BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Арт.    Інтерв'ю.    Спорт-Поступ.    Пост-Factum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
26 жовтня 2005 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:3 28-06-2017 -   На вул. Кульпарківській, 230а при демонтажі впав кран, ніхто не постраждав  
  15:15 28-06-2017 -   На вул. Алмазній, 21 у сміттєвих майданчиках виявили предмети, схожі на гранати  
  15:13 28-06-2017 -   Дев’ятирічний хлопчик постраждав у аварії на Львівщині  
  14:29 28-06-2017 -   Львів і Варшаву з'єднає колія за 50 млн  
  14:27 28-06-2017 -   У Львові сотня пар виконала гопак  
Україна
  16:0 28-06-2017 -   Вірус Petya: Кіберполіції понад тисячу разів поскаржилися на втручання у комп’ютери  
  15:11 28-06-2017 -   На Донеччині вибухнуло авто зі співробітниками СБУ  
  14:34 28-06-2017 -   На території рівненського молокозаводу пролунав вибух  
  13:45 28-06-2017 -   На території рівненського молокозаводу пролунав вибух  
  12:56 28-06-2017 -   Держборг України скоротився на ₴11 млрд завдяки зміцненню гривні  
Світ
  16:2 28-06-2017 -   У Міноборони РФ відхрестилися від полоненого військового  
  15:17 28-06-2017 -   В Ізраїлі розробили лазерну систему збиття безпілотників  
  12:4 28-06-2017 -   Мерія Лос-Анджелеса схвалила будівництво музею «Зоряних воєн»  
  10:37 28-06-2017 -   В Ємені оголосили епідемію холери  
  10:32 28-06-2017 -   У Таїланді дівчині без ніг дали роботу з зарплатою $29 тис. на місяць  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Інтерв'ю  » 

___________________________________________________________________________

Маринович: Український народ є духовно вищим за своїх політичних лідерів
Розмовляла Світлана ОДИНЕЦЬ
 
У березні 1977 року на одному з вечорів, присвячених Тарасові Шевченку, Мирослав Маринович закликав проспівати "Заповіт". Через кілька днів його заарештували за звинуваченням у "проведенні антирадянської агітації і пропаганди". А через рік Мирослава Мариновича засудили до максимального терміну ув'язнення -- семи років таборів суворого режиму та п'яти років заслання. 1978 року Міжнародна амністія взяла його під свій захист як "в'язня сумління".

В Україну він повернувся лише 1987 року. З 1990 року вийшли друком його численні ґрунтовні праці, зокрема "Євангеліє від юродивого", написане в таборах, "Україна на полях Святого Письма", "Спокутування комунізму", "Україна: дорога через пустелю", "Українська ідея і християнство, або Коли гарцюють кольорові коні Апокаліпсису". Мирослав Маринович є лауреатом премій журналу "Сучасність" і премії ім. Валерія Марченка (1995), учасником багатьох українських і міжнародних конференцій із прав людини і релігієзнавства, співробітником Інституту східноєвропейських досліджень. З 1997 року і донині він очолює Інститут релігії і суспільства УКУ.

У контексті осмислення наслідків і впливів Помаранчевої революції на українську націю, а також в сенсі творення нової української держави спілкування з відомим українським релігієзнавцем, правозахисником, публіцистом, членом-засновником Української Гельсінської групи Мирославом Мариновичем набуває особливої цікавості та гостроти.

Докори людей про зраду Майдану -- справедливі

-- З кожним місяцем після Помаранчевої революції українське суспільство щораз більше розчаровується у новій владі. Мабуть, найбільш болісно українці реагують не стільки на політичні чи економічні прорахунки влади, як на ті, які зачіпають мораль та ідеали Майдану...

-- Не можу відкинути, що останні події, що відбулися в українській політиці, спровоковані тими політичними силами колишньої влади, які від самого початку Помаранчевої революції намагалися її дискредитувати. Проте, з іншого боку, нова влада справді допустила багато моральних втрат, які ніколи не можна буде виправдати політичною доцільністю. Найбільшим шоком для українців стала навіть не відставка уряду, а підписання меморандуму між Ющенком та Януковичем. Якби Президент шукав примирення між помаранчевими та біло-блакитними відразу після приходу до влади -- це була би позиція сильної особистості. Але підписувати якісь угоди, йти на компроміс з Януковичем у час кризи, коли Ющенко був політично слабким, було катастрофічним прорахунком. До того ж навіть не стільки політичним, скільки моральним. У цьому контексті я вважаю докори людей про зраду ідеалів Майдану справедливими. Звичайно, політика -- це мистецтво компромісів, але не у принципових речах.

-- Що у поведінці Ющенка та його команди важко зрозуміти пересічним людям?

-- Наприклад, його дивну зверхність щодо людей, небажання пояснювати народу свої вчинки. В часи революції політики з такою активністю спішили до трибун, щоб пояснювати кожен свій вчинок. То чому ж усе це зникло після їхнього приходу до влади? Деякі компроміси влади могли би бути навіть виправдані, якби були розтлумачені народу. Проте діалогу не відбувається. Абсолютним моральним прорахунком влади є також продовження тих методів практичної політики, що були властиві кучмівській команді.

