BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Спорт-Поступ.    Тема.    Дискусія у Поступі.    Репортаж у Поступі.    Львівські обсервації.    Постать.    Арт-Поступ.    Поступ на кана.    Поступ реляксу.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
 
11 серпня 2005 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:59 31-07-2017 -   Найближчими днями синоптики прогнозують спеку до 35° вдень  
  15:3 31-07-2017 -   У центрі Львова на площі Катедральній висадили клени  
  14:55 31-07-2017 -   На Львівщині водій збив 11-річну велосипедистку  
  14:53 31-07-2017 -   Львівській міській лікарні подарували УЗД-апарат вартістю 1,8 млн грн  
  12:57 31-07-2017 -   Доріжки навколо озера у Стрийському парку замостять бруківкою  
Україна
  17:1 31-07-2017 -   Держкіно виділить на зйомки "Захара Беркута" 30 мільйонів  
  16:56 31-07-2017 -   У серпні українці матимуть «додаткові» вихідні 31.07.2017 15:25  
  15:6 31-07-2017 -   У центрі Івано-Франківська обстріляли автомобіль, поранений чоловік  
  14:54 31-07-2017 -   На Сумщині затримано на хабарі лікаря районної лікарні  
  14:53 31-07-2017 -   Міністра фінансів України запідозрили в ухиленні від сплати податків, – ЗМІ  
Світ
  16:57 31-07-2017 -   Пізня вагітність сприяє продовженню тривалості життя, – вчені  
  14:49 31-07-2017 -   В атмосфері Титана вчені виявили фрагменти позаземного життя  
  12:49 31-07-2017 -   Актори Гри престолів прокоментували "ключову зустріч"  
  11:6 31-07-2017 -   У Туреччині перекинувся автобус з туристами  
  10:18 31-07-2017 -   В Естонії запустили перші безпілотні автобуси  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Репортаж у Поступі  » 

___________________________________________________________________________

Перевтілення й польоти по-австрійськи
Інна КОРНЕЛЮК
 
Знайти можливість поспілкуватися із найзнаменитішим нині австрійським живописцем Густавом Клімтом -- це було б цікаво для психоаналітика рівня Фройда чи композитора рівня Моцарта, чи поета рівня Рільке.

Про що б вони могли говорити? Для прикладу, про жінок. Уявіть собі цю конфіденційну символічну розмову чоловіків про жінок: жінка-картина, жінка-сон, жінка-музика, жінка-поезія. Тільки шкода, що чоловіки зазвичай говорять про жінок на іншому рівні, про який краще б забути під "Чарівну флейту" австрійського класика, перечитуючи слова Рільке: "...і як запах вина тужу в твоїй душі". В Австрії про Австрію думати можна саме так.

Австрія -- це країна, яка вміє інтригувати, спокушати і... відпускати. Бо вона знає, що той, хто був у ній, колись знову повернеться: Австрія незабутня. Складно сказати, що за дух витає в країні, де літо не холодне й не жарке, де замість шалених карнавалів і масок -- чіткі правила віденського балу, де бароко балансує з міщанством... Тут виникає бажання з'ясувати: що за психологічна реальність нині в столиці Австрії, тобто де вона, яка вона, у що вона перетікає.

Австрія -- різна, настільки різна, що переконуватися в тому, що красивий антураж столиці десь закінчується й несподівано починається соціальне дно, можна, проте для чого? Зрештою, наше сприйняття реальності є найкращим відображенням нас самих -- психологічного стану зокрема. Проваджу до того, що ті, хто запідозрить автора матеріалу в юному максималізмі, всіляких комплексах меншовартості, нехай спочатку прочитають, наприклад, Адлера ("типовий комплекс совка", "невже стан деяких музеїв кращий від львівських і відповідає їх ціновому рівню?", "Незважаючи на весь позитив і шарм Відня, мушу сказати, що Відень і живе заради цього міфічного ореолу, але насправді картина не настільки радісна і гармонійна". -- див. Forum, першу частину репортажу (postup.brama.com) Спробуйте знову прочитати Рільке, Адлера або й Фройда, тоді Австрія відкриється Вам такою, якою раніше її навіть уявити було годі.

