BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Арт.    Ексклюзив.    Спорт-Поступ.    Пост-Factum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
25 жовтня 2005 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  15:48 16-10-2017 -   Шукають водія, що збив 17-річну дівчину  
  15:47 16-10-2017 -   У Львові відбудеться благодійний аукціон на підтримку сімей полонених та заручників  
  15:16 16-10-2017 -   На Львівщині відбувся ІІ Фестиваль мрій для дітей учасників АТО  
  15:15 16-10-2017 -   На Тернопільщині у вогні загинули тисячі курчат  
  14:39 16-10-2017 -   Патрульні затримали львів’янина, який ходив містом з пістолетом  
Україна
  15:45 16-10-2017 -   На Донбасі зруйнували пам'ятник бійцям АТО  
  15:43 16-10-2017 -   Директора ужгородської фабрики розстріляли на робочому місці  
  14:36 16-10-2017 -   Названо найбільш корумпований орган в Україні  
  13:47 16-10-2017 -   Під Харковом знайдене тіло співзасновника "Азова"  
  11:24 16-10-2017 -   29 жовтня Україна перейде на зимовий час  
Світ
  15:14 16-10-2017 -   Уряд Іспанії висунув остаточний ультиматум Каталонії  
  13:46 16-10-2017 -   Зірка "Гри престолів" виходить заміж  
  11:17 16-10-2017 -   Вчені вирішили проблему стійкості бактерій до антибіотиків  
  11:17 16-10-2017 -   Дитяче Євробачення-2018 відбудеться в Білорусі  
  11:5 16-10-2017 -   У Японії придумали рецепт кави з часнику  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт  » 

___________________________________________________________________________

Сергій ГАЙ: Закодовані послання
Розмовляла Катерина КИРИЛОВА
 
Примружений погляд котячих зелених очей. Дещо цинічне підборіддя. Чітка рельєфність ліній на руках і гарна статура. Експресія рухів... Власна філософія життя і смерті, сформована під впливом не однієї тисячі прочитаних книжок та пережитих років. Тих років, до речі, також можна налічити з тисячу, бо життя художника -- своєрідна міфологія, коли щораз наново народжуєшся, наче фелікс із попелу, видобуваючи зсередини незнані доти кольори та форми. І вже не певний, ким ти є та чим усе це скінчиться. Господь усміхається, і він малює свої полотна. Подумки занотовуючи, що без грошей та визнання художник, можливо, ніц не вартий. Адже художники, як ніхто інший, трепетно ставляться до грошей. Ви того не знали? Ви собі думали, що це якісь метафізичні створіння, які живуть у власних містифікаціях?

Сергій Гай -- добре знаний у Львові та поза його межами (аж до Америки) художник. Днями у галереї "Дзига" було відкрито його нову виставку, над якою митець працював близько п'яти років.

-- Сергію, даруйте, але мені здалося, що Ви якоюсь мірою стриманий у своїх роботах. Чи не свідчить це, бува, про скромність у повсякденному житті?

-- Абсолютне, ні. Можливо, у вас склалася така думка через дещо стриману кольорову гаму моїх робіт. У мене є й інакші цикли робіт, але на цю виставку я обирав картини близькі між собою за духом та настроєм. Насправді ж у тих роботах багато експресії, слід просто уважніше придивитися. У житті я нахабний та дурний (сміється -- Авт.), але вже точно не скутий та скромний.

-- Ваші роботи не мають назв. Як Ви їх розрізняєте. Можливо, вони мають якісь кодові позначки?

-- Я розрізняю їх для себе за змістом, наповненням. Знаєте, мій перший менеджер вигадував для робіт абсолютно ідіотичні ймення, і мене то дуже засмучувало. Вважаю, що коли людина дивиться на картину, відбувається своєрідний діалог, у процесі якого кожен може вигадати собі назву, котра йому, можливо, асоціативно вродиться. Я не хочу назвою прив'язувати глядача до картин. Я витратив значно більше часу, здоров'я і нервів на те, щоби намалювати ці роботи, аніж люди, які прийдуть, за 5 хвилин оглянуть виставку та ще й матимуть претензії.

-- Тобто прагнете до провокації глядача?

