BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    art-Поступ.    Дати Поступу.    mandry Поступу.    Листи у Поступ.    sport-Поступ.    Пост-Faktum.   
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
19 листопада 2017 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  17:48 17-11-2017 -   У центрі Львова побудують церкву  
  15:13 17-11-2017 -   У Львові буде вулиця Яцека Куроня, але це не Стрийська  
  15:10 17-11-2017 -   На Львівщині стартує сезон полювання на зайців  
  14:46 17-11-2017 -   На Радехівщині затримали браконьєрів, що вполювали двох косуль  
  13:25 17-11-2017 -   У районному суді Львова вибухівки не знайшли  
Україна
  15:17 17-11-2017 -   Розробку спідньої білизни для жінок у ЗСУ відклали через критику  
  15:15 17-11-2017 -   Луценко каже, що справа у НАБУ стосується його сина  
  14:45 17-11-2017 -   Дніпровські лікарі рятують капітана поліції, що підірвався на міні  
  14:44 17-11-2017 -   Дощі зі снігом: якою буде погода на вихідні  
  13:38 17-11-2017 -   У Києві у ході весільних гулянь, сталося вбuвствo через необережність  
Світ
  15:19 17-11-2017 -   Польські кардіологи безкоштовно прооперували жителів Львова  
  15:8 17-11-2017 -   В італійській тюрмі помер колишній ватажок «Коза ностра» Тото Ріїна  
  10:57 17-11-2017 -   Саудівським принцам запропонували обміняти свої статки на свободу - ЗМІ  
  10:41 17-11-2017 -   В Японії залізнична компанія вибачилась за відправлення поїзда на 20 секунд раніше  
  10:17 17-11-2017 -   Німеччина – фаворит букмекерів на перемогу у Чемпіонаті світу з футболу  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

art-Поступ  »  МОЦАРТ

___________________________________________________________________________

Магічні звуки фаталістичного відчаю
Меланія ТИМОШИНСЬКА
 
Ми прагнемо прекрасного, щоб одірватися від сірої повсякденності; ми створюємо ілюзії, щоб забути прикрощі та будні; ми хочемо виплеснути все, що накопичилося у нас в душі, але для цього не вистачає слів. І ось знаходимо одкровення звуків, які не стали пересічною прикрасою, що тільки подобається, а хвилюють тим, що передають сутнісне, для якого не треба слів. Тому, звертаємось до музики минулого, бо знаходимо у ній таке бажане прекрасне і гармонійне. І чим більше намагаємося зрозуміти її, тим частіше переконуємося у виразності та багатстві її мови, -- мови "магічних звуків". Це стосується не тільки музиканта-професіонала, а й непідготовленого слухача, бо виразність цієї мови звуків зрозуміє кожен. А успіх взаєморозуміння випливає з бажання виконавця заговорити душею, доносячи все найпотаємніше і найцінніше з думок автора на розсуд публіки.

У започаткованому циклі концертів "ШЕДЕВРИ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ МУЗИКИ", які успішно відбуваються у залі Львівської філармонії, цю просвітницьку місію взяли на себе камерний оркестр "Віртуози Львова", керівником і концертмейстером якого є заслужений артист України Володимир Дуда та автор проекту -- художній керівник філармонії, дириґент оркестру, заслужений діяч України -- Сергій Бурко. Цикл задумано як своєрідну антолоґію -- "Від давнини до сучасності". Великим успіхом вже увінчалися два концерти: "Пори року" А. Вівальді та "Цей геніальний Моцарт".

Незважаючи на те, що перший концерт пройшов з аншлагом, другий, присвячений творчості Моцарта, усе ж вразив мене більше: саме висвітленням того найпотаємнішого і найціннішого, що заховане у музиці. Адже кожен слухач відчув, з якою віддачею і глибокою вирозумілістю поставилися виконавці до інтерпретації неперевершеної музики, яку через велику популярність музиканти іноді побоюються включати у свій репертуар (прикладом може служити той факт, що симфонія g-moll KV550 у Львові не виконувалася близько двадцяти років). І, справді, до такої музики слід ставитися, як до "недоторканої святині", вважаючи її вершиною досконалості.

