BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Інтерв''ю Поступу.    Ексклюзив Поступу.    Арт-Поступ у світ.    Поступ технологій.    Дискусія з Поступом.    Спорт-Поступ.    Пост-Factum.    Купол-Львів.    Купол-Україна.    Купол-Світ.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
22 серпня 2002 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:47 22-06-2017 -   У навчальні заклади Львова закупляють лінгафонне обладнання для вивчення іноземних мов  
  16:41 22-06-2017 -   Сміття з перенакопичених контейнерних майданчиків у Львові вивозити все ще нікуди  
  13:48 22-06-2017 -   1 серпня розпочне працювати зона паркування біля «Вернісажу» місткістю 73 паркомісця  
  13:20 22-06-2017 -   За отримання хабара у розмірі $2 тис. начальник львівського СІЗО сплатить ₴17 тис. штрафу  
  13:16 22-06-2017 -   На Львівщині визначать найкраще спортивне село  
Україна
  16:59 22-06-2017 -   ЗСУ перейдуть на нову систему харчування до кінця 2019 року  
  16:55 22-06-2017 -   Кучма: Обмін полоненими розпочнеться 5 липня  
  13:44 22-06-2017 -   13-річний школяр наклав на себе руки: мама заборонила ігри на телефоні  
  13:19 22-06-2017 -   У Дніпрі поліція оштрафувала жінку за георгіївську стрічку  
  13:9 22-06-2017 -   На Одещині в браконьєрських сітках масово гинуть дельфіни  
Світ
  13:46 22-06-2017 -   Археологи знайшли стародавнє забуте місто в Ефіопії  
  13:22 22-06-2017 -   У Польщі затримали двох українців за підозрою в убивстві жінки  
  13:18 22-06-2017 -   На фестивалі діаспори в Оттаві міністр оборони Канади приготував український борщ  
  12:6 22-06-2017 -   Хлопчики, народжені у немолодих пар, частіше виростають високоінтелектуальними  
  10:35 22-06-2017 -   Терористи ІДІЛ підірвали в Іраку мечеть ХІІ століття  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Дискусія з Поступом  » 

___________________________________________________________________________

Один сучасний варіант притчі про цехмістра Купер’яна
Або про оперу “Мойсей” М.Скорика та її критиків
Люба КИЯНОВСЬКА
 
Пролог. Рік тому після прем’єри опери Мирослава Скорика “Мойсей” на сцені Львівського академічного театру опери та балету імені Соломії Крушельницької в газеті “Поступ” вийшла рецензія Марти Ґартен на неї, якій би більше пасувало бути прокурорським звинуваченням на процесі.
Мою відповідь на неї, на жаль, не наважились опублікував львівські газети. Проте нещодавно звинувачення повторились знову – від авторки, що скромно сховалась під псевдонімом Люна Галас. На цей раз опера знову безапеляційно визнається слабкою – “Мойсей” як усяка державно-ідеологічна помпа виявився некасовим й не репертуарним”. Окрім того, ще більш у дусі часу – із тенденцією до глобалізації – в тому ж ключі дається оцінка всієї музичної культури Львова останніх років.
Оскільки між рецензіями, написаними в різний період, існує дуже тісний зв’язок, дозволю собі повторити аргументи річної давності та додати деякі нові штрихи з перспективи пройденого шляху.
Умисне не торкаюсь тут тих звинувачень, котрі адресовані всій культурі Львова, – на них можна було б написати окремий памфлет, а зупинюсь виключно на опері Скорика.


