BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Спорт-Поступ.    25-Й КАДР.    Арт-Поступ.    Економіка у Поступі.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
29 березня 2005 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  16:49 18-10-2017 -   «Укрзалізницю» мають повернути в підпорядкування Мінінфраструктури  
  16:47 18-10-2017 -   У Львові планують відновити ще 20 тролейбусів  
  14:40 18-10-2017 -   Випускники ПТУ та коледжів складатимуть ЗНО  
  14:33 18-10-2017 -   Працівники Львівської митниці вилучили понад 500 пар контрабандного взуття  
  14:28 18-10-2017 -   Сашко Семенов потребує допомоги, щоб перемогти лейкемію  
Україна
  16:49 18-10-2017 -   «Укрзалізницю» мають повернути в підпорядкування Мінінфраструктури  
  15:9 18-10-2017 -   В Україні створили інститут сертифікації військової техніки  
  14:43 18-10-2017 -   Заробітчани отримають право на пенсію, купивши страховий стаж, - Пенсійний фонд  
  14:38 18-10-2017 -   Кабмін доручив сформувати демографічний реєстр  
  14:36 18-10-2017 -   З початку безвізу ЄС відвідали 7,5 млн українців  
Світ
  14:37 18-10-2017 -   У Перу поліція виявила труби з 1,3 тоннами кокаїну  
  13:34 18-10-2017 -   У Нідерландах відкрили надрукований на 3D-принтері велосипедний міст  
  10:26 18-10-2017 -   Суд Гаваїв заблокував указ Трампа про мігрантів  
  10:15 18-10-2017 -   Кейт Міддлтон повідомила, коли народить третю дитину  
  13:54 17-10-2017 -   Фіни впевнені, що санкції проти Москви потрібно зберегти  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Пост-Faktum  » 

___________________________________________________________________________

Феномен Ельфріде Єлінек: неперекладність жінки
Марія ТИТАРЕНКО
 
Ельфріде Єлінек
Буду відвертою: що більше дізнаюся про Ельфріде Єлінек (наголос, до речі, на першому складі), то більше не можу зрозуміти цей феномен, цю талановиту жінку, слово якої має здатність вражати... струмом. Відтак неможливо писати про неї однозначно і просто, а радше оксиморонами, нотами чи павзами, суцільними міжряддями, алюзіями та замовчуваннями, одне слово, так, як пише сама Ельфріде.

Досі творчість австрійської письменниці, поетеси, драматурга, перекладачки та кіносценаристки в українському літературному просторі практично була і залишається terra incognita, яку оминають навіть найспритніші перекладачі. Тож не дивно, що саме Нобелівська тогорічна премія вже вкотре "витягла" на-гора незнану перлу з європейської шухляди. А найбільша проблема, що писань Єлінек немає в українських палітурках, полягає, власне, в тому, що її текст просто неперекладний! Так зазначає і сама авторка, не перестаючи, однак, і далі бавитися словами, усіма можливими їхніми значеннями, відтінками, півтонами, створюючи з них, ніби за якимись дивовижними музично-літературними канонами, слова-сонати та слова-симфонії, майже "сонячні кларнети"... Без жодних ком чи великих літер, ніби нанизуючи літери-звуки на нотний стан. Ельфріде за освітою піаністка та органістка, закінчила Віденську консерваторію, однак повністю присвятила себе літературі, в якій таки залишилася музикантом... До речі, Шведська королівська академія наук присудила премію Єлінек саме за "музичний потік звуків у романах і п'єсах, які з неординарною мовною ретельністю описують абсурдність стереотипів і їхню силу, що поневолює".

Вона вміє не фальшувати навіть у брутальній лексиці. Бути вишуканою та елітарною в ницості та брутальності. Вона видобуває красу з потворного і просто-таки ґвалтує читача, збиває з ніг потоками слова-селю на шаленій поетичній швидкості, перевищуючи всі можливі норми і вщент розбиваючи душевні спідометри. Вона вкидає на плесо нашої спокійної узвичаєности скривавлені шматки розчленованих і розчавлених нею ж стереотипів, визираючи скептично з-за лаштунків і, як не прикро і не парадоксально, стаючи також ще одним літературним стереотипом...

Нобеліатка (несподівано навіть для самої Єлінек), щобільше -- нобеліатка-жінка (віват феміна?), врешті, нобеліатка-домогосподарка, яка талановито зуміла змонтажувати в текст усе побачене і почуте в буденному житті здебільшого з детективів та з екрану телевізора, захистити хистом, розмістити за змістом, епатажувати сюжетом, взятим із простого життя. Єлінек висьорбує текстом (а радше інтертекстуальністю) із читачів душі, а вони нам печуть, як занадто гарячий чай. І це вже, даруйте, не її проблеми, що вам зриває дах від її словесних смерчів чи "вставляє" чефір її мови, в якій слова-чаїнки феєрично кружляють від гарячкових гортань сторінок.

