BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Соціум, Репортаж.    Ексклюзив.    Львівські обсервації.    Наука, Медицина.    Фор4Пост, Кіно.    Інтерв'ю.    Постаті.    Економіка.    Спорт-Поступ.    Пост-Factum.   
  Цитата Поступу
 
6 жовтня 2005 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  17:48 17-11-2017 -   У центрі Львова побудують церкву  
  15:13 17-11-2017 -   У Львові буде вулиця Яцека Куроня, але це не Стрийська  
  15:10 17-11-2017 -   На Львівщині стартує сезон полювання на зайців  
  14:46 17-11-2017 -   На Радехівщині затримали браконьєрів, що вполювали двох косуль  
  13:25 17-11-2017 -   У районному суді Львова вибухівки не знайшли  
Україна
  15:17 17-11-2017 -   Розробку спідньої білизни для жінок у ЗСУ відклали через критику  
  15:15 17-11-2017 -   Луценко каже, що справа у НАБУ стосується його сина  
  14:45 17-11-2017 -   Дніпровські лікарі рятують капітана поліції, що підірвався на міні  
  14:44 17-11-2017 -   Дощі зі снігом: якою буде погода на вихідні  
  13:38 17-11-2017 -   У Києві у ході весільних гулянь, сталося вбuвствo через необережність  
Світ
  15:19 17-11-2017 -   Польські кардіологи безкоштовно прооперували жителів Львова  
  15:8 17-11-2017 -   В італійській тюрмі помер колишній ватажок «Коза ностра» Тото Ріїна  
  10:57 17-11-2017 -   Саудівським принцам запропонували обміняти свої статки на свободу - ЗМІ  
  10:41 17-11-2017 -   В Японії залізнична компанія вибачилась за відправлення поїзда на 20 секунд раніше  
  10:17 17-11-2017 -   Німеччина – фаворит букмекерів на перемогу у Чемпіонаті світу з футболу  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Постаті  » 

___________________________________________________________________________

САКС
МАЙКЛ
 
Не знаю, куди б рухалась музика, а з нею і все людство, якби не було цих композицій на саксофоні, що роздирають реальність вечірнього дня. Тенор, альт, баритон, бас.

Від батька до сина

17 травня 1846 року бельгійський майстер Антуан-Жозеф Сакс, більше відомий як Адольф Сакс, запатентував музичний інструмент, який і було названо на його честь. Саксофон, тобто "звук, знайдений Саксом".

Адольф народився 6 листопада 1814 року в невеличкому бельгійському містечку Дінан. Його батько, Шарль-Жозеф Cакс, виготовляв духові музичні інструменти, до того ж досить успішно, незважаючи на те, що був самоучкою. 1815-го сім'я Саксів переїздить до Брюсселя, щоб продовжити свій цікавий і вигідний бізнес. Уже 1818-го королівський альманах називає Шарля-Жозефа Сакса одним із виробників музичних інструментів, допущених до двору короля басків..

Тож немає нічого дивного в тому, що діти в сім'ї Саксів росли в атмосфері творчої праці батька. Четверо з шести синів великого майстра вирішили продовжити його справу. Шарль рано помітив у свого старшого сина Антуана інтерес до конструювання і прекрасні музичні здібності, які проявилися грою на флейті. Замість того, щоб бавитися і веселитися зі своїми ровесниками, хлопчик залишався в майстерні і спостерігав за роботою батька, іноді допомагав йому.

Cакс намагався підтримувати і розвивати талант сина. Він робить його своїм учнем, і це дає результат. У шість років Антуан умів без будь-якої допомоги майструвати собі іграшки, а в дванадцять -- виконувати такі складні операції, як відливання, відточування, шліфування клапанів, збирання деталей дерев'яних духових інструментів, обкатування трубки валторни. У шістнадцять років він посилає на виставку разом з інструментами батька старанно виготовлені власноруч дві флейти і кларнет зі слонової кості.

Бажання краще зрозуміти особливість музичних духових інструментів, а також посилена тяга до музики привели його в Брюссельську консерваторію, де він вчиться гри на кларнеті під керівництвом авторитетного тоді кларнетиста і дириґента Валентина Бендера.

Брюссельський реформатор

Музичне життя Брюсселя серйозно вплинуло на творче зростання молодого Cакса -- майбутнього виконавця, дириґента і педагога. В ці роки Антуан і вибирає шлях музиканта-винахідника. Коли хлопцеві виповнилося двадцять, Сакс-старший передав синові керівництво своїми майстернями.

