BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Спорт-Поступ.    Репортаж у Поступі.    Арт-Поступ.    Стиль.    Поступ реляксу.    Поступ на канапі.    Вулиці Львова.    Бренд.    Пост-Faktum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
16 липня 2005 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  15:28 28-04-2017 -   У Львові буде встановлено меморіальну таблицю Андрію Білику  
  15:23 28-04-2017 -   Шахрай не заплатив львів’янці $6 тис. за куплений автомобіль  
  15:21 28-04-2017 -   На Львівщині судитимуть чоловіка, який викрав з могили на кладовищі погруддя пам’ятника  
  14:5 28-04-2017 -   Через ремонт колії трамваї не їздитимуть до львівського залізничного вокзалу п'ять місяців  
  14:1 28-04-2017 -   Внаслідок задимлення через коротке замикання електромережі у 1-ій поліклініці постраждалих і збитків немає  
Україна
  15:30 28-04-2017 -   4 травня почнеться суд над Януковичем, докази неспростовні – Порошенко  
  15:25 28-04-2017 -   Двоє офіцерів ЗСУ продавали перепустки через лінію розмежування  
  15:17 28-04-2017 -   Ситник: ГПУ порушила справи проти Супрун  
  13:59 28-04-2017 -   Порошенко: Гроші Януковича уже в Держказначействі  
  12:46 28-04-2017 -   Шахраї зняли більше десяти мільйонів із карток українців  
Світ
  15:33 28-04-2017 -   Самойлова підтвердила, що 9 травня співатиме в окупованому Севастополі  
  15:19 28-04-2017 -   У Британії Кличка назвали російським гігантом  
  12:44 28-04-2017 -   У США стратили вже четвертого в'язня за тиждень  
  10:7 28-04-2017 -   Бундестаг схвалив часткову заборону нікабу  
  10:6 28-04-2017 -   В Угорщині затримали майже тонну бурштину з України  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  ПРЯМА МОВА

___________________________________________________________________________

Беньямін ГАЙСЛЕР: Я втомився самотньо воювати за правду
Розмовляв Дмитро КАНЕВСЬКИЙ
 
Дуже часто доводиться спостерігати, що за збереження пам'яток культури в Україні більше вболівають іноземці, ніж українські урядовці та "патріоти". Німецький кінодокументаліст Беньямін Гайслер спільно зі своїм батьком письменником Крістіаном Гайслером справедливо претендують на право першовідкривачів розписів Шульца у Дрогобичі 2001 року. На жаль, відразу після того, у травні 2001 року, представники єрусалимського Інституту голокосту "Яд Вашем" більшість цих фресок демонтували і вивезли до Ізраїлю. За сприяння деяких представників української влади. В інтерв'ю "Поступу" відомий гамбурзький режисер розповів про творчі плани та поділився міркуваннями про майбутнє фресок Бруно Шульца.

-- Ваш фільм "Знайдення малюнків" викликав неабиякий резонанс в інтелектуальних колах і серед шульцезнавців. Чому так склалося, що фільм не побачили "широкі маси"?

-- Так, "Знайдення малюнків" я вважаю дуже вдалим фільмом. Скажу більше, на мій погляд, це дуже сильна стрічка, яка не залишає байдужим жодного українця. Тішуся з того, що фільм брав участь у багатьох кінофестивалях. Його бачили глядачі Німеччини, Польщі, України, Сполучених Штатів, Канади, Ізраїлю, Сербії та інших країн. Він здобув премії та схвальні відгуки критиків, але його дистрибуція, себто доступ до масового глядача, зіштовхнулася з багатьма проблемами.

Не останню роль тут відіграла й політика. Адже в історії з викраденням фресок йдеться не тільки про мистецький злочин, вчинений, до речі, фахівцями музейної справи. Це, крім усього, ще й політичний конфлікт. Нагадаю, що президент Ізраїлю Моше Кацав надіслав українській владі офіційного листа, в якому просив погодитися з тим, щоби фрески залишили в Ізраїлі. А кінобізнес завжди чутливо реагує на політику, закордонні дистрибутори намагаються уникати політики, а це гальмує розповсюдження фільму і його вихід у вільний прокат.

