BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Спорт-Поступ.    МІКРОСКОП ПАНА ЮРКА.    Економіка у Поступі.    Арт-Поступ.    Літературний Поступ.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
 
28 січня 2005 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  10:51 27-02-2017 -   «Львівобленерго» знеструмило частину вулиць у п'яти районах міста  
  10:46 27-02-2017 -   У Львові обстріляли пологовий будинок  
  10:42 27-02-2017 -   На території Галицької РА відремонтовано понад 35 тис. м.кв. доріг та тротуарів  
  10:41 27-02-2017 -   В ресторані на пр Свободи згорів дах, приміщення школи №62 не постраждало  
  10:37 27-02-2017 -   У Львові продемонструють плащаниці кінця ХVIII – поч. ХХ ст  
Україна
  10:52 27-02-2017 -   В НБУ заперечили відставку Валерії Гонтарєвої  
  10:49 27-02-2017 -   Віктор Янукович розлучився з дружиною  
  10:26 27-02-2017 -   Рівень довіри до поліції впав - Аваков  
  10:25 27-02-2017 -   Під Маріуполем загинув 20-річний морський піхотинець  
  10:21 27-02-2017 -   Українці стали в чотири рази менше споживати газ  
Світ
  10:54 27-02-2017 -   Трамп хоче збільшити витрати на оборону  
  10:24 27-02-2017 -   Місячне світло отримав Оскар як найкращий фільм  
  10:22 27-02-2017 -   Мусульманин вперше удостоєний премії Оскар  
  15:43 24-02-2017 -   Суд Відня відпустив Фірташа  
  15:15 24-02-2017 -   Російський співак Філіп Кіркоров закликав бойкотувати «Євробачення» у Києві  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  ПРЯМА МОВА

___________________________________________________________________________

Зраджений Львів
 
"Хто допоможе пам'яткам Львова" -- "круглий стіл" під назвою, винесеною в заголовок, відбудеться сьогодні, 28 січня, о 15 годині в Дзеркальній залі Львівського національного університету ім. Івана Франка. Ініціюючи його скликання, Товариство шанувальників Львова та Благодійний фонд збереження історико-архітектурної спадщини Львова сподіваються долучити до розмови як представників громадських організацій, так і різних гілок влади.

Оскільки мова йтиме про пам'ятки міста, яке готується до відзначення свого 750-літнього ювілею й очікує певну суму грошей з державного бюджету, то громада може дати добру пораду владі й, зокрема, чиновникам міськвиконкому та міському голові Любомирові Буняку (а на його особисту присутність усі сподіваються), як найоптимальніше використати ці кошти для того, щоб інвестувати їх у єдино реальну перспективу Львова -- стати в найближчому майбутньому привабливим містом-музеєм, дохідна частина бюджету якого спиратиметься саме на галузь культури та відповідну інфраструктуру, якими вони є, скажімо, в Празі чи Кракові.

Отож, якого вигляду прибере наше місто до ювілею, значною мірою залежить і від того, настільки комфортно чутиметься в контексті сучасного життя наш найцінніший капітал -- історико-архітектурна спадщина, котра в центральній частині Львова перебуває під охороною ЮНЕСКО як надбання усього людства. Утім серед різних тенденцій щодо збереження пам'яток у Львові останнім часом переважають, на жаль, негативні. Банальне недбале ставлення в побуті до окрас міста часто-густо перетворюється на загрозу фізичному існуванню пам'яток. І що найсумніше, це лихо набирає систематичних рис.

Про те, "як ся мають" пам'ятки насправді, чи не найліпше за всіх знає людина, посаду якої в сусідній Польщі називають "головний консерватор міста". У нас аналогічні функції виконує начальник управління охорони історичного середовища міста Львова. Однак розмова кореспондента "Поступу" з чинним начальником управління паном Миколою Гайдою розпочалась із сумної інформації. Виявилося, що пан Гайда змушений прощатися зі свою посадою під тиском обставин. Що насправді криється за цим кроком, можна буде довідатися з перших вуст під час "круглого столу". Зараз же слово людині, яка залишається вірною професійним принципам.

-- Пане Гайдо, чутки про Вашу відставку для багатьох виявлялися настільки приголомшливими, що їм не йняли віри.

