BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Інтерв''ю у Поступі.    Арт-Поступ.    Пост-Factum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
22 листопада 2002 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  15:28 28-04-2017 -   У Львові буде встановлено меморіальну таблицю Андрію Білику  
  15:23 28-04-2017 -   Шахрай не заплатив львів’янці $6 тис. за куплений автомобіль  
  15:21 28-04-2017 -   На Львівщині судитимуть чоловіка, який викрав з могили на кладовищі погруддя пам’ятника  
  14:5 28-04-2017 -   Через ремонт колії трамваї не їздитимуть до львівського залізничного вокзалу п'ять місяців  
  14:1 28-04-2017 -   Внаслідок задимлення через коротке замикання електромережі у 1-ій поліклініці постраждалих і збитків немає  
Україна
  15:30 28-04-2017 -   4 травня почнеться суд над Януковичем, докази неспростовні – Порошенко  
  15:25 28-04-2017 -   Двоє офіцерів ЗСУ продавали перепустки через лінію розмежування  
  15:17 28-04-2017 -   Ситник: ГПУ порушила справи проти Супрун  
  13:59 28-04-2017 -   Порошенко: Гроші Януковича уже в Держказначействі  
  12:46 28-04-2017 -   Шахраї зняли більше десяти мільйонів із карток українців  
Світ
  15:33 28-04-2017 -   Самойлова підтвердила, що 9 травня співатиме в окупованому Севастополі  
  15:19 28-04-2017 -   У Британії Кличка назвали російським гігантом  
  12:44 28-04-2017 -   У США стратили вже четвертого в'язня за тиждень  
  10:7 28-04-2017 -   Бундестаг схвалив часткову заборону нікабу  
  10:6 28-04-2017 -   В Угорщині затримали майже тонну бурштину з України  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  МЕМОРІУМ

___________________________________________________________________________

Рік Гуру "чистої форми"
Коли у Львові відкриють музей Карла Звіринського?
 
По смерті Карла Звіринського вивченням і збереженням його творчої спадщини заопікувалася Христина Звіринська, мистецтвознавець, одна із доньок митця. Її мрією було влаштування великої ретроспективної виставки творів батька у стінах Національного музею. Саме Христина організувала перший показ аплікацій Карла Звіринського 1999 року в рамках міжнародного симпозіуму "Мистецька школа напередодні III тисячоліття". Після небувалого успіху цієї виставки вона зрозуміла, що варто користати з будь-якої пропозиції, яка давала б змогу задемонструвати популяризувати творчість батька -- художника, справжнє значення якого Львів боляче усвідомив із його втратою...

Тому, коли 2201 року організатор київського "Арт-фестивалю" Олексій Титаренко спитав її, чи не прилучила би вона до виставки в Українському домі кілька картин Карла Звіринського, Христина довго не думала і повезла до Києва 7 творів батька, які отримали значний резонанс серед відвідувачів експозиції. А публікація каталогу "Арт-фестивалю" спровокувала зацікавлення Звіринським і в директора швейцарського фонду "Про Гельвеція" Симона Камартіна. Він настільки перейнявся побаченим, що вважав своїм обов'язком прилучитися до популяризації творів цього художника не як директор Фонду, а як людина, яка зрозуміла, що це художник світового рівня, а в Україні, на його погляд, багато речей рекламується зовсім не адекватно до їхньої вартості. Так визріла ідея проекту більш масштабної мистецької акції, яка б гідно представила доробок Карла Звіринського не тільки у вузькому контексті художнього життя Галичини. Христина Звіринська разом із Тамілою Печенюк, яка є науковим керівником її дисертації, передбачили проектом цілорічну акцію, що дозволила б залучити до неї широке коло осіб, яким доводилося спілкуватися із художником, допомогали йому чи вчилися в нього.

