BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Поступ економіки.    Банк у Поступі.    Історія у Поступі.    art-Поступ.    Листи у Поступ.    sport-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
18 лютого 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  17:32 21-07-2017 -   Дорогу від вул. Зеленої до вул. Пасічної відремонтують  
  14:57 21-07-2017 -   Дорогу від вул. Зеленої до вул. Пасічної відремонтують  
  14:53 21-07-2017 -   У Львові за розкрадання 8 млн гривень бюджетних коштів арештували директора підприємства  
  14:50 21-07-2017 -   Знайдені ручні гранати мешканець Жидачівщини передав у шкільний музей  
  14:46 21-07-2017 -   Вулицю Замарстинівську відремонтують на ділянці від вул. Гайдамацької до вул. Липинського  
Україна
  14:44 21-07-2017 -   Полторак заявив про небезпеку російсько-білоруських навчань  
  14:39 21-07-2017 -   Суд закрив кримінальну справу проти Ляшка  
  14:38 21-07-2017 -   В Україні надзвичайна пожежна небезпека  
  14:35 21-07-2017 -   На нардепа Розенблата одягли електронний браслет  
  14:27 21-07-2017 -   ГПУ: На заводі Мотор Січ розікрали 350 млн грн  
Світ
  14:41 21-07-2017 -   Маск отримав дозвіл на тунель між Нью-Йорком і Вашингтоном  
  14:37 21-07-2017 -   У Техасі дозволили пороти учнів палицею  
  13:3 21-07-2017 -   Зірку американського футболу помилували після 9 років в'язниці  
  11:33 21-07-2017 -   У Греції від землетрусу постраждали понад 120 людей  
  10:14 21-07-2017 -   У Монако на аукціоні за мільйон євро продали годинник Путіна  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

art-Поступ  »  КОРИФЕЙ

___________________________________________________________________________

Василь Барвінський -- від Європи до Гулагу
Людмила САДОВА
 
Тому, що галицька фахова музично-інструментальна культура зазнала свого інтенсивного розвитку і швидкого розквіту наприкінці 20-х -- поч. 30-х років ХХ ст., безперечно сприяла діяльність Музичного товариства ім. Лисенка та Вищого музичного інституту ім. Лисенка у Львові. Ці інституції "обростали" філіями в провінції, яких до середини 30-х років налічувалося не один десяток. До Львова після навчання у провідних музичних центрах Європи (Празі, Відні, Берліні) на постійну працю з'їжджалися такі молоді талановиті музиканти, як композитори Н. Нижанківський, М. Колесса, А. Рудницький, Б. Кудрик, З. Лисько, Р. Сімович, виконавці-інструменталісти, зокрема піаністи: В. Божейко, Г. Левицька, Р. Савицький та інші. І Василь Барвінський радо вітав прибуття на батьківщину талановитої, освіченої молоді. Згадані музиканти переважно походили з тих кіл галицької інтелігенції, з яких рекрутувалися і хорові товариства кінця ХІХ -- поч. ХХ ст., і їм були близькі ідеї пропаганди і розвитку української фахової музичної культури. Власне, вони стали найактивнішими членами Союзу українських професійних музик у Львові (СУПроМ -- 1934-1939), котрий очолював спочатку Нестор Нижанківський, а потім -- Василь Барвінський, який став ідейним центром усіх музично-мистецьких звершень у Галичині.

Значення В. Барвінського як директора ВМІЛ не вичерпувалося його безпосереднім керівництвом консерваторією. В той час у Західній Україні не було української філармонії, хоча про її створення українська музична громадськість мріяла довго. Через брак власної національної філармонії українські виконавські сили скупчувалися навколо ВМІЛ, який відігравав провідну роль у справі розвитку українського музичного життя у всьому краї. Оскільки Барвінський був директором інституту, то практично він змушений був організовувати і концертну діяльність музикантів-виконавців, допомагати не тільки в адмініструванні, а й у формуванні репертуарної політики. Всі нові форми реалізації фортепіанно-виконавського мистецтва, які з'явилися у музичному житті галицьких українців протягом 20-х--30-х років (речиталі, тематичні та монографічні концерти, радіовиступи і грамзапис), одразу ж були використані ним для поширення рідної музики. Концертні виступи галицьких піаністів у середині 30-х рр. дали широку панораму української фортепіанної музики, представляючи фактично всіх вартих уваги композиторів.