Однією зі значних робіт цього періоду є удосконалення 1834-го кларнета in B німецької системи, який він обладнав 24-ма клапанами, дуже зручно розмістивши їх на "стовбурі" інструмента. У підсумку кларнет отримав більш однорідне забарвлення, точне настроювання звуків і зручну аплікатуру. Крім того, Сакс додав клапан мі-бемоль малої октави, розширив нижню межу діапазону цього інструмента. Новий кларнет Сакса мав схвальні відгуки музикантів. А майстра за цю роботу нагородили почесною грамотою на Брюссельській промисловій виставці 1835 року, а 1840-го винахідник отримав за цей винахід патент.

До цього періоду ще належить оригінальне вдосконалення старого бас-кларнета, який і до сьогодні зберіг форму й принцип дії, встановлений Саксом, роботи з удосконалення традиційного кларнета in B, бас-кларнета, а також сопрано-кларнета і кларнета системи Т. Кларнет in В приніс Саксові не тільки нові нагороди, патенти, славу, а й дав можливість створити теоретичну і практичну базу його винахідництву. Тоді й виникла в Cакса ідея створити духовий інструмент з абсолютно новим "голосом".

Інструмент з новим "голосом"

"Коли тобі на думку спала така дика ідея?" -- таке запитання поставив Cаксові його друг, композитор та історик військової музики Георг Kастнер. Сакс відповів, що ідея захопила його тоді, коли він вивчав склади симфонічного і духового оркестрів. Порівнюючи співвідношення тембрів і силу звучання оркестрових груп, він подумав про посередника між ними з характерними особливостями дерев'яних і мідних духових інструментів, який не міг би заглушити слабі інструменти, але був би нарівні з сильними.

Узимку 1842-го в Брюсселі під час відпочинку Сакс приставив мундштук від басового кларнета до мідного духового інструменту басового регістра і спробував заграти на ньому. Заледве він видав перші звуки, як його творча думка запрацювала в потрібному напрямі.

"Як же назвати новий інструмент?" -- серйозно задумався Сакс. Щоб не вигадувати чогось надзвичайного, майстер зупинив свій вибір на саксофоні, що означає "звук, знайдений Саксом". Проте це тільки леґенда, на превеликий жаль, Сакс не залишив жодних письмових свідчень про цей експеримент. Так що точна дата народження найсексуальнішого музичного інструмента саксофона не відома. Знаємо тільки рік -- 1842.

У червні 1842-го відбулася переломна зустріч у творчому житті Сакса: він зустрівся з молодим, але достатньо відомим на той час композитором Гектором Берліозом. Відтоді розпочинається довга і міцна дружба двох талановитих музикантів.

Берліоз запрошує Cакса на прослуховування в консерваторію. У присутності численної аудиторії, серед яких були імениті композитори, Адольф грав на своїх нових інструментах. Гаетано Доніцетті, прослухавши виступ Cакса, відразу запропонував йому в оркестрі посаду соліста на бас-кларнеті. Але на цьому красива казочка закінчується. Сам Cакс був не проти, але музиканти, довідавшись про надану винахіднику честь, висунули ультиматум: "Якщо буде Cакс, не буде нас". Так розпочалася війна між винахідником та консервативною частиною французьких музикантів і конкурентів. Ця війна тривала все його життя.

Коли Сакс повернувся до Брюсселя, "Газета політичних і літературних дебатів" від 12 червня 1842 року опублікувала статтю Берліоза "Музичні інструменти А. Cакса", у якій ішлося про успіх і творчі плани молодого бельгійського винахідника. Одразу після виходу статті Берліоза Сакс отримує офіційну пропозицію від урядів кількох європейських країн, зокрема й царської Росії, про організацію виробництва духових музичних інструментів для потреб військових оркестрів. Особливо наполегливими були прохання уряду і військових Франції.

Звичайно, такий галас не міг не вплинути на молодого хлопця. Тому двадцятисемирічний Сакс, незважаючи на рішучі протести батька, назавжди залишає батьківщину і в жовтні 1842-го переїздить до Парижа, який уже тоді був центром музичного і художнього життя Європи.

Своє життя в Парижі Сакс розпочинає з того, що позичає 4 000 франків і купує приміщення, в якому відкриває власну фабрику з виробництва духових інструментів. Cакс отримав дружню підтримку і щобільше, заступництво великих композиторів: Берліоза, Мейєрбера, Pоссіні, Доніцетті, Обера, Галеві, музикантів Ґранд-Опера. Та знову ж таки життя емігранта в Парижі, зовні яскраве і щасливе, було затьмарене заздрістю і підлістю його колег, французьких музичних майстрів, які заледве не довели Cакса до цілковитого банкрутства.

