BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Спорт-Поступ.    Історія у Поступі.    Арт-Поступ.    Економіка у Поступі.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
 
24 січня 2005 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  15:48 24-02-2017 -   Ремонтні роботи у перинатальному центрі відновлять найближчим часом  
  15:42 24-02-2017 -   Викрадачам ноутбука загиблого співака Владіслава Левицького оголосили вирок  
  15:40 24-02-2017 -   Львів'янка Анна Музичук вийшла у фінал чемпіонату світу з шахів  
  15:12 24-02-2017 -   Шістьом організаторам підпільного алкогольного цеху «світить» по 12 років тюрми  
  14:2 24-02-2017 -   В Буському районі загинув велосипедист  
Україна
  15:47 24-02-2017 -   В Одесі викрили групу провокаторів  
  15:44 24-02-2017 -   Українців чекає вихідними похолодання  
  15:13 24-02-2017 -   Українцям політичні партії коштують дорожче, ніж полякам, – голова «Комітету виборців»  
  13:56 24-02-2017 -   У Мукачеві ромського барона та його сина засудили за вбивство  
  13:52 24-02-2017 -   Гройсман допустив відновлення Податкової міліції  
Світ
  15:43 24-02-2017 -   Суд Відня відпустив Фірташа  
  15:15 24-02-2017 -   Російський співак Філіп Кіркоров закликав бойкотувати «Євробачення» у Києві  
  13:53 24-02-2017 -   У світі на чверть зросла кількість випадків депресії - ВООЗ  
  11:37 24-02-2017 -   Грузія підпише безвіз з ЄС 1 березня - ЗМІ  
  10:21 24-02-2017 -   У Німеччині на ринок потрапила тисяча пляшок з отруйною горілкою  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Сучасне мистецтво у форматі Format'у
 
Про історію та нинішній день одного з провідних польських журналів з мистецтва Format з редактором журналу Анджеєм Саєм розмовляла Наталка Космолінська.



-- Після політичних змін 1989 року в нас склалася така ситуація, що всі офіційні журнали з питань мистецтва, які доти видавали в Польщі -- Proekt, Sztuka та інші, -- зникли, тому що кардинально змінилися засади. Отож, продовжувати попередні проекти було неможливо, але натомість кожен мав можливість заснувати свою газету, свій журнал, очевидно, якщо мав якісь проект і гроші для його здійснення. Я на той момент уже працював у Академії красних мистецтв у Вроцлаві, отож з допомоги колег, які мали стосунок до графіки, бо мені передусім залежало на графіці, і за підтримки ректора нашої академії повстав наш проект журналу Format. Зрозуміло, ми від початку були по вуха у фінансових проблемах, бо мало мати ідею, треба вміти її зреалізувати. Тому перший номер нашого журналу був ще чорно-білий, досить скромний, присвячений локальній вроцлавській тематиці. Та вже від другого номера, який був кольоровий, тому що вдалося знайти трохи грошей і здобути підтримку міста, ми почали потроху виходити на більш глобальну проблематику в мистецтві. Розпочали від тенденцій початку 1980-х -- це був момент, коли скінчився концептуалізм, завершилася опція модернізму, яка захопила цілу Європу, а пустку після концептуалізму почала потроху заповнювати мода на експресіоністичне малярство. У Польщі це збіглося у часі з піднесенням хвилі "Солідарності" в суспільстві, що ще більше змобілізувало людей до експресійного способу викладу. Я чувся до певної міри пов'язаним із цими тенденціями, отож перші номери Formatu було присвячено оцінці нових тенденцій і напрямів у польському мистецтві. Нарешті вже можна було писати про ту культуру, яка відбувалася поза державними установами, уникала державних галерей та інституцій. Отож ми розпочали її аналізувати, показувати це явище, презентувати тих митців. Можливо, їхні імена тепер мало про що скажуть українському читачеві, тому що тоді це були переважно дуже молоді люди, багато з них на той момент ще були студентами, але вони демонстрували дуже свіжі погляди на середовище й мистецтво. І то була на той момент головна лінія Formatu. Також ми в перших номерах намагалися підбити певні теоретичні підсумки тих явищ у мистецтві, які вже на той момент завершилися. Так, у Вроцлаві й навколо нього був потужний гурт митців-концептуалістів, Вроцлав мав навіть титул столиці польського концептуалізму. Отож це явище інтелектуальних студій теж потребувало оцінки, і ми теж аналізували його. На той час ми видавали два-три номери в рік, хоча журнал є квартальним, але ми не мали стільки грошей, щоби забезпечити цю періодичність.

