BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Спорт-Поступ.    25-Й КАДР.    Розслідування Поступу.    Арт-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
 
24 травня 2005 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:23 23-05-2017 -   На Львівщині готують інвентаризацію усіх замків  
  16:21 23-05-2017 -   Переповнені смітники у Львові посипатимуть хімікатами  
  15:28 23-05-2017 -   У Львові 34-річна жінка випала з балкону дев’ятого поверху  
  14:16 23-05-2017 -   Польські художники надали фінансову допомогу для 15 дітей з важкою формою інвалідності  
  13:40 23-05-2017 -   У неділю на Львівщині відзначать Свято Героїв  
Україна
  16:30 23-05-2017 -   Каналам дали 16 місяців для переходу на українську  
  16:19 23-05-2017 -   РНБО просять заблокувати доступ до сепаратистських сайтів  
  15:31 23-05-2017 -   У Запоріжжі затримали чиновників, які відправляли пенсії на територію ДНР  
  13:21 23-05-2017 -   На Закарпатті знесли угорські стели  
  12:24 23-05-2017 -   Рада ввела 75% квоти української мови на телебаченні  
Світ
  16:33 23-05-2017 -   У Сенаті Нідерландів розпочалися дебати щодо асоціації Україна-ЄС  
  15:30 23-05-2017 -   В Європу хочуть потрапити майже сім мільйонів біженців  
  13:23 23-05-2017 -   У Лондоні евакуювали залізничний вокзал  
  12:14 23-05-2017 -   «ІД» взяла на себе відповідальність за теракт в Манчестері  
  10:29 23-05-2017 -   В Японії через спеку госпіталізовано майже тисячу осіб  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Віолончель із українською душею
Початок нового проекту популяризації камерної музики
Яким ГОРАК
 
Для обранців

Виконання камерної музики взагалі, зокрема української не належить до найсильніших і належно поставлених граней музичного життя нашого міста. З одного боку, в камерній творчості українська музика є справжнім скарбом, оцінити її вартість обиватель не може, а серед професійних музикантів ціну тим скарбам знають лише зацікавлені одиниці виконавців. Із іншого боку, твори ці складні й потребують підготовленого слухача, а ще більше підготовленого виконавця, який візьме на себе пекельну працю вивчення і винесення їх на сцену. До цього заповзявся віолончеліст, викладач ЛДМА імені Лисенка, лауреат міжнародного конкурсу Тарас Менцінський, який запропонував у невеликому залі храму Св. Лазаря монографічну програму української віолончельної музики, багатообіцяюче заповівши його першим концертом циклу "Зі скарбниці української віолончельної музики".

Три в одному

Програму вечора склали три великі твори: тричастинна віолончельна соната ор. 10 Віктора Косенка, чотиричастинна сюїта Василя Барвінського та одночастинна Третя віолончельна соната Євгена Станковича. Соната Косенка -- квінтесенція його романтичного стилю. Твір цей не чужий галичанам: відомо, що під час подорожі Східною Україною 1928 року Василь Барвінський із віолончелістом Богданом Бережницьким гостювали у Косенка й останній намагався виконувати цей твір у супроводі автора. Цим приємно здивував останнього. Кожна з чотирьох частини "Сюїти" В. Барвінського (написаної 1927 року і присвяченої композитору Пилипові Козицькому) -- "Заспів", "Гумореска", "Колискова", "Танець" -- вибудувана на фольклорному матеріалі (із збірників Квітки та Колесси) й вражає багатством інвенції й віртуозністю композитора під час роботи з тим матеріалом: тут і епічний образ із певним дзвонарним ефектом у "Заспіві", і гармонійні красоти "Колискової", і запальність "Танцю", і несподіваність тематичних переплетень у "Гуморесці". Твори Барвінського для віолончелі виділяються своєю кількістю й цінністю серед камерних ансамблів композитора, а також є чи не першими для цього інструменту соло. Певним стильовим дисонансом до названих романтичних творів стала Соната Станковича, витримана у терпкуватій і нелегкій музичній мові ХХ століття.

Ініцатор і апробатор

Українська віолончельна музика є в епіцентрі не лише виконавських, а й наукових зацікавлень Менцінського. В тому сенсі даний концерт був практичною апробацією багатющого та вдячного матеріалу, який стане основою для подальших досліджень. Загалом програма якнайкраще пасувала сценічному і виконавському амплуа Менцинського, ліричній, по-українськи схвильованій, експресивній, а водночас інтелігентній манері виконання, м'якому і виразному туше його інструменту. З однаковою легкістю долає віолончеліст і патетичну схвильованість розкішної кантилени косенківської сонати, і сердечність мелодики українських пісень (у сюїті), і карколомні експерименти з різними засобами техніки і звуковидобуття (у сонаті Станковича). З такою ж легкістю, невимушеністю й приємністю сприймає його гру слухач, що забезпечує концертантові безсумнівний успіх. На карб зрілості виконання слід також віднести чуття і рельєфне відтворення виконавцем форми твору (особливо показове виконання косенківської сонати, де рельєф форми відчувався на слух), навіть там із точки зору композиції та форма є нелегкою для сприйняття (як у "Танці" з сюїти Барвінського, де сам автор вважав форму перевантаженою). Проте виконавець зумів розкрити чар принадності цих творів перед слухачем.

