BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    art-Поступ.    Літературний Поступ.    МІКРОСКОП ПАНА ЮРКА.    muzyka Поступу.    sport-Поступ.    Поступ реляксу.    Пост-Faktum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
1 березня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:46 24-03-2017 -   Серед секонд-хенду львівські митники знайшли новий одяг та гіроскутери  
  16:26 24-03-2017 -   На мості у Жидачівському районі тривають протиаварійні роботи, - рух транспорту обмежено  
  16:25 24-03-2017 -   На Личакові вшанували пам’ять Ігоря Білозіра  
  15:2 24-03-2017 -   Львів домовився про вивезення 900 тонн сміття  
  13:13 24-03-2017 -   На Львівщині судитимуть дев’ятьох учасників організованого угрупування  
Україна
  16:50 24-03-2017 -   Заступниці Кернеса повідомили про підозру в земельних махінаціях  
  16:29 24-03-2017 -   У ДНР школу назвали на честь Гіві - ЗМІ  
  16:28 24-03-2017 -   У Тернополі осквернили пам'ятник жертвам Голокосту  
  15:4 24-03-2017 -   Україна 26 березня перейде на літній час  
  15:1 24-03-2017 -   СБУ не переглядатиме рішення щодо Самойлової  
Світ
  16:31 24-03-2017 -   Путін прийняв Ле Пен у Кремлі  
  16:27 24-03-2017 -   Знайдена гігантська чорна діра, "виселена" з галактики  
  14:56 24-03-2017 -   Поліція Хорватії заборонила марш українських уболівальників по Загребу  
  12:37 24-03-2017 -   Адронний колайдер: учені виявили п'ять нових частинок  
  11:35 24-03-2017 -   Яресько отримала нову посаду в Пуерто-Ріко  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

art-Поступ  »  ПРЕЗЕНТ

___________________________________________________________________________

Рама для шедевру
Наталка КОСМОЛІНСЬКА
 
За історією цієї картини можна було б написати сценарій і продати до Голівуду за добрі гроші. Вона починалась, як детектив з елементами фільму жахів, але закінчилась хепі-ендом.

ПРОЛОГ. На початку 1960-х років минулого століття уважні радянські митники виявили у багажнику машини, яка мала наміри перетнути радянсько-польський кордон, 12 шматків старовинного полотна, вкритого не менш старовинним олійним живописом. Звідки він і що це за твір, що його в такий франкенштейнівський спосіб намагались вивезти за кордон, з'ясувати не вдалось. Митниця передала конфісковану картину на зберігання до Дрогобицького краєзнавчого музею. Там як змогли, так і наклеїли шматки на фанерний щит. Краї при цьому повністю сумістити не вдалось, але сам сюжет більш менш вимальовувався: якась баталія.

ЗАВ'ЯЗКА. В такому стані у 1966 році невідоме полотно потрапило в збірку Львівської картинної галереї, до Возницького, де і пролежало більше тридцяти років. У реставраторів і науковців галереї, по-перше, не вистачало на все рук, а, по-друге, вони опускались при погляді на цей об'єм роботи. Непрофесійно склеєні у Дрогобичі ще того 1966-го шматки були зміщені на стиках фрагментів на 1-3 см, основа через нерівномірне нанесення клею сильної концентрації здеформувалась, поверхня малярства була уражена грибками, краї усіх фрагментів частково сторочені, на полотні -- численні отвори від цвяхів, прориви, втрати, лущення та осипи фарбового шару до ґрунту та основи, потемніння та розкладення неавторської лакової захисної плівки, чисельні записи пізніших часів, впресований в структуру малярства бруд... Одним словом, на реставрацію настільки понищеної картини міг наважитись або дуже молодий, або дуже досвідчений реставратор.