-- "Знайдення малюнків" знімали і в Ізраїлі. Вам неодноразово доводилося бувати в музеї "Яд Вашем" і спілкуватися з його працівниками, серед яких, наскільки я знаю, і прес-секретар Ірис Розенберг. Яке враження на вас справили ці розмови?

-- З Розенберг я зустрічався відразу після вивезення фресок. Вона поводилася дуже пихато і вперто. "Хто там поїде в якийсь Дрогобич? Кому це потрібно? А у нас в музеї на рік понад два мільйони відвідувачів", -- казала вона. Прикро було це чути, дуже прикро.

-- Але тепер вони взагалі відмовчуються...

-- Авжеж! Досить важко пояснити і виправдати те, що "Яд Вашем" вчинив у Дрогобичі. Тому їм просто нічого сказати. Востаннє я був у Єрусалимі минулої осені, в "Яд Вашем" мене просто ігнорували. І дивіться, фресок і досі не виставлено для публіки. Мотивація така, що немає місця одночасно показати всю колекцію, але ж це смішно! Я думаю, що відтермінування демонстрації цілком свідомий крок. Вони чекають.

-- Чекають на що?

-- Поки в Україні й Польщі забудуть або пробачать і відмовляться від ідеї повернути фрески. Чекають, що у свідомості людей, насамперед у відвідувачів музею, не буде жодної гадки про те, що це саме Бруно Шульц. Він і його малюнки стануть лише кам'яним слідом однієї з жертв страшної трагедії голокосту серед тисяч інших талановитих єврейських митців.

Тобто це не буде вже Бруно Шульц, це будуть просто малюнки забутого всіма митця. Тому цього забуття, байдужості не можна допустити! Треба говорити, пам'ятати і діяти. Я постійно стежу за всіма матеріалами, які з'являються у пресі, і тут мушу похвалити "Поступ", який не дає пам'яті про Шульца згаснути і часто повертається до цієї теми. Це дуже важливо.

-- Чимало мистецтвознавців і реставраторів говорило про те, що навіть за умови повернення фресок відродити первинну експозицію в колишній віллі Ланда у Дрогобичі буде дуже складно.

-- Навіть у єгипетських пірамідах археологи і реставратори відтворюють композиції практично з піску. Тому я впевнений, що це можливо. Найкращим виходом було б створення музею Шульца у Дрогобичі. Це стало б справжнім втіленням мрії усіх мистецтвознавців, культурологів і чудовим символом єднання та примирення українців, євреїв, поляків і німців. Власне, саме це я і планував організувати чотири роки тому, і якби не викрадення фресок, цей музей, напевно, вже б існував і приваблював чималу кількість туристів з усієї Європи. Мені вже вдалося провести переговори і домовитися про одержання гранта від німецьких організацій, але все в одну мить зупинилося.

-- На шульцівській літературі виховувалися галицькі інтелектуали. Шульц справді є непересічною особистістю для Галичини, але з Ваших спостережень, чи так можна говорити і про Велику Україну? Про Київ?

-- Звісно, там із його спадщиною знайомі менше, але я з особистого досвіду знаю, що для київської інтелігенції питання Шульца і фресок є надзвичайно важливим і болісним. Під час демонстрації фільму в Києві я відчув лише позитивну реакцію глядача.

-- Як, на Вашу думку, слід діяти далі, щоби повернути фрески?

-- Складне питання. Я втомився бути troublemaker'ом і самотньо воювати за правду. Виходить, що хочеш якнайкраще, а отримуєш лише проблеми. Я думаю, має бути непохитна політична воля. Дякувати Богові, влада в Україні змінилася, може, й будуть зрушення в цьому напрямі теж. У мене нещодавно з'явилася ідея зняти продовження цієї "епопеї з малюнками"...

