BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Історія у Поступі.    Арт-Поступ.    Пост-Factum.    Твоє право у Поступі.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
4 лютого 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  10:18 27-03-2017 -   У передмісті Львова перекинувся в кювет і згорів автомобіль  
  10:14 27-03-2017 -   У вівторок у Львові поховають Героя, який загинув в зоні АТО  
  9:59 27-03-2017 -   Випускники Академії сухопутних військ отримали військове звання "лейтенант"  
  9:58 27-03-2017 -   Постать В’ячеслава Чорновола вшанували на Вечорі пам'яті у Львівській філармонії  
  16:46 24-03-2017 -   Серед секонд-хенду львівські митники знайшли новий одяг та гіроскутери  
Україна
  10:16 27-03-2017 -   Балаклію очистили від вибухонебезпечних предметів  
  10:3 27-03-2017 -   Убивцю Вороненкова поховають в Дніпрі - ЗМІ  
  10:1 27-03-2017 -   На Закарпатті з гранатомета обстріляли будинок екс-прокурора  
  16:50 24-03-2017 -   Заступниці Кернеса повідомили про підозру в земельних махінаціях  
  16:29 24-03-2017 -   У ДНР школу назвали на честь Гіві - ЗМІ  
Світ
  10:7 27-03-2017 -   Меркель запросила доньку Трампа на саміт  
  10:2 27-03-2017 -   На Місяці знайшли підземні тунелі  
  16:31 24-03-2017 -   Путін прийняв Ле Пен у Кремлі  
  16:27 24-03-2017 -   Знайдена гігантська чорна діра, "виселена" з галактики  
  14:56 24-03-2017 -   Поліція Хорватії заборонила марш українських уболівальників по Загребу  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  ЖИВОПИС

___________________________________________________________________________

Спонтанність арт-інтерв'ю
Орися КРАСНИК
 
Із цих полотен вривається у зал безліччю одночасних різномовних голосів спонтанність задуму "Арт-інтерв'ю від Зоряни Грабар" -- розмови художниці зі своїми визначними попередниками, тими митцями, сам перелік імен котрих вже становить антологію світового мистецтва XX століття: Модільяні, Лорка, Пікассо, Далі, Елюар, а також Елюарово-Дальова муза Гала... Тільки шкода, що про це можна довідатися з експлікацій, які містять назви картин, а не запідозрити самотужки, відчитуючи їхній зміст.

Виставку вже тиждень, як розгорнуто в одному із тихих залів другого поверху Львівського палацу мистецтв, та її запал ніяк не вивітрюється, постійно насичуючи атмосферу здивувальною "динамомімікою" глядачів, яка є їхньою реакцією на доволі гостру, навіть можна сказати, безжально агресивну, драматургію інтерв'ю у стилі коли не театру абсурду, то столітньої давності аванґардизму.

Враження таке, наче потрапив до велетенського переговорного пункту, де двері кабінок не щільно причинені: уривки фраз із різних десятиліть проминулого віку, кожне з яких означене своїм "-ізмом", кружляють у повітрі, контекстуально сплітаючись мимохіть у какофонічне звучання, що означує новий зміст. Той, який важливо добути авторці за допомогою шквалу своїх: "Чому?", "Навіщо?", "Для чого?", "Як?", "Чим?". Той, який допомагає проартикулювати їй своє бачення, світовідчуття, власне слово у розмові на тому шляху, який веде до віднайдення автентичності стильової й світоглядної.

Бо це тільки на перший погляд здається, що Зоряна Грабар нападає із причіпливими запитаннями на метрів. Насправді, художниця, у пошуках самоідентифікації, у такий спосіб викрешування вольтових дуг від супрематизму до поллаківського спонтанного розхлюпу інтерв'ює не когось, а сама себе. До попередників же в неї ставлення дистанційовано-поштиве, коли б не сказати, любовне (наприклад, чого варта назва "З любов'ю до Моді" -- майже, як зачин інтимного послання). До непересічних жінок, таких як Едіт Піаф чи леді Ді -- захоплено-співчутливе. До ближніх сучасників, таких як Карл Лаґерфальд, Крістіан Лакруа, Мік Джеґер, Джон Гальяно -- на рівних натхненне!..