КУЛЬМІНАЦІЯ.Картині пощастило і на відважну молодь, і на досвідчене око. У 2001 році її реставрацію було доручено дипломниці ЛАМ Роксолані Мокрій під керівництвом завідуючої реставраційною майстернею Львівської галереї мистецтв Лариси Разинкової. Полотно було ретельно обстежене за всіма можливими хіміко-фізичними параметрами при активній участі хіміка-реставратора Ірини Мельник та біолога ЛАМ Іванни Проць, продезинфіковане і відклеєне нарешті від прокрустового щита, на якому зберігалось більше 30-ти років. А потім реставратори довго колегіально вирішували: що ж робити? Раніше настільки понищені речі до них не потрапляли, тому класичний спосіб тут не рятував. Контрабандисти розрізали полотно, як їм вийшло, шматки були різного розміру, ще й через клей кожен дав свою усадку. До того ж полотно негативно реагувало на водні клейові розчини. Щоби рівно в стик сумістити краї, було вирішено проводити склеювання з лицьової сторони, "відпарюючи" кожен фрагмент через фторопластову плівку. Тільки після відновлення в такий скрупульозний спосіб первинних розмірів кожної частини, картину було здубльовано на нову полотняну основу синтетичним клеєм Бева. З'єднаний нарешті в одне ціле твір натягнули на новий підрамник, але йому таки не судилося висіти в експозиції чи зберігатись у фондах невідомою морською баталією невідомого художника ХVІІ століття. Оскільки реставратори, які ретельно забирали з поверхні всі пізніші записи та потоншували потемнілий лак, знайшли підпис автора!!!

ЩАСЛИВА РОЗВ'ЯЗКА. Там, де і належить знаходитись кожному порядному підпису, у правому нижньому куті твору значилось: "Lingelbach". Тобто, твір, який стільки років інкогніто зберігався у фондах галереї, належить пензлю відомого німецького живописця ХVІІ століття Йоганесу Лінґельбаху (1622 - 1674). Твори цього художника експонуються у багатьох музеях світу. Але у збірках музеїв України дотепер була відома тільки одна його робота, в Росії -- теж єдина, у зібранні Ермітажу. Отож львівські реставратори та історики мистецтва тріумфували подвійно. Врятоване полотно не тільки продемонструвало вищий реставраційний пілотаж на І Міжнародному форумі реставраторів, що відбувся на базі Львівської галереї мистецтв 9-11 грудня 2002 року. Воно стало супер-цінним поповненням музейної експозиції.

ІСТОРИЧНИЙ КОМЕНТАР. Творчість Лінгельбаха представляє другу хвилю стилю бароко в Італії, коли в країну з Півночі прийшла мода на побутовий жанр. У вирі століття, впродовж якого Європа із Англією зі зброєю в руках з'ясовували права на іспанський спадок, розчинились мистецькі досягнення Дюрера та Кранаха, а безупинний гуркіт гармат змусив німецьких художників масово емігрували або на північ -- до Голландії, або на південь -- до Італії. В такий спосіб у Римі у середині ХVІІ століття зібралась строката інтернаціональна мистецька тусовка, яка винайшла нову версію батального жанру: "ідеальну баталію" або "битву без героїв". Як правило маленькі, кабінетні за розмірами полотна зображали не реальні, а цілком умовні події, де учасників умовно ж було поділено на "білих" і "чорних" (чорні були в чалмах), а динаміка бойовища вдячно підкреслювала барокову стилістику.

Особливо популярними в Італії -- морській державі, як розповіла завідуюча відділом давнього мистецтва галереї Галина Дергачова, були морські баталії, а серед них особливою любов'ю користувалось монументальне полотно Тінторетто "Битва під Ліпанто". Це був тріумф перемоги християнського світу над мусульманським, тому італійці неодноразово його згадували в численних олійних і графічних ремейках. Для українців цей відомий твір одного з всесвітньо визнаних класиків нещодавно набув особистісного значення. Венеційський професор Августо Джентілє знайшов в архівах документи, за якими встановив, що український козак, якого досить реалістично, з оселедцем, зображено на цьому полотні, є історичною особою. Козака викупив з турецької неволі венеційський патрицій і він довго з шаблею у руках служив своєму благодійнику. Таким чином, зображення українського козака є першим історичним зображенням українця в Італії. Львівське полотно Лінгельбаха, напевне, є якраз одним із ремейків на численні сюжети "Битви під Ліпанто".

