BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Аналітика Поступу.    Арт-Поступ.    Пост-Factum.   
  Цитата Поступу
Життя – це супермаркет, бери що хочеш, але каса попереду
Ігор КОЛОМОЙСЬКИЙ
 
16 грудня 2017 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  16:10 15-12-2017 -   На Жовківщині відкрили дахову сонячну електростанцію  
  16:8 15-12-2017 -   У Гарнізонному храмі відновили унікальні фрески  
  15:37 15-12-2017 -   Завтра на вулиці Львова повернуться тролейбуси №5 та №24  
  13:29 15-12-2017 -   Мешканець Львівщини загинув під час пожежі в дерев`яному будинку  
  13:22 15-12-2017 -   В області завершили ремонт автодороги Львів-Тернопіль  
Україна
  15:35 15-12-2017 -   В Україну прийде справжня зима з 19 грудня  
  15:33 15-12-2017 -   ГПУ закрила справи проти шести нардепів  
  14:19 15-12-2017 -   МЗС: Біометрія на кордоні запрацює з Нового року  
  14:18 15-12-2017 -   Подвійне вбивство: у Дніпрі розстріляли сім'ю бізнесмена  
  13:25 15-12-2017 -   Керуючу заводом у Дніпрі затримали за хабар у $35 тисяч  
Світ
  16:25 15-12-2017 -   Вчені визначили причину пияцтва  
  15:36 15-12-2017 -   Іспанію можуть відсторонити від участі в ЧС-2018  
  13:23 15-12-2017 -   Ще три жінки звинуватили Дастіна Гоффмана в домаганнях - ЗМІ  
  10:58 15-12-2017 -   На заводі у Тернополі пролунав вибух  
  10:54 15-12-2017 -   Напади з ножем в Нідерландах: загинули двоє людей  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  ДОГРАЛИСЯ

___________________________________________________________________________

"Контрасти" виправдовують свою назву
Люна ГАЛАС
 
Цього тижня гальванізований музичний фестиваль "Контрасти", судомно сіпнувшись, розродився іще кількома концертами, якість яких, неначе навмисне, була покликана підтвердити його назву. Оскільки враження від цих імпрез (однієї "цвяхової" в програмі фестивалю, а іншої -- дещо узбічно-факультативної) виявилися настільки суперечливо різними, що зовсім оминути їх увагою(одну через кепське виконання, а іншу через суто вузьке й специфічне адресування "на любителя") було б несправедливо.

Звук у стані ясності

Отже, спершу добрі новини: концерт французького виконавця П'єра Стефана Меже, який відбувся за підтримки Французького культурного центру в Україні, зібрав повнісінький зал Будинку органної та камерної музики, -- дарма що цей соліст виступав без супроводу. Те, як і що він виконував, не могло залишити аудиторію байдужою. Слухачі, які кохаються у саксофонній музиці, не були розчаровані, почувши "Щільність 21,5" Едгара Вареза чи "Четвертий епізод" Бетсі Жоля. Захоплені манерами природного екзистування на сцені і в музиці цього виконавця, вони покинули офіційно плескати йому вже після третього опусу і заніміло слухали просто в кайф.

Мінялися інструменти (сопрано, тенор), мінялися автори й твори (Джячінто Шельсі "Три п'єси", Поль Мефано "Круїз", Карл Гайнц Штокгаузен "У дружбі"), мінялися найрізноманітніші техніки виконання, а те, як рухи 38-річного француза вибудовували стереометрію звуку, перетворювало його виступ на акторство в камерному театрі. Триматися ідеального звуку, якого П'єр Стефан Меже досягав перманентним диханням, допомагала й складна акустика костельного склепінчастого залу: непередбачувана й капризна для оркестрів і хорів, своїми ревербераціями вона виявилася напрочуд прихильною до сольного звучання саме цього інструмента, створюючи ілюзію то розширення простору, то ущільнення часу.

Та що й казати, коли на закінчення концерту зал вибухнув такими оваціями, які тричі викликали Меже "на біс"! І він спершу задемонструвавши технічно й музично водночас шалені темпи у віртуозних творах, на прощання зі Львовом звернувся до лагідності піанісимо божественної класики... Так промовляти може тільки ніжна любов. Хотілося переконатися, що цього разу вона виявилась взаємною. На жаль, чи так воно насправді, довідатися не вдалося. Бо П'єр Стефан Меже -- цей популярний учасник різних ансамблів сучасної музики із Кельна, Відня, Парижа, Лондона, Мілана, Люксембурга -- того ж вечора покинув зваблений і доведений до шалу Львів...

Трагедія в квадраті

Концерт, який трагічно потерпів унаслідок виконання його симфонічним оркестром Львівської філармонії в рамках фестивалю "Контрасти", був задуманий як знаковий проект. Заповідалося, що логічне поєднання однією темою зведе концептуально у програмі і світову(!) прем'єру "Другої симфонії" швейцарського композитора Жьона Антоні Дерунгса і ораторію для мішаного хору та оркестру "Сім слів Спасителя на хресті" Йозефа Гайдна, -- і це буде гідне виконання великоформатного твору з хором, солістами, оркестром під батутою швейцарського диригента Сімона Камартіна, який не вперше концертує у Львові, а, проте, в переліку "Контрастових" виконавців мав дебют.