Погляд музикознавця: Серед буйного хитросплетіння нищівних епітетів і метафор, якими обдарувала композитора авторка, червоною ниткою проходить звинувачення у банальності й еклектизмі, яку непохитна Марта з “точки зору абсолюту естетичних критеріїв” пропонує піддати музикознавчому остракізмові. Ну що ж, можна лише привітати Скорика з тим, що він потрапив у прекрасну компанію, – в тій-таки банальності, та ще й у дуже подібних до рецензентки виразах, постійно звинувачували і Чайковського, і Пуччіні, і ще багатьох видатних митців. Один із найбільших авторитетів “естетичного абсолюту”, Арнольд Шенберг (до речі, автор опери “Мойсей і Аарон”), так і заявляв: “Я не заздрю дешевій (підкреслення моє – Ю.Г.) популярності Чайковського і Пуччіні”. А справа в тому, що мистецтво завжди розвивалось між двох полюсів: одна лінія виростала з живого середовища, в якому існувала, друга прагнула до рафінованої ідеалізації. Та перша завжди наражалось на небезпеку зверхнього ставлення критиків, на що гірко скаржився ще автор безсмертної “Кармен” Жорж Бізе: “Коли пристрасний темперамент... дарує мистецтву живий твір, створений із золота, бруду, жовчі і крові, не кажіть йому холодно: “У цьому мало смаку, воно не вишукане”. Наче спеціально для нашої Ґартен написано. Адже банальна інтонація сама по собі не гріх у мистецтві, на ній тримаються десятки шедеврів, важливо, як нею розпорядитись. Чайковський, який не гребував у своєму словнику ні циганщиною, ні сентиментальним романсом, ні вуличними пісеньками, вмів пристосувати їх до виразу людської сутності так, як ніхто інший. Скорик йде подібним шляхом – лише в іншу добу, спираючись на те звукове середовище, яке нас оточує. Так, в опері багато популярних зворотів, легко впізнаваних і знайомих із різних джерел. Та композитор зумів повернути весь цей строкатий спектр в одне русло, цікаво і цілісно поєднати різнопланові знаки і віднайти свою точку опори. “Мойсей”, безперечно, не позбавлений недоліків, тим паче, ще кожен по-різному уявляє собі втілення цього біблійного сюжету, але одне видається певним – це професійно написаний твір, у ньому є експресія, є краса і виразність, але для тих, хто хоче це почути і пережити, без злості, заздрості і упередження.


Справи людські. Те, що нічого в світі не буває випадковим, підтверджуй факт: Львів недаремно дав світові Захера-Мазоха і став колискою мазохізму – нею він і залишився. Бо хто ще з такою насолодою вміє себе принижувати, як не наша братія. Причому не тоді, коли справді варто розвінчати бездарність – о ні, тоді всі скромно відмовчуються, а от коли можна вкусити талант – ату його! Низько схиляючись перед геніальністю поета та вимагаючи від композиторів конгеніального втілення його філософії, рецензентка, мабуть, забула, що саме Франка сто років тому так цькувало його ж найближче оточення і за життєву поставу, і за твори, що він врешті у розпачі написав: “Nienawidze Rusinow”. Гадаю, що не всіх галичан-українців він мав тут на увазі, а саме таких садо-мазохістів, яким не давала спокою його неординарна особистість і муляло очі його визнання.
Скорик поки в кращій ситуації, його позицію навряд чи можна порівняти з Франковою, проте прагнення критиків втиснути в свої власні поняття й уявлення тих, хто мислить і відчуває інакше, і “вбрати один черевик на всі ноги”, доблесно утрималось протягом ста років і, мабуть, житиме вічно.

Та всі закиди, які висуваються проти композитора, знаходять своє цілком людське пояснення і криється воно в одній фразі, прихованій за димовою завісою шляхетного обуренння “попсою” і кон’юнктурністю та пишномовних просторікувань. І фраза ця: “Але те, що це не прикрий випадок із творчої біографії Маестро, все-таки нетипово популярного, як на серйозного композитора другої половини XX ст....”. Крізь зуби кинуте “все-таки”, очевидно, засвідчує глибочезну заздрість осіб, яким не вдалось досягнути заслуженої популярності та пошани, – не важливо, в якій сфері. Замість замислитись над тим, що ж, однак, принесло йому цю популярність, чому його твори, написані в різних жанрах та в різні періоди, з таким успіхом звучать на концертних естрадах багатьох країн, проаналізувати причини цього, значно легше облити брудом – до речі навіть не одну цю оперу, а заодно і все, що він зробив взагалі.