Директор Національного музею Анатолій Мельник та його заступник Ірина Алексєєва, котра вчилася у Львівському інституті прикладного мистецтва і була знайома із Звіринським (вони разом свого часу робили прижиттєву виставку Карла Звіринського в Хмельницькому музеї), підхопили ідею ретроспективної виставки львівського абстракціоніста-філософа у Києві. Отож, рік, що зараз добігає кінця, розпочався із відкриття великої експозиції, оформленої подружжям художників Малишків, у чотирьох залах Українського національного музею. Виставка тривала півтора місяця! Чи варто й наголошувати, якою несподіванкою і справжнім відкриттям стало для столиці усвідомлення того, що завдяки творчості Звіринського українська культура навіть у часи тоталітаризму, який насаджував тільки "єдиноправильний метод соцреалізму", дихала спільним із Західної Європою мистецьким повітрям. У кожному разі, резонанс у столичних мас-медіа ця ретроспектива сколихнула значний: вони однозначно поставили ім'я Звірнинського поряд із іменами таких визначних художників XX ст., як Кандинський, Малевич та Архипенко...

А завдяки цьому "культурному шоку" від виставки Звіринського "Простір поза часом" і на Львів світ поглянув по-інакшому, долаючи мури упередженості. Зрештою проект небезпідставно називався "Стіна: абсурд чи реальність?". Другий його етап мав показати Звіринського у контексті його середовища, заакцентувавши на ролі його вчителів -- подружжя Сельських, на його світоглядних засадах, та творчому пошуку його знайомих, які мешкали як у Польщі, так і у Львові.

-- Нам власне розходилося на тому, аби показати, що жоден художник не стоїть окремо і не виникає ні з чого, -- говорити Христина Звіринська, яка рівно 5 років від дня смерті батька, а саме 8 жовтня відкрила у Львові виставку "Руйнуючи стіну", що лягла в основу другої частину проекту "року Звіринського". -- Це логічне передання традиції. Виставка у Національному музеї у Львові на вул. Драгоманова якраз і розкривала ланцюжок: учень, учитель, середовище, світогляд, творчий пошук. До експозиції увійшли твори Романа та Маргіти Сельських, Карла Звіринського, Андрія Ментуха та ксерокопії робіт Вацлава Таранчевського, які при тоталітарному режимі спромагалися не жити в творчій ізоляції, а контактувати між собою. Із Європою Маргіту Сельську лучили студії у Фернана Леже, пан Роман також продовжував традиції французького малярства. Андрій Ментух -- українець, який мешкав у Польщі, мав інформацію про мистецьке життя за кордоном і через нього вона потрапляла в Україну. А Вацлав Транчевський -- один із художників, малярство якого, за свідченням самого Звірнського, справило на нього вплив. До речі, син Вацлава Таранчевського -- Павел Таранчевський -- узяв участь у міжнародній науковій конференції, яка супроводжувала виставку. Усі записи із київських та львівських цьогорічних імпрез увійдуть до збірника, який готується до публікації в рамках проекту.

Наступним кроком з ушанування пам'яті Карла Звіринського став вечір пам'яті Художника й Педагога у Львівській академії мистецтв, на якому відбулася презентація укладеного Тамілою Печенюк та Христиною Звіринською каталогу, виданого на завершення проекту.

-- Каталог із 56 кольоровими репродукціями -- наше найбільше досягнення, -- вважає Христина Звіринська. -- Видання відкривається моїми спогадами про батька та фотографіями з родинного архіву, опублікованими вперше. Три статті мистецтвознавців Наталі Космолінської, Юрія Бойка та Романа Яціва розкривають роль Звіринського у формуванні інтелектуального обличчя його епохи. Завершують текстовий корпус короткі витяги із роздумів Карла Звіринського про мистецтво, процитовані за його архівними матеріалами. Ці цитати дозволяють увійти в світ ідей художника і зрозуміти його малярство, сприйняття якого потребує деякої підготовки.

Симптоматичною реалією нашого часу стало й те, що до яких тільки вітчизняних структур не зверталася Христина Звіринська за підтримкою під час підготовки каталогу, -- усюди вона зустрічала нерозуміння. І тільки в особі Симона Камартіна та фонду "Про Гельвеція" знайшла допомогу й сприяння. Після цього спонсором видання стали також "Колір ПРО", "Музей скла у Львові" та Львівська академія мистецтв.


