BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Тенденції Поступу.    Історія у Поступі.    mandry Поступу.    art-Поступ.    sport-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
25 лютого 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  15:18 22-09-2017 -   У Львові викрали Mitsubishi Outlander  
  15:12 22-09-2017 -   Синоптики попереджають про зміну погоди  
  15:11 22-09-2017 -   Усіх охочих запрошують на святкування Дня Сихова  
  15:8 22-09-2017 -   У Львові 12-річна дівчинка народила дитину  
  13:20 22-09-2017 -   У Львові маршрутка №41 в’їхала в паркан  
Україна
  15:14 22-09-2017 -   В Україні оголосили демобілізацію строковиків  
  15:9 22-09-2017 -   На Харківщині затримали банду рекетирів  
  13:14 22-09-2017 -   Вихідні в жовтні: скільки відпочиватимуть українці  
  13:12 22-09-2017 -   Луценко шокований станом другої лінії оборони в зоні АТО  
  10:44 22-09-2017 -   Житомирщину накрив аномально великий град  
Світ
  15:15 22-09-2017 -   Актрису з "Мухтара" ввели в кому через травму  
  13:11 22-09-2017 -   У російській Держдумі з виставки вкрали хамон  
  13:9 22-09-2017 -   Вчені назвали легкий спосіб продовження життя  
  16:40 21-09-2017 -   Творці "Гри престолів" повідомили про новий спін-офф  
  14:17 21-09-2017 -   На Оскар висунули третій український фільм  


Прописи буква ю подробно.


  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

art-Поступ  »  ТРІЙЦЯ

___________________________________________________________________________

Тамара Гундорова: Гончар, Кобилянська та криза методолоґії
Соломія БУК
 
Нещодавно у Львові в Центрі гуманітарних досліджень ЛНУ ім. Ів.Франка мала три лекції знаний в Україні літературознавець Тамара Гундорова, автор книги "Femina melancholica: Стать і культура в гендерній утопії Ольги Кобилянської."

Пересаджування

Лекція "Олесь Гончар як центр соцреалістичного канону" -- була спробою аналізу його творчості сучасними методами літературознавства і виявлення, що романи Гончара не так романтичні, як просто кітч, який викликає легку емоційну відповідь, врізається в пам'ять, і, по суті, спрямований до того, щоби зняти напругу. І справді, у творах цього письменника нема загадки: на поставлене питання реципієнт отримує одразу однозначну відповідь. Наприклад, типово кітчеві образи -- це Іван ("Тронка"), Дід Нечуйвітер ("Собор").

Аналіз інтерпретацій Гундорової творчості Гончара у різні часи також цікавий. Так, автор передмови до першого багатотомника Гончара (1954 р.) Шамота акцентував, що це радянський український письменник (зокрема, велику увагу приділяв замполітові Воронову із "Прапороносців"), цим обґрунтовуючи його місце в офіційному каноні. Усі три частини цього роману було удостоєно найвищої тоді нагороди -- Сталінської премії. Пізніше Л. Новиченко вказує насамперед вже не на замполіта, а на просту людину -- відбудовувача Батьківщини після воєнної розрухи. У 60-ті Л. Коваленко висуває на перший план вірність Вітчизні, далі Є. Сверстюк стверджує: героїзм -- моральна категорія, отже, Гончар радянський моральний письменник. 1987 р. передмову до семитомника писав І. Драч, де всіляко підкреслював особисте знайомство із Гончарем, свою солідарність із ним, тим самим зараховуючи себе до тогочасного офіційного канону, радянського істеблішменту. Передмову до видання творів письменника зараз готує М. Жулинський. У ній акцентує на підтримці Гончарем голодуючих студентів, на його вірі в духовні можливості людини, отже, він був насамперед українським, а вже потім радянським письменником.

Таким чином, підсумувала Т. Гундорова, творчість Гончара сьогодні не переосмислюється, не зазнає критичних зауважень, а просто пересаджується в новий культурний контекст, що нагадує давню цитату Ю. Шереха про те, що свого часу О. Гончар народницький канон просто пересадив в радянську літературу.