-- І вже є певні напрацювання?

-- Наразі лише ідея. Робоча назва -- "Втрачені малюнки", але в цьому фільмі я хотів би розповісти вже не стільки про історію з фресками, скільки дослідити все те, що відбулося після їх зникнення. Це реакція людей, емоції, які вихлюпують назовні старі незагоєні рани, образу. Я вважаю, що необхідно шукати компроміс між народами. Можна весь час хапатися за минуле, яке є трагічним і жахливим, але ж треба дивитися у майбутнє і вміти прощати. Про це я і хотів би зняти наступний фільм, але вже зараз зіштовхнувся з проблемою фінансування. Ситуація в Німеччині зараз дуже непроста, тим паче, на обрії -- нові вибори, та й ставлення до українського питання в Німеччині ще двояке. З одного боку, беззаперечна підтримка українців за Помаранчеву революцію, а з іншого -- ще дається взнаки відголос "візового скандалу". Думаю, треба перечекати, поки ситуація стабілізується. А тим часом я вже веду попередні переговори з телевізійниками.









Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Директор є, конфлікт триває 
  ·  До Донецька -- як на поле бою 
  ·  Богатирьову та Федура піймали на гачок 
  ·  У гімназії неспокійно 
Погляд
  ·  Колесников і надалі відпочиватиме в СІЗО 
  ·  Велосипед, Кравчук та Казахстан 
  ·  КОРОТКО 
  ·  Ще двоє шахтарів у лікарні 
  ·  Міністри сядуть "на телефон" 
  ·  Баталії на Остроградських 
  ·  Робота судів поліпшиться 
Поступ у Львові
  ·  Шукатимуть батька 
  ·  Президент Хорватії пообіцяв допомогти 
  ·  Бунт у Бродівській райраді 
  ·  Міській раді загрожує "чистка" 
  ·  Студентів почують 
  ·  Купатися чи не купатися... 
  ·  ХРОНІКА 
  ·  Де відпочивають відомі львів'яни 
  ·  Об'єкт Кірпи добудує Лозинський 
  ·  Комп'ютерні курси від біржі праці 
Поступ з краю
  ·  ПОРА йти в політику 
  ·  Настала черга Медведчука 
  ·  Юрій БОЙКО: Говорити, що в нас у газовій сфері все добре, -- страусова позиція 
Поступ у світі
  ·  Португалія в полоні вогню 
  ·  Перша шпальта 
  ·  Мінську погрожують 
  ·  Розпізнати камікадзе 
  ·  Словаки запороли Євроконституцію 
Спорт-Поступ
  ·  Звичайна історія про незвичайну дівчину 
  ·  Маленькі, але великі 
  ·  Давід узяв Бастилію 
  ·  Хто у рингу господар 
  ·  Українців та турків судитимуть французи 
  ·  Кличкові-молодшому відмовили 
  ·  Шевченко до Абрамовича не збирається 
Репортаж у Поступі
  ·  Білаківські леви 
Арт-Поступ
  ·  Беньямін ГАЙСЛЕР: Я втомився самотньо воювати за правду 
Стиль
  ·  Тату -- свято тіла 
  ·  Мистецтво єднання краплинок 
  ·  ЗАЗИРАЮЧИ У МАЙБУТНЄ 
Поступ реляксу
  ·  Туризм 
Поступ на канапі
  ·  Коханець принцеси Ізітаї 
Вулиці Львова
  ·  Городоцька -- між Анною та Єлизаветою 
Бренд
  ·  Феррарі 
Пост-Faktum
  ·  Картопелько наша щоденна 
  ·  КАЛЕНДАР 
  ·  Юлія Міщенко чи гобіт Фродо? 
  ·  Павло ГУДІМОВ: Щo таке творча свобода