-- Я не російський "передвижник", не закликаю ні до чого. Але насправді живопис як будь-яка форма людської діяльності є закодованим. Це не є ілюстрація, яка мала би викликати чітку асоціацію. Це мій власний погляд на певні історичні відблиски -- Єгипет, Рим. Чи на Біблію, яку постійно читаю. Живопис -- це інформація, це емоції, передані у плямах, фактурі, поєднанні кольорів.

-- Сергій Гай добре знаний у Львові художник, твори якого вдало продаються. Яку роль у комерційній успішності митця, на Ваш погляд, відіграє менеджер?

-- Так, я вже давно не "підвальний" художник. Мої картини продаються дорого і мають успіх. Для мене менеджер -- то передусім друг, людина, яка є небайдужою до того, що я роблю. Я малюю повільно й при тому не маю інших джерел для отримання прибутків. Тобто, насамперед мусить бути порозуміння. Схема проста: я працюю, потім ми робимо колекцію, а пізніше -- продаємо її. Сьогодні можна говорити про те, що колекція, яку ви бачили, є готовою. З'явиться книга-каталог робіт, де, я собі так думаю, будуть якісь пояснення від мистецтвознавця. Хоча я їм не дуже довіряю: надто часто мистецтвознавці трактують картини з погляду літератури. Але ж для того є інша мова -- живописна, класично художня. Людей, які спроможні правильно зрозуміти художників, насправді дуже мало.

-- Закладаючи певні коди у свої роботи, ніколи не стикалися з реакцією навколишніх, щось на кшталт: нічого не розумію!?

-- Ну і добре! Колись Ленін сказав, що мистецтво належить народові. Нічого йому не належало і не належить! Мистецтво насамперед належить тим людям, які мають для того час. Що більше часу ти приділяєш тій чи іншій справі, то більше вона для тебе розкривається та стає зрозумілою. У тебе з'являється достатньо розуміння. В народу часу зазвичай нема, щоб мати той простір для думання, читання. Його цікавлять значно приземленіші речі, такі, як, наприклад, ремонт генератора в Киеве чи придбання побутової техніки. Я витратив на свої картини дуже багато часу... Щобільше, й серед художників я не знаходжу не те що однодумців, навіть розуміння. Що вже казати про простих людей.

-- Під впливом яких емоцій найчастіше пишете свої роботи -- нестерпна радість чи, можливо, гіркий біль, якесь розчарування?

-- А то вже не важливо, просто конче мусить бути забарвлення. Не можна залишатися спокійним, емоції мусять відображатися у роботах. Я дуже пристрасний у житті.

-- Як сьогодні ідентифікуєте себе?

-- Я -- художник. Є така англомовна пісня, в якій співають "дансінг фор мані". Себто я "танцюю" заради грошей. Сьогодні я так собі думаю. Коли ж матиму кілька мільйонів, можливо, дозволю собі жити заради чогось іншого. Художник має бути добрим мисливцем, таким собі псом, фокстер'єром, який має піймати свою качку, зайця чи лисицю. Його не цікавить заморожена качка у холодильнику. Вона завжди там є, і ти можеш будь-якої миті дістати її звідти та з'їсти. Проте я належу до тих людей, які хочуть тієї живої крові. Роботи, які презентовано на виставці у "Дзизі", є результатом тривалого експерименту. Можливо, вони в чомусь некомерційні, у них нема колишнього драйву. Я завжди працюю напружено, але, очевидно, не йдеться про життя і смерть. Як це було раніше.

-- Про що ж тоді йдеться?

-- Про те, що зробили люди, створили у мистецтві, як проіснував Рим 2000 років без Христа. Про те, що з часом релігії перетворюються на міфології... Дякувати Богові, у мене вже тепер дуже багато послідовників. Я успішний як художник, але мої учні ще успішніші за мене. Наприклад, Сергій Савченко. Окрім того, що він цікавий як художник, він ще й дуже добрий менеджер. Щоби бути успішним художником у цьому світі, має склеїтися докупи чимало факторів. Треба мати менеджерський хист, гарну зовнішність, вміти поводитися, бути комунікабельним та коли треба -- хитрим, можливо, навіть підступним. Мені цих якостей бракує. Коли ж вони збираються докупи, виявляється феномен Савченка.