Нові жінки

У лекції "Ольга Кобилянська: гендерна утопія і психоаналіза меланхолії" лекторка вдалася до історичних витоків поняття меланхолії, що беруть коріння ще від античності, розвиваються у доробку Ш. Бодлера, психоаналізі, зокрема в останньому цей стан займає центральне місце, часто породжується втратою близької людини чи ідеалу. У цьому стані людина ніби переносить ставлення, почуття, що були до втраченого, на себе, отже, це стан нарцистичного замилування з елементами мазохізму, оскільки передбачає затягування відчуття суму, чекання і т. д. Усі бажання тепер спрямовані на себе, що дає і насолоду, і біль. Це було показано і на прикладі героїні Наталки, і на прикладі самої Кобилянської.

Художню творчість та інтелектуальну концепцію Ольги Кобилянської Гундорова розглядала з позицій сучасних гендерних і постмодерних теорій, ідей Ніцше, платонізму і фрейдизму. Авторка аналізує аполлонівський тип "нової жінки", колізії високої культури і гендерну утопію, яка об'єднує у творах української письменниці фемінізм, націоналізм і модернізм в одну культурну візію. Письменниця у своєму житті втілила свій ідеал жінки, основна функція якої, на її думку, не так репродуктивна (народжувати дітей), скільки власне виховна (правильно виховати їх), присвятивши свій час племінниці. Високі запити до протилежної статі, не знайшовши реалізації в реальності, вона втілювала у своїх книжках.

У лекції було згадано і співіснування аполлонівського та діонісійського начал у творчості Кобилянської та Лесі Українки, і листування письменниць, і їхній "платонічний роман", і питання багатонаціональності сім'ї Кобилянської. Писати саме українською (а не німецькою чи польською) -- було вольове рішення авторки-початківця. Як виявилось, під час обговорення, широке зацікавлення викликала тема створення свого жіночого світу на противагу чоловічому, що відображався би у своїй "жіночій літературі" на противагу чоловічій.

Поза критикою

Третя доповідь ставила питання: "Чи потрібна в Україні нова літературознавча методологія з Заходу?", без однозначної відповіді. Простеживши витворення в нашій літературі нових типів критики, таких як дилетантська, критика споживача, основними критеріями оцінки твору для якої є міркування "мені подобається" чи "мені не подобається", Гундорова докладніше зупинилася на салоновій критиці, яку роблять люди, згруповані довкола певних видань (було згадано "Кур'єр Кривбасу" та "Книжник рев'ю").

Констатуючи сучасний стан українського літературознавства як такий, в якому нібито відійшов у минуле ідеологічний тиск, відпав примус, вводяться нові терміни та поняття, заклики до національних традицій, і вся увага зосереджується на заповненні білих плям у літературі (що також потрібно), а не на розробці нових стратегій інтерпретацій, дослідниця наголосила, що академізм насправді закритий до нової критики (про що свідчить вигнання з Інституту літератури Михайлини Коцюбинської). Перестали виходити нові підсумкові багатотомні видання творів із нейтральними академічними коментарями. Примітки до хрестоматій та антологій з новими українськими іменами носять швидше популяризаторський пропагандистський характер, чим і підривають довіру до джерелознавства. Криза джерелознавства поглиблюється, оскільки за 11 років вийшла лише одна хрестоматія літературно-критичної думки (за ред. М. О. Зубрицької), що безумовно надто мало для заповнення попиту на праці творців нових течій та напрямків в гуманітарних дисциплінах. Натомість активно перекладається філософська література, тож часто власне літературознавчі твори препаруються до філософських.

І ще Гундорова підкреслила, що фактично ті методології, які дійшли до України лише вкінці ХХ ст., у Європі панували в основному в 60-их, тож їхнє активне застосування сьогодні вже не є свідченням модерності думки.









