BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Спорт-Поступ.    Економіка у Поступі.    Історія у Поступі.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
28 березня 2005 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:46 24-03-2017 -   Серед секонд-хенду львівські митники знайшли новий одяг та гіроскутери  
  16:26 24-03-2017 -   На мості у Жидачівському районі тривають протиаварійні роботи, - рух транспорту обмежено  
  16:25 24-03-2017 -   На Личакові вшанували пам’ять Ігоря Білозіра  
  15:2 24-03-2017 -   Львів домовився про вивезення 900 тонн сміття  
  13:13 24-03-2017 -   На Львівщині судитимуть дев’ятьох учасників організованого угрупування  
Україна
  16:50 24-03-2017 -   Заступниці Кернеса повідомили про підозру в земельних махінаціях  
  16:29 24-03-2017 -   У ДНР школу назвали на честь Гіві - ЗМІ  
  16:28 24-03-2017 -   У Тернополі осквернили пам'ятник жертвам Голокосту  
  15:4 24-03-2017 -   Україна 26 березня перейде на літній час  
  15:1 24-03-2017 -   СБУ не переглядатиме рішення щодо Самойлової  
Світ
  16:31 24-03-2017 -   Путін прийняв Ле Пен у Кремлі  
  16:27 24-03-2017 -   Знайдена гігантська чорна діра, "виселена" з галактики  
  14:56 24-03-2017 -   Поліція Хорватії заборонила марш українських уболівальників по Загребу  
  12:37 24-03-2017 -   Адронний колайдер: учені виявили п'ять нових частинок  
  11:35 24-03-2017 -   Яресько отримала нову посаду в Пуерто-Ріко  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Пост-Faktum  » 

___________________________________________________________________________

Графічний ліс Гніздовського
Анастасія КАНАРСЬКА
 
У чеканні весни я чомусь частіше думками повертаюсь до робіт Якова Гніздовського. Тримаю в руках тендітний папірус із відбитком його лісу, і сподівання стають світлішими, бо здається, що трава з його гравюри проростає десь на клаптику землі під моїм вікном. Незнайомець, знайомий до болю, відлетів у засвіти двадцять років тому, і важко повірити, що цю весну, якщо б доля художника була іншою, він би зустрів дев'яностолітнім. Не судилось.

Можливо, в Нью-Йорку відкриється ретроспективна виставка з нагоди двадцятої річниці з дня смерті і дев'яностоліття з дня народження. Хотілося б таку виставку побачити в Україні, думається, що це лише справа часу. Українські митці зі світів час від часу повертаються додому, хоча б своїми творами. У 1990 році впродовж травня, червня і липня твори Гніздовського мандрували Україною. Їх шлях проліг через Київ до Львова, а зі Львова до Тернополя, в його отчий край. Там, на Тернопільщині, у селі Пилипче, що на Борщівщині, він народився. 1938 року його зарахували до Академії мистецтв у Варшаві. Друга світова війна у 1939 році змусила Гніздовського податись геть із Варшави. Після короткого і дещо безплідного перебування в Римі восени цього ж року він приїздить до Югославії, де вступає в Загребі в Академію мистецтв. Там Гніздовський займається в основному живописом, хоча вже в цей час звертає увагу на дереворит. Його перші дереворити 1944 року -- це етюди фігур, переважно експресивні голови або напівторси. Натхнення Яків Гніздовський черпав у творах Дюрера. Серед найоригінальніших ранніх гравюр митця робота "Кущ", створена того ж 1944 року. В ній є елементи, які стануть передвісниками його зрілих творів. Зосередження на ізольованій формі природи, заповнення простору заплутаним плетивом галуззя, позбавленого листя, -- ось ці іконографічні й формальні ідеї, що стануть центральними для його творчого доробку.

Виїхавши із Загреба у 1944 році, Гніздовський опинився в таборі для виселених осіб біля Мюнхена і пробув там аж до 1949 року. За цей час йому вдалося створити лише два дереворити, та незважаючи на це, він активно займається графікою, працюючи відповідальним художнім редактором українського літературно-мистецького місячника "АРКА". Цей журнал виходив у Мюнхені у 1947 - 1948 роках під редакцією Юрія Шевельова. 1950 рік Гніздовський зустрів у США, поселився в Сейнт-Пол (Міннесота), де отримав посаду дизайнера в рекламній фірмі "Браун енд Бігелоу". Успіх прийшов до нього несподівано: на виставці графіки в Мінеаполіському інституті мистецтв, головою журі якої був Е. Гаят Майор з Метролітенмузею в Нью-Йорку. Гніздовський отримав другу премію за дереворит "Кущ". За кілька тижнів його нагороджено за живопис "Яйця" на Торгівельно-промисловій виставці штату Міннесота. Одним із членів журі тут був Ясуо Кунійоші. Підбадьорений цим успіхом, митець вирішує займатись суто мистецтвом і перебратися до Нью-Йорка. Це стало початком періоду глибокої кризи. Опинившись у фінансовій скруті, Гніздовський змушений був жити і працювати в суцільній ізоляції в Бронксі, втрачаючи впевненість у собі: "У своїй праці я потрапив у глухий кут... Хоч мої матеріальні нестатки дійшли до краю, це здавалося дитячою забавкою порівняно з духовною кризою. Парадоксальність мого становища полягала в тому, що, здобувши незалежність, я несподівано усвідомив: я не знаю, що з нею робити. Я вирішив не робити нічого, тільки малювати, але я не знав, як малювати".

