BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Дискусії Поступу.    Арт-Поступ.    Пост-Factum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
 
31 січня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  12:17 26-04-2017 -   Опалювальний сезон закінчено: тепло отримують 3 бюджетні установи  
  12:15 26-04-2017 -   Дитина-напівсирота з ДЦП просить допомоги на останню операцію  
  11:10 26-04-2017 -   У райцентрі на Львівщині пацієнти обікрали лікаря  
  11:6 26-04-2017 -   У райцентрі на Львівщині пацієнти обікрали лікаря  
  11:4 26-04-2017 -   На ремонт перекрили вулицю Литвиненка у Львові  
Україна
  12:50 26-04-2017 -   Посли ЄС підтримали безвіз для України  
  12:19 26-04-2017 -   Влітку в Чорнобильській зоні запустять сонячну електростанцію – міністр  
  11:1 26-04-2017 -   У мережі продають фальшиві відповіді на ЗНО 2017  
  10:59 26-04-2017 -   Україна піднялася в рейтингу свободи преси  
  10:34 26-04-2017 -   СБУ виявила два схрони зі зброєю на Донбасі  
Світ
  10:57 26-04-2017 -   У Бразилії індіанці обстріляли з лука поліцейських  
  10:36 26-04-2017 -   У Липецьку офіційно закрили фабрику Roshen  
  10:22 26-04-2017 -   Трамп погодився відкласти будівництво стіни на кордоні  
  14:44 25-04-2017 -   Російські хакери два роки читали пошту міністерства оборони Данії  
  14:38 25-04-2017 -   РФ буде поставляти електрику в Луганськ  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Нерв кольорового контрасту
 
Масу світла, котре вулканічною магмою вихлюпується на полотна 50-річного Михайла Демцю, завідувач кафедри живопису Львівської академії мистецтв Віктор Москалюк у текстовому супроводі до каталогу колеги, яким той започаткував серію "Кольори України", означив такими словами: "Це експресія кольору і експресія технічних прийомів виконання. Експресія кольорового світосприйняття у більшості його творів належить саме Михайлові Демцю. Саме в цьому його сила і оригінальність, його неповторність. У експресії технічного і кольорового подання я бачу його стилістичний код, його приналежність до українського мистецтва. Це гармонійне поєднання -- потужної кольорової і технічної експресії з традиціями краю -- відриває митця-українця від агресивного експресіонізму Європи середини XX cт.". Власне про цей розрив-поєднання і склалася розмова з автором виставки у Палаці мистецтв.

-- У нас дехто каже, що не зміг би тримати Ваших творів у хаті. А от чи є якась різниця між попитом на Ваші твори в нас і на Заході?

-- У цікавості до картин -- різниці немає. А от у купівельній спроможності -- закономірно, що різниця колосальна. Тому, коли говорити про встановлення цін на твори, то це чиста умовність. У нас зараз не те що пересічний шанувальник не зможе придбати картину за 2 тисячі євро, а й солідний державний музей. Для об'єктивності можна орієнтуватися за цінами західних галерей, але навряд чи така цінова шкала для нас прийнятна.

-- А що, естетика старої Європи, всуціль заполонена концептуалізмом у мистецтві, усе ще цяцькається з такою ретрокласикою, як полотно у рамі?

-- Європа цінує справжнє малярство. Професійно добротне, творче. Окрім того, що картини там купуються для оздоблення інтер'єру, -- це ще й вигідне вкладення капіталу.

-- Ваші карпатські краєвиди і фольклорні сюжети для них екзотика -- декоративна екзотика?

-- Виявилося, що такий підхід у кольорі до гірських пейзажів західному глядачеві близький. Просто, раніше він не мав змоги його бачити саме таким, бо надто сірими картинами за часи соцреалізму представляли там красу нашого краю. Я ж, насправді, бачу рідні гори такими яскраво кольоровими.

-- На мій побіжний погляд, саме ця виставка показує, наскільки можуть бути сплавлені традиції національної школи малярства з європейськими. За рівнем алюзивності, прихованого чи більш відвертого цитування, навіть назвала б її авторською антологією переспівів західноєвропейського малярства XX століття -- з усіма його експресіонізмами, імпресіонізмами та постімпресіонізмами. Так багато посилань до Сезанна, Маттіса, Леже, Ван Гога і багатьох-багатьох інших: згадка про них -- на поверхні чи не кожного твору.

