BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Тенденції Поступу.    Арт-Поступ.    Пост-Factum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
14 січня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  15:32 26-06-2017 -   В селі на Львівщині від отруєння гербіцидами загинули корови  
  15:29 26-06-2017 -   Христина Погранична завоювала три медалі для української збірної з художньої гімнастики  
  15:7 26-06-2017 -   У середині липня трамвай №7 повернеться на Погулянку  
  15:6 26-06-2017 -   Працівника «Львігазу» впіймали на хабарі  
  13:7 26-06-2017 -   У Львові за хабарництво судитимуть екс-спомічника судді  
Україна
  15:39 26-06-2017 -   СБУ запобігла підпалу офісу Батьківщини  
  15:37 26-06-2017 -   У Тернопільській області жорстоко вбили 17-річну випускницю  
  14:49 26-06-2017 -   У центрі Києва відкрили пам'ятник Анні Ахматовій  
  14:28 26-06-2017 -   Для половини українців безвіз марний - опитування  
  13:1 26-06-2017 -   Вступна компанія в Україні офіційно стартує 12 липня  
Світ
  15:38 26-06-2017 -   Макрон згадав Анну Київську на зустрічі з Порошенком  
  15:9 26-06-2017 -   У Китаї звільнили з в'язниці нобелівського лауреата Лю Сяобо  
  13:3 26-06-2017 -   Великий бар'єрний риф в Австралії оцінили у понад $40 млрд  
  12:22 26-06-2017 -   ЗМІ: США хочуть легалізувати вторгнення в країни  
  10:40 26-06-2017 -   Вчені виявили придатні для життя екзомісяці  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  ФРЕСКИ ШУЛЬЦА

___________________________________________________________________________

Дрогобицькі марення у Варшаві
Марта ГАРТЕН
 
Дев'яносто дев'ять графічних аркушів, одне олійне полотно й п'ять
фрагментів темперної поліхромії авторства славетного дрогобицького митця XX
століття -- стали найціннішими експонатами варшавської виставки творів Бруно
Шульца, яка розмістилася на 550 квадратних метрах експозиційної площі в
Театральному музеї при Великому театрі опери й балету. Організатори виставки
-- агенція "Контакт" , літературний музей у Варшаві, музей "Дрогобиччина" та
Театральний музей -- планують, що у Варшаві виставку можна буде оглянути до 6
лютого; 14 лютого--10 березня її покажуть у Вроцлаві, а 20 березня --30 квітня
заекспонують у Ґданську.

Те, що зараз мають змогу оглядати мешканці й гості польської столиці, є не
тільки цінною частиною Шульцового доробку. Це також свідчення брутального
нищення його спадщини, яке мало місце недавно. Нагадаємо, що настінні
малюнки Шульца були відкриті в лютому 2001 року українськими і польськими
мистецтвознавцями та реставраторами з ініціативи німецького режисера
Беньяміна Гайслера, який у Дрогобичі працював над фільмом про Шульца
"Віднайти образи". Пошуковій групі тоді вдалося відкрити кілька фрагментів
поліхромії, яку готували до наступної консервації. Постало питання про
музеїфікацію приміщення, де виявлено пам'ятку.

Однак у травні 2001 року емісари Єрусалимського музею "Яд Вашем" при
сприянні тодішнього керівництва міста викрали відкриті фрагменти. Залишилися
після них у комірчині по вул. Тарнавського, 14 лише оголена цегла, битий
тиньк та кілька фрагментів, які розчистили з-під вапняних нашарувань. Те, що
тторік улітку (до речі, також незаконно) було демонтоване працівниками
львівської філії Національного реставраційного центру, стало власністю фондів
музею "Дрогобиччина". Так був втрачений шанс на реконструкцію загального
вигляду картини, на зрозуміння її сенсу та творчого задуму Шульца. Тепер
невідомо навіть, якою була послідовність сцен. Прикро, але те, що
врятувалося від Голокосту, й повинно було бути збереженим надалі, знищено до
кінця. До диспозиції є лишень оправлені в дерев'яні рами, кавалки
тиньку, які властиво й приїхали з України до Польщі.