17 серпня 1843 року Cакс отримує свій перший французький патент за винайдення мідних інструментів -- сакструб, оснащених системою вентилів, які самостійно обертаються. 22 листопада 1845-го до цього патенту додається ще один -- нове сімейство саксгорнів. Ці інструменти і стали в майбутньому основою сучасного духового оркестру.

День тріумфу

Тріумфальною датою для винахідника стало 3 лютого 1844 року, коли в знаменитому паризькому Залі Герца відбувся авторський концерт Берліоза. До програми вечора входив "Священний хорал" для секстету духових інструментів, удосконалених Cаксом: труби, корнет, бюґль, кларнет, бас-кларнет, саксофон. На останньому грав сам винахідник.

Соло саксофона буквально розчавило слухачів, за словами Берліоза, потоком "урочистих і меланхолійних, а інколи розмитих, схожих до ослабленого звучання відлуння звуків". Щойно в залі стихли останні пасажі інструмента, слухачі влаштували Саксові бурхливі овації. До глибини душі вражений побаченим і почутим Мейєрбер закричав: "Ось це і є досконалий звук!"

Узагалі для того, щоб оцінити масштаби винахідницької діяльності Cакса, достатньо сказати, що за своє творче життя він запатентував 35 винаходів. Його зусилля були скеровані на покращання конструкції не тільки духових, але й низки інших інструментів -- струнних, клавішних, ударних.









Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Життя на вагу золота 
  ·  Питання української мови в ПАРЄ 
Погляд
  ·  Європа б'є на сполох 
  ·  ''Батьківщину'' лихоманить 
  ·  Візит Президента, або Людям доведеться потерпіти 
  ·  Перший Музей пивоваріння 
  ·  Говорять львів'яни 
  ·  Президентські завдання 
  ·  КОРОТКО 
Поступ у Львові
  ·  Нас захищатимуть ще більше 
  ·  Студенти проти наркотиків і проституції 
  ·  Ще один сюрприз від виконкому 
  ·  Міськвиконком попередили 
  ·  Згоріли люди 
  ·  Суд заборонив збори ''Львівобленерго'' 
  ·  Літатимемо до Стамбула 
  ·  КОРОТКО 
Поступ з краю
  ·  Відлуння президентського інтерв'ю 
  ·  МАТВІЄНКО: На превеликий жаль, моя відсутність, дуже негативно вплинула на парті 
  ·  ЛУК'ЯНЕНКО: У нашій партії є демократія 
  ·  Нові обличчя в уряді 
Поступ у світі
  ·  "Аль-Каїда" відзначить Рамадан терактами 
  ·  Рятівники США забирають допомогу 
  ·  Принцеса Японії виходить заміж 
  ·  Смертна кара за тероризм 
  ·  Донька Берлусконі стала президентом 
  ·  Німеччина проти ХАМАСу 
Соціум, Репортаж
  ·  Хочеш встигнути -- йди пішки 
  ·  Віддайте гроші!!! 
  ·  Спиртова держмонополія 
  ·  У пошуках своєї Америки 
Ексклюзив
  ·  Тарас Чорновіл: Я трошки забагато знаю для спокійного сну 
Львівські обсервації
  ·  Львівські обсервації 
Наука, Медицина
  ·  Неприємні спогади можна заблокувати 
  ·  Андрій СЛЮСАРЧУК: Унікальність -- це ми. Геніальність -- це ми 
Фор4Пост, Кіно
  ·  "Гаррі Поттер" нарешті у нас 
  ·  "Ю-ра" + Comp Music EMI = ... 
  ·  "Гаряча рок-десятка" нового десятиліття 
  ·  Колеція гітів від Аланіс Моріссет 
  ·  Під час сексу не сміятися! 
  ·  Жити так, щоб тебе не жаліли 
  ·  В Яблучка з'явиться братик або сестричка? 
  ·  "Павук" готується до нового бою 
  ·  Гаррі Поттер знову на екранах 
Інтерв'ю
  ·  Ілья Кармільцев: Боженька нас не рятуватиме 
Постаті
  ·  САКС 
Економіка
  ·  Нафтопереробний меморандум 
  ·  Мінпаливенерго купить акції ''Галичини''? 
Спорт-Поступ
  ·  Василь Вірастюк: Замість Карибів їдемо в Крим 
  ·  Медалі виборюємо всупереч 
  ·  Квитків на матч Україна -- Албанія вже немає 
  ·  Усі зірки -- для Шевченка 
Пост-Factum
  ·  Суперкубок 1975 року 
  ·  ГОРОСКОП 
  ·  КАЛЕНДАР