Може, така Європа цікава вже тому, що вона ІНША. І це таки незвично й дуже цікаво -- зайти в квартиру, де півстоліття розгадував людську психологію той самий Фройд, садив Густава Малера на кушетку й примушував композитора бути відвертим, як ніколи. Кажуть, що знаменитий композитор у драматичні моменти свого життя подумки наспівував мотив популярної австрійської пісеньки: "Ах, мій милий Августин". Чому саме цієї? Фройд допоміг Малеру згадати, що ту мелодію маленький Густав чув щоразу від вуличного шарманника, до якого втікав, коли батьки сварилися.

До речі, австрійська школа психології підтримує свій високий престиж донині.

Творча шизофренія

-- Голий абсурд, а не театр. Таке можуть зрозуміти тільки творчі шизофреніки.

-- Дякую за діагноз. Шизофренія -- феномен, дослідження над яким рано припиняти: надто мало відомо. А що таке театр ти добре розумієш?

-- А ти що, ні?

-- Як бачиш, дивлюся і вчуся.

Це розмова, підслухана під час перегляду перфоменсу Кетрін Салліван у віденському Сецесіоні.

То що насправді відбувалося перед очима цих співрозмовниць, американок за виглядом та художниць за світоглядом? Грубо кажучи, нічого не відбувалося. Нічого приємного для ока людини, вихованої на етикетках "Кока-коли" й символах доларових банкнот. Але нічого гарного на екрані не побачив би й естет, вихований на поезії Тараса Шевченка й музиці Оксани Білозір.

На паралельних екранах (точніше, екран поділено на два різні відеоряди) невідомі Голівуду актори демонстрували божевільні рухи, які раптово змінювалися дипломатичними посмішками, тваринні крики, які несподівано перетікали в еротичні шепотіння незрозумілою мовою -- і нема традиційного сюжету, драматичної музики чи театральності, яка мала би бути на сцені. Натомість -- гола експресія людського тіла, голосу та фортепіано за кадром -- все це називається The Chittendens.

Шоу, яке хоче бачити сучасний розбещений глядач, має бути напевне божевільним, незрозумілим, непередбачуваним, експресивним, але цікавим і дорогим (за фінансовими оборотами). Бажано, щоб шоу виглядало красивим, але це значно дорожче, ніж може думати глядач, яким би розбещеним не став. Глядач стає розбещеним, але він цього й не приховує. Власне, це те, що написано на храмі сецесії: "Часові -- власне мистецтво, мистецтву -- власну свободу". У 1897 році кілька віденських художників створює революційну групу "Віденський сецесіон". Клімт став першим президентом об'єднання новаторів і експериментаторів, які відмовилися від мистецького академізму й пішли далеко за межі історичних канонів своїх попередників. Тоді такий постмодернізм був чимось неприйнятним і ставлення до Клімта і його творчості різко змінилося. Та репутація старанного портретиста від несхвальних відгуків скромних і стриманих академістів не постраждала. Клімт був людиною, яка не надто переймалася соціальними канонами.

Ігри з глядачем

Дослідження дуже тонких обмежень й різноманітних парадоксів театрального мистецтва -- ось над чим працює Кетрін Салліван. Чи звертає хтось, окрім театральних критиків, увагу на... скажімо, невідповідності між роллю, актором і його тілом? Речі, які виробляли на екрані актори, -- справжнє диво техніки. Маю на увазі не лише акторську гру, а й сам запис на плівку.