-- Так, але це не імітація, не підробка під них. Це продовження творчої розмови їхньою ж мовою. Мені важливо було у такий спосіб проаналізувати й підсумувати здобутки малярства минулого століття, його виразових засобів, щоб відповісти на питання про їхню вичерпність чи невичерпність: наскільки воно може давати імпульс сучасному художнику і чи може існувати тепер як якийсь естетичний еталон. Окрім того, коли такі картини висять у галереї, де через дорогу музей виставляє Ван Гога, -- то не кожен покупець, ясна річ, може придбати твір Ван Гога, а полотно сучасного художника йому більш доступне.

-- Деякі Ваші композиції апелюють не тільки до західних іменитих майстрів, а й до таких стовпів "львівської школи малярства", як Олекса Новаківський, Роман Сельський, Карло Звіринський. І то не тільки на рівні перегуку ідей, а й до стилізування фактурного характеру мазка. Це особливо добре видно на дуже вдалому поданні фрагментів живопису у каталозі -- перфектна знахідка, бо дозволяє відчути ці зв'язки на мікрорівні! Це виходить свідомо?

-- Так. Насамперед, тому що я дуже ціную названі постаті. У них варто вчитися. Це добрі Учителі, а ще більші -- Художники. У нашому контексті вони були містком між національним мистецтвом і західноєвропейським. Їхня творчість лишається для мене зразком такого поєднання, це -- класики. Вони -- потужне силове поле художньої інтерпретації дійсності.

-- А наскільки вдається Вам інтерпретувати дійсність західноєвропейських пленерів, щоб уникнути банального ілюстрування зачовганих ногами й поглядами туристів культово-гітових мальовничостей?

-- Мені зовсім нецікаво тупо копіювати гори, міські площі чи набережні. Те саме стосується й людей. Скажімо, коли нашого львівського славного тенора Олега Лихача вдалося переконати, що схожість можна передати не достеменною подібністю, а якимись іншими характерними ознаками, щоправда нетрадиційними й такими, що декого шокуватимуть, -- то він отримав такий портрет, якого йому не намалює ніхто! Але це не парадний варіант, -- це й без підпису, зрозуміло, хто такий!

-- А пейзажі? Їх Ви створюєте без етюдів, це суто студійний виплід?

-- Не зовсім. Якісь замальовки можу зробити, а можу й фотографію. Але насправді етюдом є певне сильне враження, яке ніяк не занотуєш, окрім як -- закинеш у пам'ять. Наприклад, славнозвісний "Мулен Руж" насправді виглядає тепер зовсім не таким, яким я його зобразив. Це, радше, реконструкція мого уявлення про його легенду, та, як то не дивно, саме таким він уявляється і самим парижанам, -- їм дуже заімпонувало це бачення, як, зрештою, і небуквалістичний погляд на ранкову Сену.

Розмовляла Орися КРАСНИК









» 
Зустріч із давнім другом
2 лютого на заньківчанській сцені -- бенефіс Катерини Хом'як!
Валентина ВІЛЬШАНСЬКА
 
Цієї неділі на великій сцені Національного академічного українського театру ім. Марії Заньковецької -- ювілейний творчий вечір заслуженої артистки України Катерини Хом'як, який продовжить серію зустрічей на камерній сцені, що відбулися з Таїсією Литвиненко, Любов'ю Боровською та Олександром Гриньком -- заньківчанами, які вписали персональну сторінку у святкування 85-річчя рідного колективу.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Війна за базар 
Погляд
  ·  Чергова спроба привести Януковича до Львова 
  ·  Йожеф Ермінь: Чи потрібні наші ноти ТАМ? 
  ·  Конституційний суд визнав президента 
Поступ у Львові
  ·  Монумент оптимістичній трагедії 
  ·  Медведчук чуткам не вірить 
  ·  Пожеж стає дедалі більше 
  ·  Молодим усюди дорога 
  ·  Цілюща Туринська Плащаниця 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Американо-російський Ющенко 
  ·  П'ятиборство з брудними грошима 
  ·  Росіянам -- по дружбі, Європі -- за гроші 
  ·  Гордість по-донецькому 
  ·  Україну знову "поправлять" 
  ·  Європа не хоче нашого зерна 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Небезпечні подарунки коханої 
  ·  Частина Європи підтримала Буша 
  ·  Стерилізація циганок у Словаччині 
  ·  Іммігранти останнього десятиріччя 
  ·  У моді тепер відкритість 
  ·  Безпека для шлунка 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Дискусії Поступу
  ·  Благословення і прокляття української інтелігенції 
Арт-Поступ
  ·  Нерв кольорового контрасту 
  ·  Зустріч із давнім другом 
Пост-Factum
  ·  Ретроспектива європейської гами 
  ·  КАЛЕНДАР