Але це не все. "Щоб сприйняти художній твір, половину роботи над ним повинен зробити той, хто сприймає", -- так вважав Ф. Бузоні. Адже прагнення творчого натхнення притаманне як виконавцям, так і слухачам. Саме така атмосфера й панувала на концерті: у залі перебувала значна частина музикантів, а серед меломанів було багато закоханих у творчість Моцарта. Тому виконавці розуміли свою відповідальність перед публікою, яка з нетерпінням завжди чекає оригінальності інтерпретаторської новизни.

У програмі звучали: Серенада G-dur для струнного оркестру "Маленька нічна музика" ("Eine Klaine Nachtmusik") KV525; концерт Es-dur для двох фортепіано з оркестром KV365 та знаменита симфонія g-moll KV550. Кожен з цих творів знайомий. І все ж таки, при першій можливості ми з великим задоволенням слухаємо їх знову. Це щось на зразок улюбленої казки, коли у дитинстві просимо читати її щовечора, поринаючи у свій загадковий світ. Серенада -- візитна картка Відня. А для нас -- асоціативно перегукується із колишнім Львовом часів Франца-Йосифа.

Чудово відтворили основний характер концерту для двох фортепіано, а саме "темпераментну веселість", подружжя піаністів, лауреати міжнародних конкурсів Оксана Рапіта та Мирослав Драган. Справді, немов за описами Германа Аберта, двоє солістів дружньо і весело здійснювали свій спільний шлях, як брат і сестра Моцарти: вони з ревністю розробляють одні й ті ж теми, повторюють одні й ті ж вигадки, переривають один одного, не порушуючи доброго взаєморозуміння будь-яким серйозним розходженням думок. Хоча в заключному рондо ця "темпераментна веселість", очолювана старою народною піснею, переростає в "лукавий гумор". Напевно, Моцарт вирішив таким чином дотепно помститися своїй сестрі за всі негативні характеристики, які вона давала його особі, листуючись із близькими.

Але чи був Моцарт насправді тільки таким, яким бачить і сприймає його більшість: веселим, вишуканим, дотепним, галантним, влюбливим? Кожне десятиріччя розглядає Моцарта по-своєму. Цей "геній світла і кохання в музиці" став повністю незрозумілим в епоху романтизму, а саме незрозумілими були протиріччя та складності його особистості. Бо, будучи життєрадісною натурою, особливо в юності, Моцарт переживав приступи жорстокої туги й відчаю, вибухи пристрастей, бажання втечі від світу. Тому, в ХІХ ст. всім відома Симфонія g-moll (соль-мінор), сприймалася як твір граціозний, безхмарний і навіть незначимий. Лишень через століття це хибне тлумачення, яке мало вплив і на виконавство, цілком змінилося і стало відповідати духові Моцарта та його часу.

Симфонія g-moll, яка прозвучала у концерті на єдиному подиху, найбільш гостро виражає глибокий "фаталістичний песимізм" (Г. Аберт), що, з ранніх років укорінившись в натурі Моцарта, в останні роки його життя особливо сильно прагнув до його художнього втілення. Але незважаючи на весь трагізм, симфонія проникнута духом боротьби, прагненням подолати страждання, відвернути злі сили, що цькують людину. Саме це і було відчутним в інтерпретації дириґента Сергія Бурка, свідченням чого став похвальний вислів одного з кращих дириґентів, прискіпливого митця щодо інтерпретацій творів Моцарта, народного артиста України, професора Юрія Луціва: "МОЦАРТ -- ВІДБУВСЯ!!!".

Опісля концерту залишилося враження, що музика продовжує жити поміж нас. Бібліотекар оркестру збирав ноти з пюпітрів, закриваючи сторінки партій, ніби ховав скарб, який за певний час знову розкриється і оживе, як у вірші "Три ідилії" М.Рильського:

...По п'ять рядів ідуть лінійки нотні,

Німі і чорні знаки виступають,

Що розцвітуть колись огнями сурем,

Медовими розливами скрипок,

Густими струменями віолончелей...

