BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Спорт-Поступ.    Цікавий світ.    Арт-Поступ.    Поступ літератури.    Пост-Faktum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
8 червня 2005 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  15:28 28-04-2017 -   У Львові буде встановлено меморіальну таблицю Андрію Білику  
  15:23 28-04-2017 -   Шахрай не заплатив львів’янці $6 тис. за куплений автомобіль  
  15:21 28-04-2017 -   На Львівщині судитимуть чоловіка, який викрав з могили на кладовищі погруддя пам’ятника  
  14:5 28-04-2017 -   Через ремонт колії трамваї не їздитимуть до львівського залізничного вокзалу п'ять місяців  
  14:1 28-04-2017 -   Внаслідок задимлення через коротке замикання електромережі у 1-ій поліклініці постраждалих і збитків немає  
Україна
  15:30 28-04-2017 -   4 травня почнеться суд над Януковичем, докази неспростовні – Порошенко  
  15:25 28-04-2017 -   Двоє офіцерів ЗСУ продавали перепустки через лінію розмежування  
  15:17 28-04-2017 -   Ситник: ГПУ порушила справи проти Супрун  
  13:59 28-04-2017 -   Порошенко: Гроші Януковича уже в Держказначействі  
  12:46 28-04-2017 -   Шахраї зняли більше десяти мільйонів із карток українців  
Світ
  15:33 28-04-2017 -   Самойлова підтвердила, що 9 травня співатиме в окупованому Севастополі  
  15:19 28-04-2017 -   У Британії Кличка назвали російським гігантом  
  12:44 28-04-2017 -   У США стратили вже четвертого в'язня за тиждень  
  10:7 28-04-2017 -   Бундестаг схвалив часткову заборону нікабу  
  10:6 28-04-2017 -   В Угорщині затримали майже тонну бурштину з України  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Екомистецтво у Львові
Марія ТИТАРЕНКО
 
Аліса і 25-й кадр

У темряві бункера після сонця миттєво сліпнеш, в обличчя вдаряє в'язка хвиля підземної затхлої вогкості з квасним присмаком. Занедбаний горілчаний бункер нагадує ландшафт із кіна "Сталкер" Тарковського. У пітьмі поступово починаєш розрізняти попереду на стіні перший освітлений арт-об'єкт, до якого боїшся йти навпростець. Підбори грузнуть у земляній підлозі, і ти розчиняєшся на цій межі між надземним і підземним, між колись людським і вже абсолютно диким, неживим місцем, яке, наче велетенська рибина, проковтнуло в 25-му кадрі всіх присутніх. Бункер на Замковій горі з 28 травня і до 6 червня перетворився на майстерню-галереєю для експозиції робіт українських та польських митців симпозіуму "Екологія ZOOO" (дійство ІІІ) за участю художників зі Львова Василя Бажая, Тараса Беняха, Влодка Кауфмана, вже київського Віктора Лавного, а також із Польщі -- Ярослава Пержка, Павела Кукулки та Войцеха Плевако. Склепіння і стіни бункера віддалено нагадують галерею "Дзиґи". Праворуч, наче на плівці під дією реактивів, із темряви виринають три ніші, в яких розміщено авторські об'єкти, які направду складно назвати об'єктами... Радше це оригінальна форма людського втручання у місце, в якому ніколи не було і не буде таких-от експонатів, що стають прекрасною ілюзією (води, світла, руху, людини) у підземеллі. Або таким собі символічним задзеркаллям, в якому сучасні Аліси ніколи не натраплять на трояндові кущі...

Сім-сім, відкрийся!

Земля прочинилася і натовп зник у пащі бункеру, наче Алібаба зі свитою, шукаючи золото ідей. Натомість із нутра попереднього бункеру із силою підземного блювотного рефлексу назовні виринула гора цегли (інсталяція Ярослава Пержка). Від надміру людського втручання? Поріз чорного закам'янілого тіла, з якого пирснула цегляна загусла кров? В одній із ніш нерухомо стояла вода, якої там не мало бути (об'єкт Василя Бажая), в іншій на стіні висів light-box (Віктора Лавного), з якого струменіло яскраве неприродне світло. Поруч, немов у повітрі, оберталася кубічна люмінесцентна конструкція (Войцеха Плевако), обертаючи навколо себе бункер і втримуючи в такий спосіб рівновагу всесвіту, яку вже давно порушено. "У цьому проекті для мене найважче було подолати сили притягання, -- розповідає Войцех, -- адже моя фігура оберталася візуально у невагомості". Митці не намагалися змінити світ. Ні, вони пропонували змінитися нам у ньому, а зокрема у його мініатюрній ерзац-копії з абортованою суттю, яку ніколи не замінять ані штучні водойми, ані штучне світло на кінці таких самих штучних тунелів...

Дежа вю

Попри те, що кадри зі "Сталкера" нав'язливо засіли до голови, і здавалося, що в цій арт-зоні є свої правила і закони, є своє життя і закодовані сенси, які годі розкодувати достоту (та й навіщо?), словом, попри все те, не зникало дивне враження дежа вю. По-перше, через Пержка, який торік у пітьмі "Дзиґи" розтрощив із гуркотом три велетенські земляні куби-саркофаги під час інсталяції "Бути", провокуючи низку перетворень, які тривають донині -- наразі в теперішньому проекті. По-друге, із "Екологією" надзвичайно перегукується позаторішній проект (також у пітьмі "Дзиґи") -- просторова інсталяція Назара Гончара та Романа Рося "Агорафобія", коли галерея буквально перетворилася на печеру. Тож ланцюгова реакція триває: не тільки в природному середовищі, а й в мистецькому.

