BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Спорт-Поступ.    Тема.    Дискусія у Поступі.    Репортаж у Поступі.    Львівські обсервації.    Постать.    Арт-Поступ.    Поступ на кана.    Поступ реляксу.    Пост-Faktum.   
  Цитата Поступу
 
11 серпня 2005 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  16:6 22-11-2017 -   На Львівщині вшанують пам'ять жертв Голодомору  
  16:1 22-11-2017 -   На Львівщині від строкової служби у війську ухиляється 15 тис. осіб  
  14:53 22-11-2017 -   Синоптики прогнозують завтра туман видимістю 200-500 м  
  14:44 22-11-2017 -   На наступний рік заплановано провести капітальний ремонт тротуарів по периметру площі біля пам’ятника Т. Шевченкові  
  14:42 22-11-2017 -   На шахті «Львіввугілля» травмувався гірник  
Україна
  16:4 22-11-2017 -   Німеччина профінансує гуманітарні проекти в Україні  
  16:2 22-11-2017 -   Холодницького відвезли до лікарні - ЗМІ  
  15:51 22-11-2017 -   Порошенко, Тимошенко і Вакарчук, - лідери президентського рейтингу  
  14:51 22-11-2017 -   Україна хоче стати експортером газу  
  14:40 22-11-2017 -   У Луганську озброєні люди беруть під свій контроль урядові будівлі  
Світ
  14:37 22-11-2017 -   У Росії дитина задихнулася в пральній машині  
  12:41 22-11-2017 -   У Тихому океані розбився літак ВМС США  
  10:37 22-11-2017 -   ЗМІ повідомили про смерть Дмитра Хворостовського  
  10:16 22-11-2017 -   Дельфіни привертають увагу самок подарунками – вчені  
  14:54 21-11-2017 -   У Росії онколог порадив пити пиво через радіоактивне забруднення  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Дискусія у Поступі  »  ПРЯМА МОВА

___________________________________________________________________________

Сергій ІЖЕВСЬКИЙ: Іслам і тероризм -- не одне і те ж
Розмовляла Олена ДУБ
 
Cвітлина з архіву Поступу"Ісламські радикальні релігійно-політичні течії та секти" вивчають і у Львові. Серію досліджень із однойменною назвою упорядкував львів'янин Сергій Іжевський. Лікар-психіатр, учасник бойових дій, автор 35-ти наукових робіт з етнопсихології, військово-медичної криміналістики та нейрофізіології екстремальних станів, він неодноразово виїжджав у зони міжетнічних та міжнародних конфліктів з міжнародними гуманітарними організаціями.

Своє дослідження, унікальне в певному сенсі, Сергій Іжевський довго не мав можливості опублікувати через брак коштів та спонсорів. Торік усе ж вдалося видати першу частину з серії "Ваххабіти". "Спрощений солдатський варіант", як називає книжку сам автор, уже передали в миротворчі контингенти за кордоном. Взяв для розповсюдження цю серію і львівський військкомат.

Для чого українському автору вивчати ісламський екстремізм? Пан Сергій каже, що пише для того, аби наші миротворці знаходили спільну мову з народами тих країн, де перебувають із місією. Для того, щоб українці краще розуміли мусульман і знали, як знешкоджувати терористів. Адже, знаючи проблему тероризму зсередини, значно простіше з ним боротися.

-- З чого розпочались ваші дослідження такої нетрадиційної для Львова теми?

-- Так склались обставини, що я був пов'язаний з мусульманами з дитинства. З ними товаришував ще мій дід. Я спершу був змушений вивчати іслам з військової необхідності, а згодом уже більше зацікавився, і так воно пішло. У житті мені довелося мати справу з мусульманами-уйгурами на китайському кордоні, а також в Афганістані. Поворотним пунктом було те, що в 1993-1994-х роках я був у Боснії з гуманітарною місією, на боці сербів. Те, що я там побачив, інколи і словами передати не можна, тож повернувся звідти я вже прихильником ісламу. І з 1994 року я є членом мусульманської громади Львова, то ж знаю ситуацію зсередини, а не ззовні.

-- Як Ви ставитеся до ототожнення мусульман з терористами? Чи в такому ототожненні взагалі є сенс?

