львова повернуться тролейбуси №5 та №24  
  13:29 15-12-2017 -   Мешканець Львівщини загинув під час пожежі в дерев`яному будинку  
  13:22 15-12-2017 -   В області завершили ремонт автодороги Львів-Тернопіль  
Україна
  15:35 15-12-2017 -   В Україну прийде справжня зима з 19 грудня  
  15:33 15-12-2017 -   ГПУ закрила справи проти шести нардепів  
  14:19 15-12-2017 -   МЗС: Біометрія на кордоні запрацює з Нового року  
  14:18 15-12-2017 -   Подвійне вбивство: у Дніпрі розстріляли сім'ю бізнесмена  
  13:25 15-12-2017 -   Керуючу заводом у Дніпрі затримали за хабар у $35 тисяч  
Світ
  16:25 15-12-2017 -   Вчені визначили причину пияцтва  
  15:36 15-12-2017 -   Іспанію можуть відсторонити від участі в ЧС-2018  
  13:23 15-12-2017 -   Ще три жінки звинуватили Дастіна Гоффмана в домаганнях - ЗМІ  
  10:58 15-12-2017 -   На заводі у Тернополі пролунав вибух  
  10:54 15-12-2017 -   Напади з ножем в Нідерландах: загинули двоє людей  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Ї-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Українсько-єврейські стосунки у світлі конфліктолоґії
Мирослав МАРИНОВИЧ, директор Інституту релігії
 
Мирослав Маринович
Історія співжиття українців та євреїв в Україні є Книгою взаємного нерозуміння і стихійних емоцій. З одного боку, обидва народи таки навчилися узгоджувати свої інтереси, з иншого боку, в кризові моменти обидва народи виявлялися безпорадними перед розбіжностями в їхніх національних інтересах.

В Україні, на жаль, наука конфліктолоґія, одягнена в академічні шати, все ще сторониться такої дражливої сфери, як національні інтереси українців. Досі діє система власних і нав’язаних табу, в результаті чого аналіз цих інтересів ведеться на вулицях і майданах на рівні дилетантської полеміки.

Конфлікт - це природна річ

У всіх підручниках із конфліктології цей вираз є першою і визначальною її засадою. Однак, коли мова заходить про українсько-єврейські взаємини, то про "природність" ніхто й гадки не має.

Українська сторона часто виходить із тези, що єврейський народ на слов’янських землях завжди брав сторону ворогів України. Крім того, євреї вважаються свідомими визискувачами українського народу, що погіршувало його злиденне існування. Відповідно єврейська сторона виходить із тези про одвічну погромницьку природу українців.

Справжня причина непорозумінь, на мою думку, полягає в тому, що моделі виживання єврейського та українського народів суттєво різняться між собою. Українці прагнули вижити і здобути незалежність на своїй землі, тоді як перед євреями стояло завдання вижити і зберегти свою ідентичність у різноетнічному і часто конфліктоґенному субстраті. Тому конфлікт інтересів запрограмований уже самою природою цих моделей. Визнання цього розвертає нас від взаємних звинувачень до пошуку шляхів узгодження інтересів.

Люди опиняються перед дилемою: бути поступливими або твердими.

У м’якому підході учасники переговорів трактуються як друзі, у твердому - як супротивники. Проте є третій шлях, коли позиція людей опирається не на слабість чи твердість, а скоріше об’єднує і те, й те. Третій, принциповий підхід сприймає учасників як партнерів у вирішенні проблеми і ставить собі за мету досягти розумного результату ефективним і доброзичливим шляхом.

У випадку українсько-єврейських стосунків це означає, що законними є обидві історіоґрафії - як єврейська, так і українська. Це природно, що свою історію, зокрема погроми на території України або період комунізації України, кожен народ бачить по-своєму. І не тому природно, що хтось із цих народів поганий чи лукавий, а тому, що вони - різні.

Визнати законність двох варіантів історії для обох народів психологічно дуже важко. Обидва звично акцентують увагу на гріхах свого візаві, явно недооцінюючи свої власні.

Позбуватися отих кліше стане відразу легше, коли обидва народи навчаться ставити себе на місце иншого. Обидва вони пережили страхітливі катастрофи, і висохлі трупи Освєнціма не страшніші за висохлі трупи часів голодомору (і навпаки). А терези, на яких можна порівняти кривди народні, - в руках у Бога, а не засліпленої гнівом юрби.