Однак, хоч концерт і мав наскрізну тему світла, що постає з глибин темряви страждання, її актуалізувала кон'юнктура виконуваних творів, зокрема прем'єрної "Жалобної симфонії пам'яті загиблих в авіакатастрофі", де відчувався помітний вплив на автора манери Д.Шостаковича -- музикування оркестру звело нанівець усі сподівання. Трагедійність провідної теми помножилася на трагедійність інтерпретації. Найбільше шкода зусиль хору "Ґлорія", співаки якого (в тому числі й солісти) виявили надзвичайно проникливе розуміння музичної ідеї твору Йозефа Гайдна -- музики не так складної в технічному розумінні, як у глибинно духовному. Звучання хорових партій так разюче контрастувало із нестрійним супроводом оркестру і фальшем навіть солюючих інструментів, що не лишало слухачам шансу на ту безмежну доброту всепрощення, яку задемонстрував Ісус першим своїм словом на хресті : "Отче, прости їм, бо не відають, що творять".

Ну скільки можна терпіти? Адже це вже не перший раз філармонійний симфонічний оркестр так підводить фестиваль "Контрасти", але не здає собі з того справи навіть після гострих нападів критики. Час іде, до колективу вливаються нові виконавці, та нічого не міняється в його суті. На жаль, Володимир Сивохіп -- директор фестивалю "Контрасти", який мусив би відповідати за це неподобство, не міг оцінити усієї краси звучання, бо стояв у... хорі! Так-так, він співав у рідному хорі "Ґлорія", диригентом й мистецьким керівником якого є впродовж останніх років. Але, видається, що зміг собі уявити, як страждали люди в партері. Принаймні, його гіпотетичне виправдовування перед обуреними меломанами могло звучати приблизно так:

-- Звісно львівський слухач не міг не помітити, що під час цього концерту багато оркестрових фраз починалося із фальшу.

-- А ці жахливі унісони, ці плювання духових, ці дивні звуки тромбонів із невисуненими кулісами?!...

-- Ну, що сказати, -- коли під час виконання симфонії сучасного композитора це ще не так вражало (бо можна було подумати, що там музика загалом така), то у випадку з Гайдном це виглядало трагічно.

-- Яка причина цього?

-- Незбалансованість між оркестровими групами і всередині груп.

-- Чи можна цьому зарадити?

-- Сумлінніше виконувати МУЗИКУ.

-- Скидалося на те, що основне питання, яке бентежило музикантів перед генеральною репетицією, було про ...гроші, а не про музику!

-- Жалюгідність становища оркестру є проблемою міста, ним ніхто не займається.

-- А проблема його виконавського рівня?

-- Не знаю, чия: оркестрантів, інструментарію, чи керівника колективу? Найлегше звалити вину на диригента. Але він думав, що всі знають цю музику, підготовлені до неї. Та от виявилося, що Гайдн нам зовсім не відомий... Концерт тільки підтвердив той катастрофічний стан, у якому є наш симфонічний оркестр. Може, там працюють самі по собі непогані люди й музиканти, але звучання ще залежить і від інструментарію. Ну що вимагати від інструменталіста, якщо в нього такий інструмент?

-- Можна подумати, що в них інші інструменти, коли вони їдуть на заробітки по Європах! Але ставлення до роботи там зовсім протилежне. Гра, яку вони демонструють на "Контрастах", ганьбить добре ім'я міжнародного фестивалю.

-- І це дуже боляче. Сподівався, що випадок дворічної давності із виконанням "Пісні про землю" Густава Малера під диригуванням Боерле, не повториться, але ніхто не квапиться робити висновків.

-- То що примушує вас ризикувати, чи не простіше не мати з ними справи?

-- Ні, бо оркестр таки повинен грати! Адже визначити всі ці недоліки можна тільки в процесі серйозної роботи.

-- Та ясно, що не на дитячих симфонічних ранках...

-- Тому відмовлятися від співпраці з оркестром було б більш ніж безвідповідально. Хоч, коли по правді, то я дуже переживаю за концерт 18 жовтня. Там мають прозвучати твори українських композиторів Бориса Лятошинського, Віктора Губаренка та Івана Карабиця.

-- Не приведи, Господи, якщо знову так само...









»  ГАСТРОЛІ
Гамбурзький рахунок Гобдича
Марта ГАРТЕН
 
Гамбурзький рахунок Гобдича
Триває всеукраїнське турне камерного хору "Київ" під керуванням Миколи Гобдича. Після учорашнього виступу в залі Вінницької філармонії "Плеяда" сьогодні о 18 годині хористи дадуть концерт в Уманському педагогічному інституті ім. П. Тичини. Це буде шістнадцятий гастрольний концерт "Києва", з-поміж низки яких виступ у Львові вирізнявся особливою програмою: він представив авторський вечір Євгена Станковича на відзначення ювілею цього визначного українського сучасного композитора.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Гострі кути круглого столу 
  ·  Блеф Хрущова розкрито 
Погляд
  ·  "Повстань, Україно!": пораз третій 
  ·  Кучму судитимуть у Львові 
Поступ у Львові
  ·  Ювілеї Львівського національного 
  ·  Не буде кредиту -- не буде води 
  ·  Зі світу по нитці 
  ·  Знову про військові поховання 
  ·  Дуже холодна зима-2002 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Ярмарок комітетів 
  ·  Схоже на тортури по-українськи 
  ·  Український уран не продається 
  ·  Бін Ладен у ролі офірного цапа 
  ·  Америка на боці Єльяшкевича 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Головне -- зберегти особистість 
  ·  Туркам сказали почекати 
  ·  "Аль-Джазіра" ображає арабів? 
  ·  НОВИНИ ЗІ СВІТУ 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Аналітика Поступу
  ·  Загадки консорціуму 
Арт-Поступ
  ·  Гамбурзький рахунок Гобдича 
  ·  "Контрасти" виправдовують свою назву 
Пост-Factum
  ·  Нобель для вар'ятів 
  ·  КАЛЕНДАР 
  ·  Гальба знов у Львові