BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Спорт-Поступ.    Економіка у Поступі.    Літературний Поступ.    post-Поступ.    Поступ-Faktum.   
  Цитата Поступу
 
2 лютого 2005 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  16:6 22-11-2017 -   На Львівщині вшанують пам'ять жертв Голодомору  
  16:1 22-11-2017 -   На Львівщині від строкової служби у війську ухиляється 15 тис. осіб  
  14:53 22-11-2017 -   Синоптики прогнозують завтра туман видимістю 200-500 м  
  14:44 22-11-2017 -   На наступний рік заплановано провести капітальний ремонт тротуарів по периметру площі біля пам’ятника Т. Шевченкові  
  14:42 22-11-2017 -   На шахті «Львіввугілля» травмувався гірник  
Україна
  16:4 22-11-2017 -   Німеччина профінансує гуманітарні проекти в Україні  
  16:2 22-11-2017 -   Холодницького відвезли до лікарні - ЗМІ  
  15:51 22-11-2017 -   Порошенко, Тимошенко і Вакарчук, - лідери президентського рейтингу  
  14:51 22-11-2017 -   Україна хоче стати експортером газу  
  14:40 22-11-2017 -   У Луганську озброєні люди беруть під свій контроль урядові будівлі  
Світ
  14:37 22-11-2017 -   У Росії дитина задихнулася в пральній машині  
  12:41 22-11-2017 -   У Тихому океані розбився літак ВМС США  
  10:37 22-11-2017 -   ЗМІ повідомили про смерть Дмитра Хворостовського  
  10:16 22-11-2017 -   Дельфіни привертають увагу самок подарунками – вчені  
  14:54 21-11-2017 -   У Росії онколог порадив пити пиво через радіоактивне забруднення  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Поступ-Faktum  » 

___________________________________________________________________________

Роман ФИЛИПЧУК: Зробити видимими порухи душі
 
Роман Филипчук
"Ідеальний диригент повинен бути високим, вродливим, блідим, владним, це великий актор, загадковий, магнетичний, зі слідами шляхетного страждання на обличчі... Майже всі музиканти погоджуються, що коли диригент хороший, вони погоджуються виконувати його вимоги, з таким час летить непомітно, з таким не хочеться прощатися, це задоволення, радість...Міміка диригента - це неповторне видовище. Один проникливий критик порівняв міміку і жестикулювання диригента оркестру зі своєрідним ритуальним танцем. Із кожного його жесту народжується звукова енергія, жест тягне за собою м'яку вібрацію струн арф, викликає потужний звук із мідних, формує ніжні короткі фрази флейт, іноді здається, що лише диригент, і тільки він один, знає тисячі відтінків з якими може прозвучати узята смичком нота або проспівавши оживити дихання досвідченого музиканта з англійським ріжком. Жестом руки, пальцем, піднесеним до вуст, виразом обличчя згіршеним або загадковим, таким, начебто, всі повинні берегти якусь таємницю. Диригент просить, погрожує, благає, обіцяє, велить змовкнути, вимагає приглушити звук... Гримаси, посмикування, ужимки, які виражають здивування. Жах, щастя. Екстаз. Злість, -- і все це. Щоб привести в рух, пробудити, підхльоснути безліч окремих звукових джерел і замкнути їх в строгі рамки дисципліни, домогтися стрункості, гармонії і повного їх злиття... Окремі жести, всі жестикуляція в цілому, чарівна влада диригентської палички. Музику народжуємо ми, і нас народжує музика, ми ведемо її, і в той же час вона веде нас, ми нею диригуємо і одночасно їй підкоряємося. Таке народження музики. І ось радість охоплює всіх без винятку, ти відчуваєш цей вибух радості - звучно. Ясно, чітко, і оркестр нарешті виливає все своє щастя..." - це робочі нотатки великого кінорежисера Федеріко Фелліні до фільму "Репетиція оркестру". У кадрі загрозливої катастрофи останнє, що розчиняється в хмарі пилі - рука диригента. Вона подає останні зашифровані послання світу гармонії, який щезає. Цей уявний кадр стояв в очах і під час розмови із теперішнім головним диригентом симфонічного оркестру Львівської філармонії Романом Филипчуком, який в цей важкий момент для колективу виступив гарантом відновлення у ньому гармонії. Завтра відбудеться інавгураційний концерт Романа Филипчука, а сьогодні він співрозмовник читачів "Поступу".