-- Проект був здійснений щирим бажанням допомогти, -- переконана донька митця. -- Упродовж цього року мене постійно підтримували Андрій та Михайло Бокотеї, Тарас Кулешник і багато інших доброзичливців, які долучалися до справи на чистому ентузіазмі. Я ціную їхні безкорисливу допомогу, хоч усвідомлюю, що так не повинно бути... Усвідомлюю також, що доробок Карла Звіринського, який лишається у Львові, не повинен бути розпорошеним. У цьому переконанні мене підтримували під час підготовки каталогу і мама, і сестра, і мій син. Якби не вони, не їхня моральна й фінансова підтримка, то невідомо, що було б зараз із дослідженням і збереженням спадщини Карла Звіринського.

Невтіленою мрією лишається й меморіальна робітня Карла Звіринського, ідея організації якої ніяк не знайде підтримки у міських влад. Христина Звіринська, однак, сподівається звершити й цю святу справу. Вона зібрала у майстерні батька не тільки його твори, а й бібліотеку художника.

-- Не можна чогось позбуватися чи щось розпродувати, допоки не буде музею в майстерні або творів Звіринського у державних музеях України, і то не у фондових сховках, а на стінах виставкових залів, -- міркує Христина Звіринська, яка живе фанатичною відданістю продовженню справи батька. -- Нехай у Львові це буде приватний або неофіційний музей, але там можна буде ознайомитися із творчістю митця у всій її повноті через постійні й змінні експозиції. Ми мали розмову з отцем Севастьяном, і він запевнив, що, як тільки буде приміщення для музею приватних збірок, твори Карла Звіринського одразу ж дістануть кілька залів. Є такий задум. Я вірю, що з часом розуміння цією ідеї здобуватиме усе більше й більше прихильників...









»  ШЛЯГЕРИ
Танго, румби, фокстроти
На слова класиків української поезії
Яким ГОРАК
 
Завдяки львівському музикознавцю Олександру Зелінському, який понад 30 років досліджує побутово-розважальну музичну культуру першої половини XX століття, з'явилася друга частина збірника пісень та танцювальних мелодій Богдана Весоловського (1915-1971).

Нотне видання "Я знов тобі..." здійснено старанно і "чисто" -- без друкарських огріхів. Коли перший збірник "Прийде ще час..." ілюстрував юнацький етап творчості Б. Весоловського, то другий є панорамою творчої зрілості композитора, який свого часу силою обставин опинився за кордоном і працював редактором української редакції канадського радіо. З тих, здавалося б, чужих і далеких українській пісенності танго, румб, фокстротів, вальсів, із кожною опублікованою піснею більш об'ємно, випукло, принадно як для простого шанувальника. Так і для професійного музиканта вимальовується творча постать Богдана Веселовського.
Детальніше>>
»  АРТ-АНОНС
Езотерика таємних смислів
 
Сьогодні, у п'ятницю 23 листпада о 15 годині у Палаці Потоцьких ( вул. Коперніка, 15) відбудеться презентація перекладів відомого львівського інтелектуала Андрія Павлишина українською мовою творів Бруно Шульца, приурочена до 60-річчя від дня трагічної загибелі класика світової літератури XX століття.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Десятий пішов! 
  ·  Україна в стратегічному мішку 
Погляд
  ·  Кучма в Празі 
  ·  КОМЕНТАРІ 
  ·  Підтримка по-львівськи 
Поступ у Львові
  ·  Честь Буняка врятовано 
  ·  Земля, оренда і "Львівобленерго" 
  ·  Школа без підручників 
  ·  Марчук не дотримав обіцянки 
  ·  Судді вчаться европейськості 
  ·  7 мільйонів для дільничного інспектора 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Великий розпродаж української енергетики 
  ·  Політичні інтриги у профспілках 
  ·  Віртуальне зростання зарплати 
  ·  "1+1" не платить податків? 
  ·  Трипілля -- в ЮНЕСКО 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Підірвано ще один автобус 
  ·  Цигарок більше не рекламуватимуть 
  ·  Російський газ минає Польщу? 
  ·  Британія розкриває морські таємниці 
  ·  Моментальний тест на СНІД 
  ·  Японія відмовляється від Windows 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Інтерв''ю у Поступі
  ·  Геннадій Удовенко: Україна бореться з власним народом 
Арт-Поступ
  ·  Танго, румби, фокстроти 
  ·  Езотерика таємних смислів 
  ·  Рік Гуру "чистої форми" 
Пост-Factum
  ·  Нічия на користь майбутнього 
  ·  КАЛЕНДАР