BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Інтерв''ю у Поступі.    Арт-Поступ.    Пост-Factum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
 
27 грудня 2002 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:46 24-03-2017 -   Серед секонд-хенду львівські митники знайшли новий одяг та гіроскутери  
  16:26 24-03-2017 -   На мості у Жидачівському районі тривають протиаварійні роботи, - рух транспорту обмежено  
  16:25 24-03-2017 -   На Личакові вшанували пам’ять Ігоря Білозіра  
  15:2 24-03-2017 -   Львів домовився про вивезення 900 тонн сміття  
  13:13 24-03-2017 -   На Львівщині судитимуть дев’ятьох учасників організованого угрупування  
Україна
  16:50 24-03-2017 -   Заступниці Кернеса повідомили про підозру в земельних махінаціях  
  16:29 24-03-2017 -   У ДНР школу назвали на честь Гіві - ЗМІ  
  16:28 24-03-2017 -   У Тернополі осквернили пам'ятник жертвам Голокосту  
  15:4 24-03-2017 -   Україна 26 березня перейде на літній час  
  15:1 24-03-2017 -   СБУ не переглядатиме рішення щодо Самойлової  
Світ
  16:31 24-03-2017 -   Путін прийняв Ле Пен у Кремлі  
  16:27 24-03-2017 -   Знайдена гігантська чорна діра, "виселена" з галактики  
  14:56 24-03-2017 -   Поліція Хорватії заборонила марш українських уболівальників по Загребу  
  12:37 24-03-2017 -   Адронний колайдер: учені виявили п'ять нових частинок  
  11:35 24-03-2017 -   Яресько отримала нову посаду в Пуерто-Ріко  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Інтерв''ю у Поступі  »  ПРЯМА МОВА

___________________________________________________________________________

Юрій ЛАНЮК: Музика діагностує суспільство
 
Юрій ЛАНЮК
Юрій Ланюк любить легенду про китайського імператора, який об'їжджав з інспекцією свою Піднебесну і ...слухав музику, бо вважав, що в тій провінції, де музика звучала нестрійно, чиновники погано урядують, а гармонійне виконання свідчило про спокій і лад у суспільстві. Цю легенду в контексті Львова не варто й коментувати. Проте розмовляти із композитором про суспільну функцію музики виявилося не менш цікаво, аніж про якісь суто естетичні вартості.





-- Чи має вагу слово композитора, чи він мусить свою громадянську позицію висловлювати тільки фаховим мистецтвом?





-- Звісно, що творчістю він покликаний передати ідеї свого часу, хоч буває по-різному. Після висловлювань Штокгаузена щодо подій 11 вересня в Америці увесь світ зреагував на це так, що зробив йому анафему як композитору. Зараз це вже відійшло, але такий факт був.





-- Фестиваль "Контрасти", до мистецької ради якого ви входите, став збудником не тільки певних професійних, а й суспільних проблем. Що, на ваш погляд, змінилося за тих 10 років, відколи Львів вільно вдихнув нову музику?





-- Для мене показово, що від 2000 року в афіші "Контрастів" поряд із сучасними з'явилися давні твори, скажімо, "Страсті за Йоанном" Баха -- музика серцевинна для всієї Європи. Так виникла ідея показати на фестивалі сучасної музики твір, який у радянські часи не виконувався з ідеологічних міркувань. Потім звучали "Пісня про землю" Малера, твори Шуберта, цього року був у програмі Гайдн -- щось міняється. Ми не тримаємося догми, а хочемо, щоб місто слухало добру музику.





-- Чи завжди є така спромога?





-- Торік виникла пропозиція від хорової капели "Думка", яка приїхала з творами сучасних українських композиторів: чи не хотіли б ми послухати "Всенощну" Рахманінова? А й справді, як ще інакше у Львові можна почути такий твір у такому виконанні? Хто інакше нам запропонує це в живому концерті? У філармонії чи де? А завдяки "Контрастам" ми отримали такий шанс. Це був дуже важливий концерт для наших хоровиків, диригентів хорових і масового слухача.





-- Отже, навіть коли фестивалю пропонують щось неконцептуальне, ви приймаєте?





