BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Спорт-Поступ.    Економіка у Поступі.    Психологія у Поступі.    Стиль Поступу.    Поступ реляксу.    Арт-Поступ.    Поступ на канапі.    Історія у Пост.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
 
11 червня 2005 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:23 23-05-2017 -   На Львівщині готують інвентаризацію усіх замків  
  16:21 23-05-2017 -   Переповнені смітники у Львові посипатимуть хімікатами  
  15:28 23-05-2017 -   У Львові 34-річна жінка випала з балкону дев’ятого поверху  
  14:16 23-05-2017 -   Польські художники надали фінансову допомогу для 15 дітей з важкою формою інвалідності  
  13:40 23-05-2017 -   У неділю на Львівщині відзначать Свято Героїв  
Україна
  16:30 23-05-2017 -   Каналам дали 16 місяців для переходу на українську  
  16:19 23-05-2017 -   РНБО просять заблокувати доступ до сепаратистських сайтів  
  15:31 23-05-2017 -   У Запоріжжі затримали чиновників, які відправляли пенсії на територію ДНР  
  13:21 23-05-2017 -   На Закарпатті знесли угорські стели  
  12:24 23-05-2017 -   Рада ввела 75% квоти української мови на телебаченні  
Світ
  16:33 23-05-2017 -   У Сенаті Нідерландів розпочалися дебати щодо асоціації Україна-ЄС  
  15:30 23-05-2017 -   В Європу хочуть потрапити майже сім мільйонів біженців  
  13:23 23-05-2017 -   У Лондоні евакуювали залізничний вокзал  
  12:14 23-05-2017 -   «ІД» взяла на себе відповідальність за теракт в Манчестері  
  10:29 23-05-2017 -   В Японії через спеку госпіталізовано майже тисячу осіб  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Поступ реляксу  » 

___________________________________________________________________________

Ляльки і люди
МАЙКЛ
 
Ляльки і люди. Хтось із мудрих гарно сказав, що ми з ними схожі. Вони є іграшками в руках дитини, ми -- в руках Господа. Дитина може зламати іграшку. Бог може зламати долю своєї ляльки -- людини.

Нічого дивного, що люди роблять ляльку такою, як вони самі. Найкращим підтвердження того, що ми і ляльки -- це одне ціле, є театр, в якому грають ляльки, що говорять. У ляльці, що грає, втілювалося одвічне прагнення людини вийти за межі буття, досягти безсмертя. Дослідники вважають лялькове мистецтво чи не найдавнішим, що бере свій початок ще з ритуалів первісних людей, з культових обрядів поклонінь божеству.

У древньому Єгипті містерії святкування на честь Озіріса та Ізіди супроводжувалися ляльковими дійствами. Маленькі фігурки божественного подружжя, які несли жінки, рухалися за допомогою мотузок.

Нічого дивного, що широке застосування отримали ляльки у релігійних дійствах християнства. Вони відтворювали біблійні сюжети. На свято Різдва Христового організовували Вертеп.

Часто вседозволеність ляльки викликала страх. Язикатих ляльок боявся навіть Юлій Цезар. Їх забороняли. Інквізиція вважала ляльку, що рухається, "диявольською примарою", і з нездоровим ентузіазмом спалювала лялькарів на вогнищах, що горіли у всій Європі.

Але потяг народу до правди і прекрасного неможливо зупинити. Власне, у середні віки лялькові вистави набули небаченої популярності. Хто такі король Лір, Фауст, Ромео і Джульєтта, прості люди дізналися з вуличних лялькових вистав.

У середньовічній Сицилії розміри ляльки напряму залежали від табеля про ранги. Що поважнішою була персона, то вищою її лялька. Тому аж 1,5 м мала лялька короля, що зображала Карла Великого, і 60 сантиметрів -- звичайного солдата. Вага найбільшої ляльки в обладунках сягала 30 кілограмів.

Незважаючи на статус, ляльковий театр не був простенькою забавою. Вечірні вистави зазвичай закінчувалися на півслові, інтригували глядачів, змушуючи прийти ще й наступного разу, аби побачити продовження.

Особливо велику роль відігравали вуличні лялькові дійства у Франції за часів правління кардинала Мазаріні (його попередником був Ришельє). Мазаріні не викликав симпатії ні у простолюду, ні у знаті. Злі віршики-"мазарінади" підписував лялькових справ майстер Жак Бріоше. Італієць за походженням, він привіз до Франції Пульчінелло, якого на французький лад стали звати Полішинелем. Жартівник із вуличних театрів, він свої жарти так щиро приправляв "спеціями", що кардинал забороняв ці вистави під страхом смерті.