Та перейдемо до ближчих подій, до статті “Звуки “Му...” із промовистим заголовком “Деградація” авторства пані Люни Галас. Що торкається звинувачень у “некасовості” “Мойсея”, її непопулярності в публіки, то це, м’яко кажучи, вигадка авторки статті. Звернемось до конкретних цифр, щоби не грішити тією ж голослівністю, що й мій опонент. 11 вистав “Мойсея” принесло в касу театру понад 60 тис. гривень, що означає в середньому біля 500 проданих квитків на кожну виставу. Враховуючи, що студенти музичної академії та інших навчальних музичних закладів Львова мають привілей безкоштовного відвідування театру, а багато хто отримав запрошення (в тому числі й журналісти), то слухачів, очевидно, було значно більше. Звісно, важко очікувати на виставах сучасної опери такої ж численної публіки, як на рок-концертах, але всі вистави проходили при майже повному залі, що для сучасних опер у всьму світі взагалі є великою рідкістю – адже цей жанр перетворився в елітарне явище. Дуже позитивні відгуки суворої столичної критики отримав показ вистави “Мойсея” на сцені Національного театру опери та балету, де в популярній газеті “Дзеркало тижня” її прекрасно прорецензувала одна з провідних українських дослідниць опери, доктор мистецтвознавства Марина Черкашина-Губаренко. Та й польська публіка, яку в цілому важко звинуватити у надмірному сентименті до української культури, з ентузіазмом сприйняла ‘Мойсея” на гастролях у Бидгощі. Ось як починає, наприклад, свій огляд рецензентка Магда П’юрек із бидгоської “Gazety Wyborczej”: “Мойсей” Скорика, представлений Академічним театром опери і балету зі Львова на закінчення IX оперного фестивалю, – це вистава з грона тих нечисленних, які надовго запам’ятовуються”. І далі: “її я зарахувала б до вистав, які справили на мене найбільше враження... Партію Мойсея переконливо виконав Олександр Громиш... Поруч із блискучими солістами викликали захоплення досконалі хори, в тому числі дитячий”. Із нею погоджується кореспондентка “Gazety pomor skiej” Магдалена Криньська: “Музика романтичного характеру дуже доступна для сприйняття... Голоси виконавців пребагаті, прекрасно забарвлені. Тільки в суперлятивах можна відізватись про хор та оркестр” То де ж тут “провали”, “байдужість публіки” та інші примари, якими так страхає читачів рецензентка “Поступу”?

Та ці висловлювання фахівців та зарубіжних журналістів, очевидно, її не переконують, а щодо “нинішнього рівня театру, по-справжньому компетентні люди в музиці оцінюють одним влучним, проте не дуже цензурним словом” (тим, що починається на четверту літеру алфавіту: авторка його наводить, а я, очевидно, належу ще до тієї старомодної школи, яка не лається непристойно на сторінках преси) – повинна розчарувати пані Галас: “по-справжньому компетентні в музиці” люди, як люди до того ж, переважно, добре виховані і культурні, як правило, уникають нецензурного лексикону, тим паче в оцінці професійної діяльності, на відміну від журналістів “Поступу”, що не соромляться його навіть у мистецьких рецензіях. А причому ж тут цехмістер Купер’ян, заявлений у назві статті? Цілком на місці, бо всі інші аргументи, що не вмістилось у рамках газетної статті, можна знайти в цьому найдраматичнішому зі всіх геніально-пророчих віршів Франка. На жаль, він чи не найповніше відображає істинну сутність деяких хрестових походів на захист “абсолюту естетичних критеріїв” та “новацій в театральній сфері”. І не тільки їх...









» 
При чому тут міліція, як грім свиню убив?
 
При чому тут міліція
Інша точка зору на статті кореспондентів газет “Високий Замок”(16 липня 2002 р.) Дмитра Синяка “В таку спеку і в калюжу пірнеш” та “Поступ” (20-21 липня 2002 р.) Наталки Сняданко “Задорожнє чи Комсомольське: куди зануритися?”


Такий фразеологізм любила повторювати героїня повісті “Львівська прописка, або Дівка з хатою”.

Цей вислів прийшов мені на думку, коли в газеті “Високий Замок” я прочитав статтю Дмитра Синяка: “В таку спеку і в калюжу пірнеш” під рубрикою “Брудна вода – та ще й за гроші”.

