BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Спорт-Поступ.    Поступ реляксу.    Арт-Поступ.    Економіка у Поступі.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
 
16 квітня 2005 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  16:49 18-10-2017 -   «Укрзалізницю» мають повернути в підпорядкування Мінінфраструктури  
  16:47 18-10-2017 -   У Львові планують відновити ще 20 тролейбусів  
  14:40 18-10-2017 -   Випускники ПТУ та коледжів складатимуть ЗНО  
  14:33 18-10-2017 -   Працівники Львівської митниці вилучили понад 500 пар контрабандного взуття  
  14:28 18-10-2017 -   Сашко Семенов потребує допомоги, щоб перемогти лейкемію  
Україна
  16:49 18-10-2017 -   «Укрзалізницю» мають повернути в підпорядкування Мінінфраструктури  
  15:9 18-10-2017 -   В Україні створили інститут сертифікації військової техніки  
  14:43 18-10-2017 -   Заробітчани отримають право на пенсію, купивши страховий стаж, - Пенсійний фонд  
  14:38 18-10-2017 -   Кабмін доручив сформувати демографічний реєстр  
  14:36 18-10-2017 -   З початку безвізу ЄС відвідали 7,5 млн українців  
Світ
  14:37 18-10-2017 -   У Перу поліція виявила труби з 1,3 тоннами кокаїну  
  13:34 18-10-2017 -   У Нідерландах відкрили надрукований на 3D-принтері велосипедний міст  
  10:26 18-10-2017 -   Суд Гаваїв заблокував указ Трампа про мігрантів  
  10:15 18-10-2017 -   Кейт Міддлтон повідомила, коли народить третю дитину  
  13:54 17-10-2017 -   Фіни впевнені, що санкції проти Москви потрібно зберегти  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Пост-Faktum  » 

___________________________________________________________________________

Література як відьма
Інна КОРНЕЛЮК, Ніна ГАЛАН
 
Григорій Грабович
Григорій Грабович. Тексти і маски. - К.: Критика, 2005. -- 312 с.

Про літературну критику

Літературна критика в Україні не має нічого спільного з тією, котру пропонує Гарвард. І мрією сучасних літераторів, схоже на те, є бажання прочитати професійну критику на написане. У випадку із Григорієм Грабовичем можна алюзіонувати так: "Обережно, мрії здійснюються". Як не прикро, навіть літературні рецензії в нас досі залишаються нецікавими, непоказовими: ні для рецензованих, ані для cамих читачів. І не в авторах із їхніми книжками проблема.

Звичайно, в Україні відчуття специфіки критичного стану, в якому перебуває літературна творчість, набагато гостріші, проте потрібно знати, що з тими невтішними думками робити. Наприклад, Ігор Бондар-Терещенко -- чи не єдиний критик, який своєї гостроти не боїться й готує свою коронну "перчену" критику під смачним соусом. Для ІБТ не існує непоєднуваних прийомів, навіть якщо для ствердження переваги критика над автором потрібно скинути з олімпу найуспішніших богів (які творять чи давніше творили) у літературі. Хоча маска делікатності Бондарю-Терещенку не до снаги, все-таки це рівень вищий, на відміну від того, в якому звик працювати цей відомий вільнодумець.

Натомість Джордж Грабович делікатним бути вміє: чи про померлих класиків мова, чи про класиків сучасних. А щоб демаскувати наукову безкомпромісність гарвардського професора у його "Текстах і масках", замало бути читачем франків, шевченків, еліотів, велеків, блумів, бруксів, борхесів, гальтонів тощо. Щобільше, треба мати талан (і талант) написане Еліотом чи Велеком розуміти й втримуватися на належному рівні, причому без маски інтелектуала на обличчі. І головне, без маски відвертості.