Гніздовський розумів, що його мистецтво мусить рушити в новому напрямку, за межі понять і навиків академічної освіти. Він не бажав приєднуватись до будь-якої школи чи напрямку, а йшов своїм власним шляхом. У відвертому есеї під назвою "Пробуджена царівна" Гніздовський порівнює пошук свого мистецького "Я" із завданням віднайти сплячу красуню. Цей багаторічний пошук міг би закінчитись на самому початку: "...у власній кухні, у власному коридорі й на розі власної вулиці. Все це було біля мене, але немов сховане мрякою від мого зору. Це були мої сплячі царівни". І Гніздовський звернув свій зір до безпосереднього оточення, і в центрі його творчості опинилось місто -- велика тема мистецтва ХХ століття, яку опрацьовували також Джон Слоун та Піет Мондріян. Два міста стали найчастішими темами для Гніздовського -- це Нью-Йорк, його постійна оселя, та Париж, де він жив із 1956 до 1958 року. Коли художник приїхав до Парижа, він уже пройшов суворі випробування й перевірку в мистецьких колах Нью-Йорка, тож це місто стало для нього викликом до змагання і своєрідним полегшенням. Тут він створив деякі зі своїх найкращих робіт. Витончена візуальна чутливість митця викликала захоплення у рафінованих парижан. Там, у Парижі, він зустрів своє кохання, Стефанію Кузан, з якою одружився 16 лютого 1957 року. Йому було 42 роки, і, здавалось, самотина є формою його існування, та Фанні, так митець називав свою дружину, змінила його життя, вона стала його моделлю в ширшому контекстуальному розумінні.

Якщо п'ятдесяті роки минулого століття були для Гніздовського роками пошуків, то після 1960 року його мистецький авторитет зростає, він здобуває міжнародне визнання. Його праці широко експонують у Парижі, Лондоні, Нью-Йорку... Пітер Вік, куратор відділу графіки Гавтонської бібліотеки Гарвардського університету, писав: "Дереворити Якова Гніздовського є серед найбагатших і найоригінальніших звершень в американському графічному мистецтві за останні тридцять років".

Митець жив поблизу Ботанічного саду і зоопарку Бронкса, саме місце проживання "подарувало" йому широкий вибір "моделей": птахи і тварини, квіти і рослини, а особливо дерева, які він називав "майже ідеальними моделями". Дерево стало однією із постійних тем митця, і він здійснив свою мрію зробити серію "портретів дерев". Символізм дерева як сили природи важливий для тлумачення його ідей. Як свідчив сам Гніздовський, вибір рослин і тварин був зумовлений труднощами в знаходженні людських моделей, але невдовзі він переконався, що його нові "моделі" дають йому свободу творчості. Гніздовський, творячи свій стиль у мистецтві, був підвладний і впливам. Передусім Дюрер вплинув на його формування як графіка. А китайське малярство і Вінсент Ван Гог -- на його живопис. І, звичайно, японська гравюра також вплинула на творчість Гніздовського. Та все ж митець усвідомлював протиріччя між своєю естетикою, закоріненою в традиціях Заходу, та естетикою китайського і японського мистецтва. Його притягали обидві традиції, боротьба початківця й остаточна перемога зрілого майстра були зумовлені, власне, розв'язанням цієї дихотомії. В народному мистецтві рідного краю він також черпав натхнення, особливо в борщівській вишивці, де переважає строге, хоч і багате відтінками, оздоблення гранично стилізованими чорно-білими геометричними візерунками.

