BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Спорт-Поступ.    25-й КАДР.    Економіка у Поступі.    Ї-Поступ.    Арт-Поступ.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
8 лютого 2005 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:33 01-03-2017 -   Торік "Укроборонпром" замовив продукції у підприємств Львівщини на 160 млн грн  
  15:44 01-03-2017 -   Мешканців Львівщини запрошують на традиційне сходження на вершину українських Карпат  
  15:36 01-03-2017 -   Земельну ділянку на розі вул. Варшавська-Соснова передадуть місту  
  15:33 01-03-2017 -   У Львові шахрай видурив у 16-річного юнака €23 тис. нібито на відкриття власного бізнесу  
  13:48 01-03-2017 -   Дві компанії з Львівщини звинувачують у шахрайстві на 800 млн грн - ЗМІ  
Україна
  15:42 01-03-2017 -   У ДНР "націоналізували" 40 підприємств  
  15:41 01-03-2017 -   Гройсман запропонував звільнитися керівництву ФДМ  
  14:30 01-03-2017 -   Суддю-втікача Чауса затримали  
  12:11 01-03-2017 -   Навесні в Україні буде шість додаткових вихідних  
  12:0 01-03-2017 -   Штаб Ахметова припинив роботу в ЛДНР  
Світ
  15:39 01-03-2017 -   Білорусь заборонила в'їзд 300 тисячам українців  
  13:53 01-03-2017 -   Грузія відмовилася від штурмовиків Су-25  
  13:50 01-03-2017 -   З 1 квітня в Україні з'являться безкоштовні ліки  
  12:12 01-03-2017 -   Снайпер випадково відкрив вогонь під час виступу президента Франції: є постраждалі  
  11:23 01-03-2017 -   Вчені знайшли в організмі домашніх котів небезпечні хімікати  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  ПРЯМА МОВА

___________________________________________________________________________

"Студіон": Стрітення в музеї
Розмовляла Олеся КОЛОС
 
-- Отче, як формувалася колекція "Студіону"?

-- Основу нашої збірки заклав ще митрополит Андрей Шептицький, і першим, хто активно підтримав цей задум, був його брат, монах-студит Блаженний Архімандрит Климентій, який і опікувався колекцією творів сакрального мистецтва. Церковний музей до початку Другої світової війни містився у студитському монастирі св. Йосифа у Львові (колишня вул. Петра Скарги -- тепер Озаркевича), в Святоуспенській лаврі в Уневі та в лаврі Івана Хрестителя, що в Шевченківському гаю. 1940 року радянська влада призупинила діяльність студитського музею, а всі експонати унівського церковного музею було спалено в 1950 роках. Вирішальним став 1986 рік. Саме тоді Архимандрит Унівської лаври Юрій Макар передав мені на збереження три ікони -- Богородиці Одигітрії, Христа (XVIII ст.) та Богородиці Почаївської (початок ХХ ст.), які нині представлені на виставці. Це і ознаменувало відродження "Студіону". Після завершення Другої світової війни 99 ікон вдалося передати до Національного музею, зокрема й твори таких визначних митців, як Олекса Новаківський, Михайло Мороз, Олекса Дядинюк, Андрій Коверко, Юрій Мокрицький, Михайло Бойчук.

-- Якими ще пам'ятками володіє "Студіон"?

-- Загалом збірка "Студіону" налічує понад 4 тис. експонатів. Окрім ікон, переважно з Бойківщини, у нас зберігаються ще пам'ятки дерев'яної та металевої пластики, зразки давніх тканин, стародруки, а також дерев'яна декоративна різьба. Тобто все те, що можна назвати сакральним мистецтвом.

-- А як щодо музею при Святоуспенскій лаврі в Уневі?

-- Там віднедавна відкрито музей сакрального мистецтва. У трьох експозиційних залах зібрано ікони, старовинні церковні книги та багато інших цінностей. До того ж на території монастиря проводять розкопки, під час яких також знаходять досить цікаві речі.

-- Колись при монастирі діяла школа іконопису, чи діє вона сьогодні?

-- Тривалий час при монастирі була своя іконописна школа, але після Другої світової війни вона перестала працювати. У 90-х роках ХХ століття були спроби відновити її роботу, але цього так і не сталося. Та й нині, мабуть, і немає такої потреби та можливостей. Зрештою, дехто із наших братів-студитів мають добру нагоду вчитися сакрального малярства у Львівській академії мистецтв та за кордоном, зокрема у Греції, де найкраще зберігають традиції іконопису.

-- Хто реставрує ікони, що зберігаються у вас?

-- При "Студіоні" діє реставраційна майстерня, в якій працюють хороші реставратори під керівництвом провідних реставраторів та мистецтвознавців. Це Ірина Мельник, Віолета Радомська, Наталія Ковпачевська та інші.

-- Яким чином сьогодні поповнюється колекція?