У 1938 році з особливим успіхом пройшла низка передач по радіо, які були присвячені п'ятдесятиріччю Барвінського. Преса інформувала: "З нагоди ювілею В. Барвінського надала львівська радіостанція 21 березня камерну авдицію у виконанні Р. Савицького (фортеп.), Р. Криштальського (скрип.), П. Пшенички (віолонч.). У програмі В. Барвінського фортепіянове тріо а-моль"; "Дня 3 червня відбулась у Львові авдиція з нагоди ювілею В. Барвінського, яку передавали всі польські радіостанції. В програмі були пісні з фортепіяном і скрипкою і фортепіянові твори Барвінського. В авдиції брали участь: Марія Сабат-Свірська (спів), Роман Савицький (фортепіян), Н. Нижанківський (фортепіян, супровід) і Р. Криштальський (скрипка)". До речі, пресі Барвінський відводив особливу роль у пропаганді рідного мистецтва. Та й сам до кінця життя був сміливим, цікавим і завжди актуальним публіцистом. Фаховості у рецензіях на музичні явища він надавав великого значення. З одного боку, гостро реагував на кожний випад проти української культури взагалі, а з іншого -- не терпів аматорського підходу до мистецьких проблем. Коли від березня 1937 року почав виходити щомісячник "Українська Музика", Барвінський став постійним дописувачем. Журнал опублікував велику кількість його статей про музичне мистецтво взагалі, і цінних з огляду на історичне минуле національної культури документів.

Як директор ВМІЛ, професор Барвінський змушений був переборювати багато матеріальних труднощів, оскільки Польща не фінансувала українського закладу. А ВМІЛ же ще мав десятки філій у різних містах Галичини, адже діяльність музичних шкіл лежала в основі його концепції охоплення музичним мистецтвом української громадськості. Барвінський часто виїжджав у провінційні школи (часом із концертами, часом -- замінюючи інспектора Людкевича). 1937 року Станіслав Людкевич так охарактеризував значення ВМІЛу: "Музичний інститут, не зважаючи на воєнну хуртовину та післявоєнну кризу, виріс у найповажнішу музичну установу вже не локального, а краєвого значення, яка претендує на музичну консерваторію та конкурує успішно з найповажнішими музичними консерваторіями в Галичині й державі".

Надзвичайно серйозно ставлячись до навчально-виховного процесу у ВМІЛ та його філіях, Барвінський підключав до педагогічної роботи найкращі виконавські сили Галичини. До прикладу, у Дрогобицьку філію ВМІЛ у середині 30-х років їздили зі Львова викладати гру на фортепіано відомі галицькі музиканти Антін Рудницький, Роман Сімович; у Стрийську -- Галина Левицька, Нестор Нижанківський; Самбірську -- Роман Савицький, у Перемиській викладала Володимира Божейко і т.д. У самому інституті і майже у всіх філіях ВМІЛ на фортепіанних відділах працювали колишні учні В. Барвінського: Савицький, Негребецька, Біленька-Лаврівська, П'ясецька-Процишин, Стефанівська-Алиськевич, Кисілевська, Герасимович т. ін. Серйозна фахова, активна концертна діяльність викладачів ВМІЛ, серед яких багато хто мав європейську консерваторську освіту, протягом 20-их--30-их років принесла свої позитивні результати. Професійний рівень викладання у музичних школах -- філіях ВМІЛ -- зміг піднятися так, що навіть задовольняв вимогливого у цій справі Барвінського!

Барвінський піклувався про створення вартісного українського репертуару для дітей, що було у той час дефіцитом (його 6 фортепіанних п'єс на українські теми та прелюдії вже на той час були відомі у Європі і фігурували в навчальній програмі в чеській фортепіанній школі). Барвінський зініціював створення фортепіанних п'єс для молоді галицькими композиторами (наприклад, "Картинки для молоді" Н. Нижанківського). 1936 року Барвінський видав збірку фортепіанних п'єс для дітей "Наше сонечко грає на фортеп'яні". Рада СУПроМУ погодилася на текст видання збірки українською, польською, чеською, німецькою, французькою, англійською мовами. Ця збірка -- не тільки приклад майстерності композитора, бо викладений у ній матеріал можна вважати дидактичним віддзеркаленням педагогічного кредо автора. Фортепіанна педагогіка приваблювала Барвінського до кінця життя: "учнів і діток я так завжди любив, що й навіть не відказався вчити в музичній десятирічці, аби не тратити контакту з дітьми" -- писав він із ГУЛАГу до своєї колишньої учениці. Так, доля не раз ставила перед Василем Барвінським свої перепони. Але десять років мордовських таборів (1948-1958) не зломили дух митця.

Після повернення літньою хворою людиною, він віддається музично-суспільній діяльності та фортепіанній педагогіці, виховує учнів, які згодом стали ядром і славою західноукраїнського фортепіанного мистецтва. Досить назвати імена нинішніх завідувачів обох кафедр спеціального фортепіано у ЛДМА ім. М. Лисенка: народного артиста України, професора Олега Криштальського та професора Марії Крих-Угляр, заслуженої артистки України, професора Марії Крушельницької, професора академії, к. м-ва Наталії Кашкадамової. Для послідовників Барвінський лишив повчальні слова: "Ніколи не зневірюйтеся. Музичний шлях, хоч часто буває всипаний квітами-ружами, проте й рожі мають колючки, які не раз ранять руки до крови. І тільки той є правдивим музикантом, хто любить це мистецтво і, незважаючи на невдачі, не полишає його".