Спадщина Гніздовського як живописця й графіка є такою всеохопною, що виникає бажання розглядати її окремо. Але це недоречно, бо Гніздовський-графік впливав на Гніздовського-живописця і на Гніздовського-скульптора. Серед його робіт -- і створений іконостас у церкві Святої Трійці в Кергонксоні. Він створив серію картин гіперреалістичної насиченості, де постаті, небо і краєвид є у стані підвищеної інтенсивності буття. Вони водночас існують в реальному та ірреальному світах, але вимір їх духовний. Як і вимір усіх творів українського митця, якого американці вважають своїм. Твори Гніздовського зберігають у постійних колекціях конґресової бібліотеки США, Бостонського і Філадельфійського музеїв, у фондах Вудварда, Рокфеллера та в багатьох інших у США і поза їх межами. Яків Гніздовський був вдумливим автором есе про суть образотворчого мистецтва взагалі та українського зокрема, він -- постійний дописувач журналу Філадельфійського відділу Об'єднання українських мистців Америки (ОМУА) "Нотатки з мистецтва". Його спостереження і роздуми вийшли окремою книжкою 1967 року в Нью-Йорку. Усе своє життя він цікавився книжковим знаком, був членом редколегії журналу Товариства екслібристів Великобританії та членом Американського товариства любителів і творців книжкового знака. Збірка створених ним екслібрисів з'явилася друком 1986 року. Його твори -- в англомовних альбомах і українських виданнях США. Вони заворожують точністю лінії та образністю осягнення, декоративністю, як і останній дереворит, створений митцем, "Осіннє листя". Осіннім листком він упокоївся у Бозі в колумбарії собору Святого Івана Богослова в Нью-Йорку, але світлом своїх творінь живе в безмежжі країн.









»  ПРЯМА МОВА
Роксолана БОГУЦЬКА: Я прагну європейськості
Розмовляла Катерина КИРИЛОВА
 
Ім'я Роксолани Богуцької -- бренд, який не потребує жодних уточнень. Дика Руслана зі своїми "Танцями" прославила дизайнера на весь світ. Катерина Ющенко на інавгурації Президента додала популярності в Україні. До речі, співпраця з обома жінками триває дотепер. До "Євробачення" в Україні Роксолана Богуцька має пошити Руслані нові костюми, що кардинально відрізнятимуться від попереднього образу співачки. А для першої леді держави модельєр готує дві сукні ручної роботи з етнічними елементами.

До того ж, Роксолана Богуцька традиційно встигла розробити нову колекцію до весняних "Сезонів моди" та ніколи не забуває про іменний бутик у Києві.
Детальніше>>
» 
КАЛЕНДАР
 
Іменинники

Денис, Климентій, Марія, Агапій, Бранивой, Анелія, Анастасія, Никандр, Олександр, Богухвал, Боян, Волеслав

Уродинники

Дмитро Гнатюк (1925) -- співак, депутат Верховної Ради України

Юрій Шухевич (1933) -- багатолітній політв'язень, син головно командира УПА

Олесь (Олександр) Лупій (1938) -- поет, прозаїк, драматург

Олександр Чорноволенко (1955) -- депутат Верховної Ради України
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Рейтинги влади зростають 
  ·  Радіаційна реакція 
  ·  У Європу -- з новими правами 
  ·  УПЦ МП -- неканонічна 
Погляд
  ·  Свої ветерани важливіші 
  ·  Перша шпальта 
  ·  Гриценко "чистить" Міноборони 
  ·  Успішна операція Насті Овчар 
  ·  У Киргизстані призначено вибори 
  ·  Сталевий Буняк не залишить Львова? 
Поступ у Львові
  ·  Міська влада проти підприємців 
  ·  Томограф -- цілодобово 
  ·  Львівське "Місто" нагородили 
  ·  Фальшиві гроші в банках 
  ·  Паводок: друга хвиля 
  ·  ХРОНІКА 
  ·  Теодор ГУДЗЯК: Не все так просто у Винниках 
  ·  НРУ не ввійде в НС "НУ" 
  ·  Сніг зійшов, час прибирати 
Поступ з краю
  ·  Куди поділи ліс 
  ·  Чорноморський флот інвентаризують 
  ·  "Одесу" перезахопили 
  ·  НДП переобрала Пустовойтенка 
  ·  Тимошенко обрала Грузію 
  ·  Візи таки скасують 
Поступ у світі
  ·  Тайвань протестує 
  ·  Революція пішла далі 
  ·  Як стати спецаґентом 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Спорт-Поступ
  ·  Третя поспіль перемога греків 
  ·  Шахова перемога львів'ян 
  ·  Вдалий старт українських тенісистів 
  ·  Дарунок "Газовика" вболівальникам 
  ·  "Політехніка" поступилася 
Економіка у Поступі
  ·  Пенсіями по автопрому 
  ·  "Золота середина" 
  ·  "Аваль" продадуть у травні 
  ·  Єврокомісія проти "Інтерпайпу" 
  ·  ВАЗи складатимуть в Україні 
  ·  Репутація дорожча за гроші 
Історія у Поступі
  ·  Біла Хорватія 
post-Поступ
  ·  Парламентський пиріг-2006 
  ·  Студент в екзилі 
  ·  Паломництво до джерела натхнення 
Пост-Faktum
  ·  Роксолана БОГУЦЬКА: Я прагну європейськості 
  ·  КАЛЕНДАР 
  ·  Графічний ліс Гніздовського