Що таке "еко-"?

Як переконані всі без винятку митці, тема цьогорічного симпозіуму "Екологія" надзвичайно широка і гнучка до різноманітних інтерпретацій, щоправда, власне місце стало обмеженням і водночас рушієм проекту. "Середовище диктує правила, -- переконаний Влод Кауфман. -- Під впливом території змінюється навіть мислення. До речі, ця акція -- третя, перша відбулася 2000 року на скульптурно-керамічній фабриці (в іншому складі), друга -- на Вишківському перевалі. У цій акції мені насамперед цікаво розглядати трикутник: Львів (як цивілізоване середовище), Замкова Гора (як природа) і підземелля (як об'єднуюче між урбанізацією і природою). І вивалювання з дверей цегли демонструє конфлікт між людиною і природою. У цій акції ми виставили співвідношення сакралізованих ідей у цих старих підвалах, які вже зрослися із природою і в яких будь-яке наше втручання виглядає диким". Войцех Плевако зізнався, що був щасливий з того симпозіуму, адже сконцентровані емоції вплинули не тільки на місце і його зміну, а й на самих художників. Натомість Віктор Лавний зауважив, що ситуація із екологією прикра навіть на мовному рівні, адже багато хто не знає походження слова "екологія" (гр. oikos - дім, батьківщина), і що воно має спільне походження зі словом "економіка" (управління домашнім господарством). Василь Бажай своєю чергою наголошував саме на екології часу не тільки як фізіологічної структури, а й духовної: інтелекту і душі.

Час збирати каміння

Напередодні експериментальних робіт у бункері митці їздили "збирати каміння" та ідеї в Карпати. Звідти, наприклад, Тарас Бенях привіз і спроектував на стіну підвалу образ-фото одного вусатого бойка на ймення Данко, що ніс на плечах барана. Під час презентації якийсь чоловік перепитав художника, яке відношення має Богдан Хмельницький до акції... "Отакий ще й часовий історичний зв'язок", -- сміється Тарас. Деякі ідеї виникали абсолютно випадково, як-от, зі світловим табло Віктора Лавного: після зливи саме його об'єкт почав раптом парувати. Після цього митець зрозумів, що потрібна пара (хоч би з чайника!), яка розсіюватиме різке світло. Однак найважливішою для всіх учасників симпозіуму була співпраця, намагання зробити спільно єдиний самодостатній проект. "З огляду на це, ми навіть не підписували своїх проектів, -- розповідає Пержко, -- бо то одна креативна площина правди!" До речі, дотримуючись цієї концепції єдності, двоє митців відмовилися від проведення перформенсів біля своїх об'єктів, аби ті не випадали із загальної експозиції: зокрема Бажай не рухав води, яка би на стінах відобразила гру світла й тіні, а Лавний не підпалював і не розвішував додаткових об'єктів зі скловолокна. "Ми настільки попали в десятку, у структуру, -- каже Василь Бажай, -- що задоволені своєю працею і контактами між художниками. Нам вдалося відкритися один одному, і тоді вийшов такий цільний об'єкт". Об'єкт, після якого так само настав час збирати каміння...









Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Справу Ґонґадзе обіцяють передати до суду 
  ·  ЄС, у який нас веде Ющенко 
  ·  Одкровення Піскуна 
  ·  Кабмін ліквідує безпритульність 
  ·  Подякуймо Медведчуку? 
Погляд
  ·  Розпродаж армії 
  ·  Перша шпальта 
  ·  Кінець "дешевого" газу 
  ·  Тарасюк бореться з ЄЕП 
  ·  Карпати англійською 
  ·  Прорив у діагностиці серця 
Поступ у Львові
  ·  Земельний аукціон: одна з п'яти... 
  ·  Схід утікає на Захід 
  ·  Парк індустріальних досягнень 
  ·  Попереду "Десерт" 
  ·  ХРОНІКА 
  ·  Суд чи компроміс? 
  ·  Форум: три місяці до того 
Поступ з краю
  ·  Прописка як інструмент для виборів 
  ·  У тісняві та не в... 
  ·  Ґоу хоум, євроінтеґрація! 
  ·  Борги Шуфрича вилазять боком 
Поступ у світі
  ·  Папа підтвердив своє реноме 
  ·  ЄС переживає кризу, а Росія будує ілюзії 
  ·  Росія та США поліпшують імідж 
  ·  Епідемія гепатиту в Росії 
Спорт-Поступ
  ·  З вірою у свої сили 
  ·  Переможний старт фаворита 
  ·  До вершини семимильними кроками 
  ·  У чому різниця між нами і ними 
Цікавий світ
  ·  Тимошенко -- зірка Playboy 
  ·  Нещаслива четвірка 
  ·  Сміх проти зайвої ваги 
  ·  Одруження в прямому ефірі 
  ·  Людина стане "іхтіандром" 
Арт-Поступ
  ·  Екомистецтво у Львові 
Поступ літератури
  ·  Сильвета тамтого Львова 
Пост-Faktum
  ·  Альона ВІННИЦЬКА: Не люблю егоїстів 
  ·  КАЛЕНДАР