-- Ніколи не думала, що зовнішність художника у традиційному розумінні є аж такою важливою. Можливо, блиск в очах -- так, певна харизматичність...

-- Це просто ще один козир у колоді. Це важливо. Але я сьогодні абсолютно самодостатній. Якщо добре замислитися: щаслива людина не та, яка має багато грошей, а та, яка вміє примиритися із цим світом, порівняти свої можливості і сказати: "Ок". Я знаю багато заможних людей, які не є щасливими. В розмові тих людей часто фігурує словосполучення "якщо не збанкрутую". Ті люди не є спокійними. Я ж хочу грошей для того, щоби мати спокій.

-- Сергію, хто чи, можливо, що є Вашою музою?

-- В цю хвилину -- Ви.

-- Але ж ви зараз не малюєте...

-- Бачте, народження картин -- то для мене своєрідний процес травлення. Коли ти отримуєш від когось енергію, а потім перетворюєш її у картини. Я малюватиму пізніше. Я мушу бачити людей постійно. Як казав Єдічка Лімонов: "Письменник -- людина публічна". Та ж історія з художниками.

-- Ви є радше метафізиком чи матеріалістом?

-- Водночас поміркованим метафізиком та матеріалістом. Але правильніше буде сказати -- реалітивістом. Це теорія людей, які стверджували, що повне знання завжди є відносним. Людина вмирає, але завжди залишається щось таке, чого вона так і не зрозуміла.

-- Ніколи не намагалися творити у стані наркотичного чи алкогольного сп'яніння?

-- Що таке наркотики, я й не знаю, а під впливом алкоголю -- пробував. У такому стані можна починати щось робити, це додає емоційного вибуху. Але робота художника вимагає максимальної концентрації та точності. Деякі роботи, які глядачу видаються розбризканими, насправді є точно вивіреними. Маленька плямка пересувається на інший бік і балансу вже нема.

-- На відкритті Вашої виставки зауважила кількох іноземців, чи зараховуєте свої роботи до інтернаціональної творчості?

-- Творчі люди так чи інакше роблять щось для інтернаціоналізму. Обмін між країнами завжди відбувається на культурному рівні. Чому деякі бюрократи не люблять митців? Бо ми є протилежностями за своєю сутністю. Ми якоюсь мірою руйнуємо їх усталений світ. Митці із митцями завжди розмовляють однією мовою, не залежно від того, де вони народилися.

Я відкрию Вам один секрет: чим відрізняються художники XX століття від тих, хто був до них? Раніше були майстри, їх так і називали -- старі майстри. Вони удосконалювали свою техніку кожного дня впродовж багатьох років. Відкриття відбувалися винятково на базі техніки. Досягненням мистецтва XX століття є імпровізація. Коли художник починає малювати, але все ще не знає, що він хоче сказати. У такий спосіб відкривається інтуїція. Я це називаю "посмішкою Бога". Якщо картина вдалася, то це означає, що Господь усміхнувся.

-- Які жінки Вам подобаються?

-- Таке питання! Якщо коротко -- розкуті. У мене були натурниці, яких, як не посадиш -- сидить, як камінь. Це певний розумовий дефект. Дівчина має бути пластичною. Це має бути особистість. Колись до мене прийшла балерина, і я був настільки захоплений нею, наговорив купу компліментів, що вона перелякалася і більше не приходила. Після неї я кликав кількох професійних балерин, і зрозумів: річ не в пуантах. Вони були абсолютно "дерев'яними". А потім прийшла дівчина, яка не була балериною, але могла втілитися у цей образ також. Людина повинна позбавитися комплексів. А крім того, має бути внутрішнє збігання між художником і натурницею. Це також дуже важливо.

-- Чого Ви боїтеся?

