BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Інтерв''ю у Поступі.    Арт-Поступ.    Львівські обсервації.    Поступ технологій.    Постать у Поступі.    Спорт-Поступ.    Пост-Factum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
 
9 січня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:59 31-07-2017 -   Найближчими днями синоптики прогнозують спеку до 35° вдень  
  15:3 31-07-2017 -   У центрі Львова на площі Катедральній висадили клени  
  14:55 31-07-2017 -   На Львівщині водій збив 11-річну велосипедистку  
  14:53 31-07-2017 -   Львівській міській лікарні подарували УЗД-апарат вартістю 1,8 млн грн  
  12:57 31-07-2017 -   Доріжки навколо озера у Стрийському парку замостять бруківкою  
Україна
  17:1 31-07-2017 -   Держкіно виділить на зйомки "Захара Беркута" 30 мільйонів  
  16:56 31-07-2017 -   У серпні українці матимуть «додаткові» вихідні 31.07.2017 15:25  
  15:6 31-07-2017 -   У центрі Івано-Франківська обстріляли автомобіль, поранений чоловік  
  14:54 31-07-2017 -   На Сумщині затримано на хабарі лікаря районної лікарні  
  14:53 31-07-2017 -   Міністра фінансів України запідозрили в ухиленні від сплати податків, – ЗМІ  
Світ
  16:57 31-07-2017 -   Пізня вагітність сприяє продовженню тривалості життя, – вчені  
  14:49 31-07-2017 -   В атмосфері Титана вчені виявили фрагменти позаземного життя  
  12:49 31-07-2017 -   Актори Гри престолів прокоментували "ключову зустріч"  
  11:6 31-07-2017 -   У Туреччині перекинувся автобус з туристами  
  10:18 31-07-2017 -   В Естонії запустили перші безпілотні автобуси  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  СПІВПРАЦЯ

___________________________________________________________________________

Музика Смерті і Життя
Ева ЗБАРЗЬКА
 
Співпраця львів'ян із Балтійською філармонією зав'язалася на фестивалі "Віртуози", де виступав головний диригент гданського симфонічного оркестру Зігмунд Ріхард -- один із кращих диригентів Польщі, який відзначається "кольоровим слухом" і входить у першу п'ятірку диригентів своєї країни. Спершу Ріхард мав ідею запросити львівських музикантів до Гданська із виконанням "Поеми екстазу" Скрябіна, але коли довідався, що львів'яни свого часу виконували симфонію №14 Шостаковича у Швейцарії із польською зіркою Терезою Желіз-Гарою, яка співала 20 років у "Карнегі-хол", то вирішив, що і Гданськ мусить ознайомитися із цим знаменитим твором. Бо, як то не дивно, але ця симфонія там ніколи не звучала!

"Це надзвичайно складний твір, -- вважає диригент Сергій Бурко, під батутою якого відбулася програма "Музичні барви Львова". -- Складність у самій драматургії твору, у глибинній його філософії осягнення Смерті. Цю симфонію ми вже мали змогу виконувати в Щеціні на фестивалі з камерним оркестром, і в Кракові з басом Романюком, і у Львові під диригуванням Юрія Луціва. Однак звучала вона кілька років тому по-іншому, ніж тепер. До мого репертуару вона потрапила на замовлення фестивалю "Майстри нашого часу: Бріттен, Шостакович", адже Шостакович присвятив цю симфонію Бріттену. Ця симфонія була випускною роботою, коли я закінчував студіювати диригування. Зараз вона визріла з новою силою, але на іншому виконавському рівні, бо відбулося колосальне переосмислення тексту з боку солістів, яким було мало просто гарно проспівати вокально-прекрасними голосами. Їм удалося вибудувати психологічні портрети персонажів того дійства. І саме це вразило поляків".