-- Насправді ці чутки мали під собою певну підставу.

-- І що було цією підставою?

-- Резолюція міського голови на доповідній Василя Кравціва від 04.11.04, де мені закидали свідоме гальмування деяких процесів і вішали всіх псів.

-- Йдеться про те, що Вас змушували дати погодження на споруду, що постала на місці архітектурних і археологічних пам'яток на вул. Валовій, 15, а Ви цього не могли зробити?

-- Саме так. Ліпше піду, ніж підпишу. Міський голова дав зрозуміти, що щодо Валової, 15 інша думка не проходить. Зрештою, як головний менеджер міста він не надто вникає у суть дискретних справ, а покладається в цьому на своїх заступників і підлеглих, ті ж самі встановлюють істину й на власну руку визначають преференції, ігноруючи законодавчі моменти.

-- Перша і єдина зустріч мера із ТШЛ показала, що, на жаль, ми маємо різні погляди, але все ж хотілося вірити в можливість консенсусу. Як Ви дивилися на це, погоджуючись працювати в команді Любомира Буняка і маючи кредит довіри від ТШЛ?

-- Розумів, наскільки то є утопією -- одразу схилити міського голову й міськвиконкомівських чільників, які відповідають за будівництво у Львові, до того, аби вони зважали на пам'яткоохоронне законодавство й не трактували управління охорони історичного середовища як неважливу інституцію чи "кишенькову" структуру міськради. Але сподівався, що зможу прислужитися справі збереження Львова, маючи певний досвід і повноваження. Та за два роки праці на посаді начальника управління охорони історичного середовища переконався, що це управління як таке міськраді непотрібне, доки замовником реставраційних робіт призначатимуть УКБ. Можливо, управління справді треба підпорядкувати Державній службі охорони культурної спадщини України, щоб воно запрацювало із властивими йому функціями. На початку 1990 років, коли в держави не було грошей, аби пильнувати пам'ятки, Львову була делегована можливість на самоврядному рівні здійснювати цю охорону. Але насправді виявилося, що така система неконтрольована, а тому хибна...

-- Поділяю Ваші розчарування. Але все ж таки, що змушувало протистояти чиновницькому середовищу магістрату, яке мало Вас за білу ворону?

-- Переконання, що слід робити свою справу, спираючись на вимоги закону. Зокрема не міг дати дозволу на Валову, 15 через те, що забудовник, який прийшов зовсім не внаслідок виграного тендеру, не спромігся подати історико-архітектурне містобудівне обґрунтування об'єкта. А саме для будівництва в історичних ареалах ці дії регламентує не один підпис, а цілий пакт документів, розглянутих і затверджених належним чином. Для того, щоб будувати щось у центрі Львова, фірмі слід мати відповідну ліцензію, перемогти в конкурсі (а його не оголошували), здобути схвалення не тільки управління архітектури й містобудування, а й нашого управління, де проект мусять затвердити рішенням науково-методичної ради. У цьому випадку після громадських слухань була концептуальна згода на забудову тої ділянки, але не проекту. Взагалі-то, за законом, забудовник мав би відтворити фасад пам'ятки, коли перед розбиранням були проведені обміри й фіксація (до речі, низові пам'яткоохоронні органи не давали дозволу на зняття пам'ятки з обліку, такий дозвіл був тільки від центрального). Але фірма "Консоль" мала готовий проект, який узялася втілювати, незважаючи на зауваження щодо висотності тощо, бо отримала дозвіл від управління архітектури будувати спершу нульовий цикл, потім до відмітки 19,50 м, хоча цей дозвіл п. Сетцьків був безпідставний. Рішення науково-методичної ради не було (а саме протокол науково-методичної ради Держбуду й Мінкульту України має дати остаточний дозвіл). І поки з Києва прийшов нейтральний протокол за підписом Кучерука минуло чотири місяці, за які будівля істотно виросла. За той час усі наші звернення до пана Кучерука скеровували ...назад, на розгляд міста.

-- Однак на один такий "відфутболений" документ у часі відпустки мера його заступник наклав резолюцію, за якою Вам і головному архітектору приписували готувати подання в прокуратуру щодо порушень на Валовій, 15.