У ХVІІІ столітті Полішинель набуває вигляду ляльки-рукавички. Мережані комірець і манжети, трикутний капелюх на білій перуці -- стовідсотковий француз, незважаючи на два горби, спереду і ззаду. Його не просто люблять, ним захоплюються.

На початку минулого століття на лялькову сцену виходить Гіньоль, що говорив мовою ліонських ткачів, розповідав про їхні проблеми. Але часи змінилися. Сьогодні у всій Західній Європі "гіньоль" -- це лялька-рукавичка. Парадокс, але він і нині живий і дотепний. Щоправда, зазнав вимушених змін. Підкоригувавши свій жаргон, гіньоль став доступний дітям.

Щодо інших лялькових театрів, то в Італії і Франції обожнюють "маріонетте", ляльок-маріонеток, якими керують, сіпаючи за нитки. Пік їхньої популярності припав на ХVІІ-ХVІІІ сторіччя. В Італії у ХVІІ ст. виникали міні-театри, які відтворювали сцени відомих театрів того часу в мініатюрі. Ляльки-"маріонетте" виконували навіть оперні арії і балетні па.

Варто згадати міланський театр ХІХ сторіччя "Фіандо". Грацію лялькових акторів ставили у приклад навіть танцівникам самого Ла Скала. Ляльки "Фіандо" були настільки досконалі, що влада Риму, піклуючись про мораль своїх громадян, видала спеціальний наказ, яким зобов'язала ляльководів одягти на танцівниць-маріонеток голубенькі мережані панталончики, що виглядали з-під сукенок панянок.

Різновид лялькового театру "Креші" (так французи називали ясла) походить від церковних скульптурних ілюстрацій, які розповідають про народження Христа. Це справжні театри. Для них винаймають окремі зали. На жаль, вони ставали щодалі механізованішими, що шкодило власне мистецтву, втрачався аспект художності.

Артистичний бомонд, до якого входять відомі французькі літератори, художники, музиканти, 1862 року створив домашній ляльковий театр, якому дали грецьку назву "Еротикан Театрон", і в якому говорили на теми, неприпустимі у "шляхетному товаристві".

Звичайно, Франція та Італія не винятки. Лялькові театри були майже у всіх країнах: у Бельгії середньовічні лицарі-ляльки дожили до ХХ сторіччя. "Пушекелленкельдер" -- так називався ляльковий театр Антверпена, що означає ляльковий підвал. Так театр назвали через те, що розташовувався він переважно у підвалах міста. Без жодної вивіски, замість стільців -- дошки. Перший ряд майже на рівні підлоги (для дітей). Той, хто сидів в останньому, майже торкався головою до стелі. Деякі театри огороджували свої сцени від глядачів металевими сітками, бо ті кидали в ляльок усе, що було під руками, коли їм щось не подобалося. Глядачами були бідняки. Персонажі говорили сленгом портових вантажників.

До Великобританії "язикаті ляльки" потрапили з Франції завдяки мандрівним акторам. У ХVІІ ст. лялькові вистави стають ярмарковою розвагою. Пульчінелло перетворився на містера Панча. У ХVІІІ ст. лялькові театри заполонили маріонетки, у ХІХ -- усіх цікавив скелет, що витанцьовував якийсь пекельний танок, далі розсипався на окремі кісточки і нарешті збирався докупи.

Лялькові театри дуже любили і поважали. Коли для лялькарів настали важкі часи, на їхній захист піднялася артистична інтелігенція.

Сьогодні у Великій Британії лялькові центри перебувають під піклуванням місцевих влад. Маленькі театральні трупки, як правило, це 1-3 лялькарі. Свої вистави вони показують у лікарнях, школах, притулках.

Лялькове мистецтво слов'ян бере свій початок від язичницьких часів. Тоді, під час містерій, на початку кожної пори року робили ляльку-божество, якому поклонялися, аби воно було прихильне до людей. Наприклад, Купала і Марена, яких обряджали на Купальські свята. Пізніше на ярмарках давали лялькові вистави.

До кінця ХІХ ст. у Росії були лялькарі, які керували своїми ляльками за допомогою мотузок, використовували вони також ляльки-рукавички. Головний персонаж такої імпрези -- Петрушка. Зміст сценок, поведінка героя, що суперечила моралі "світу", брутальність і цинічність висловів призвели до заборони Петрушкіного балагану. Аби якось вижити, лялькарі змінюють свого улюбленця. Він стає чемним, вихованим і виступає перед дітьми поважних сімей.