Однак спершу не обійшлося без кризових моментів: отримавши ноти і ознайомившись із ними, оркестр мало було не відмовився від підготовки. Не тому, що не хотів виконувати, а тому, що відчув велику відповідальність за результат роботи. Цей монументальний твір надзвичайно складний за ритмами, які зіграти оркестру технічно важко, потребує часу на підготовку. А оркестр Балтійської філармонії зустрівся із зовсім незнаним матеріалом, виконати який справді нелегко. Однак Сергій Бурко запевняє, що після 15-20 хвилин роботи з польськими оркестрантами він зрозумів, що між ними існує повна довіра. "Оркестранти так серйозно поставилися до роботи й працювали так по-справжньому сумлінно, що можу їх назвати Професіоналами з великої букви". Музикантам знадобилося 5 репетицій, щоб усі сумніви розвіялися. А після того, як поляки почули наших солістів, котрі приїхали з перфектно підготовленими партіями, впевненості й натхнення вже не бракувало нікому!

"Наша поява на репетиціях стала своєрідним "гачком" для оркестру, який переконався, що таки був смисл братися за цю роботу. Ми приїхали після тримісячного розучування партій практично готові. Лишалося сконтактуватися з оркестром. І судячи з реакції оркестрантів після кількох репетицій, вони були задоволені, що з'явилася можливість доторкнутися до цього твору. А концерт дав це відчути повною мірою, -- у залі виникла гробова, просто таки смертна тиша (зрештою, це співзвучно самому твору, крізь усі частини якого проходить тема смерті). Насамперед, симфонія потребувала психологічного осмислення й аналізу, адже практично кожна із частин по-своєму трактує символічно смерть і тільки фрагмент "О Дельвіг, Дельвіг!" у виконанні басу несе просвітлення. Треба було бути готовим до цього всім своїм життєвим досвідом. Отож, від початку до кінця симфонії -- повна тиша, повна зосередженість слухачів. І овації були свідченням того, що музика пройшла через їхню свідомість; і ті відчуття, що їх намагалися передати оркестр і солісти, таки не лишили байдужою аудиторію, яку, вочевидь, складали не просто шанувальники мистецтва, а професура й студенти Музичної академії. До речі, мені сподобалася акустика того залу, в якому ми вступали: може, він зроблений не спеціально під концертний, та на сцені не бракує місця оркестру й солістам, до того ж -- дуже гарне звучання", -- згадує львівський баритон Михайло Саноцький.

"Через вагання оркестру мене непокоїв наш приїзд до Гданська. Але приємно вразило, коли після першої ж репетиції до нас підійшли оркестранти із компліментами: "У вас дуже добра
школа". Це додало завзяття і нам, і полякам. З кожною репетицією запал зростав. І нам удалося досягнути поставленої мети! Симфонія Шостаковича незвична музикою і текстами, які потребує не тільки голосового, а й інтелектуального володіння музичним матеріалом, а також специфічного сценічно-театрального відтворення. Насамперед важко витримати психологічне навантаження симфонії. Причому ця музика складна не тільки для виконавців, а й для слухачів. Але вона цікава, і то власне через призму трагедійності. А оркестр був просто супер! Надзвичайно, як він зміг розкрити цей музичний матеріал. Це не був такий собі розважальний концерт -- для гданських слухачів це стало справжнім потрясінням. Сприйняття було адекватним. Слухачі підходили поділитися враженнями, говорили, що шоковані, бо такого не чекали. Публіка звикла, що її забавляють 40 симфонією Моцарта, але завдяки коментарям з концертного буклету зрозуміла, про що йдеться і була готова до сприйняття серйозної теми. Відчувалося, що музика знайшла контакт із меломанами, та й тексти віршів Федеріко Гарсія Лорки, Гійома Аполлінера, Вільгельма Кюхельбеккера та Райнера Марія Рільке давали змогу зачепити слухачів голосовою акторською грою", -- зізналася солістка Віталія Голубнича.