-- Так, коли знаємо, що це добре! І я вважаю, що це правильно. Ми робимо те, що мусимо робити. Тобто ми не хочемо замінити собою філармонію, але й уважаємо, що треба показувати найкращі зразки наших виконавців, які у світі мають визнання, бо "Думка" чи оркестр під орудою Володимира Сіренка -- це обличчя України, школи українського виконавства. Узагалі, їхній один приїзд коштує поза сто тисяч гривень. Але приємно, що вони хочуть сюди їхати! Бо коли ми тільки звикаємо до нашого рівня виконавства, яке тут звучить кожен тиждень, то атрофується здатність оцінювати якість еталонні явища у виконавстві.





-- Чим розчарував рік, що збігає?





-- Мали в проекті дуже хороший віолончельний концерт, який не відбувся через відомі обставини, про які вже писали. Шкода, що лишився нереалізованим шанс послухати молодих амбітних віолончелістів, ансамбль яких є переможцем багатьох конкурсів. На Заході віолончель є дуже популярним інструментом, і молодь часто гастролює, маючи добрих менеджерів. Це від них була пропозиція, вони з нами довго листувалися, вже навіть собі полагодили дорогу (а це не тільки квитки на літак для музикантів, а усі 8 -- на віолончелі у футлярах!). Але наша вічна біда -- ми не маємо гарантії нехай навіть для невеликого гонорару.





-- Звідки вони довідалися про Лівів? Як ви сконтактувалися?





-- А це не є так тяжко, бо інформація про "Контрасти" є в довідниках, буклетах інших фестивалів, які роблять промоцію сучасної музики. Там вказано нашу адресу й усі реквізити, тому тримаємо контакт з усім світом. Оскільки всі гастрольні місця в Європі музикантам відомі, скрізь вони вже були, то закономірно, що до України вони самі виявляють інтерес.





-- Здається, Львів втратив і музичну подію року, яка також мала би бути віолончельною?





-- Так, не відбувся приїзд трьох віолончелістів -- Івана Кучера з Києва, Івана Монігетті з Базеля та Анджея Бауера з Варшави. Вони мали грати концерт Франгіз алі Заде, яка спеціально його написала для Монігетті. Прем'єра прозвучала навесні в Лісабоні, а у Львові мало бути друге виконання, і авторка, народжена в Азербайджані, яка тепер живе в Берліні, мала б до нас приїхати. Це досить відоме ім'я у світі.





-- І ще одна цікава прем'єра не судилася цьогоріч Львову...





-- Концерт Лютославського, написаний 1970 року на замовлення Ростроповича і королівського симфонічного товариства в Лондоні, і став одним із найбільш вагомих у концертному репертуарі віолончелістів XX ст., мав мати прем'єру в Україні. 30 років минуло, ім'я Лютославського відоме всюди, а ніколи цього концерту в нас не виконували через різні причини: нот нема (їх треба отримати або з лондонського видавництва, або з польського), треба мати оркестр відповідний, та ще не кожен віолончеліст зможе його заграти! До речі, ми могли зробити те, про що тільки могли мріяти. Адже це -- найкраще, що можемо мати: національний симфонічний оркестр і віолончеліст Анджей Бауер, який зробив запис цього концерту із самим Лютославським ще при житті композитора. Бауер досить молодий, але вже знаний у світі. А Іван Кучер, який очолив кафедру струнних у Києві й активно гастролює, грає різну музику в різних складах, камерну й симфонічну?! Він ніколи не виступав у Львові, -- молодий, ще навіть не мав часу, коли приїжджати. Про Івана Монігетті й говорити не доводиться, бо львів'яни знають, що це музикант світового класу. Їхній спільний концерт мав би бути для мене цікавим, бо між такими віолончелістами змагання не може бути, -- три абсолютно різні твори ставили свої вимоги до виконавців.


А якщо йдеться про концепцію "Контрастів" у широкому розумінні, то, маючи палітру різних напрямків у музиці XX ст., концертом Франгіз алі Заде відкривали б уже XXI...





-- Чи можете сказати, якою б мала стати музика в XXI ст.?