-- Ще від початку 1990-х років разом із дияконом Антонієм та братом Боніфацієм ми активно взялися за пошуки пам'яток сакрального мистецтва - у такий спосіб продовжуємо добру справу, започатковану ще митрополитом Шептицьким, та намагаємось вберегти якомога більше пам'яток від руйнації. Значна частина теперішньої збірки, власне, і є результатом наших чисельних експедицій. Буває так, що люди самі приносять, дарують якісь цінні речі, що, звичайно, тішить.

-- Що ж є актуальним на сьогодні для "Студіону"?

-- Володіючи такою величезною колекцією, хочеться, щоб вона була представлена на належному рівні для загального огляду і мала найкращі умови зберігання. Але на жаль, це не завжди залежить від нас. Йдеться про те, що бракує приміщення (і це, мабуть, найболісніше питання для "Студіону"), де можна було б розмістити всі ці пам'ятки, експонувати та зберігати їх. Ми неодноразово зверталися до міської влади із цим питанням, але воно і досі залишається невирішеним. Прикро, що немає відповідного розуміння важливості цієї справи. Адже в нашій колекції є чимало унікальних пам'яток українського сакрального малярства. До прикладу, "Юрій Змієборець" XIV ст., що був знайдений у 1990 рр. у церкві зі Старого Кропивника біля Дрогобича, який ідентичний "Юрію Змієборцю" того ж періоду з села Станилі, що зберігається в Національному музеї.

КОМЕНТАР

Ігор Кожин

заввідділу Національного музею у Львові

На виставці представлена лише частина колекції "Студіону", музей якого був закритий 1940 року. Частина творів перебувала в Уневі, де в 1945 році більшість ікон було знищено, а частину розібрали люди. Отцю Севастяну вдалося їх знайти, і вони тепер увійшли до нової колекції "Студіону". Стару ж започаткував ігумен монастиря студитів о. Климентій Шептицький з допомогою брата -- Митрополита Шептицького. Ту збірку розпочинали формувати одночасно зі збіркою Національного музею. Стара колекція "Студіону" із фондів Національного музею має багато цікавих творів, зокрема "Юрія Змієборця" зі Станилі, до якого о. Севастян знайшов брата -- ідентичного Юрія на чорному коні роботи того ж автора. Це символічно поєднує стару і нову колекції, які одна другу доповнюють. На експозицію відібрано найкращі речі в доброму стані, до чого доклалися наші реставратори, щоб показати на виставці очищені й укріплені роботи зі старого "Студіону". До речі. деякі з них виставлені в нашій постійній експозиції, де зазначено походження цих речей. На жаль, не було на часі пропагувати цю колекцію окремими виставками, актуальна експозиція нагадала, що ця збірка потребує окремого приміщення, -- це питання до нашої влади і церкви. Прикро, що вони нині вділяють недостатньо уваги цій проблемі, яка має загальнонаціональну вагу, бо насамперед йдеться про пам'ятки української культури й надбання українського народу. Колекція о. Севастяна є унікальною, і він сам як збирач також -- вкладає душу й серце в поповнення тої колекції, живе надією, що у Львові постане новий музей "Студіону."









» 
Режисер у фокусі неоперного контексту
Люна ГАЛАС
 
Другий вікенд поспіль Львів усе ще смакує прем'єру в Опері. Хоч, коли по правді, то смакувати аж так довго нібито й нема чого(за винятком молодих голосів та костюмів). Дехто не без підстав вважає її позадницькою: абсолютно ніяка музична драматургія, хор на станках, статика застиглих мізансцен, не надто вправні декорації. Одно слово, пересічна вистава. Нічим не краща за попередні. Ба навіть і поступається їм саме в розрекламованому моменті -- в плані режисури. Але коли зважити на те, що справжніми прем'єрами Опера тішить не так часто (як не якісь поновлення, то редукційні редакції), то нинішнє звернення до "Балу-маскараду", про який мріяв уже кілька років як покійний попередній головний дириґент Ігор Лацанич, плануючи актуалізувати в афіші саме шедеври Джузеппе Верді для того, аби театр мав конкурентноспроможний репертуар із прицілом на закордонні гастролі, стає подією мало що не національного масштабу. Принаймні таке враження склалося від того, які зусилля керівництво театру поклало на PR. Зусилля, не гроші. Хоча ніхто й не квапився інформувати про точний кошторис вистави. З неофіційних прем'єрних розмов за коньяком вдалося з'ясувати лишень про спонсорський внесок Львівської залізниці -- 250 ... гм-гм.. грошей. "Не питайте митців про гроші, це неетично. Навчіться не ставити цього неприємного питання", -- повчав допитливих режисер.
Детальніше>>
» 
Світлини до кави
Ігор ТИМОЦЬ
 
У фотогалереї Пилип'юка відкрито першу персональну виставку 24-річної фотохудожниці Тетяни Коберніченко. Виставка без назви є підсумком трирічної праці авторки, котра не змогла себе реалізувати як художник і вирішила спробувати як фотограф. "Я дуже погано малюю, мене вигнали з художньої школи, тоді я вирішила, що треба фотографувати", --каже Таня, яка не вчилася професійно мистецтву фотографування, але отримала певний досвід під керівництвом художників Василя Грабара та Сашка Познякова. За фахом Таня менеджер природоохоронної діяльності, два роки навчалася в аспірантурі в Німеччині, в маленькому містечку Фрайзин біля Мюнхена.
Детальніше>>
» 
Учитель серед "правнуків"...
Яким ГОРАК
 