Над фразами своїх адресатів, інколи живцем процитованими у композиції за допомогою скоропису, Зоряна Грабар медитує усіма довколишніми плямами кольорових контрастів, чи білим, нічим не заповненим, простором недомовок -- таких собі павз чи фігур замовчування, які також можуть, незгірш за прописані, красномовно свідчити про митця, виносячи на поверхню полотна його потаємні думки.

Хто-хто, а художники знають, як кожен узятий із палітри мазок фарби, може стати промовистим знаком-ключем, який відчиняє замкненість їхньої підсвідомості, вивільнюючи звідти цілком конкретні образи. І навіть яких би абстрактних форм вони не набували назовні, їх не можна уневажити, від них не можна відмахнутися, як від просто випадкового набору геометричних фігур, бо вже одне їхнє зіставлення поміж собою зраджує...

Здавалося б, жанр "інтерв'ю", передбачаючи запитання-відповідь, вимагає й певних рамок -- часової чи композиційної лаконічності. Однак, невичерпаність тих тем, котрі намагається заторкнути художниця, примушують її повертатися до одвічних запитань знову і знов. Кожен наступний сеанс запису такої "розмови" гарантує глядачеві відчитання не однієї картини, а цілого циклу із наскрізною логічною тяглістю. Саму ж виставку із її виразною концептуальною домінантою можна вважати за окрему серію робіт останнього періоду у творчості 40-річної малярки, яка перед тим зарекомендувала себе у жанрі колажних композицій.

Що ж до "графологічно-цитатних" циклів, задемонстрованих на актуальній виставці, то, ясна річ, авторка не надто б хотіла розпродувати їх окремо, бо вони становлять певну завершеність висловлювання, і саме у такому статусі мають цінність і можуть бути декоративною окрасою якогось інтер'єру (тільки не будуарного призначення!).

Утім, саме евентуальне побутування подібних композицій в інтер'єрі підштовхує до запитання: чи не помилилася авторка із вибором матеріалу? Ні, не ідейного. А власне матеріального. Адже за своєю природою ці композиції є засадничо графічними і, відповідно, вимагають бути втіленими саме графічними техніками! Коли б це був дизайнерський пошук вирішення плакатного жанру, він би містив у собі більше адекватности, а його втілення засобами графіки у відповідних матеріалах було б більш органічним, ніж це доводиться констатувати при огляді малярських творів, які чомусь примушують пригадати нещодавню виставку у Палаці мистецтв, яка демонструвала польську рафіновано плекану традицію театрально-концертних афіш на перфектних зразках експонатів Вілянувського музею плакатного мистецтва.

Але скептики можуть заперечити, що час моди вивішувати плакатну графіку у помешканні у нас ще не настав. А от картину, мальовану на полотні, нехай не олійними, а акриловими фарбами, придбати за 200-300 євро -- це вже зовсім інша справа!

Сама ж Зоряна Грабар не заперечує цієї зауваги. Лише підтверджує, що любить графіку, але оскільки не має спеціального устаткування, то, відповідно, й не працює у графічних техніках. Утім, коли художниця перебувала в Іспанії, то створила там серію графік у техніці офорту й сухої голки, і цей доробок прихильно зустріли на виставці у тамтешній галереї, бо розкупили геть чисто все!

Наразі ж, не маючи якихось конкретних замовлень від рекламних чи поліграфічних фірм, Зоряна розпрацьовує плакатну стилістику найбільш доступними їй засобами... малярства.

ДОВІДКА

Зоряна Грабар народилася 1963 року у містечку Сколе на Львівщині (Галичина).

1982-187 рр. -- навчалася у Львівському державному інституті прикладного та декоративного мистецтва на факультеті "Інтер'єр та обладнання". Член львівської спілки художників України.

Учасниця 14-ти регіональних та 27-ми міжнародних виставок та бієнале в Україні, Польщі, Канаді, Угорщині, Італії, Словаччині, Ізраїлі, Іспанії, Румунії, Литві. Лауреат художнього осіннього салону "Високий замок-2000" (Львів).