-- Поки що можемо бачити інерцію попереднього часу, бо минуло лишень два роки. Якихось відчутних змін начебто немає. Але багато доводиться чути прогнозів про те, що музика начебто повернеться до своїх витоків, прагнучи стати мелодичною, гармонійною у своїй основі. Думаю, що ця тенденція збережеться. Можна було б філософськи відповісти на це словами Пауля Гіндеміта, який незадовго до смерті (а помер він 1963 року) у промові "Вмираючі води", проблеми музики ув'язав із проблемами екології та політики: "У музиці, як і всюди, мусить бути гармонія і порядок". Це говорив композитор, якого вважали досить радикальним творцем модернізму в музиці XX ст. Та ось перед смертю він визнав, що ніколи не зможе зрівнятися у своїй простоті з піснею дівчини, яка про себе мугикає якийсь мотив, набираючи воду з криниці. І жоден композитор світу, як би він не намагався щось придумати, не зможе зрівнятися з відчуттям невимушеності, коли музика йде від самого серця. Так казав цей композитор, завершуючи свій шлях, коли за спиною в нього була величезна маса написаних творів, -- і ще докинув: "У наш час, коли в музиці чи десь у театральних виставах активно використовувалися такі речі, як інфразвучання чи ультразвучання, -- тобто звуки, які виходять за межі нашого слухового сприйняття, а ми їх відчуваємо тільки через підсвідоме відчуття страху, і коли ми вже вийшли за межі цього, то далі композитору, напевне, і нема куди йти. Ушир вже шляху нема. Хіба залишається шлях углиб". І тут же пояснив: "У глибину духовного, психічного, у глибину релігійного".





-- Ви думаєте, що слова, із якими Гіндеміт закінчував свій життєвий шлях, зараз справджуються?





-- Здається, музика пройшла різні кола -- вона блукала. Скажімо, Арво Пярт чи Валентин Сильвестров належали до кіл авангарду, але поступово відійшли від нього, прийшовши до правитоків. І зараз очевидно, що більша маса тих, хто пише музику, розуміє: час блукань минається, настає час, про який казав Гіндеміт: "Уже йти вшир нема куди, хіба вглиб".





-- Музика лишає нам цей інший вимір для духовного?





-- Прогнозуючи, думаю, якщо людство далі буде потребувати цієї музику й такого типу мистецтва, то воно повинно йти зараз саме таким шляхом -- углиб. Буде багато подібних творів -- і цей напрямок руху вже підтверджують твори Станковича, Бібіка, Нікодемовича, -- це вже не експеримент. Тепер композитори, які свого часу, ішовши вшир, присвячували багато зусиль експериментам і пошукам нових звучань, замислюються -- з яким наміром беруться компонувати? Ультрасучасні засоби тільки актуалізували питання про глибину психічного, духовного, релігійного.





Розмовляла Марта ГАРТЕН









Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  5 РОКІВ ТЮРМИ ЗА УЧАСТЬ У ДЕМОНСТРАЦІЇ 
  ·  Рекордне прийняття бюджету 
Погляд
  ·  У стилі "експресіоналізму" 
  ·  КОМЕНТАР 
Поступ у Львові
  ·  Львівська залізниця собою задоволена 
  ·  Освітяни знову матимуть начальника 
  ·  Чергова трагедія родини Ґонґадзе 
  ·  Поповнення міськвиконкому 
  ·  Іноземних представництв побільшає 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Інфляція без емісії 
  ·  Аварія Ан-140: нові версії 
  ·  Сила закону чи закон сили? 
  ·  Українці все біднішають 
  ·  Касетний скандал закінчився 
  ·  Найкорумпованіші органи 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Фіделя Кастро вкусила муха 
  ·  Білорусія розплачується з Росією... газопроводом 
  ·  Різдво серед вибухів 
  ·  Марсіанські походи європейців 
  ·  Отрута мобільного телефону 
  ·  Новорічний подарунок фортуни 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Інтерв''ю у Поступі
  ·  Юрій ЛАНЮК: Музика діагностує суспільство 
Арт-Поступ
  ·  Із колекції "Студіону" 
  ·  Мистецька традиція, яка дарує радість 
  ·  Кому потрібна ретрансляція театру? 
Пост-Factum
  ·  КАЛЕНДАР