Схоже, що після перемоги Помаранчевої революції Віктор Ющенко та його оточення забули про ідеалізм Майдану й переконали себе, що силу Пінчука та інших олігархів можна подолати лише їхніми ж методами. Коли команда Ющенка прийшла до влади, дехто з них говорив, що, оскільки до парламентських виборів мало часу, потрібно змінити на краще лише деякі сфери життя, щоб люди побачили ці зміни, а систему влади, мовляв, залишимо на пізніше. Це була їхня найбільша помилка. Бо саме з того моменту в дію пішли засуджені Майданом телефонне право, корупційні методи тощо. І тому сьогодні Майдан має повне право сказати владі: "Ми не стояли за те, щоб Порошенко робив ті самі злочинні махінації, що й Пінчук".

Суспільство боролося не за Ющенка як такого, а за правду, яка повинна була настати з його приходом до влади. Саме такою є духовна формула Майдану, і найбільша помилка наших політиків -- викривлене розуміння того великого процесу очищення і внутрішнього зростання, яке відбулося у суспільстві в революційні часи. Неусвідомлення цього процесу є найбільш небезпечним для самого Ющенка, хоча я продовжую вірити, що він не найгірший політик.

Оскільки на вирощування і формування нової політичної еліти у нього не було часу, треба було працювати з тією, яка є. Але в разі наступу зла і бруду на моральні принципи Ющенко мусив знову вийти на Майдан і сказати народові про тих, хто заважає йому. Ці політики були б зметені з політичного Олімпу за кілька хвилин. І зробив би це саме народ за допомогою тієї потужної духовної сили, якої він набув на Майдані.

-- Чому Президент цього не робить?

-- Наші політики, зокрема Віктор Ющенко і Юлія Тимошенко, схоже, не розуміють, яким народом вони керують. Український народ сьогодні є вищим за своїх політичних лідерів.

Перед Ющенком постала тепер ще одна моральна проблема. Для нього як для людини дуже небезпечно постійно думати про свою жертовність, заглиблюватися у факт свого отруєння. Бо якщо надмірно концентрувати на цьому увагу, змінюється перспектива бачення ситуації. Я бажаю йому доброго священика, який допоміг би йому вийти з того стану.

-- Німецький філософ Ніцше писав про українців як про замріяну націю. У цьому контексті він наголошував на кількох негативних рисах українського етнотипу, зокрема на нашій внутрішній схильності до рабства. Чи не довів Майдан протилежне?

-- Почасти я погоджуюся з філософами та мислителями, які відзначають емоційність українців. Зауважте, що емоційність властива кожній нації, але українцям, звичайно, вона притаманна більшою мірою. З історії знаємо, що емоції нашого народу часто породжували серйозні державницькі проблеми. Але етнотип не є назавжди фіксованим і сталим явищем. Майдан засвідчив, що українці, попри свою замріяність та романтичність, мають глибоке розуміння демократичних процесів. І хоча помаранчевий карнавал -- це емоційний плід, проте ґрунтується він на логіці та свідомих діях. Україна має блискучі уми, молоді сили, для яких давно є аксіомою те, що ніяк не можуть зрозуміти наші політики.

З іншого боку, українцям завжди була властива одна закономірність: полум'яна солідарність під час повстань і швидкий емоційний занепад. Зневіра нас часто підкошувала, що є небезпечно і зараз.

Східна Європа має велике майбутнє

-- Як можна пояснити те, що в європейській Конституції XXI століття повністю зігноровано поняття "християнство"? І про що свідчить той факт, що населення країн, чиї лідери опікувалися змістом Конституції, категорично її не підтримало?

-- Процеси, що відбуваються зараз у Європі, я оцінюю критично. Праві політичні сили протягом довгого часу ігнорували структури об'єднаної Європи, ліві натомість активно їх опановували. Проте соціалістам важко дається розуміння того, що в сучасній цивілізованій державі мусить бути рівноправне дотримання різних систем переконань, зокрема і релігійних. Соціалістам здається, що, усуваючи релігію, вони, власне, і забезпечують рівноправ'я. Проте це дуже хибна думка. Вони настільки виробили в собі підозру до релігії, що не усвідомлюють, що, усуваючи її з публічної сфери, вони нав'язують нерелігійну систему поглядів вірянам. Тому ситуація в Європі з цього приводу є тривожною. Але я не хотів би спрощувати ці речі і стверджувати, що Захід -- це лише гріхи, а Схід -- духовні чесноти. Така позиція є викривленою. Ми мусимо долати похибки в кожній із цих двох духовних систем.

Думаю, що роль Східної Європи буде в майбутньому дуже великою. Головну роль повинна відіграти в цих процесах не стільки церковна політика, скільки євангельське почуття. Східна Європа повинна настільки увиразнити свої духовні скарби й жити ними, щоб вони стали очевидними для Заходу.