-- У службовій записці на ім'я Буняка я вказав ці порушення, а головний архітектор п. Каменщик написав свої зауваження. Дати далі хід цим документам -- у повноваженнях міського голови.

-- А коли Ви відчули, що розпочалося ігнорування позиції управління охорони історичного середовища Львова?

-- Після певної ситуативної перемоги, коли виграв суд.

-- Що то був за суд?

-- Позивачем проти мене була фірма "Консоль", а причина -- заборона провадження будівельних робіт, поки не буде завершено археологічних досліджень ділянки. Коли суд таки зобов'язав провести детальне дослідження і це здійснила археологічна служба міста, управління охорони історичного середовища дало завдання експонувати знахідки, які ми вважали археологічно-архітектурними пам'ятками. От якраз відтоді на управління взагалі перестали зважати, насміхаючись над нікому непотрібним експонуванням "виходків". Причому в міськраді ігнорують не тільки нашу структуру, а й самі ідеї, які ми обстоюємо. Працювати в такій атмосфері важко, тож доведеться йти, не чекаючи, поки присікаються за невчасну відповідь на якийсь лист абощо, "впаявши" дві догани й відтак цілком легітимне звільнення "за статтею"...

-- Гаразд, спробуймо змоделювати ситуацію: Ви йдете, в управління повертається Ваш попередник, орденоносний пан Роман Дац, інститут "Укрзахідпроектреставрація" очолює пан Володимир Швець, який за минулого мера був не тільки головним архітектором міста, а й неафішованим співавтором проекту архітектора Олександра Базюка на побудову "Укрсоцбанку", зведеного на місці незаконно розібраної пам'ятки все тим же Іваном Базилюком, який тепер керує консолівським будівництвом за проектом того ж таки Олександра Базюка, котрий нещодавно отримав обласну премію ім. Івана Левитського в галузі архітектури. Причому перша публічна обіцянка Володимира Швеця на посаді директора "Укрзахідпроектреставрації" -- виконувати розпорядження міської влади, а її налаштованість уже знаємо, якою є. Отож, виходить зачароване коло кругової поруки?

-- Так, ця команда залишається при своїх інтересах.

-- Та якими можуть бути ці інтереси, як не інтересами міста?!!

-- Вам як невиправній ідеалістці наголошу на одній простій речі. Ви знаєте, скільки коштує квадратний метр житла в "будинку, якого так довго чекав Львів"? От бачите. А саме ця ціна і є визначальним фактором у схожих історіях. Це навала коштів, яким важко протистояти. Хоч я також мав (як виявилося, марно) надію, що це вдасться побороти...

-- Може, варто звернутися до ЮНЕСКО, щоб запобігти непоправному?

-- Магістрат мав достатньо підстав і повноважень зробити це сам, але свідомо обрав іншу політику. У липні місто має звітувати перед зборами ЮНЕСКО про виконання тих рекомендацій, які Львову дали її експерти. Це може стати тим часом "ікс", від якого піде відлік серйозних санкцій не тільки щодо Львова, а й загалом щодо країни. Містечковий масштаб мислення заважає клеркам магістрату поставити міжнародний імідж країни над сумнівними інтересами інвестора, який зневажив інтереси Львова. Наївно сподіватися, що ліпші часи для пам'яток настануть одразу по Помаранчевій революції. Можливо, коли суспільство викорінить корупцію і підвищить рівень свідомості городян, тоді для піклування про пам'ятки достатньо буде тільки доброї законодавчої бази і механізму, який працюватиме незалежно від того, який чиновник при владі.

Розмовляла Вікторія САДОВА









» 
Віднянський + Ягода = Шекспір
 
Сьогодні на місяць у творче відрядження до Берегового вирушає львівський художник, поет і драматург Мирослав Ягода (саме цю знакову постать сучасної української контркультури зображено на репродукції картини Петра Гуменюка). У Береговому Мирослав Ягода працюватиме над створенням сценографії до постановки п'єси, в основі якої -- біографія драматурга й поета доби англійського Ренесансу Вільяма Шекспіра. Виставу в Народному угорському театрі в Береговому ставить режисер Аттила Віднянський, якого львівський глядач пам'ятає з показів у межах театрального фестивалю "Золотий Лев" вистав "Декамерон" за твором Джованні Бокаччо та "Смерть у Соборі" за твором Томаса Еліота. Сценічний життєпис Шекспіра -- не перший випадок співпраці Аттили Віднянського з Мирославом Ягодою. У доробку цього творчого тандему -- "Дзяди" Адама Міцкевича, поставлені в Берегівському театрі та "Зимова казка" за мотивами творів того ж Шекспіра, поставлена на сцені Національного театру в Будапешті!
Детальніше>>
» 
У творчості -- Українець!
Олеся КОЛОС
 