--Маестро, ваші програми завжди відзначаються не тільки підбором творів , а й коментуванням. Чи продовжите ви цю практику, ставши головним диригентом оркестру?

--Цього сезону я планував 10 програм, в яких я хотів виступити як коментатор ( не хочу сказати як тільки музикознавець, тому що мій погляд на музику з одного боку - музикознавський, а з іншого - культурологічний). Із тих 10 програм вже мало би бути виконано принаймні 4. Вони не відбулися з об'єктивних причин -- попереднього керівництва. Друга половина, але цілком з інших причин, також є під загрозою. Вона правдоподібно буде відтермінованою . Хоча, щоби якось в собі не згубити єдність планів і реальності, я пробував за кілька останніх тижнів твори, які хотів виконати в цьому сезоні. Зокрема це мало бути перше виконання у Львові 9 симфонії Брукнера. Програма мала так і називатися „Незакінчені симфонії": у першому відділі 8 симфонія Шуберта, у другому - Брукнер. В майбутньому ми це безперечно зробимо, як і "енігму" Елгара, яка теж у Львові ніколи не звучала. Ці твори в світовому репертуарі є речами доволі частими. Надзвичайно цікавий був і запланований концерт, який з огляду на від'їзд оркестрантів в грудні теж зірвався, -- „Музика й астрологія", де планував виконати дуже складний, але надзвичайно цікавий цикл „Планети" англійського композитора Холста. Довелося обмежитися пропозицією концерту від Товариства Реріха, яка також справила мені приємність. Але мені складно було відмовлятися від попередніх намірів, і я спробував використати інших авторів, але все одно подати їхні твори в релігійно-філософському ключі, тому до цього концерту я взяв Брукнера як яскраво вираженого протестанта й Сібеліуса як не менш яскраво вираженого пантеїста: дві точки зору, дві різні людини в одному жанрі музики цілком ілюстрували постульовані мною думки.

--Це плани, а якою є реальність? Потреба зачинати щось робити цікавого для слухачів є очевидною, але чи з тим складом оркестру це можливо?

--Так, більш третини людей у від'їзді. Тим не менше, я вважаю, що оркестр повинен виступати навіть у таких умовах. Найближчий наш концерт, який планувався на 28 січня відбудеться завтра. Буде зіграна 4 симфонія Шуберта під назвою „Трагічна", яка звучала у Львові тільки один раз, ще як я починав працювати у філармонії . А в другому відділі виступить відома піаністка Еттела Чуприк.

--А як щодо сучасного репертуару, не цуратиметеся його як попередній головний диригент?

--Так склалася моя диригентська діяльність на самому початку, що я від академічного репертуару, опанованого у консерваторії, відразу потрапив до середовища найсучасніших експериментів в композиції. Завдяки цьому досвіду не чуюся невпевнено в тій естетиці. Наступний концерт буде поєднувати в собі (тільки нещодавно один молодий композитор приніс мені партитуру) концерт для двох гітар з оркестром і одну із останніх симфоній Гайдна.

--Цих творів на лютий оркестру достатньо, а що далі?

--Буде видно за складом оркестру і за обставинами, я би хотів би запросити до виступу київських диригентів Дядюру й Сіренка, вони з великим бажанням приїдуть до Львова, але для того треба відповідно підготувати оркестр.

--А улюбленець львів'ян Міша Кац?

--Цей французький диригент виступить із нашим оркестром у березні, диригуючи „Влтавою" Сметани, увертюрою до одної з опер Вагнера й інструментальним концерт скрипаля із Санкт-Петербурга. У квітні хоче до нас приїхати піаніст Фулгоні, який торік був на фестивалі „Віртуози". Він пропонує заграти з оркестром 3 концерт Рахманінова . У квітні, якщо з допомогою Фулгоні вдасться отримати нотний текст "Енігми", прозвучить і Елгар. Звісно, за відповідних обставинах і наявності репетиційного часу,-- я це обумовлюю, бо тоді ж має розпочатися підготовка до фестивалів Сельмера й "Віртуози". У другій половині квітня почнемо готуватися до приїзду провідних європейських кларнетистів і саксофоністів, це будуть авторитетні гості з Парижа, Варшави, Санкт-Петербурга.