-- Власне, нам дуже важливо знати, хто фінансує такий неприбутковий журнал. Тому що в нас в Україні сьогодні це дуже актуальна проблема: щоби бути прибутковим, потрібно бути попсовим, а щоби видавати серйозну інтелектуальну періодику, потрібно знайти якийсь закордонний фонд чи грант, який би фінансував такий проект. Фінансову підтримку ж в Україні для таких видань, на жаль, сьогодні знайти неможливо ні в державних, і в приватних структурах.

-- Зрозуміло, що наш журнал є неприбутковим. Він має невеликий наклад: 2,5-3 тисячі, з якого 70-80% розпродуємо, а решта йде на промоцію, переважно до вищих мистецьких шкіл Польщі та сусідів. Адже його видавцем і далі залишається вроцлавська Академія красних мистецтв плюс Фундація ім. Євгенія Гепперта -- нашого видатного професора, митця, патрона нашої академії, що був її першим ректором. Гроші на журнал ми отримуємо від міста, тобто від міського уряду, з обласного уряду, тобто від воєводства Дольного Шльонська, і ще від міністерства культури Польщі. Міністерство від самого початку нас активно підтримувало, отож ми мали можливість виходити регулярно. Щоправда, кілька останніх років ситуація із фінансуванням дещо погіршилася, тому що все подорожчало у зв'язку зі входом Польщі до Європейського союзу. Отож нам важко видавати чотири номери в рік, і ми часом робимо подвійні номери.

-- Це те, що стосується фінансування та періодичності. А стосовно наповнення журналу?

-- Від другої половини 1990-х Format розробив свій напрям. Він став журналом, який намагався об'єднати різні мистецькі осередки країни. Це означає, що ми були відкриті для різних мистецьких медій, для різних способів вираження, різних мистецьких технік. На той момент у Польщі з'явилось кілька інших журналів -- Еgzit, Оbjekt, Magazin sztuki, кожен з яких був заангажований у свій розділ мистецтва. Одні презентували тільки інсталяції, інші шукали тільки нових медій, Magazin sztuki спеціалізувався на перекладах європейських критиків, Art and business відповідно до своєї назви робив наголос на продажу творів мистецтва. З тих журналів залишився наразі Art and business і Еgzit, який тепер функціонує на дещо інших засадах. Натомість Format і далі декларує свої засади відкритості для різних напрямів сучасного мистецтва. Тільки в нас і раніше, і тепер можна побачити матеріали, які стосуються і традиційного мистецтва, і сучасного. Це дозволило нам у форматі журналу представити певну панораму мистецьких процесів -- як польських, так і загальноєвропейських -- останніх десятиліть. Нашою програмою була реєстрація всіх найбільш важливих мистецьких процесів країни, тому що вже після кількох перших номерів, які були присвячені темам вроцлавської академії і вроцлавського мистецького середовища, журнал став загальнопольським. У нас з'явилося багато співробітників з інших реґіонів: критиків, теоретиків, багато колег з колишнього Proektu почало співпрацювати з нами. Тобто поступово журнал став загальнопольським форумом, у якому я, згідно з власним розумінням, розробив таку структуру, що на початку є теоретична частина, де друкуємо есеї, статті, поважні історично-критичні, теоретичні, філософічні матеріали. І митці часто мають до мене претензії, оскільки кажуть, що вони їх не розуміють. Однак хто сказав, що мистецтво -- це легко, до нього треба певною мірою інтелектуально підготуватися. Також є частина презентаційна, де ми представляємо митців і їхню творчість. Зрозуміло, ми намагаємося робити промоцію місцевим художникам, але завжди розглядаємо їхню творчість у контексті країни. Ми також виходимо за кордони Польщі: уже кілька разів презентували Україну, переважно з подання проректора з наукової роботи Львівської академії мистецтв Ореста Голубця, були номери, присвячені мистецтву Німеччини, чеському мистецтву фотографії -- це моє персональне хобі. У найближчому номері представимо мистецтво Литви.