-- І справді, зараз протистояння між народами і расами у світі не лише не послаблюється, а й посилюється. І в особі ісламу світовий тероризм, ясна річ, має певного союзника. Але в жодному разі не треба ототожнювати весь світовий тероризм тільки з ісламом. Адже є й державний терор: можна "пристосувати" політику державного тероризму і до дій Америки в Іраку, і до дій Росії щодо Чечні. Тому навіть агресивна і безцеремонна глобалізація має в особі ісламу, і зокрема, його радикальних елементів, історично адекватну відповідь. Тому що загарбуючи споконвіку ісламські території з ісламськими традиціями і законами, західний глобалізм не може не наражатися на відсіч.

-- Але ж часто терористичні угрупування заявляють про свою "вірність" Корану, релігії...

-- Якщо говорити конкретно про радикальні течії та секти, то екстремістський іслам стоїть на засадах перекрученого Корану. Такі перекручення, брехливі трактування і є основою для радикалізму в ісламі.

-- Історичні передумови теж, напевно, зіграли свою роль у появі екстремізму в ісламі?

-- Однією з причин ісламських екстремістських дій я вважаю те, що іслам не має єдиної церковної організації типу Ватикану. Ніколи в історії ісламу не скликались духовні збори на кшталт вселенських соборів, які виробляють єдиний ортодоксальний канон, систему віровчення і культу. Відразу після смерті пророка Мухамеда іслам розколовся на дві течії -- сунізм і шиїзм. А згодом -- ще й на безліч сект і підсект. Бо в ході розвитку навіть найменша секта може розростися до цілої течії -- як, скажімо, ваххабізм, і навпаки -- широкий ісламський рух може звузитись до маленької секти.

На сьогодні в ісламі діють дві окремі релігійно-політичні течії і чотири релігійно-правові напрямки. Це унеможливлює спроби узагальнити і направити в одне русло релігійно-політичну думку. Ці дві течії суттєво між собою відрізняються.

В Україні історично панує сунітський іслам ханафітського толку. Це найгнучкіший, ліберальний, компромісний іслам, що пристосовується до місцевих традицій, до історичних змін.

Найрадикальнішим є ханбалістський масхад -- ця релігійно-політична течія панує в Саудівській Аравії. Там офіційна релігія -- ваххабізм ханбалістського толку. А оскільки Саудівська Аравія є і завжди була основним духовним центром мусульман, то і ханбалістські традиції і закони завжди намагаються прорвати кордони та запанувати у всьому світі. А от чи можна оправдати ханбалістське законодавство у такому питанні, як, скажімо, побиття камінням за подружню невірність? Якщо це концепція на рівні державної політики, то від цього віє середньовіччям, і, звісна річ, це сприяє фанатизму.

-- У котрій з течій найбільше сект, і чому?

-- Особливо багато сект є у шиїзмі. У шиїтів обставини складались так, що вони були часто гнаними і пригноблюваними, постійно відчували небезпеку і змушені були конспіруватись, приховувати свої релігійні почуття і пристосовуватись до пануючого сунітського агресивного ісламу. Через це шиїти дробилися на секти.

-- Чи всі секти без винятку агресивно налаштовані?

-- У слові секта немає ніякого "екстремістського" сенсу. Наприклад, у Лівані дуже великий вплив має секта "друзів". І зараз, коли ми бачимо пожвавлення політичної боротьби, замахи на політичних діячів у Лівані, секта "друзів" потужніше виходить на політичну арену, і гадаю, ми побачимо, що невдовзі уряд Лівану буде рахуватися з нею. Торкаюся саме Лівану тому, що Україна якраз послала туди миротворців. Ліванські "друзі" -- аж ніяк не вузьколобі сектанти-фанатики, хоча це й шиїтська секта, що починалась як підсекта ісмаелітів (дуже агресивна секта). Та сучасні "друзі" -- не екстремісти, а фактично політична сила зі значним впливом.

-- З якої причини настав перелом для ісламського радикалізму, і він "вийшов" у великий світ?

-- Гадаю, виникнення і поширення ісламського тероризму пов'язане також із повстанням, реакцією іранського та тюркського духу проти арабського шовінізму. І як наслідок -- боротьба релігійних угруповань між собою. Ваххабіти ворогують з шиїтами, шиїти ворогують з сунітами, і так далі. Тобто ще однією причиною можна назвати й суперечності всередині ісламу.

-- Можливо, це ще й реакція на наступ західного світу?

-- Так, це також. І реакція на західний глобалізм. Безперечно, зламати ісламський дух глобалізму не вдасться. Погляньмо на західний антиглобалізм: виступи антиглобалістів цілком вписуються в рамки спектаклів -- вони декоративні, несерйозні.

-- Але ж вони мирні?