Говоріть так, щоб вас зрозуміли

Непримиренні з обох сторін воліють замінити це правило на инше: "Говоріть так, щоб сподобатися своїм". Саме з цією метою антисеміти й українофоби вправляються у знаходженні якнайдошкульніших слів, якнайпринизливіших характеристик. У такі хвилини вони не стільки роз’яснюють свою позицію суперникам, скільки прагнуть сподобатися своїм однодумцям. Тими знущальними висловами ці люди не тільки не сприяють торжеству правди, а навпаки, ту правду вмуровують у глуху стіну нерозуміння.

Говоріть про себе, а не про них

Краще сказати: "Ми відчуваємо дискримінацію щодо себе", ніж різко кинути: "Ви всі антисеміти (чи українофоби)!" Коли ви звинувачуєте когось, то мимохіть запускаєте в суперникові механізм самозахисту. І навпаки, коли говорите про свої почуття, то вашим опонентам важко кинути вам виклик.

Часто міркують так: оскільки позиція другої сторони протилежна нашій - значить, її інтереси також супротивні нашим. Якщо наш інтерес полягає в тому, щоб захищатись, значить, вони повинні прагнути на нас напасти.

Це ніби списано з нашої історії. Обидва народи вважають себе жертвами, що постраждали від злої волі суперника. Насправді ж кожен прагнув вижити, загоївши свої попечені руки, якими инші, сильніші народи періодично загрібали для себе жар із вогню.

Примиряйте не позиції, а інтереси

Коли намагаються узгоджувати позиції, то, хочуть цього чи ні, головну увагу концентрують на кривдах і на вимогах каяття. У такій ситуації кожна сторона понад усе прагне змусити свого суперника прийняти саме її позицію. До узгодження глибинних інтересів руки вже не доходять.

Це типовий глухий кут, у який заганяють людей неконтрольовані емоції. Вихід із нього можна знайти лише через усвідомлення того, що добрі і лихі вчинки людей і народів закорінені в їхніх інтересах. Тому саме сюди сьогодні повинна бути спрямована наша увага.

Якщо говорити конкретно про українсько-єврейські стосунки, то настав час нарешті віддати історію історикам. Иншим же учасникам українсько-єврейського діалогу треба рішуче відмовитись від узгодження історичних позицій та розмов про потребу каяття і впритул зайнятися проблемами нинішнього дня. Це і буде найкращим способом перекреслити неґативні історичні стереотипи, инакше, не встигнувши досперечатися щодо старих історичних непорозумінь, ми матимемо справу з новими.

Вирішення їхньої проблеми - також і ваша проблема

Якщо учасник переговорів хоче досягти домовлености, яка відповідатиме його власним інтересам, він повинен запропонувати таке рішення, яке відповідало б інтересам иншої сторони.

Всім нам була б велика користь, якби українці, розробляючи модель своєї держави, подумали про інтереси євреїв, як рівно ж євреї, живучи в Україні або дбаючи про інтереси українських євреїв, подбали заразом - мірою своїх можливостей - і про спокійне, внормоване життя основного етнічного субстрату, в якому їм доводиться жити. Найнадійнішим вкладом національного "капіталу" є спокійне і мудре врахування інтересів обох сторін.

Учасниками переговорів є передусім люди

Це так званий людський чинник. У цій статті він згаданий наостанку, хоч у реальному житті з нього, власне, все й починається. Важливо розрізняти оту інстинктивну, часом навіть неусвідомлену неприязнь від тих непорозумінь, які виникають внаслідок розбіжностей особистих чи національних інтересів. Справжніх антисемітів, як рівно ж і безоглядних прихильників євреїв, - небагато. Більша ж частина українського народу або байдужа до єврейського питання, або відчуває невпевненість щодо поведінки євреїв з точки зору своїх національних чи соціальних інтересів.

Справжніх антисемітів не переконають жодні аргументи. Прихильникам євреїв аргументи не потрібні. Натомість середній ланці треба вміло доводити (і бажано не словом, а ділом), що її побоювання і упередженість не мають підстав. У крайньому разі, мають особистісні, а не універсальні підстави. Практично такий самий розподіл симпатій та антипатій до українців характерний і для євреїв, з тою різницею, яку накладає на психологію народу статус національної меншини.