"Моє перше враження від прочитання Єлінек -- відторгнення, -- розповідає Тимофій Гаврилів, який 25 березня у "Дзизі" в контексті австрійських вечорів провів лекцію про нобеліатку "Ми приманочка, бебі". -- Відторгнення самої тканини тексту не тільки через тематику, а власне, через ту щільність і брутальність мовлення, яке водночас є естетично вишуканим і досконалим. Це і робить її геніальною. Але коли я пройшов крізь цю захисну оболонку відторгнення, тексти мені почали дуже подобатися (читав у оригіналі за браком перекладів). І страшенно подобалося її мовлення -- це, дійсно, музика. Якщо тексти читати вголос, то... їх можна порівняти із музикою Моцарта, якого вона, зрештою, критикує. Це дуже музикальна і добра проза, оскільки Єлінек досконало володіє мовою, має просто шалене відчуття, можливо, завдяки своїй музичній освіті. Вона вміє дуже гарно монтувати: її тексти на 80-90% -- чиїсь цитати, зібрані докупи, водночас це її текст. Тобто вона вміє це так поєднати, що утворюється цілком нова естетична змістова вібрація".

Як писав Сверстюк, у кожного своя стеля витривалості. У Єлінек стелі не передбачено. Тому більшість відкладає книгу на потім або на ніколи. Тому більшість звинувачує Єлінек у порнографії та сваволі. Тому приписують їй Нобеля тільки через те, що фільм "Піаністка", відзнятий австрійським кінорежисером Міхаелем Ханеке за її романом та кіносценарієм, завоював гран-прі Каннського фестивалю 2001 року. Тому висміюють її комуністичні ліві пориви в поєднанні із жіночою слабкістю до суконь, які коштують цілі маєтки. Тому критикують її втечу від публічності (хоча вона дала сотні інтерв'ю), її внутрішню еміґрацію на межі із клаустрофобією, зрештою, її надзвичайну неперекладність не як письменниці, ні, а насамперед неперекладність Єлінек як жінки і як людини.









» 
КАЛЕНДАР
 
Іменинники

Олександр, Савин, Юліан, Трифон, Трохим, Отцеслав, Вікторин, Євстахій, Чтимислав, Серапіон

Уродинники

Олександр Волков (1965) -- баскетболіст, чемпіон Олімпійських ігор 1988 року

Джон Мейджор (1943) -- екс-прем'єр-міністр Великобританії (1990-1997)

Теофіло Стівенсон (1952) -- кубинський боксер надважкої ваги, який тричі був олімпійським чемпіоном у 1972, 1976 та 1980 роках
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Як приватизовували львівську ''штучну нирку'' 
  ·  Настя Овчар житиме 
  ·  Ющенко за 200 доларів 
  ·  Зі Львова до Києва експресом! 
  ·  Вибухи боєприпасів: винних покарано? 
  ·  КОРОТКО 
  ·  Червоненко врятував Тимошенко 
Погляд
  ·  Справа Ходорковського на фініші 
  ·  "Київстар" чи "Киевстар"? 
  ·  Перша шпальта 
  ·  З контрабандою боротимуться системно 
  ·  Динозавра клонують? 
  ·  "Тарас Бульба" буде! 
Поступ у Львові
  ·  Родинне тепло для сиріт 
  ·  Вокзал очистили 
  ·  Рік під гаслом боротьби 
  ·  Меморіали облили фарбою 
  ·  Скнилів нагадує про себе 
  ·  Франція прийшла навесні 
Поступ з краю
  ·  СДПУ(о) не претендуватиме на посаду заступника голови ВР 
  ·  Виборче дежа вю 
  ·  Геть конституційну реформу! 
Поступ у світі
  ·  Хто з пострадянських країн стане наступною у черзі за революцією 
  ·  Стіна на дев'ять рівнів 
  ·  Розкол киргизької опозиції 
  ·  Блер підкуповує виборців вихідними 
  ·  Скелети в шафі американських чиновників 
  ·  У всьому винен літній час 
Спорт-Поступ
  ·  Тріумф львівських санкарів 
  ·  Усе має свої межі 
  ·  Золота сторінка історії 
  ·  Дружня дуель 
25-Й КАДР
  ·  Реанімація СДПУ(о) 
Арт-Поступ
  ·  Коли творчість є продовженням власної особистості 
  ·  Ненависна Кассандра 
Економіка у Поступі
  ·  Павло КАЧУР: Бюджет соціальний, але не позбавлений ризику 
post-Поступ
Пост-Faktum
  ·  Феномен Ельфріде Єлінек: неперекладність жінки 
  ·  КАЛЕНДАР