Підхід до глядача екстраординарний: ніхто нікому нічого не пояснює, кілька фільмів, які ви один за одним переглядаєте (подорожуючи із однієї кімнати до іншої), мало що пояснюють. Перше враження: якась прихована камера з допомогою дуже дотепного режисера опинилася в божевільні. Друге враження: пацієнти в божевільні так доречно й стильно не вбираються. Третє враження: на такі викрутаси зі своєю фізіологією та психікою людина здатна хіба в момент дуже яскравого афекту. ...Враження двадцять п'яте: люди на екрані, можливо, й божевільні, але вони не втратили здорового глузду, тим паче це інтелектуали, вразливі і чуттєві, екстраординарні особистості. Зрештою, тіло талановитого актора говорить тоді, коли він сам мовчить.

Кетрін Салліван -- мисткиня, 1968 р. н., живе і працює в Лос-Анджелесі. Експериментаторка ХХІ століття, особистість, яка відкидає умовності й пережитки ХІХ й ХХ ст., натомість пропонує абсолютно інше бачення моновистав, перфоменсів і, відповідно, ролі митця. Одно слово, таке нове мистецтво Вам не пояснює нічого, натомість воно пропонує пізнавати й тлумачити відчуте, побачене, почуте самостійно. Вам не конче розуміти те, що ви відчуваєте під час перегляду фільмів, відзнятих цією жінкою...

Містика білих кімнат

Експозиції Теренца Коха й Майкла Креббера не менш загадкові, ніж у Салліван. Автори, які асоціюються винятково з білим кольором: біла кімната, табула раса, чиста дошка... і пишіть по них усе, що на думку спаде. Так багато білого, що все, що ти бачиш на тлі цього сліпучого кольору, здається чимось зайвим у гіпнотичному й знову ж таки білому просторі Secession'у. Ходиш по траєкторії музею неначе зачарована. Невже це всього лишень вплив білого кольору? Все-таки недаремно наречені вбираються в біле... На тлі білого кольору людське обличчя стає виразнішим -- те ж можна говорити про картинки, навіть якщо вони знайдені в нетрях Інтернету й обрамлені в чорне. Візуальний ефект неспростовний -- це тонко й геніально просто... Креббер обрав непогані паспарту для показу -- тло величезної бездоганно білої кімнати. З одного боку кімнати заглибина, де стоїть слайдпроектор, який зображує на стіні гібридні форми невідомого морського дива... Абстракціоніст Креббер у свій спосіб визначає символічність форм, знаків у мистецтві, у природі... Колір -- предмет, рамка -- стіна, назва -- зміст, світло -- простір ...і так до безкінечності.

А якщо білим по білому? Це вже буде Теренц Кох. Уявіть собі маленьку білу кімнатку, де єдине джерело світла -- круглий розріз у стіні. Скла в цьому віконечку немає. Страшенно еротичний інтер'єр: м'яке і ніжне світло, неймовірна білизна підлоги і простирадл, покривал, свічок... віск яких оздоблює маленькі білі скульптурки. Які ще скульптурки? Ось як, скажімо, містер Теренц втілив Папу Римського: два однакових погруддя дивляться один на одного, від вуст одного до вуст іншого провисає мотузка, на якій кріпляться кляпи, які затуляють рота обом папам... "Як добре, що ти навчилася мовчати", -- співав Кузьма Скрябін поп-діві Ірині Білик. Скажете, вони не на релігійні теми в старому хіті цілувалися? Кох не роз'єднує секс і релігію, навпаки.

Більш абстрактна "скульптура" -- маленький чоловік, який лежить у великій мушлі і слухає її ...дихання, мабуть. Кох втілив безліч еротичних перверзійних символів, які гріх описувати, дорогі читачі. Це треба бачити! Неймовірно зворушливо виглядає. Забула сказати -- усе скульптурне багатство -- в скляних вітринах (не задля концептуальності чи кращого збереження музейних експонатів).