-- Так, мирні. Але більше нагадують шоу. Та коли людина жертвує життям, це дуже серйозно.

-- Наскільки серйозно Ви сприймаєте ідею боротьби цивілізацій, і як вписується у цей контекст ісламський екстремізм?

-- Початок такого гострого протистояння між Заходом і Сходом був, як це не дивно, після Першої світової війни. Бо, з одного боку, поширеним був міф про непереможність західної людини. Араби, турки побачили, що поразку отримала Німеччина, і біла людина довела свою неспроможність створити монолітну расу. Представники ж арабського світу служили в європейських арміях і помітили, що вони розуміють умови ісламського світу краще за європейців... Тоді утворилися молоді сильні держави. Саудівська Аравія зробила якісний стрибок у розвитку.

А оживленню ісламського тероризму сприяв і основний принцип країн третього світу -- інтегральний націоналізм. Це перегукується з арабським шовінізмом. У Туреччині, скажімо, в Малайзії інтегральний націоналізм є принципом державної політики. Це сприяло економічному розвитку мусульманських країн та відновленню громадської мусульманської думки, яка спала кілька століть поспіль.

-- Чому це є актуальним для України?

-- По-перше, бажаємо ми того чи ні, наші війська беруть і братимуть участь у миротворчих операціях. Вони стоять і в ісламських країнах, зокрема, в Іраку. Їх начебто виводять, та все ж вони там ще залишаються. Потім -- Ліван, Косово. Як члени світового співтовариства та союзники Заходу, наші миротворці перебуватимуть у гарячих точках, де є мусульмани. Тому треба розбиратися в тонкощах мусульманського життя і традицій, щоб виконати своє завдання. Не окупувати, не пригноблювати населення, а налагодити конструктивний діалог. Саме з метою допомогти нашим миротворцям знайти спільну мову з мусульманами я і пишу.

Про ісламський тероризм уже давно треба було б написати, бо згідно з розсекреченими даними, ще 2001-го року українські спецслужби зафіксували діяльність 10-ти радикальних екстремістських угруповань, зокрема, й мусульманських (я користуюсь лише відкритими, доступними джерелами). Були серед цих угруповань не лише мусульманські чи атеїстичні, а й такі екзотичні для України, як "Тигри визволення Таміл-Ілама". Вони були тоді в Україні, і є зараз, кажуть, що закупили тут озброєння. Інша справа, що радикальні угруповання не наражаються тут наразі на небезпеку і використовують територію України не для терористичної діяльності, а для відпочинку, відновлення. На території Криму є учбові та релігійні табори, зокрема, в Сімеїзі.

-- Що можете сказати про "чеченський варіант" екстремізму?

-- Пишуть, що провідниками ваххабізму в Чечні є арабські найманці. Я хотів би дещо уточнити. Під арабськими добровольцями, моджахедами слід розуміти насамперед етнічних чеченців, черкесів, які свого часу були витіснені царизмом на Близький Схід. Етнічні чеченці, які мають арабські прізвища та коріння, повертаються за покликом крові захищати свою Батьківщину. Та чомусь їх називають арабами. Ці люди дуже по-військовому справні, хоробрі. Традиційно вони служать в армії в Саудівській Аравії, Йорданії, Сирії. Через це у Чечню вони повертаються уже військово освіченими. І проповідують ваххабізм, який вони прийняли з молоком матері на арабських територіях.

-- Хто, на Вашу думку, може бути замовником терактів?

-- За даними деяких джерел, ісламський тероризм завжди мав неісламського замовника. Тактичні цілі виконує іслам, а стратегія -- від інших осіб, які не сповідують цієї релігії, і які прагнуть світової влади. Тут мені доведеться кинути камінь у бік євреїв, які є частими замовниками терактів. Мусульманські релігійні фанатики та їх осередки інфільтровані як ізраїльською агентурою, так і агентурою тої країни, де ці осередки перебувають. Під ісламських терористів маскуються й деякі інші сили.

-- Нині в Росії заговорили про потребу превентивних ударів по терористах...

--Я вважаю, що це може лише спровокувати удари у відповідь. Удари будуть асиметричними, але -- обов'язковими.

-- Яким є психологічний портрет терориста?