-- Боюся відсутності грошей, хвороб, старості, безпорадності. Я звик керувати ситуацією, але кілька разів у моєму житті виникали ситуації, коли обставини керували мною. Це страшно і дуже неприємно. Я проілюструю ситуацію. У мене колись був кіт, який постійно гадив у майстерні. У нас склалися дуже напружені стосунки. Я його залякував, але він не полишав своєї справи. Якось я його спіймав і він відчув: настав кінець. Я вже не боявся нічого і хотів його задушити. Але він просто обвис, як шмата. Спрацював інстинкт самозбереження. Бувають ситуації, коли людина просто мусить розслаблятися.

-- Ви неодноразово виставляли твори в Америці. Як американці сприймають українського художника Сергія Гая?

-- Я мав кілька дуже вдалих поїздок до Америки. Тоді у мене вперше купили картини за дуже високими цінами. Тепер за таку ж вартість купують і тут, але тоді ще цього не було. Американці високо оцінили рівень моїх робіт, називали мене "професійно обізнаним". Це хороший комплімент. І це було абсолютно заслужена винагорода. Бо перед тим, ми два місяці прожили у Вашингтоні, спали на підлозі й боялися, що кожного дня нас можуть викинути на вулицю без копійки в кишені. Кожна нагорода має бути вистраждана.

-- А руки ніколи не опускаються, якщо випробування надто довго продовжуються?

-- Ні. Я просто не боюся смерті. Інколи виникає відчуття, що й так занадто довго живеш на цій землі. Ми -- це життя на прокат. Можливо, у тому питанні я не зовсім християнин, але інколи розумієш, що ти завжди можеш припинити своє життя з власної волі. І це заспокоює.

-- Якщо ми вже говоримо про смерть, то скажіть, будь ласка, чи думали вже над своїм заповітом. Кому залишите у спадок свої картини, книжки, інші цінні для Вас речі?

-- Я маю доньку, дружину. Мабуть, їм. Але я би хотів, щоб одразу після моєї смерті всі мої картини піднялися у повітря і розірвалися на дрібні частинки. Світ і так надто захаращений різними речами. Я не є амбітним. Мені лише хочеться жити спокійно. Є думка, що художники це такі створіння, яким не потрібні жодні матеріальні блага. Дурниці! Художники, як ніхто інший, люблять гроші.









Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  24,2 мільярда — ціна, якої не очікували 
  ·  Шева знову претендує на "Золотий м'яч" 
  ·  Катеринчук просить не критикувати Тимошенко 
  ·  Грядуть масштабні звільнення 
Погляд
  ·  Перегони до СОТ 
  ·  25 кадр 
  ·  Вірастюк і Ко другі у світі 
  ·  Як голосуватиме Львів? 
  ·  Розвиваємося чи занепадаємо? 
  ·  Львів зсередини і ззовні 
  ·  Трансляції матчу з "Шахтарем" не буде 
  ·  Гудима захищає Сірика 
  ·  Борги погашають 
Поступ у Львові
  ·  Невігластво — це нормально? 
  ·  Хотіли, як ліпше... 
  ·  Браконьєри на вокзалі 
  ·  Місця на кладовищі для вибраних? 
  ·  Під Дрогобичем теж сміттєзвалище 
  ·  У музеях — жодних резиденцій 
  ·  Пальне дешевшає 
  ·  Пестициди вивезуть 
  ·  Птиця дешевшає, овочі дорожчають 
  ·  КОРОТКО 
Поступ з краю
  ·  Звільнення українських заручників 
  ·  Революція аптек: перезавантаження 
  ·  З Іраку -- до Нового року 
  ·  Газ подорожчає 
  ·  Піскун дотримав слова 
Поступ у світі
  ·  Брати-близнюки очолили Польщу 
  ·  США і Великобританія об'єдналися проти Сирії 
  ·  Бразилійці не готові скласти зброю 
  ·  Пхеньян і Сеул шукають порозуміння 
  ·  За Вільмою іде Альфа 
Арт
  ·  Сергій ГАЙ: Закодовані послання 
Ексклюзив
  ·  Лєх КАЧИНСЬКИЙ: Не сподіваюсь на рай на землі 
Спорт-Поступ
  ·  Суддям набридли перемоги "Челсі" 
  ·  Донецького дербі знову не вийшло 
  ·  Сотвори собі кумира 
Пост-Factum
  ·  Польським журналістам бракує грошей 
  ·  КАЛЕНДАР