У Львівському музеї історії релігії є експонат -- ящик без передньої стінки, в якому видно все, що має бути у різдвяних "презепіо", себто яслах. В Україні був поширений різдвяний вертеп, який зберігся і донині.









» 
Ляльки, які мовчать
Тарас МИШКАЛО
 
Ляльки не тільки говорять, вони можуть мовчати. За них говорить їхній одяг. Особливо це стосується національних костюмів. Ляльки, одягнені в національні костюми, -- це, можливо, найвідоміші ляльки, які мовчать. Колекції таких ляльок прикрашають найкращі музеї світу. Україна не виняток. Найактуальніший музей України також матиме свою колекцію ляльок. Народна українська майстриня Варвара Мацелла майже завершила колекцію ляльок для музею Помаранчевої революції, який відкриють у Києво-Могилянській академії. (Ляльки майстриня почала робити 20 років тому, коли стала пенсіонеркою).
Детальніше>>
» 
ОГОЛОШЕННЯ
 
Оголошення в під'їзді:

"Шановні мешканці, районне відділення "Львівгазу" просить Вас до кінця місяця оплатити рахунки за газ. У разі несплати газ буде пущено вентиляційними трубами".
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Львівщину підтоплює 
  ·  Тимошенко в Польщі 
  ·  Депутати спіткнулися на плиті 
  ·  Медвечук не йде у Президенти! 
  ·  Анекдот про Буняка 
  ·  Гуртожитське переселення 
Погляд
  ·  Балкони падають... 
  ·  Перша шпальта 
  ·  Світло у кожному домі 
  ·  Заробітчан квотують 
  ·  Футболістів "побили" солдати 
  ·  Рибна криза -- до колекцій криз 
Поступ у Львові
  ·  Автономна республіка Ратуша 
  ·  Золота медаль -- "Булочці з маком" 
  ·  Фестиваль "Галичина--Галіція" 
  ·  Посівна минула спокійно 
  ·  Замало робочих місць 
  ·  ХРОНІКА 
  ·  Мостиська ширшають 
  ·  Смерть Львівської парфумерії 
Поступ з краю
  ·  Ви програли: у Вас дитяче обличчя 
  ·  Ющенко -- за "Етику віри" 
  ·  Ющенко реалізовується як інженер 
  ·  "ОхМатДит" не тиснутимуть 
  ·  Історія повернеться в Україну 
  ·  Розгніваний бойко 
Поступ у світі
  ·  Американський ГУЛАГ 
  ·  Плати, скільки наїздиш 
  ·  Америку відкрив китаєць 
  ·  Грузія наказала Лукашенка 
Спорт-Поступ
  ·  Суркіс стимулює одеситів 
  ·  Момент помаранчевої істини 
  ·  Квартет претендентів 
  ·  "Ліверпуль" захищатиме титул 
  ·  Дуель сестер-слов'янок 
  ·  Ірина ЛІЩИНСЬКА: Мій чоловік -- найкращий тренер 
  ·  Вундеркінди на олімпійському п'єдесталі 
Економіка у Поступі
  ·  Криза українського авторинку 
  ·  "Укртелеком" знищує український інтернет 
  ·  Хто добудує "Київ -- Одесу"? 
  ·  На АЗС не доливають 
Психологія у Поступі
  ·  Конфлікти бувають різними... 
  ·  Чи конфліктна Ви особа 
Стиль Поступу
  ·  Шов на синіх ПАНЧОХАХ 
  ·  Костюмований чоловік у шовкових шкарпетках 
  ·  "Левіси" 
Поступ реляксу
  ·  Ляльки, які мовчать 
  ·  Ляльки і люди 
  ·  ОГОЛОШЕННЯ 
Арт-Поступ
  ·  Маловані на біс 
  ·  Спекотна пора львівських музеїв 
  ·  АРТ-НОВИНИ 
  ·  "Ґрін-ґрей": про батьків, війну та істерику 
Поступ на канапі
  ·  СЕМИКОВЕЦЬКІ ТІНІ 
  ·  Українська ґотична проза. Клим Поліщук 
Історія у Пост
  ·  Коротка історія однієї львівської вулиці 
Пост-Faktum
  ·  Вибрики Слейтера 
  ·  Алкоголь до добра не доведе 
  ·  Любов у кльозеті 
  ·  За годину німця пограбували тричі 
  ·  Секс із грабунком 
  ·  hi Tech майточки 
  ·  Напад трупа 
  ·  КАЛЕНДАР