-- Чи впливає Format на формування системи та критеріїв сучасних мистецьких цінностей у польському суспільстві?

-- Format, представляючи нові напрями й нові форми в мистецтві, із часом став форумом зміни поглядів. Насамперед на мистецтво сучасне, постмодерністичне, що дуже тісно пов'язане з літературою, насамперед з літературою деконструктивізму й постмодернізму. Зрозуміло, митці не дуже шанують теорію, а роблять те, що вважають за потрібне. Натомість критики воліють це все інтерпретувати з погляду актуальних течій. Проте ми одночасно не уникаємо історичної тематики. Друкуємо багато матеріалів, присвячених темі "Полоніки" у світі. Інакше кажучи, ми є журналом, який намагається стежити за всім, що діється у світі, за такими потужними явищами в мистецтві, як "Венеційське бієнале" чи "Документа" в Касселі. Ми це все документуємо, але водночас тримаємо руку на пульсі польських імпрез, таких як триєнале гарфіки, триєнале рисунку, на які інші журнали часто не звертають уваги, тому що вважають ці події прохідними, поточними, реґіональними. А ми звертаємо, тому що вони є документами часу, в яких саме й твориться це сучасне мистецтво. Одночасно ми не оминаємо історії: ретроспектив якихось окремих митців. Зрозуміло, ми не можемо охопити все, але такі вагомі події у світі, як виставка Сезана, Пікассо чи Далі, представляємо. Адже мистецтво дуже чутливе на впливи, які є в обігу, історія перемішана із сучасністю, і заздалегідь не відомо, які інспірації у цей момент вийдуть на перший план -- сучасні чи історичні. Отож ми є журналом, який, з одного боку, намагається тримати руку на пульсі часу, а з іншого -- подавати екскурси. Ми вже існуємо тринадцять років, у Польщі нас вважають одним з найвпливовіших журналів з мистецтва. Якби не Format, то багато речей та нюансів у сучасному мистецтві пройшло б повз увагу і їх не було зафіксовано. Багато дрібних каталогів зникає, натомість журнали залишаються в бібліотеках, доки до них можна звернутися. Є культуротворчий сенс нашої роботи, на якому нам, власне, і залежить. Ми засадничо робимо промоцію сучасному мистецтву. Така є історія й нинішній день Formatu.

Якщо нам вдасться й завтра знаходити гроші та якщо дозволятимуть сили, то будемо намагатися ще трохи той Format утримувати. На жаль, і в нас, і у вас фінансування таких проектів вимагає величезних зусиль, тому що спосіб фінансування таких неприбуткових видань ні там, ні тут ще не вироблено. Тут не можна спиратися на ринкові засади: якщо ви не спроможні заробити гроші, то, значить, ви не потрібні. Проте на Заході теж так є, там поважні журнали видають з дефіцитом, який покривається за рахунок популярних журналів, спонсорів і фондів. Це є форма промоції певних цінностей.









» 
"Чорний квадрат" проти "Фонтана"
Олег ВВЕДЕНСЬКИЙ
 
За всіх часів у періоди кардинальних соціальних змін суспільство розпочинало особливо перейматися складанням мистецьких рейтингів, намагаючись, вочевидь, у такий спосіб визначити вищі, непідвладні рокіровкам цінності. У пострадянських країнах така переоцінка вартостей особливо на часі. Рейтинговий інструментарій є тут лише першою фазою самоорганізації мистецького середовища, що потребує кардинальних змін у структуруванні мистецького процесу в умовах нового державотворення.