Обидва канали ворожнечі - український і єврейський - творять одне замкнуте коло. І хоч кожна сторона може вважати, що воно починається з її суперника, насправді ж коло не має ні початку, ні кінця.

Протягом тривалого часу українсько-єврейські взаємини були загадкою історії. Сьогодні щораз більше стає зрозуміло, що вони не є загадкою взагалі, а є лише свідченням нерозуміння одне одного і небажання враховувати інтереси обох сторін.









» 
Теологія Голокосту
Леонід МАЦИХ, віце-ректор Міжнародного Соломонов
 
Леонід Мацих
Питання національних взаємовідносин є одним із найболючіших і водночас, одним із найменш відсторонено і виважено розроблених у сучасному світі. До нього можна підійти з багатьох позицій. Можна, наприклад, спробувати розтлумачити Голокост, дивлячись на нього зі сторінок Тори, погоджуючи існування Бога і зла водночас. Можна цілком по-світськи, праґматично подивитися на „обпечені руки” двох націй, коли ліва подавалася для братнього потиску, а права - „не відала, що творила”, і потім спробувати знайти вихід у пошуках „шляхів узгодження інтересів”. В обох випадках важать домінуючі моральна складова і принцип відповідальности, що мають стати цілющою водою для палаючого сьогодні у багатьох кутках світового дому. Пропонуємо увазі читача матеріали з різними точками зору на проблему національних порозумінь. Повні версії поданих статей на сайті www.ji-magazine.lviv.ua Редакція Незалежного культурологічного часопису „Ї”
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Хто "надув" бюджет? 
Погляд
  ·  Доля батальйону під питанням 
  ·  Нові полегшення від НБУ 
  ·  СПОГАДИ ПРО СЛАВУ СТЕЦЬКО 
Поступ у Львові
  ·  Проблеми й надії УГКЦ 
  ·  Небезпека нового карантину 
  ·  Свобода слова від Томенка 
  ·  Новий-старий редактор "Ратуші" 
  ·  Журналістам -- безкоштовний проїзд 
  ·  Міліція не винна 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Україна -- найкращий сусід 
  ·  Боротьба старого з новим 
  ·  "Азовсталь" за півціни 
  ·  Україну завалили відходами 
  ·  Ще одне самогубство правоохоронця 
  ·  Українська "Ганьба нації" 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Сербію хочуть зупинити 
  ·  Скандали Міллеру не заважають 
  ·  Проти ультиматуму Блера 
  ·  Старі борги Лівії 
  ·  Злука не вдалась 
  ·  Пхеньян за крок до створення бомби 
  ·  СВІТООГЛЯД 
ПАМ''ЯТЬ
  ·  Остання "вічна революціонерка" 
digest Postupu
  ·  Війну в Іраку виграє Голівуд 
  ·  Знову про Волинь 
  ·  План відновлення СРСР 
Дискусія у Поступі
  ·  І мова твоя виказує тебе 
art-Postup у світ
  ·  Смерть як "ланка світового життя" 
  ·  gATS хоче зробити культуру зоною вільної торгівлі 
  ·  "Пісня козла" медитує за системою Гротовського 
  ·  НА СВІТЛИНАХ -- ТІЛЬКИ БЛОНДИНКИ 
  ·  ЯКЩО ТОБІ СТРАШНО, ВКОРОТИ СПІДНИЦЮ 
  ·  ВІД "ВИБУХУ" ДО "ЗАМОРОЗКІВ" 
  ·  ПІРАНЕЗІ ВТІЛЮВАВ СВОЇ ЗАДУМИ У ГРАВЮРАХ 
  ·  kOROTKO 
Ї-Поступ
  ·  Теологія Голокосту 
  ·  Українсько-єврейські стосунки у світлі конфліктолоґії 
Поступ науки
  ·  Перший президент Академії 
  ·  Сміятися, усміхатися, реготати... 
  ·  Одяг для параноїка 
  ·  cIKAVI FAKTY 
Пост-Faktum
  ·  Антропологія за місцем проживання 
  ·  КАЛЕНДАР