Провідні польські газети помістили резонансні матеріали про цю визначну
подію, наголошуючи на тому, що 5 уламків поліхромії Шульца, вийнятих 2001
року зі стіни так званої вілли Ландау в Дрогобичі, становлять вражаюче
видовище, бо це фрагменти одного з останніх Шульцових творів (властиво, те,
що від нього лишилося), виконаних незадовго перед трагічною загибеллю автора
від кулі гестапівця 1942 року. Рівночасно критика неоднозначно відгукується
про саму сценографію виставки, яка, маючи на меті потрясти глядача до
глибини душі, дещо надміру ( а головне, штучно) екзальтує атмосферу
експозиції. Дається взнаки театральність співставлення фрагментів малярства
та задекорованої під обдерту стіну тла, що імітує патьоки, бруд, обдерті
шпалери. У цьому співставленні вчувається фальш, тоді як нужденність самих
малюнків не імітована, а правдива. І ця їхня правдивість за добрим смаком
вимагає нейтральнішого оточення. "Через вікно, висічене ніби в мурі, --
інформує "Газета виборча", -- видно побільшений кадр задокументованої
гестапівської екзекуції: німецькі солдати розстрілюють людей. Це дуже
сильно. Занадто сильно. Бо й без того відомо, що малюнки творив чоловік
беззахисний, з примусу гестапівця. Може, що під час малювання мав певне
відчуття свободи, але чи хотів вкласти у ці образи увесь свій великий
талант?".

Окрім фрагментів поліхромії виставлено предмет, який тільки недавно було
віднайдено. Це дерев'яний шкатул із замочком, оздоблений інтарсією (як
відомо, Шульц добре знався на цій технології художньої обробки деревини).
Його так само, як і настінні малюнки за сюжетами казок, зроблено за намовою
Ландау. На віку шкатула зображено амазонку у високих черевиках на коні, що
скаче у чвал.

Історія цієї скриньки -- епілог страхітливої долі Шульца, переплетеної з
родиною Ландау. Шкатул успадкував син Фелікса Ландау, народжений вже по
війні. В образі амазонки -- друга жінка Ландау. Син Ландау подарував цей
предмет кузинові Шульца Подстольському, а Подстольський має намір переказати
її Літературному музею Варшави. Мистецтвознавці вважають, що це не менш цінна
пам'ятка, ніж малюнки, знайдені 2001 року.

Куратор виставки Лукаш Коссовський з Літературного музею Варшави окрім
уламків поліхромії і нещодавно знайденої скриньки демонструє ще багато інших
творів: ілюстрації Шульца до "Санаторію "Під клепсидрою", інші твори до
його прози. Наприклад, графіку з теки "Ідолопоклонної книги" зіставлено з
репродукціями творів Веласкеса та Гойї, як такими, що ймовірно могли надихати
дрогобицького химерника. Проте Шульц на виставці представлений не тільки як
видатний графік, а й маляр. Тут виставлено олійне полотно "Зустріч" 1920 р.
-- його єдина олійна картина, яка збереглася. Намальована з неймовірною
колористичною чутливістю, вона засвідчує, що Шульц таки мав талант
живописця, дарма що не використав усіх його потенцій. Видно, що він був дуже
добре обізнаний із кубізмом й експресіонізмом та іншими сучасними йому
течіями у мистецтві, бо перебував не на марґінесі культурного світу, а в
його центрі.

Однак ключові експонати варшавської виставки -- стіна з малюнками -- у своїй
оцінці мусять опиратися на аргументи зовсім іншого характеру, ніж решта
творів Шульца. Польські джерела вказують на те, що під час коментування
важко залучати звичний апарат критичного аналізу, знаючи, що ці твори є
більше свідченням мук, ніж знаком акту вільної художньої творчості. На
поліхромії Шульца можна дивитися як на останній твір великого митця. Але
тільки так -- не варто. Оскільки Голокост змінив перспективу, сприймати ці
картини слід не з погляду мистецтва чи життя, а з погляду смерті.