Рейтинги складають професіонали, але вони є людьми, тобто особами, залежними від оціночних тенденцій реґіону, в якому виросли й одержали освіту. Тому кожний рейтинг, попри всі намагання, -- це дзеркало реґіональних цінностей, які дуже цікаво порівнювати. Минулого понеділка "Поступ" писав про результати грудневого британського арт-рейтингу, в якому провідні британські арт-експерти визначили п'ять провідних творів у мистецтві ХХ століття. Свіже опитування московської газети "Новие Известия", своєю чергою, теж мало на меті визначити п'ять найбільш визначних творів мистецтва минулого століття на пострадянському просторі. Для цього 50 науковців, експертів сучасного мистецтва та відомих художників Москви мали назвати п'ять творів, з якими в них асоціюється ХХ століття.
Детальніше>>
» 
Мандрівка як дарунок
Анастасія КАНАРСЬКА
 
Серед дарунків, які приносить акторська професія, є один, що вабить до неї мандрівників. Це змога мандрувати світами, пізнавати інші країни та континенти. Митців Київського державного академічного музичного театру для дітей та юнацтва знають у багатьох країнах світу. І щороку вони отримують щораз більше запрошень на гастролі в різні країни світу. Минулої осені балетна трупа цього театру виступала в Іспанії та Португалії, а зиму зустріла в Німеччині. Саме в грудні німецький глядач мав змогу побачити вісім балетних вистав з репертуару цього театру. Серед вистав, які викликали найбільше захоплення в німецького глядача, -- "Жізель" Петра Чайковського, в якій головну партію виконувала, колишня солістка Львівського академічного театру опери та балету імені Соломії Крушельницької, заслужена артистка України Ірина Гордійчук. А 2 січня нашим землякам аплодували французи.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Початок епохи 
  ·  КОМЕНТАРІ 
  ·  Промова Президента України Віктора Ющенка на майдані Незалежності 
Погляд
  ·  Льюїс повертається ? 
  ·  Царське полювання Путіна в Криму 
Поступ у Львові
  ·  Старість у злиднях 
  ·  Поштова скринька ''на халяву'' 
  ·  На суд немає грошей 
  ·  "Брати бульдозер і зносити..." 
  ·  Маршрутки потрапляють у ДТП 
  ·  Соціалісти порвали з комуністами 
  ·  Медики не хочуть у села 
  ·  Між будинками -- хоч щілинку! 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Німецький подарунок Криму 
  ·  Пенсії без дискримінації 
  ·  Перші кроки нового Президента 
  ·  Радіоактивна знахідка 
  ·  Янукович у "вигнанні" 
  ·  У Карпатах сходять лавини 
Поступ у світі
  ·  Американізований Арні 
  ·  Бесланців заспокоїли 
  ·  Дипломатичні маневри 
  ·  Стро запевняє: війни не буде 
  ·  Новітній Робінзон 
  ·  Імміґрантів просіють 
Спорт-Поступ
  ·  Володимир ФЕК: Завдання максимум -- "десятка" 
  ·  Фаворити продовжують боротьбу 
  ·  Берлінський етап Лісогора 
  ·  Нуль -- три ще не поразка 
  ·  "Волинь" оглядає львів'ян 
  ·  Динамівська чистка 
  ·  Новий "Макларен" 
  ·  У фіналі поступилися 
Історія у Поступі
  ·  Найвидатніший серед британців 
  ·  АРХІВАРІУС 
Арт-Поступ
  ·  Сучасне мистецтво у форматі Format'у 
  ·  "Чорний квадрат" проти "Фонтана" 
  ·  Мандрівка як дарунок 
Економіка у Поступі
  ·  Уперед, до песимізму 
  ·  АЗС на Львівщині побільшає 
  ·  Держкомзем до 2006 роздасть усі акти 
  ·  Бунт бізнесменів 
  ·  Харків'яни хочуть бізнесу у Львові 
  ·  Народження нейроекономіки 
post-Поступ
  ·  Спокій нам лише насниться 
  ·  Бурильник 
Пост-Faktum
  ·  КАЛЕНДАР