Така творча сатисфакція, яку львів'яни отримали в Гданську, багато означає для них, коли згадати, як не часто вдається їм реалізувати свої мистецькі проекти в рутинній атмосфері рідної філармонії. Тут, чого гріха таїти, солісти часом вимушені для заробітку працювати не завжди за покликанням і всупереч тим професійним перспективам, які вимальовувалися перед ними після закінчення консерваторії. План, вал, шкільні абонементні концерти, музичний лекторій тощо не дають змоги реалізуватися такою мірою, як це дозволило виконання монументальної симфонії Шостаковича, представивши Михайла Саноцького й Віталію Голубничу в їхньому властивому амплуа кантатно-раторійних співаків. Перебудувати себе після специфіки філармонійних буднів на таке виконання потребувало від солістів великої праці. Але це був шанс реалізувати себе, який, на превелику честь Львова, співаки не змарнували.

"Поновлення цього концертного виконання було запрограмоване на постановку на якісно вищому рівні. Я відчув, що у Віти з'явилися нові голосові фарби, вона зазвучала дуже зріло. А Михайло на концерті мене приємно здивував тим, що був ідеально здоровим (голос -- це інструмент живого організму, він дуже примхливий, з ним трапляються певні труднощі суто фізіологічного плану). Образ, який вибудував Михайло, був настільки переконливий і по-театральному артистичний, що публіка лишилась під колосальним враженням. 14 симфонія Шостаковича -- глибоко філософський твір, і ми собі поставили за завдання показати не заперечення композитором смерті як такої, а його несприйняття катів (тобто протест проти насилля і тоталітаризму). Це геніальний символізм образів кохання, війни, в'язниці, проклятої краси: солдат, який у шанціях мріє про славу, а смерть на нього вже чекає; закривавлені піски Іспанії часів громадянської війни; згубна любов до Лорелеї й утоплення красуні у водах Рейну; три лілії, коріння яких розриває серце й рот самовбивці, похованої в могилі без хреста. Усе це можна порівняти хіба що із сюрреалізмом полотен Далі...", -- підсумував Сергій Бурко.









Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Дітям -- радість, клопіт -- комунальникам 
  ·  Святкові протести опозиції 
Погляд
  ·  Свята під зливою зі стелі 
  ·  Політреформа обласного масштабу 
Поступ у Львові
  ·  Галицький ринок судиться з Ратушею 
  ·  Криза львівського пасажироперевезення 
  ·  Буняк підтримує поляків 
  ·  Акт вандалізму у Золочеві 
  ·  Безробітних стає менше 
  ·  ХРОНІКА 
  ·  Козацька чайка відпливає... на ремонт 
Поступ з краю
  ·  Другий ''перший'' візит Януковича 
  ·  Українець став жертвою теракту 
  ·  Суперечливі підсумки року 
  ·  Президентські вибори -- шлях до Європи 
  ·  Податкових пільг стало менше 
  ·  Обком відновив роботу 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Економічна програма Буша 
  ·  Кінець ери соціал-демократії? 
  ·  Коніко-Мінолта, або Наслідок глобалізації 
  ·  Податковий бунт 
  ·  Альберт Айнштайн мав рацію 
  ·  Де закінчується Європа? 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Інтерв''ю у Поступі
  ·  Петро ОЛІЙНИК: Червоноград може стати "Tитаніком" 
Арт-Поступ
  ·  Музика Смерті і Життя 
Львівські обсервації
  ·  Львівські обсервації 
Поступ технологій
  ·  Чотириста чотири 
  ·  Новий супер-шмупер архіватор 
  ·  Ламати DVD можна безкарно 
  ·  google-забави 
  ·  Інвазія інтегрованих графічних чіпів 
  ·  kOROTKO 
Постать у Поступі
  ·  Бравий вояк Швейк і Львівщина 
  ·  Гашек та Україна 
Спорт-Поступ
  ·  Балканізація ''Карпат'' триває 
  ·  "Динамо-2" -- найсильніше з усіх "Динамо" 
  ·  БОРИС 
  ·  КОРОТКО 
  ·  Сабо про трансферну політику ''Динамо'' 
Пост-Factum
  ·  КАЛЕНДАР 
  ·  visсri -- неасфальтоване село в реєстрі світової культурної спадщини UNESCO