КОМЕНТАР

Зиновій БЕРВЕЦЬКИЙ, директор музею "Дрогобиччина"

Наш музей є одним із співорганізаторів цієї виставки творів дрогобицького
митця, тому я був присутнім на всіх етапах переміщення тих п'яти
експонатів, які надав музей "Дрогобиччина", і за які поручилася солідна
страхова компанія: перевезення, монтування експозиції. Наш музей вже отримав
половину гастрольного гонорару з обумовленої суми. Зізнаюся, що дизайн самої
експозиції вражаючий, це солідно продумана й оформлена виставка, до якої
випущено рекламівки й ілюстрований каталог ціною в 200 злотих. За концепцією
виставка становить літературно-мистецьку композицію з використанням 100
цитат із прози та листів Шульца, виписаних на 5-метрових смугах паперу, що
звисають згори. Подано цікаво й толково. У такий спосіб автори експозиції
хотіли зробити творчість Шульца більш доступнішою до сприйняття насамперед
молодшого покоління. Тому напередодні офіційного відкриття, було влаштовано
промоційний прийом для директорів шкіл та представників преси, котрі, як
очікується, мають сформувати глядацьку аудиторію. Українцям надали слово
першим, і ми гідно змогли представити своє надбання. Загалом, мені довелося
більше десяти разів давати інтерв'ю. По поверненні до Дрогобича я написав
листа до міністра культури й мистецтв України Юрія Богуцького, де виклав свою
пропозицію показати саме цю виставку в Україні. Дуже хотів би, щоб її у
такому вигляді побачив не тільки Львів, а й Київ, Харків, Одеса. Але до того
нам би слід поклопотатися про видання книжок Шульца, які б містили тексти
польською та українською мовами, а також про те, щоб ці книжки були доступні
за ціною для українців. Та й рекламу таку б, як у Польщі не завадило б.
Уявіть собі тільки: про варшавську виставку сповіщає афіша площею 462
кв. метри на торговому домі WARS!









»  КОНЦЕРТ
Парадокси провінції
Люна ГАЛАС
 
Художній керівник Національного симфонічного оркестру України
16 січня Національний симфонічний оркестр України під батутою
лауреата Шевченківської премії Володимира Сіренка запрошує львів'ян на
програму, присвячену перебуванню у Львові мінської копії Туринської
плащаниці, яку виставлено до огляду в соборі Святого Юра. У програмі ,
розрахованій не тільки на Львів, а й на Київ та Донецьк -- міста , які також
доторкнуться до реліквії християнської віри, Володимир Сіренко продиригує
п'ятим концертом Бетховена для фортепіано з оркестром (солістка Етелла Чуприк), триптихом "Ніч напередодні Різдва" з балету Євгена Станковича та
першою симфонією Густава Малера.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Скептичний погляд із Європи 
  ·  Честь і гідність Галичини 
Погляд
  ·  Бензин дорожчає 
  ·  Київ і львів'яни знищують Львів 
  ·  Нафта буде дешевшою 
Поступ у Львові
  ·  Варшавські одкровення Янківа 
  ·  Військових посадили за парти 
  ·  Священик повинен вибачитись 
  ·  Реформаторські настрої Мороза 
  ·  УНР чи УНП? 
  ·  ХРОНІКА 
  ·  Увесь Львів у ролі Попелюшки 
Поступ з краю
  ·  Ще один суд над студентом 
  ·  Американці не забули про "Кольчуги" 
  ·  Справа Ґонґадзе -- швейцарська спроба 
  ·  У четвер бюджет поправлять 
  ·  Саміт СНД "без краваток" 
  ·  Піскун залякує Тимошенко? 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Британія налякана тероризмом 
  ·  Папу запросили до Страсбурга 
  ·  Демократи ще вагаються 
  ·  КНДРівська епопея 
  ·  Венесуела далі мітингує 
  ·  Діснеївські плани в Китаї 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Тенденції Поступу
  ·  Федерація олігархів 
Арт-Поступ
  ·  Парадокси провінції 
  ·  Дрогобицькі марення у Варшаві 
Пост-Factum
  ·  КАЛЕНДАР 
  ·  Старий Новий Рік 
  ·  Умер Моріс Ґіб, зірка Bee Gees 
  ·  Пісень The Beatles стало більше