ПОВНИЙ ХЕПІ-ЕНД. Так і висіла картина на експозиції: свіжо відреставрована, свіжо атрибутована, але... без рами! Чого-чого, а грошей на раму для полотна розміром 111,5х158,5 см у галереї не було, і не передбачалось. Отож молодий італієць з Падуанського університету д-р Джорджо Адріан, відомий своїм шанобливим ставленням до історичної спадщини Львова взагалі, і мистецьких скарбів Львівської галереї мистецтв зокрема, вражений жахливим сюжетом поневірянь баталії, офірував для полотна Лінгельбаха вартість багету(!). А майстерня по виробництву рам на площі Ринок швидко, якісно і безкоштовно(!) виготовили раму. Вервечка щасливих послідовностей за всіма законами хепі-енду завершилась фінальним поцілунком і урочистим перетворенням попелюшки на принцесу.









»  БЛЕК-ЕНД-ВАЙТ
Литва. Віленщина. Жвіргджас
В.С.
 
У Львівському палаці мистецтв триває фотовиставка "Пейзажі рідних околиць", яка не тільки однією назвою, а й спільною темою об'єднала в експозиції твори двох авторів: львівського початківця Романа Шишака та вільнюсця зі світовою славою Станісловаса Жвіргджаса. І коли зі світлинами Романа Шишака молодіжна аудиторія мала останнім часом безліч шансів запізнатися, то добірка художньої з добрим ґустом фотографії Станісловаса Жвіргджаса стала для неї справжнім відкриттям.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Сендак прагне сатисфакції 
  ·  Найбагатші люди світу 
  ·  Поляки міняють своїх героїв на американських пілотів 
Погляд
  ·  Українські сталкери -- на лаві підсудних 
  ·  Ющенко взявся за перо 
Поступ у Львові
  ·  Екологічну свідомість формують штрафами 
  ·  Америка нам не допоможе 
  ·  Львівські нардепи не пасуть задніх 
  ·  Доброчинність у стилі депутатів  
  ·  Християнські демократи сваряться 
  ·  Влада церкви не приватизовуватиме 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Як повернути борги вчителям 
  ·  Чиновники-дармоїди 
  ·  Війна за крісло мера 
  ·  Березневі протести шахтарів 
  ·  Самооборона для журналістів 
  ·  Українських моряків примусово депортували 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Радикально-ліберальний англіканець 
  ·  Польські дороги наразі безкоштовні 
  ·  Перший вирок Гааґи 
  ·  НОВИНИ З БРИТАНІЇ 
  ·  СВІТООГЛЯД 
art-Поступ
  ·  Рама для шедевру 
  ·  Литва. Віленщина. Жвіргджас 
Літературний Поступ
  ·  Ліричний путівник 
  ·  vIVA LA VITA! 
  ·  "Дзеркало" осінніх міфів 
  ·  pROHAZKO...TXT 
МІКРОСКОП ПАНА ЮРКА
  ·  МІКРОСКОП ПАНА ЮРКА 
muzyka Поступу
  ·  ''Океан Ельзи'' презентуватиме новий альбом 
  ·  Олег Скрипка українізує "Армаду" 
  ·  metallica 
  ·  Фома мандрує до Львова 
  ·  Чубай із оркестром 
  ·  ТНМК -- хто куди... 
  ·  "Скрябін" для комуністок 
sport-Поступ
  ·  За перемогою до Лас-Вегаса 
  ·  Яна Шемякіна: "В Україні люди -- найкращі" 
  ·  Олімпіоніки 
  ·  kOROTKO 
Поступ реляксу
  ·  Академія 
  ·  ГОРОСКОП 
  ·  ТЕАТРИ 
  ·  ІМПРЕЗИ 
  ·  ВИСТАВКИ 
  ·  КІНОТЕАТРИ 
Пост-Faktum
  ·  ''Сіріус'': через терни -- до зірок 
  ·  КАЛЕНДАР