--Ваші пропозиції цікаві слухачеві, а музиканти не ремствують?

--Коли оркестр грає цікаву музику і коли диригент пропонує розв'язувати складні завдання, тоді музиканту є цікаво. Він забуває про проблеми, які його оточують, бодай на час гри. У великій мірі підготовка оркестру залежитиме від того, наскільки цікавими будуть пропозиції якісної музики.

--Вправляння оркестру на ваш погляд потребує якоїсь спеціальної дисципліни?

--Запорукою успіху є творча дисципліна. Досвід допомагає зрозуміти настрій оркестрантів, які часто поводяться неначе діти, часом на оркестр нападає такий шал, що молодий диригент може роззлоститися подумавши, що ним ігнорують. Іноді це виникає внаслідок перевтоми на якомусь періоді репетиційної роботи. А це всього лиш такий колективний протуберанець екзальтованого сприйняття окремого слова, такі речі не можна забороняти, бо вибух позитивних емоцій тільки сприяє тому, що в наступну хвилину настає зосередження, - так психіка наша влаштована.

--Що то є творча дисципліна?

--Коли на сцені є більш ніж одна людина то постає одразу дві найскладніші проблеми: щоби у всіх було "однаково" й "разом". Є маса технологічних і художніх підстав кожному вважати, що "однаково", це так як він, або що "разом" це разом за ним., це достатньо ... бачте люди навіть тротуаром іноді йдіть разіом, але то не означає. "Однаково" і "разом" - це не просто разом грати ноти. Це разом мислити й відчувати. А це вже складніше. Тому під дисципліною я розумію комплекс ансамблевих вимог, а не заборону розмовляти. Зовсім ні. Я був присутній колись на репетиціях диригента, до якого мав неймовірну повагу, Борис Іванович Хайкін безконечно з оркестром жартував, він доволі демократично й не по-виробничому просто спілкувався з людьми, але все, що він казав, входило в те, що він розумів під дисципліною. Це такі виміри, до яких треба йти. Бо в нас поки що залишається проблемою створення мотивації, щоби люди мати необхідність бути разом і робити щось однаково.

--Мене прикро вразило, що на прес-конференції частина оркестрантів не захотіла слухати вас, залишивши зал...Як ви це оцінили?

--Як норму, коли люди реагують, оцінюючи ситуацію інакше, ніж вони звикли. Для мене це не було несподіванкою. Не очікував іншої реакції на дії керівника , який висловлює або практикує щось, що є їм не близьке Не можу сказати, чи мав я саме в тоді авторитет серед цих людей, чи це був протест проти моїх дій, але я не маю наміру губити життєвого часу на те, щоб сидіти й міркувати над тим, поважають мене чи ні. Я знаю ту кількість праці, яку я вклав у свій фах, і я знаю, наскільки я володію тим фахом. Відомий постулат, що диригент добрий тільки той, який приїжджає на гастролі, і який вже помер. Я працював з Дем'яном Кузьмичем Пелехатим і порівнюю, як до нього тоді ставилися, і що зараз про нього говорять. Зараз зі слів тих же людей, які в минулому оцінювали його більш ніж скептично, це керівник, про якого тільки можна мріяти. Я засвоїв таке правило - на музикантів не можна ображатися. Диригент, який хоч раз образився, навіть всередині в собі, він вже може більше не диригувати тим колективом. Диригент повинен ставитися до музикантів так, як батьки до дітей, хоч це не означає, що діти мусять сидіти на голові. Ну, вийшли демонстративно люди - в мене і йоти образи на це немає. Я знаю, що тепер музиканти, які місяць тому ставилися до мене неймовірною людською теплотою, будуть вставитися зараз як до найлютішого ворога, тому що я не сприяю продовженню тих звичних приватних інтересів. Якщо людині хоч щось заборонити, то це вже підстава щоб вона мала до тебе внутрішні й зовнішні якість претензії.

--Але як диригувати, щоб не заперечувати?

--Є речі в творчості, які примушують весь час щось заперечувати для того, щоб народилося щось нове. Найголовніше, що мене заспокоює: я не рвався на цю посаду, мене на неї ніхто не висаджував, я за 32 роки роботи відважився на це за єдиної умови, яку я висловив цехкому: якщо половина оркестру плюс одна людина хоче, щоб я керував оркестром, я погоджуся. Я не тримаюся посади, як чогось, що боюся втратити, і це робить мене вільним..