Миколу Бідняка справедливо можна вважати феноменальним художником. Мова йде не лише про багатогранний талант митця, а й про спосіб, в який він творив свої полотна та графічні твори. Не маючи обох кистей рук, художник тримав пензель устами. Нелегким був життєвий шлях художника, зате Бог, у винагороду, подарував йому тонке розуміння прекрасного та неабиякий хист до малярства. Микола Бідняк силою свого таланту здобув визнання у багатьох країнах світу, щоправда, найпізніше -- в Україні, отримав чимало нагород, став членом Національної спілки художників України, а у 1995 р. був удостоєний Національної премії України ім. Т. Г. Шевченка. Деякий час художник жив у Львові, працював в Академії мистецтв професором на відділі сакрального мистецтва, а в 1998 р. став "Найкращим художником року" Львова.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Ющенку і Саакашвілі -- по "Нобелю" 
  ·  У пошуках тіней минулого 
  ·  "Криворіжсталь": перший крок 
  ·  Шевченківський гай під загрозою 
Погляд
  ·  Європа ще подумає 
  ·  Небезпека під Карпатами 
  ·  Ющенко проти ксенофобії 
  ·  Школяр проти Британської енциклопедії 
  ·  Версію вбивства Кірпи спростовано 
Поступ у Львові
  ·  Місто має бюджет 
  ·  Ні світла, ні тепла 
  ·  Повстанцям збільшили доплату 
  ·  Миролюбні соціалісти 
  ·  Виборці йдуть до Гудими 
  ·  Вибух на підприємстві 
  ·  З Ратуші снігу не видно 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Початок кінця СДПУ(о) 
  ·  Симоненко вагається з підтримкою Тимошенко 
  ·  Партія реґіонів не піде в опозицію 
  ·  "Чорна мітка" для сепаратиста 
  ·  На межі стихійного лиха 
  ·  Резонанс Помаранчевої революції 
  ·  Одесити хочуть нового губернатора 
  ·  Пущу-Водицю роздавав Кучма 
  ·  Конфронтація чи компроміс? 
Поступ у світі
  ·  Американці виряджають своїх жінок на війну в Ірак 
  ·  Катастрофа не за горами 
  ·  Росія знову бунтує 
  ·  Рамсфелд під вогнем 
Спорт-Поступ
  ·  Андрій ПІСТУН: З дівчатами ніколи не знаєш, чого чекати 
  ·  Нічийний синдром Пономарьова 
  ·  Клієнт із Мінська 
  ·  Російський покер в Італії 
  ·  Шарапову зупинили 
  ·  "Козачкам" забракло сил 
  ·  Московські нагороди 
  ·  Протистояння легіонерів на Уралі 
МІКРОСКОП ПАНА ЮРКА
  ·  МІКРОСКОП ПАНА ЮРКА 
Економіка у Поступі
  ·  Нотаріуси не хочуть бути податківцями 
  ·  Мін'юст атакуватиме боржників 
  ·  Нафтогаз працюватиме в Еміратах 
  ·  Луценко -- спадкоємець Кірпи 
  ·  Тимошенко допоможе вчителям 
  ·  Зарплатні борги 
  ·  Спілкування задля спілкування 
Арт-Поступ
  ·  Віднянський + Ягода = Шекспір 
  ·  У творчості -- Українець! 
  ·  Зраджений Львів 
Літературний Поступ
  ·  Поговоримо про драматургію? 
post-Поступ
  ·  Нова опозиція пахне весною 
  ·  Білий сніг, як чиста сторінка 
Пост-Faktum
  ·  Олег ОГОРОДНИК: Цифрові фотографії -- не мистецтво 
  ·  КАЛЕНДАР