»  СПІЛЬНО
Сімейний портрет закоханих у мистецтво
Наталка КОЛСМОЛІНСЬКА
 
Зали львівського музею етноґрафії та народних промислів бачили не одну родинну виставку, але це стосувалось, як правило, народного мистецтва. Від минулого четверга тут можна оглянути виставку професійного мистецтва родини Магінських.
Детальніше>>
»  ПЕРЦЕПЦІЯ
Чудо для чудотворних ікон
Вікторія САДОВА
 
Царина чудесного -- поза цариною щоденного людського трибу, хоч найбільше у ній очікувана й випрошувана, адже окрім людини на чудо свідомо на сподівається ніхто. І надія в неї, кажуть, умирає останньою. Утім щоразу доводиться переживати саме смерть цієї останньої. І жити пост-фактум. Без ілюзій. Без сподівань. Без надії. Але зі знанням, що так бути не повинно, хоч так воно є насправді. Жити за порогом розуміння: чому ті сили, які мають протистояти злу, дозволяють йому тривати. Ба більше -- множать і викохують його.
Детальніше>>
»  aETERNUM
Звучить музика Василя Барвінського
Ірина СТРОЙ
 
Його вже нема з нами сорок років, та музика Василя Барвінського (1888 -- 1963) з кожним роком звучить усе більш сучасно, розкриваючи слухачам таємниці духу унікальної особистості загальносвітового виміру, втім людини винятково ніжної, щедрої та чистої душі, яким був мистець. У своїх кращих композиціях він створив індивідуальний образ модерної доби і своєї національної традиції, властиво тому кожне нове прочитання творів Барвінського -- таланта з Божої ласки, як казав про нього Станіслав Людкевич, -- дає нам можливість відчути глибинний сенс креативности духу, виповнюючи радістю і гордістю за осягнення українського генія.
Детальніше>>
» 
АРТ-АНОНС
 
Французький центр у Львові запрошує на фестиваль французького кіно, який відбудеться у "Кінопалаці" від 3 до 6 березня у рамках місяця франкомовності. У програмі фестивалю -- 4 сучасні французькі фільми: 03.03 -- "Може бути" з Жаном- Полем Бельмондо
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  70 РОКІВ ПАТРІАРХУ 
  ·  СНД -- Євросоюз для українців 
Погляд
  ·  Передвиборні війни 
  ·  Тарас ВОЗНЯК: Єдина реальна сила - США 
Поступ у Львові
  ·  Галицька нагорода польському дисидентові 
  ·  На здоров'ї не економлять 
  ·  Чотири століття самоврядування 
  ·  Грип наступає 
  ·  Бог любить трійню 
  ·  Натурпродукт на Львівщині 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Підводний човен в степах України 
  ·  Європа дає відчіпного 
  ·  Семимильними короками до СОТ 
  ·  Пільги для селян залишаються 
  ·  Харків без української преси 
  ·  Українські герої Сьєрра-Леоне 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Прощання Воіслава Шешеля 
  ·  Що може врятувати мир в Іраку 
  ·  Росія бореться з католиками 
  ·  В Китаї затряслась земля 
  ·  Перші арешти у справі метро 
  ·  Скульптури залишаться в Лондоні 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Винні погрози Америки 
  ·  Кінець великої приватизації 
  ·  Україно-польський товарообіг під загрозою 
  ·  kOROTKO 
Тенденції Поступу
  ·  ПОЛІТИЧНЕ МІЖСЕЗОННЯ 
Історія у Поступі
  ·  На Київ разом з німцями 
mandry Поступу
  ·  З Африки -- з Любов'ю і не без моралі 
art-Поступ
  ·  Тамара Гундорова: Гончар, Кобилянська та криза методолоґії 
  ·  Сімейний портрет закоханих у мистецтво 
  ·  Чудо для чудотворних ікон 
  ·  Звучить музика Василя Барвінського 
  ·  АРТ-АНОНС 
sport-Поступ
  ·  Ще є порох у порохівниці Тайсона 
  ·  Гуров збирається нокаутувати Мормека 
  ·  Сандерс сподівається на допомогу П'юріті 
  ·  sport-KOROTKO 
Пост-Faktum
  ·  Призи полюють за Романом Поланскі 
  ·  КАЛЕНДАР