--Всі дивуються, коли ви кажете, що за ціле життя по- справжньому продиригували тільки 120тактів .

-Маю на увазі ті такти, до яких в мене нема претензій. Фах диригента полягає в тому ,
щоб зробити видимими переживання. Музиканти роблять чутним те, що відбувається в їхній душі. А диригент - видимим у всій повноті і багатстсві виміру. Виразність, яку вимагають музикати, повинна бути пов'язана з експресією, яку відчуває диригент. Оскільки диригування є синтетичним фахом, то в його мануальному ремеслі присутні пластика хореографія. Тому диригент,будучи безконечно геніальним інструменталістом, може ніколи не зробити видимим свої переживання, оскільки вони обмежені в ньому тільки рухами, що ними музикантам показують, у якому темпі вони мають рухатися. Хореографія також оперує жестами-символами, контекстуальними пластичними комплексами рухів. Коли я в контексті бачив єдність переживань,хореографії, виразності, яка потрібна музикантам і експресії,яка була б одягом для всього цього, -- тоді мені вдавалося диригування. Ніколи не можна сказати, що я вже опанував цей фах, бо в ньому все пможна робити по-різному Живописці це називають "потраплянням". Потрапляння диригентське в даному випадку - в те, що вироблялося роками: розуміння, відчуття, передбачення...









» 
Нагорода Пулітцера
Олеся ТЕРНОВА
 
Пулітцер на емблемі
Людина, котра втілила американську мрію, а можливо, й сама її вигадала, засновник жовтої преси, чиє ім'я прагнуть тепер поставити поряд зі своїм гранди світової журналістики через премію, яку він заснував, Джозеф Пулітцер був володарем умів своїх читачів. З його подання у гавані Нью-Йорка з'явилася статуя Свободи, під його тиском уряд США оголосив війну Іспанії 1898 року, а згодом змушений був виплатити сорок мільйонів доларів французькій компанії "Панама ченел".
Детальніше>>
» 
Коси Тимошенко -- модні
 
Британський часопис "Дейлі Телеграф" називає коси останнім модним трендом. Газета зазначає, що завжди приємно, коли твій традиційний образ -- чи то характерний макіяж, чи зачіска, чи предмет одягу -- стає несподівано модним, і називає гітом сезону зачіску виконувача обов'язків українського Прем'єр-міністра Юлії Тимошенко. "Дейлі Телеграф" пише, що в колекціях від кутюр сезону весна-літо 2005 коси, заплетені навколо голови, фігурували на моделях таких метрів моди, як Москіно і Метью Вільямсон. Єдина різниця, -- пише газета, -- це ретельно заплетені коси у Тимошенко і дещо розпатлані, навмисне недбало закладені коси у моделей.
Детальніше>>
» 
Неординарний провісник
 
Масові самогубства китів та дельфінів, можливо, є провісниками потужних землетрусів, які можуть супроводжуватися цунамі. Як повідомляє британська газета Independent, ще 4 грудня минулого року професор Аруначалам написав, що, за даними багаторічних спостережень, масові самогубства китів та дельфінів, які періодично трапляються у різних реґіонах планети, якось пов'язані зі змінами електромагнітних полів, що відбуваються внаслідок зміщення тектонічних плит. Професор Кумар зазначає, що переважно великі землетруси трапляються протягом двох тижнів після таких інцидентів.
Детальніше>>
» 
Героя "Матриці" увіковічнили
 
Ім'я Кіану Рівза, якого багато хто асоціює з Нео з "Матриці", відтепер увічнене на алеї Слави у Голівуді. Він отримав бронзову зірку за номером 2277, яку вмонтовано у тротуар поряд з іменами інших видатних персонажів американського кіно. Кіану Рівз зіграв у таких фільмах, як "Швидкість", "Кохання за правилами і без", "Адвокат диявола", "Осінній листопад", "Матриця" тощо. 18 лютого у північноамериканський прокат виходить новий фільм за участі Кіану Рівза, який називається "Константін". Рівз грає адепта окультних наук Джона Константіна, який використовує свої екстраординарні здібності у боротьбі зі злом, сам, водночас, балансуючи на межі, що відділяє світло від тіні.
Детальніше>>
» 
"Божевільне радіо"
 