Персональні виставки:

1996 р. -- "Галекспо", Львів

1999 р. -- Палац мистецтв, Львів

2002 р. -- Культурно-мистецький центр "Дзиґа", Львів

2002 р. -- галерея "Святий Мартин", Мукачево

2003 р. -- Палац мистецтв, Львів

Експозиція у ЛПМ по вул. Коперника, 17 триває до 9 лютого, працює щоденно, крім понеділка, від 10 до 17 год., у неділю -- від 11 до 17 год. Ціни на картини -- 200-300 євро.









» 
АРТ-АНОНС
 
Визначено нових лауреатів Міжнародної літературної премії ім. Богдана-Нестора Лепкого, і оголошено новий конкурс на 2003 рік.

Нагадаємо, що першим лауреатом премії, яка присуджується за ще не опублікований твір національної ваги, був у 2000 р. львівський прозаїк Любомир Сеник за роман "Ізиди, Сатано". Лауреатом 2001 р. став відомий український літературознавець Микола Ільницький за книжку "Ключем метафори відімкнені вуста... (Поезія Ігоря Калинця)". Другої премії 2001 р. були удостоєні Ярослава Павличко (м. Львів) за збірку поезії "Парадигми часу" та Юрій Бача (м. Пряшів, Словаччина) за збірку поезій "На правах рукопису".
Детальніше>>
» 
Відроджуючи культуру
Наталія МІЦ
 
2003 рік проголошено в Україні Роком Культури. У цьому контексті особливого звучання набуває те, що саме концепція культури М. Реріха стала основою міжнародних юридичних угод на захист культурних цінностей. Це -- Пакт Реріха і Гаазька конвенція 1954 р., яка ґрунтується на ньому. Спадщина родини Реріхів є частиною культурного надбання не лише світу, а й України. Тому київську конференцію "Захист спадщини Реріхів у культурному просторі України" було заплановано як підготовчий етап до семінару "Час діяти на виконання волі Реріхів", який відбудеться під егідою МЦР у Москві 10-11 лютого.
Детальніше>>
»  СОРОКОВИНИ
Люди, вичуйте мене!
Пам'яті музиканта Ігоря Ремешила
Уляна ФЕНОШИН
 
2 лютого 2003 року. Концертна зала Львівської філармонії. Повний аншлаг. Звучить Третій концерт для фортепіано з оркестром і "симфонічні танці" Сергія Рахманінова -- композитора, музику якого дуже любив Ігор Ремешило. Скрипаль, у минулому -- багаторічний артист симфонічного оркестру.

Ігор Ремешило любив, знав і надзвичайно тонко відчував музику, музику добру, натхненну, класичну. Скрипку свою примушував звучати саме у відтворенні тієї класичної музики, чи то у малих її формах -- квартетах, а чи у великих -- симфоніях, концертах, ораторіях. Залишивши працю у симфонічному оркестрі, сховав скрипку до футляру і розпорядився відкрити її тільки після його смерті. Волю його вчинили...
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Влада нон-грата 
  ·  Трагедія в небі Техасу 
Погляд
  ·  Янків заговорить? 
  ·  Передчуття парламентських конфліктів 
Поступ у Львові
  ·  Ємця повернули Сихову 
  ·  Львівщина як лабораторія Європи 
  ·  УПА визнали вибірково 
  ·  Аграрії Львову не характерні 
  ·  УНП допоможе львів'янам 
  ·  Львів'ян поменшало 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Конституційні ігри президента 
  ·  Рекламний конфлікт 
  ·  Старі-нові проблеми шахтарів 
  ·  Долар падає, гривня -- стабільна 
  ·  Кучма: обіцянка -- не цяцянка 
  ·  УПЦ МП нищить природу 
  ·  Опозиція знайшла масонів 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Вацлав Гавел попрощався... 
  ·  Глибока криза соціал-демократів 
  ·  Венесуелі набридло страйкувати 
  ·  Горбачова за ґрати? 
  ·  Минулий тиждень в Ізраїлі 
  ·  Брудна бомба "Аль-Каїди" 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Історія у Поступі
  ·  Фотограф із Чорного Лісу 
Арт-Поступ
  ·  Спонтанність арт-інтерв'ю 
  ·  АРТ-АНОНС 
  ·  Відроджуючи культуру 
  ·  Люди, вичуйте мене! 
Пост-Factum
  ·  Від шахів до бодибілдинґу 
  ·  КАЛЕНДАР 
Твоє право у Поступі
  ·  Моніторинг дотримання прав громадян