-- З дитинства вони виховуються в дусі агресії і ненависті, їх зазомбовують ненавистю до невірних. А це -- ірраціональний фактор, тому дуже стійкий. Я служив у військових спецпідрозділах, бачив терористів. Бачив їх навіть в Україні. Вони тут живуть і отримують громадянство. Загалом же психологією моджахедів (моджахед -- борець за віру) дуже сильно маніпулюють. У своїй першій книжці я окремим розділом описав тактичну підготовку, призначення та завдання моджахеда. Ваххабітські проповідники -- імами та аміри -- підводять майбутніх моджахедів до усвідомлення того "величезного сенсу", який має доля шахіда (шахід -- мучинець за віру) для кожного моджахеда. Обіцянка Раю із 70-ма гуріями -- це лише невелика частина психологічно-емоційно-ідеологічної обробки.

-- Як ставляться мирні мусульмани до мусульман-екстремістів?

-- Ці люди є прихильниками мирного розв'язання конфліктів, але вони засуджують і агресію проти мусульман, зокрема, в Іраку. Мусульмани Львова також це засуджують. Їх обурює подвійність стандартів у ЗМІ.

-- Нещодавно розгорівся скандал навколо інтерв'ю Шаміля Басаєва телекомпанії АВС. Як гадаєте, йому можна було надавати слово в ефірі?

-- Вважаю, що вислухати думку протилежної сторони потрібно. Я хочу наголосити, що боротьба гордого мусульманського народу за свій суверенітет інколи є справедливою, нехай часом і жорстокою.

-- Скажіть, а чи є екстремістські риси в українців?

-- Ні, українцям не притаманні риси терориста. А деякі атентати, що здійснювались під час боротьби за незалежність, -- це наслідок гноблення, катування українського народу, звідси й така реакція.









Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  З Куйбідою на прапорі 
  ·  Марек НОВАКОВСЬКИЙ: Євросоюз не роздає риби, а лише вудочки 
  ·  Ціни на бензин ростуть 
  ·  Тимошенко наступає 
  ·  Давайте жити дружно! 
  ·  Як шпигун посварився з генеральним прокурором 
  ·  Україна нехтує своїми територіями 
  ·  Мобільний "Укртелеком" 
Погляд
  ·  Наталя ГОТЬ: Лікарський синок отримає роботу набагато швидше 
  ·  Науковці про "архівну справу" 
  ·  Бідні газовики 
  ·  КОРОТКО 
Поступ у Львові
  ·  Педагоги вислухають батьків 
  ·  Форум видавців у Львові 
  ·  Тепла вода під питанням 
  ·  Довідник споживача електроенергії 
  ·  Всиновлення не популярне 
  ·  У Львові немає де ховати 
  ·  Третя сила? 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Дружба народів на виборах-2006 
  ·  Заклик Свисткова не почули 
  ·  Будемо жити краще? 
  ·  35-річний син Тимошенко 
  ·  Вдруге і востаннє? 
  ·  Настя-переможниця 
Поступ у світі
  ·  Розвідка простягає обійми мусульманам 
  ·  Єгипет відкриває таємниці 
  ·  Перша шпальта 
Спорт-Поступ
  ·  Валерій ЛЕБЕДЮК: Ми відновили "лісову школу" Дмитра Оббаріуса 
  ·  Операція "Євробачення-2" 
  ·  Побачення призначено у Варні 
  ·  Сум короля, або Медалі не для українців 
  ·  Попереду другий груповий турнір 
  ·  Упевнений старт "Манчестер Юнайтед" 
  ·  Вейн Гретцкі -- тренер "Фінікс Койотс" 
Тема
  ·  qvo Vadis? 
  ·  Марія ЗУБРИЦЬКА: Освітнє законодавство потребує повного узгодження з іншими зако 
  ·  Учень -- абітурієнт -- студент: еволюція мрій? 
Дискусія у Поступі
  ·  Сергій ІЖЕВСЬКИЙ: Іслам і тероризм -- не одне і те ж 
Репортаж у Поступі
  ·  Перевтілення й польоти по-австрійськи 
Львівські обсервації
  ·  КУН тобі пек! 
Постать
  ·  Філантроп, який обвалив Bank of England 
Арт-Поступ
  ·  Сповідь для Чикаґо 
  ·  Ірен РОЗДОБУДЬКО: Виховання жінки в умовах, непридатних для життя 
  ·  "Статський радник" ще раз переміг 
  ·  Майстер в інтер'єрі історії 
  ·  НОВИНИ 
Поступ на кана
  ·  Капелюх із зеленим пером 
Поступ реляксу
  ·  Браконьєрство як спосіб виживання 
Пост-Faktum
  ·  Винахідник яблучного комп'ютера 
  ·  ГОРОСКОП