Щосуботи, опівдні, у психіатричній лікарні Хосе в Буенос-Айресі збирається великий натовп людей. Там, на вулиці, під тінню дерев знайшла притулок незвичайна радіостудія. Це радіо "Ла Коліфата", що на місцевому сленгу означає "божевільне радіо", -- перше в історії радіо, що мовить із психіатричної лікарні. За словами лікарів, радіо має величезний лікувальний вплив на їхніх пацієнтів. 30% із тих, хто брав участь у передачах, виписали з лікарні. Ніхто з учасників "радіолікування" амбулаторно не потребував повторної госпіталізації. Популярність радіо вже вийшла за межі лікарні. Передачі "Ла Коліфата" слухають сьогодні 12 мільйонів людей.
Детальніше>>
» 
КАЛЕНДАР
 
Свята та пам'ятні дні

Міжнародний день водно-болотяних угідь

Іменинники

Юхим, Інна, Пінна, Римма, Лаврентій, Мирослава

Уродинники

Олег Матвіїшин (1961) -- депутат Львівської міської ради

Валері Жіскар д'Естен (1926) -- президент Франції (1974-1981)
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Судді затягують справу Скнилова 
  ·  Ігор ПИЛИПЧУК: Людина не має переходити на інший бік вулиці, побачивши міліціоне 
  ·  Як здійснювати люстрацію? 
  ·  Ющенко потрапив у десятку 
  ·  Куйбіда -- міністр культури? 
Погляд
  ·  Кучма боїться Мельниченка 
  ·  10 мільйонів за бразильця 
  ·  Ющенка отруїли "російським" діоксином 
  ·  Путін втрачає популярність 
  ·  ПРОСТЕ ПИТАННЯ 
Поступ у Львові
  ·  Сендак змовився з СДПУ(о) 
  ·  Беззаконня у Новояворівську 
  ·  Школярі п'ють і б'ють 
  ·  Тарас КОЗАК: Я підписався за Сендака 
  ·  З нашим повітрям ще можна жити 
  ·  Розплата за чужі борги 
  ·  Мер звільняє неслухняних 
  ·  Гей, чиї ялинки? 
Поступ з краю
  ·  Олександр ТКАЧЕНКО: Владі вигідне суспільне телебачення 
  ·  Президент поховав матір 
  ·  У Мороза зростають апетити 
  ·  Есдеки теж підтримують Тимошенко 
  ·  Литвин застерігає владу 
  ·  Березовський розпалить "холодну війну" 
  ·  Прокуратура підступає до Ахметова 
  ·  Убивць Ґонґадзе знайдуть 
Поступ у світі
  ·  Лукашенка хоче заборонити жінкам виїжджати з Білорусі 
  ·  Ірак без Польщі 
  ·  Гіларі Клінтон знепритомніла 
  ·  Кондоліза Райс за державу для палестинців 
  ·  Смерть іракських в'язнів 
Спорт-Поступ
  ·  Ірина МЕРКУШИНА: Я симпатизую тим людям, які працюють 
  ·  "Зелено-білі" оглядають бразильців 
  ·  Мінські скальпи для Києва 
  ·  Шевченка втратили 
  ·  Зупинка "Мотора" 
  ·  Сподівань не втрачають 
Економіка у Поступі
  ·  Гальмо мобільного прогресу 
  ·  Конкуренція в космосі 
  ·  Адміністративне рейтингування 
  ·  Страйк нотаріусів 
  ·  Змінюйся. Життя стає цікавішим 
  ·  Інвестиційно ризикована 
  ·  Культурні цінності безцінні 
Літературний Поступ
  ·  ХТО ПОЇДЕ ДО БРАЗИЛІЇ? 
post-Поступ
  ·  Один за сорок вісім мільйонів 
Поступ-Faktum
  ·  Нагорода Пулітцера 
  ·  Коси Тимошенко -- модні 
  ·  Неординарний провісник 
  ·  Героя "Матриці" увіковічнили 
  ·  "Божевільне радіо" 
  ·  КАЛЕНДАР 
  ·  Роман ФИЛИПЧУК: Зробити видимими порухи душі