Чуття партнера

Гарний ансамбль у творах Косенка та Барвінського становила віолончелісту концертмейстер Оксана Басса, мистецький профіль якої виразно вимальовується й цікаво розвивається на львівських концертних естрадах. Все більше спостерігаємо її тяжіння до співпраці над малознаними сторінками камерної творчості українських композиторів: у різний час вона, співпрацюючи з львівськими виконавцями, підготувала програми солоспівів Людкевича, Косенка, і програма цього вечора органічно доповнила цей ряд. Як і в попередніх програмах, Басса показала себе дуже чутливим, гнучким і витонченим концертмейстером, достроївшись м'яким і повнокровно насиченим звуком до емоційної гри Менцінського. Шкода тільки, що своєрідна акустика храму Св. Лазаря діяла супроти піаністки, і вибаглива, розкішна, надзвичайно складна піаністична фактура, зокрема косенківської сонати втрачала в чіткості звучання, хоч Басса відпрацювала і відтворила її в найменших деталях. Недостатньо якісним виявився також й інструмент, на якому довелось виконувати -- рояль був глухий у верхніх регістрах, тому в низці епізодів у різних творах він не давав можливості належно "засвітити" звучання інструменту. У творі Станковича концертмейстером виступив відомий львівський піаніст Мирослав Драган, який показав не тільки знамените відчуття тяжкої для сприйняття музичної мови сонати, але й просто чудеса піаністичної акробатики у відтворенні своєї партії. Гідним шанобливого подиву в цьому творі був його ансамбль із інструментом-солістом, оскільки навіть настроєному професійному музичному вухові важко було вловити тут бодай якусь тверду опору для ансамблевої гри -- ритміка твору так ускладнена і примхлива, що доводиться розраховувати хіба на інтуїцію і чуття партнера.

P.S. Концерт, який належно не розафішовано (хоч безумовно гідний кращої реклами і більшої сцени), збігся в часі з концертом фестивалю "Віртуози", а тому відбувався при незаслужено малій кількості слухачів. Отож значною мірою неоцінені були не тільки твори, а й творчі зусилля виконавця. Оцінюючи мистецький результат, треба визнати, що слухачі стали свідками концерту, який поклав початок добрій справі пізнання досі недостатньо популяризованих шедеврів української камерної музики. У цьому очевидними є як просвітницьке значення, так мистецький рівень проекту, зініційованого Тарасом Менцінським.









» 
Звук як форма тривання тиші
Пошуки львівського слухача аванґарду
 
Таке означення музики заховано в одному рядку вірша визначного поета XX століття Йосипа Бродського. І саме таким філософським підходом до виконавства було позначено задемонстровану перед львів'янами двома концертами майстерність ансамблю "Решерш" із Німеччини у складі Мелісе Меллінгер(скрипка), Барбари Маузер(альт), Лукаса Фельза (віолончель), Жана-Пьєра Колло (фортепіано), Мартіна Фалленбока (флейта), Жема Гонсалеза (гобой), Шізуо Оки (кларнет).
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Прокуратура взялася за ДАІ 
  ·  Ртуть на вулицях міста 
  ·  Порошенко підтримує своє 
  ·  Срібна сенсація українок 
  ·  Втрати грецьких футболістів 
  ·  Українців стало ще менше 
  ·  Малярія у Львові 
  ·  Екіпаж без пасажирів 
Погляд
  ·  ПДВ збиткується із перевізників 
  ·  Реінкарнація СЕЗів 
  ·  Ще одне джерело кредитів 
  ·  З українськими стандартами до СОТ не беруть 
  ·  Росіяни не обіцяли дешевого бензину 
  ·  Тимошенко зашле аґентів на АЗС 
  ·  Росія підвищила ставку 
  ·  Шевченко попереджає 
  ·  Кінах попросив вибачення в росіян... 
  ·  Перша шпальта 
Поступ у Львові
  ·  НЕ християнська етика 
  ·  Упівці не просять, а вимагають 
  ·  Цвинтар прикрасять 
  ·  Соціалісти відвойовують майданчик 
  ·  УПА для області -- герої 
  ·  ХРОНІКА 
  ·  Табу для випускників 
  ·  Військові їдуть до Папи 
  ·  Підпишись за світову спадщину 
  ·  Покарання для покараних 
Поступ з краю
  ·  Українці повернуться без відома України? 
  ·  Парламент як театр абсурду 
  ·  Чернівці стануть Одесою 
  ·  Щербань давно у США 
  ·  Цензура для політреклами 
  ·  Чехія заплатить українцеві 
Поступ у світі
  ·  Історична зміна влади на Рейні 
  ·  Венесуела підтримала "іранський атом" 
  ·  Єгипет "готується" до референдуму 
  ·  Ізраїльські демонстрації для Лори Буш 
  ·  Бі-бі-сі страйкує 
Спорт-Поступ
  ·  Невдалі атаки галичан 
  ·  Сутички втішення українок не втішили 
  ·  Іванчук нокаутував кубинців 
  ·  Попович підкорив Каталонію 
25-Й КАДР
  ·  Торішні граблі 
Розслідування Поступу
  ·  Місто на кістках 
Арт-Поступ
  ·  Віолончель із українською душею 
  ·  Звук як форма тривання тиші 
Пост-Faktum
  ·  Люди абсурду 
  ·  КАЛЕНДАР