Про маскування

Маскування, маскарад, карнавал продовжується і потойбіч літератури. А в епіцентрі безлічі личин сидить страх відвертості. Текст -- це настільки універсальне явище, як дзеркало. Тобто кожен може знайти в ньому символічне відображення власного обличчя (або відображення маски). У прозі Миколи Хвильового Грабович знаходить символічну автобіографію: суїцид Хвильового написано сценарієм (у найкращому значенні цього слова). І сценарій власної смерті видатний український письменник орнаментував у власних творах, листах до друзів: "Словом, достоєвщина, патологія. Але застрелитися я ніяк не можу. Два рази ходив у поле, але обидва рази повернувся живим і невредимим: очевидно, боягуз я великий, нікчема". Чи це дає нам підстави думати, що смерть автора стала його останнім виправданням перед собою, що не боягуз і не нікчема, і що знайшов таки ту високу силу волі кинути виклик суспільству, врешті-решт, собі? Може, не Достоєвський, а Гемінґвей? Ні, Хвильовий -- просто мало хто його в нас досліджує, бо кому важлива літературна історіософія, крім її шукачів. Ще хіба що схожі наукові розвідки будуть маленьким застереженням усім тим молодим й особливо обдарованим, які думають, що писання книжок -- звичайне приміряння (на свою непривабливу фізіономію) маски.

Свого часу до кожного автора приходить думка, що в нього якраз таке обличчя, на яке він заслуговує. Зокрема у власному житті. І немає на те ради. Яке твоє обличчя, стільки за нього й заплатять, тож в Україні літератори не спроможні продати себе дорого. За межами України -- все по-іншому: хтозна, чи їх там потребують більше, проте наших авторів там готові купувати і читати.

Про кохання з відьмами

Історія літератури (української теж) -- відьомська історія, де чорт голову собі скрутить. Рене Велек в "Історії новітньої критики" (1750 -- 1950 рр.) пише: "Спроби написати еволюційну історію (літератури) не вдалися ...немає еволюції в історії критичного мислення ...немає прогресу, немає розвитку, немає історії мистецтва -- є тільки історія письменників, інституцій засобів. Це -- бодай для мене -- кінець ілюзії, занепад історії літератури".

На щастя, Грабович не такий скептичний, та ж історію української літератури та культури маємо творити, і це творення вище за теоретичні застереження. "Річ у тім, що кожне покоління цікавиться Мистецтвом інакше; кожне покоління, як і кожна людина, приносить до споглядання мистецтва свої власні категорії сприйняття, ставить свої власні вимоги та свої власні потреби", як писав Еліот "У призначенні поезії та призначенні критики".

Літературні постаті, події та процеси гостро потребують переосмислення в контексті нового часу. Час плине, маски змінюються, а митець у творі залишається незмінним. У митця не запитаєш: "Прошу пана, а що малося на увазі в ось тому рядку?" Автор -- майже бог: що хотів сказати, те й сказав. Помилився -- що ж це його помилка, нічия інша і не схожа на інші. Щоб література, якою відьмою вона не була, щось творила і вносила хоч якусь потойбічну силу в полювання й кохання стосовно своєї відунської призначеності.

Якщо вірити Грабовичу, коли вже відьма, то нема чого маскуватися: себе чи когось іншого в собі. Як ти Забужка -- будь нею до кінця: поетеса, яка плаче в своїх текстах демонічним реготом відьми, щоб заховати своє обличчя під поважною маскою літератора-лавреата-автора бестселлера, є НЕЩИРОЮ. Нехай вже українська література вкрай рідко буває щирою, то чому вона досі не навчилася гарно маскуватися? Який читач їх таких полюбить? Адже справжня відьма (література) буває такою невимовно красивою.