Мова моралі -- власний приклад

-- Пане Мирославе, чи є для Вас різниця між поняттями "інтеліґент" та "інтелектуал"?

-- Так, різниця між поняттями є, але маю певну підозру щодо обох. Вважають, що інтелектуал нібито покладається лише на розум. У стилі постмодернізму це передбачає нейтральність щодо моралі, а отже, дуже часто, скочування до аморальності. Натомість інтеліґент за основу бере мораль. Проте часто люди моралізують про моделі поведінки для інших, забуваючи застосовувати цю модель до себе.

З цього погляду, я не вірю в інтелектуала, який спирається на моральний релятивізм, так само, як і в інтеліґента, який займається показним моралізаторством. Бо єдина мова сучасної моралі -- власний приклад. Первинною має бути пропозиція, а не примус. І тоді для тих особистостей, які справді сповідують моральний спосіб життя, стануть близькими слова Ісуса Христа: "Ярмо моє любе, ярмо моє легке".

-- Як можна протистояти західним стереотипам та ідеології, які є чужими нашій ментальності, проте все-таки є впливовими для багатьох із нас?

-- Хочу поставити під сумнів тезу, що все погане йде із Заходу. Ми просто звертаємо більшу увагу на західний інтелектуальний, соціальний продукт, бо він (у певному сенсі) не є лукавим, а відкрито демонструє свою заанґажованість у матеріальному. Загроза для нашого духовного світу йде зусібіч. Отож я не знаю, що страшніше: відверта впевненість у матеріальному чи показна духовність, за якою ховається лукавство. Згадаймо, що найбільшим гріхом Ісус Христос вважав лукавство.

Що ж до способів захисту від цих процесів, то у мене таке відчуття, що людство просто проходить різні етапи розвитку. Зараз ми перебуваємо на тому етапі, де панують матеріальні інтереси, і усвідомити їхню шкоду відразу неможливо. Проте цілком очевидно також, що людство поступово вчиться. Не всі з нас уже побачили ті маленькі двері, які, за Біблією, ведуть до порятунку. Думаю, з часом щораз більше людей відчуватиме неспроможність матеріального, але для принципової зміни світогляду критична маса ще не утворилася.









Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Львів задихається 
  ·  Напередодні зими: проблеми, проблеми, проблеми... 
  ·  Ющенко не відпустив Семенюк 
  ·  Освіта не буде цілком платною 
  ·  Півмільярда в ЄС 
  ·  Львову не потрібен театр 
Погляд
  ·  Зустріч на Майдані 
  ·  Дуель Берлусконі — Челентано 
  ·  Цибулько про мерське крісло 
  ·  Знову платитимемо більше? 
  ·  Земельний аукціон поповнив міську скарбницю 
  ·  15-мільйонні інвестиції для Львівщини 
  ·  Блохін обрав Лемпарда 
  ·  Здоров'я — питання нацбезпеки 
  ·  Хворобу Білозір вивчає СБУ 
  ·  КОРОТКО 
Поступ у Львові
  ·  Чи вимре львівське село? 
  ·  Військове майно нарешті продають 
  ·  Молодь хоче чисті гори 
  ·  Слабкі місця соцзахисту 
  ·  Не страшна нам зимонька-зима? 
  ·  Цісар Франц Йосиф І знову на Дрогобиччині 
  ·  Пам'ятки зберігатимуть активніше 
  ·  Фотовиставка про справжній Львів 
  ·  Сихів отримав "Самопоміч" 
  ·  КОРОТКО 
Поступ з краю
  ·  Помаранчеві шукають спільну пісню 
  ·  "Криворіжсталь" погасить держборги 
  ·  Звільнення українських заручників 
  ·  Журналісти мовчатимуть? 
  ·  Полювання не буде 
  ·  Депутати бояться КС 
  ·  Україна — "глибока" парламентська республіка 
  ·  Матвієнко звинувачує "Батьківщину" 
Поступ у світі
  ·  Акціонери ЮКОСа судяться з Росією 
  ·  Жінка, що підняла маси 
  ·  Опозиція Білорусі наступає 
  ·  Ірак проголосував за конституцію 
  ·  Акціонери ЮКОСа судяться з Росією 
  ·  У США стратять номінанта на Нобелівську премію 
Арт
  ·  Юрко ЛЄСНИЙ: Нікому то не треба... 
  ·  Джерело добра — у Тобі 
Інтерв'ю
  ·  Маринович: Український народ є духовно вищим за своїх політичних лідерів 
Спорт-Поступ
  ·  Анатолій Тимощук: "Карпати" -- амбітний клуб, який може приголомшити 
  ·  Уболіватимемо за Романа 
  ·  Головний іспит — вирізати ложку 
  ·  Українські олімпійці налаштовані войовничо 
Пост-Factum
  ·  Повернення Якова Гніздовського 
  ·  Мешти для велетня 
  ·  КАЛЕНДАР