У свій час поблизу нього я одержав земельний наділ під город, тож доводиться часто, майже щотижня, бувати тут. Отже, мав можливість спостерігати отруйну, брудну калюжу, в якій купали собак, а на його березі утворилося звалище сміття. А коли я заходив у нього з берега, то ноги застрягали вище колін у намул: адже чистили його ще за “других совітів”, над ним стояв сморід зіпсованої дріжджової маси (за кілометр від нього працює дріжджовий завод). Жінки боялися йти повз нього.
Були випадки неодноразових нападів на них бомжів та маніяків. При вході до озера на старій тополі було прибито широку дошку з написом: “Купатися категорично заборонено: виявлено інфекційну паличку стафілококу”. Таким я згадую це озеро.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Революція чи перемир’я? 
Погляд
  ·  Перший міністр президента 
  ·  Офіра обласної влади 
Поступ у Львові
  ·  Життя дорожчає 
  ·  Одна рука дає, друга відбирає 
  ·  Боржників рекламуватимуть задурно 
  ·  Героїв перепоховають на Личакові 
  ·  Убивць із Солодової знайдено 
  ·  Свято Незалежності в жалобі 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  На Мельниченка готують замах 
  ·  Диверсія на шахті імені Засядька 
  ·  Литвин прагне лавр законодавця 
  ·  Вередюка ніхто не вбивав? 
  ·  Влада “загартувала” “Нашу Україну” 
  ·  Україна намолотила 36 млн. тонн зерна 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Епідемія вибухів триває 
  ·  Природа проти людства 
  ·  Словаки знатимуть усю правду 
  ·  Канада в очікуванні депресії 
  ·  Ідилія по-канадійськи 
  ·  Наркотики на додачу 
Інтерв''ю Поступу
  ·  Одинадцять років тривог, надій і сподівань 
Ексклюзив Поступу
  ·  Іван Павло ІІ: Допоможіть сучасній людині зазнати милосердної любові Бога! 
Арт-Поступ у світ
  ·  Помер скульптор Едуардо Чиліда 
  ·  Ювілей Лене Ріфеншталь: прем’єра і звинувачення 
  ·  Музейний рекорд у Лондоні 
Поступ технологій
  ·  Хто ж перший? AMD чи Intel? 
  ·  intel і AMD самі собі нашкодили 
  ·  Новий кулер Vantec VP4-C7040: збіговисько інновацій 
  ·  Вилізла дірка в Google Toolbar 
  ·  Ціни на пам’ять упадуть, але без фанатизму 
  ·  samsung має 1 Гбіт NAND 
  ·  Кілька слів про 90-нанометровий техпроцес 
  ·  ІНФА 
Дискусія з Поступом
  ·  При чому тут міліція, як грім свиню убив? 
  ·  Один сучасний варіант притчі про цехмістра Купер’яна 
Спорт-Поступ
  ·  Клички завершать кар’єру Льюїса 
  ·  Шахтар” продовжує дивувати 
  ·  Шевченко вибув на два місяці 
  ·  Шеварднадзе зустрінеться з Кахою 
  ·  СПОРТ-БЛІЦ 
Пост-Factum
  ·  Культурна катастрофа в центрі Європи 
  ·  КАЛЕНДАР 
  ·  ТМ ФЕРОЗІТ – БУДУЙМО УКРАЇНУ РАЗОМ! 
Купол-Львів
  ·  Іспанці опікуватимуться Свіржським замком 
  ·  Проїзд для студентіів подорожчає 
  ·  Житло для репресованих 
  ·  На Львівщині затримано особливо небезпечного злочинця 
  ·  Двоє потерпілих на львівському авіашоу – в дуже важкому стані 
Купол-Україна
  ·  Тимошенко звинувачують у розкраданні 2 млрд доларів 
  ·  У конфлікті Кучми з Омельченком Ющенко підтримав київського мера 
  ·  Лідери «четвірки» зберуться в п’ятницю 
  ·  "Наша Україна" проситиме суд вирішити питання про третій термін президентства 
  ·  Кабмін створює робочі групи для узгодження підручників з історії 
Купол-Світ
  ·  Баскський терорист утік з в’язниці, посадивши в камеру брата 
  ·  Півсотні буддистів намагалися штурмувати МЗС Росії 
  ·  У Хусейна з’явився шанс уникнути війни 
  ·  У Чехії відкрився самміт президентів країн Вишеградського договору 
  ·  Терористи відрубали голови двом заручникам