» 
Екзотика брудних облич
Катерина КИРИЛОВА
 
ЕКЗО
Якщо серйозно: що спадає Вам на думку, коли чуєте слово "екзотичне"? Що Ви знаєте про екзотику? Екзотичні квіти. Добре. Екзотичні місцини. Так. Екзотичні тварини. Непогано. А конкретніше: яку екзотичну квітку, країну, тварину Ви можете не лише назвати, але й бодай кілька слів про неї розказати? Кажете, що не маєте часу займатися такими дурницями. Тоді Ви, мабуть, ще не тримали в руках київського журналу "ЕКЗО", із яким мандрувати екзотичними місцинами нашого світу можна, не встаючи з улюбленого крісла. Чого бояться риби-клоуни? За що Джордж Клуні полюбив карликове в'єтнамське порося? Небезпечні морепродукти, цунамі, суші...
Детальніше>>
» 
КАЛЕНДАР
 
Іменинники

Тит, Полікарп, Судомир, Анастасія, Базиль, Теодор, Всеслав, Вацлав

Уродинники

Віталій Дончик (1932) -- головний редактор журналу "Слово і час"

Валентин Мороз (1936) -- професор, багаторічний політв'язень

Віктор Пинзеник (1954) -- міністр фінансів

Алла Пугачова (1949) -- співачка
Детальніше>>
» 
КАЛЕНДАР
 
Іменинники

НИНІ

Микита, Богдан, Феодосія, Венчислав, Юлія, Любов

ЗАВТРА

Йосиф, Юрій, Зосима, Славомир, Вероніка, Роберт, Красислав
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Політреформу скасувати 
  ·  Росіяни підуть із Криму 
  ·  Шановні панове! 
  ·  КОРОТКО 
  ·  Іван ВАСЮНИК: Ющенка пікети не дратують 
  ·  Мирослава Ґонґадзе хоче в політику 
Погляд
  ·  Дорогу партії влади 
  ·  Сусіди за боржника не відповідають 
  ·  Бензин подешевшає. Коли? 
  ·  Перша шпальта 
  ·  Путін -- послідовник Кучми 
  ·  Кучму записувала група 
  ·  Прем'єри переговорили 
  ·  З Іраку -- до Ізраїлю? 
Поступ у Львові
  ·  Львів має "круті" "Запорожці" 
  ·  Чиновники почистять Львів 
  ·  Брюховичі не віддадуть олігархам 
  ·  Смітники відштовхують туристів 
  ·  ХРОНІКА 
  ·  Війна на "Краківському" 
  ·  Кожному по теплій батареї 
  ·  Львову -- новий статус 
  ·  Бізнес дорожчий за життя 
Поступ з краю
  ·  Вахтанг КІПІАНІ: Тему вибачень треба закрити 
  ·  "Благодійність" Кірпи 
  ·  Будуть квитки на фінал "Євробачення" 
  ·  Кабмін затвердив квоту імміґрантів 
  ·  Кучма дозволив Бакаю красти 
  ·  Збіговисько маргіналів, чи Об'єднана опозиція? 
  ·  Росія пішла в інформаційний наступ 
  ·  Омельченко придурювався? 
  ·  Ще раз про правопис 
  ·  До Колесникова не пускають адвоката 
Поступ у світі
  ·  Залізна леді у стриптиз-клубі 
  ·  Як заробити на померлих 
  ·  Британці не хочуть Чарльза 
  ·  Безлад та краса 
  ·  Полювання на котів 
  ·  Головоломка для міліціонерів 
  ·  Качка під спецохороною 
  ·  США ліквідовують своїх аґентів 
  ·  ООН перевірить Білорусь 
  ·  Корабель Берлусконі тоне 
Спорт-Поступ
  ·  "Зелено-білі" у півфіналі 
  ·  Важливий вояж на Схід 
  ·  Перші -- це вже традиція 
  ·  Політехніки їдуть на Південь 
  ·  "Маямі Гітс" найдужчі на Сході 
Поступ реляксу
  ·  Львівські пташки 
  ·  Птахи 
Арт-Поступ
  ·  Вулицями -- без оркестру 
  ·  Чотири обличчя чеського кінематографа 
Економіка у Поступі
  ·  Квартира "з голочки" 
  ·  Легалізація доходів -- для всіх 
  ·  Маленькі шибеники 
  ·  Протест операторів 
  ·  Реекспорт у законі 
Пост-Faktum
  ·  Література як відьма 
  ·  КАЛЕНДАР