Схоже до того, як одним із життєвих завдань людини є продовження роду, великою потребою педагога-митця є виховання послідовників, а особливим щастям є дочекатися мистецьких "внуків" -- учнів своїх учнів. Марії Крушельницькій у цьому пощастило: розлоге генеалогічне "піаністичне" дерево, посаджене нею, дивовижно розрослося. Мистецькій репрезентації лише малої частини "плодів" окремих "гілок" цього незвичайного дерева був присвячений другий із концертів ювілейного циклу "Свято фортепіанної музики Марії Крушельницької". Калейдоскопічну програму становили виступи учнів ЛССМШ ім. Соломії Крушельницької, студентів Дрогобицького музучилища та ЛДМА з різними (підібраними до вікових можливостей) творами.
Детальніше>>
»  ПРЯМА МОВА
Василь ВОВКУН: Мої постановки, як квіти кактуса
Підготувала Вікторія САДОВА
 
-- Кажучи, що це Ваш перший великий проект, не берете до уваги попередніх 250 постановок із власного доробку?

-- Усе в минулому -- одноразові акції. Свій сезон 2005 року розпочинаю під знаком опери. Сподіваюся, що наступною буде постановка в Донецьку із львівськими сценографами братами Риндзаками опери Данькевича "Богдан Хмельницький" у першій редакції. А в експериментальному театрі на базі Національної музичної академії поставлю оперу Бріттена "Поворот гвинта". "Бал-маскарад" Верді у Львівській опері -- це мій перший великий проект. Щоправда, у 1996-1998 рр. була спроба доторкнутися до жанру опери, поставивши "Царя Едипа" Ігоря Стравинського. Тоді мене вразило, як зачіпає опера категорію влади. Тепер вона також на першому місці, як і категорії добра та зла, по-шекспірівськи побачені Верді. Соціальне тло -- це вже лейтмотив другого плану. Хоча інавгурація продовжується в театрі Львівської опери, мені хотілося передати те, що лишилося там недомовленим.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Зморшки нової влади 
Погляд
  ·  Біля Стебника маршрутка в'їхала в поїзд. Люди вижили тільки дивом 
  ·  ЦРУ розкриє нацистські секрети 
  ·  Масові звільнення в Нацбанку 
  ·  Медведчука судитимуть? 
Поступ у Львові
  ·  Сергій УВАРОВ: Мери мають бути позапартійними 
  ·  Брюховичі у суді 
  ·  Тепер свідчитимуть постраждалі 
  ·  Дайте гроші на Франка 
  ·  Бурульки збивають телефонограмами 
  ·  Бойове хрещення нового губернатора 
  ·  Ями не буде? 
  ·  Серби просять допомоги 
Поступ з краю
  ·  Юрій КОСТЕНКО: Нинішня влада -- тимчасова 
  ·  Військові служитимуть менше 
  ·  Президент погрожує звільненнями 
  ·  Порошенка таки призначать 
  ·  Перші протиріччя в Кабміні 
  ·  Губернатори Віктора Ющенка 
  ·  Ющенко -- за незалежні ЗМІ 
  ·  Пресі допоможе "суспільне зло" 
  ·  Соціологи й далі сваряться 
Поступ у світі
  ·  Лейбористи оголосили війну імміґрантам 
  ·  Масхадов оголосив перемир'я 
  ·  40 мільйонів для Палестини 
  ·  Іран пригрозив помстою США 
  ·  Напад на консульство 
Спорт-Поступ
  ·  Зимова "бронза" Катерини 
  ·  Лідери втрачають очки 
  ·  Найкращий серед рівних 
  ·  З думкою про плей-оф 
  ·  Смерть легенди 
  ·  Життя тривалістю в один день 
  ·  Переможний дубль 
  ·  Молодіжка розпочинає 
  ·  Найкращі -- галичани 
25-й КАДР
  ·  Тавро власного прізвища 
Економіка у Поступі
  ·  Маркетингова стратегія "Норду" 
  ·  Інфляція зменшується 
  ·  Мінтранс залатає дірки в бюджеті 
  ·  Генпрокуратура взялася за "Криворіжсталь" 
  ·  500 мільйонів євро -- це багато чи мало? 
  ·  Автобуси на виплат 
  ·  Залізничників обділили 
Ї-Поступ
  ·  Ворог Держави 
  ·  Миротворці щита і меча 
Арт-Поступ
  ·  Режисер у фокусі неоперного контексту 
  ·  Світлини до кави 
  ·  "Студіон": Стрітення в музеї 
  ·  Учитель серед "правнуків"... 
  ·  Василь ВОВКУН: Мої постановки, як квіти кактуса 
post-Поступ
  ·  Напружтеся і отримайте задоволення 
Пост-Faktum
  ·  Ірен РОЗДОБУДЬКО: Я втомилася бути розумною 
  ·  КАЛЕНДАР