Із тієї кімнати не хочеться виходити: там настільки затишно, що якби Кох облаштовував інтер'єри, то в апартаментах сильних світу цього в найнесподіваніших місцях виявлялися б маленькі ляльки, мініатюрні майкли джексони, китайські статуетки, застиглі "в стадії реінкарнації", комахи, схожі на чудернацькі ритуальні атрибути. Це, як на мене, була б направду гарна й оригінальна вілла! Бо здається, мільйонери -- безнадійні зануди. Не всі, щоправда, проте... Теренц Кох ще зовсім молодий митець (йому 28 років), який живе й працює у Нью-Йорку (так що ласкаво просимо... в Secession).



P. S. Австрія не відпускала мене зі своїх крилатих обіймів і в дорозі до Львова, в літаку Austrian Airlines: безліч вражень, думок перетворювалася на спогади. Приємні спогади про країну, в якій жили й творили і де присутні досі Клімт, Моцарт, Штраус, Фройд, Цвейг... І щоб не розплакатися від розлуки з Віднем, несподівано захопилася смачним обідом у літаку. Хоча найкращі делікатеси не дорівняються до красивих спогадів. Подорожуйте.









Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  З Куйбідою на прапорі 
  ·  Марек НОВАКОВСЬКИЙ: Євросоюз не роздає риби, а лише вудочки 
  ·  Ціни на бензин ростуть 
  ·  Тимошенко наступає 
  ·  Давайте жити дружно! 
  ·  Як шпигун посварився з генеральним прокурором 
  ·  Україна нехтує своїми територіями 
  ·  Мобільний "Укртелеком" 
Погляд
  ·  Наталя ГОТЬ: Лікарський синок отримає роботу набагато швидше 
  ·  Науковці про "архівну справу" 
  ·  Бідні газовики 
  ·  КОРОТКО 
Поступ у Львові
  ·  Педагоги вислухають батьків 
  ·  Форум видавців у Львові 
  ·  Тепла вода під питанням 
  ·  Довідник споживача електроенергії 
  ·  Всиновлення не популярне 
  ·  У Львові немає де ховати 
  ·  Третя сила? 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Дружба народів на виборах-2006 
  ·  Заклик Свисткова не почули 
  ·  Будемо жити краще? 
  ·  35-річний син Тимошенко 
  ·  Вдруге і востаннє? 
  ·  Настя-переможниця 
Поступ у світі
  ·  Розвідка простягає обійми мусульманам 
  ·  Єгипет відкриває таємниці 
  ·  Перша шпальта 
Спорт-Поступ
  ·  Валерій ЛЕБЕДЮК: Ми відновили "лісову школу" Дмитра Оббаріуса 
  ·  Операція "Євробачення-2" 
  ·  Побачення призначено у Варні 
  ·  Сум короля, або Медалі не для українців 
  ·  Попереду другий груповий турнір 
  ·  Упевнений старт "Манчестер Юнайтед" 
  ·  Вейн Гретцкі -- тренер "Фінікс Койотс" 
Тема
  ·  qvo Vadis? 
  ·  Марія ЗУБРИЦЬКА: Освітнє законодавство потребує повного узгодження з іншими зако 
  ·  Учень -- абітурієнт -- студент: еволюція мрій? 
Дискусія у Поступі
  ·  Сергій ІЖЕВСЬКИЙ: Іслам і тероризм -- не одне і те ж 
Репортаж у Поступі
  ·  Перевтілення й польоти по-австрійськи 
Львівські обсервації
  ·  КУН тобі пек! 
Постать
  ·  Філантроп, який обвалив Bank of England 
Арт-Поступ
  ·  Сповідь для Чикаґо 
  ·  Ірен РОЗДОБУДЬКО: Виховання жінки в умовах, непридатних для життя 
  ·  "Статський радник" ще раз переміг 
  ·  Майстер в інтер'єрі історії 
  ·  НОВИНИ 
Поступ на кана
  ·  Капелюх із зеленим пером 
Поступ реляксу
  ·  Браконьєрство як спосіб виживання 
Пост-Faktum
  ·  Винахідник яблучного комп'ютера 
  ·  ГОРОСКОП