P.S. Матиму надію, що у перспективі після таких концертів, власники мобільних телефонів при налаштовуванні музичних дзвінків будуть розуміти, про що ця музика говорить. Не кажучи вже про те, що вимикатимуть сигнали телефонів в час святої години концерту.









»  ГІЛЕЯ
Доторк до внутрішнього кольору дозрілості
Степові пленери Соломії Лободи після полудневого сонця
Марта ГАРТЕН
 
Хоч марно буває сподіватися від графіка малярського бачення, однак є винятки, що тільки підтверджують правила. І виставка "Степові пленери", яку впродовж місяця можна було оглядати у Львівській галереї мистецтв, -- свідчення саме того, як творче обдарування тридцятирічної художниці, вже знаної за цікавим графічним доробком, зблиснуло іншою гранню, явивши глядачеві цілком самобутнього автора "чистого" малярства, яке укладається в розлогий багатолітній Каталог.
Детальніше>>
»  ГІСТЬ
Структура, фактура, фурнітура, культура...
Між об'єктом і знаком
Наталка КОСМОЛІНСЬКА
 
Персональна виставка в чотирьох залах Галереї мистецтв під скромною назвою "Лоїк 2003" -- цікава подія в мистецькому житті Львова. Не так часто, як на теперішні часи, до нашого міста приїздять художники навіть з таких недалеких місць, як сусідній Тернопіль. А якщо вже і їдуть десь,-- то або західніше, або "столичніше". Але мистецький Тернопіль все ще з пієтетом ставиться до львівського подіуму, тому час від часу у Львові з'являються тернопільчани зі свіжою виставкою для львівського бомонду і з запитанням в очах: "Ну як вам?"
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Вода таки буде 
  ·  Українці захищатимуть Бахрейн 
  ·  Троє у списку, не згадуючи Ющенка... 
Погляд
  ·  Кінець епохи Бондаря 
  ·  "Многая літа" для духовного батька галичан 
Поступ у Львові
  ·  Полювання на перших осіб 
  ·  Янків знову просить вибачити 
  ·  Святе місце пустим не буває 
  ·  Шкіци до портрета міста 
  ·  Трускавецький рай 
  ·  Студенти вчаться на владі 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Тарасюк -- новий інтегратор Руху 
  ·  Уряд без "Нафтогазу" 
  ·  Конфлікт генпрокурорів 
  ·  Бюджет готовий до підвищення зарплат 
  ·  Експертиза під грифом "таємно" 
  ·  Київ не буде вибачатися за Волинь? 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Польський уряд розколовся 
  ·  Чергова поразка соціал-демократів 
  ·  Втрати "Аль-Каїди" 
  ·  Естонія без росіян 
  ·  Чехи нарешті визначилися 
  ·  Війна через два дні? 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Угода на 200 мільйонів 
  ·  Труба одна на двох 
  ·  Офшорних зон стало більше 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ 
  ·  kOROTKO 
art-Поступ
  ·  Доторк до внутрішнього кольору дозрілості 
  ·  Структура, фактура, фурнітура, культура... 
  ·  Магічні звуки фаталістичного відчаю 
Дати Поступу
  ·  Півстоліття від смерті Сталіна 
  ·  АРХІВАРІУС 
mandry Поступу
  ·  Японія широко розплющеними очима 
Листи у Поступ
  ·  МУЗЕЮ ВКАЗУЮТЬ НА ДВЕРІ... З ХРАМУ 
  ·  Ми не маємо за що вибачатися 
  ·  Звернення духівництва та представників інтеліґенції Львова 
sport-Поступ
  ·  Надія померла останньою 
  ·  Прихід футболу на українські стадіони 
  ·  СПОРТ-KOROTKO 
Пост-Faktum
  ·  Леопільське марцювання 
  ·  КАЛЕНДАР