Автор -- викладач-методист, голова циклової комісії спеціального фортепіано Дрогобицького державного музичного училища ім. В. Барвінського, заступник голови товариства ім. В. Барвінського









»  А КАПЕЛЛО
Львівський "Боян" на берегах Дніпра
Левко ДОВГІВ
 
Одразу три львівських хори нещодавно дебютували на X всеукраїнському фестивалі духовного піснеспіву "Від Різдва до Різдва", який традиційно відбувається у Січеславі (Дніпропетровську). Галичину гідно представляли "Боян" під керівництвом заслуженого діяча мистецтв України Олега Цигилик), хор із Політехніки "Аколада" під керівництвом Володимира Савицького, капела Дрогобицького катедрального храму Пресвятої Трійці "Відлуння" під керівництвом Надії Бунь та тернопільська "Зоринка" під керівництвом заслуженого працівника освіти України Ізидора Доскоча.
Детальніше>>
»  МАЛЯРСТВО
Легенди Коха в інтер'єрі "Клєру"
Орися КРАСНИК
 
Те, що вже третій поспіль художник, який услід за своїми колегами персональною виставкою малярства в арт-салоні "Клєр" репрезентує покоління львівських митців, яке формувалося під ідейним впливом незабутнього гуру Миколи Рябчука -- не випадковість, а подія знакова! Хоч значення її може бути до кінця й неусвідомленим для самих арт-менеджерів цієї галереї, яка задля створення собі відповідного реноме кілька років тому започаткувала експозиційний проект "Сучасне мистецтво в інтер'єрі".
Детальніше>>
»  ЗАНЬКІВЧАНИ
Дебют театрального оркестру
Валентина ВІЛЬШАНСЬКА
 
На творчому вечорі оркестру Національного академічного драматичного театру ім. М. Заньковецької, який відбувся 14 лютого, було багато такого, що викликало і здивування, і захоплення. Уперше музичний колектив не супроводжував сценічне дійство з оркестрової ями, а сам вийшов до глядача!

Оформлення сцени за задумом художника-постановника Мирона Кипріяна викликала специфічно концертні асоціації із колонною залою (сценографія без жодних надмірностей виказувала добрий смак -- урочисто стрункі мармурові колони із позолотою корінфського ордера, квіти на авансцені й у найближчій до неї освітленій ложі -- там працювали ведучі).
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Вибух у центрі Львова 
  ·  ЮЩЕНКА СФАЛЬШУВАЛИ 
Погляд
  ·  Війна у Іраку та майбутнє світу 
  ·  Проти війни та Америки 
Поступ у Львові
  ·  Музика на голодному пайку мерії 
  ·  В очікуванні зростання тарифів 
  ·  Бідність по-львівському 
  ·  Проблема №1 -- вода 
  ·  Перспективи акцій опозиції 
  ·  Небезпечні -- безпечні вантажі 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Генпрокурор зізнається 
  ·  Стратити не можна -- помилувати 
  ·  Передостання програма Кучми 
  ·  Парламент обіцяє працювати 
  ·  Грип штурмує регіони 
  ·  Кучма знайшов собі спонсора 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Вибори ускладнять об'єднання 
  ·  Американські війська наближаються до Росії 
  ·  Європа визначається з позицією 
  ·  Компроміс у НАТО 
  ·  На Близькому Сході 
  ·  День народження Кіма 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Поступ економіки
  ·  Вугільної реформи не буде? 
  ·  Україна продає рештки "Галичини" 
  ·  Помилка ціною в мільярд 
  ·  biznews 
  ·  korotko 
Банк у Поступі
  ·  Кредит Банк (Україна) - інститут суспільної довіри 
Історія у Поступі
  ·  Поміж двома імперіалізмами 
  ·  АРХІВАРІУС 
art-Поступ
  ·  Василь Барвінський -- від Європи до Гулагу 
  ·  Львівський "Боян" на берегах Дніпра 
  ·  Легенди Коха в інтер'єрі "Клєру" 
  ·  Дебют театрального оркестру 
Листи у Поступ
  ·  Принц виявився справжнім 
  ·  До "Блаженних миротворців..." 
  ·  Прощення для інтелігенції 
sport-Поступ
  ·  Твої можливості, людино 
  ·  Важливий старт -- попереду 
  ·  "Карпати" відмовилися від Канаваро 
  ·  Болгарія зустріне боксерів 
  ·  Євробаскет-2003 
  ·  Гандбол 
  ·  sport-KOROTKO 
Пост-Faktum
  ·  КАЛЕНДАР 
  ·  Графічність і колір -- фотоконфронтація