BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Спорт-Поступ.    Економіка у Поступі.    Поступ технологій.    Тема Поступу.    Літературний Поступ.    Львівські обсервації.    Мій Дрогобич.    Поступ реляксу.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
20 січня 2005 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  11:31 23-06-2017 -   Вулиці двох районів Львова знеструмлені на день  
  11:19 23-06-2017 -   Львів почали очищати від сміття  
  11:18 23-06-2017 -   У Львові впроваджують програму, за якої третім уроком фізкультури стане певний вид спорту  
  11:16 23-06-2017 -   Новостворений сквер «Кам’янка» озеленять цього року  
  11:14 23-06-2017 -   Частині львів’ян підняли квартплату  
Україна
  11:35 23-06-2017 -   Учасники ЗНО сьогодні отримають повні результати тестування  
  11:29 23-06-2017 -   Верховна Рада схвалила обов’язкове встановлення лічильників води і тепла  
  11:25 23-06-2017 -   Убивство в центрі Києва: Загинув ветеран АТО  
  10:6 23-06-2017 -   Біля Києва лось кинувся під колеса авто: тварина загинула  
  16:59 22-06-2017 -   ЗСУ перейдуть на нову систему харчування до кінця 2019 року  
Світ
  11:27 23-06-2017 -   Бундестаг реабілітував усіх засуджених у післявоєнні роки за гомосексуальні зв'язки  
  11:24 23-06-2017 -   У Німеччині дозволили стеження за листуванням в месенджерах  
  13:46 22-06-2017 -   Археологи знайшли стародавнє забуте місто в Ефіопії  
  13:22 22-06-2017 -   У Польщі затримали двох українців за підозрою в убивстві жінки  
  13:18 22-06-2017 -   На фестивалі діаспори в Оттаві міністр оборони Канади приготував український борщ  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Літературний Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Григорій ГРАБОВИЧ: Науковець має право помилятися
 
Григорій Грабович
-- Насамперед до Вас запитання таке: якою є відповідальність людини, що пропонує нові світоглядні постулати, як, скажімо, Ваше впровадження поняття "міфотворчість" Шевченка, котре спочатку критикували, але яке згодом розпочало плідний дискурс та знайшло багато послідовників? Адже завжди є страх помилитися?

-- Я думаю, якщо людина працює за фахом і знає, розуміє своє поле, то цей страх відповідальності не є аж таким великим, бо науковець має право помилятися. Якщо він робить свою справу правильно, то його помилки є конструктивні...

-- Тобто?

-- Конструктивні тому, що він працює як професіонал. Тому що сам фах, ця матерія, в якій ми працюємо, тобто критика, є гуманітарною, це поле гуманітаристики, не стоматології чи хірургії, де помилка є страшною й може зашкодити, навіть убити пацієнта.

-- Хіба у сфері духовності аналогічні помилки не менш небезпечні?

-- Ні, я думаю, якщо критик пише совісно, правильно, то таких помилок не буде. Тут є певна неточність у самому формулюванні питання. Очевидно, що є відповідальність, щоби, згідно зі своєю дисципліною та своїм знанням, правильно формулювати свої тези. На нагородженні (нагорода "За інтелектуальну відвагу" від часопису "Ї" -- Авт.) я казав, що парадигма, мовляв, критик, науковець служить народові, є не до кінця точною. Він служить, але іноді служить тим, що й не служить. Тобто він мусить саме стояти понад певними позиціями, переконаннями свого дня, своєї доби. Бо якщо він служить правді, то значить -- і своїй справі. Не завжди консенсус є раціональним.

-- Чи Ви визнаєте свої помилки?

-- Якщо є, то, очевидно, я їх мушу визнати...

-- У чому Ви колись помилилися?

-- У різних речах, найчастіше можна помилятися у фактографічному плані...

-- Зупинімося на світоглядному.

-- Я наведу такий приклад: якщо людина закликає до компаративістського (порівняльного -- Авт.) підходу, то, окрім українських джерел, має знати культурний ґрунт, контекст. Якщо йдеться про Львів у ХІХ ст., то також треба знати про австро-угорський і польський контексти, якщо про Наддніпрянську Україну -- про російський. У цьому не можна помилятися, можна переставляти наголоси, а це не помилка. Помилка може бути й така: наприклад, Франко в якомусь творі засуджує ті чи інші громадські настанови, які його недооцінюють, шельмують, і він нарешті реагує у відчаї. А потім мій колега каже, що Франко довідався тоді про те, що вплинуло на нього... Це доповнює, поширює цей контекст, але не змінює адекватності сказаного раніше.

-- Можете навести приклад з арсеналу Ваших особистих помилок як літературознавця, критика?

-- Я пам'ятаю одну із центральних тез, яку я висловлював і потім наполегливо захищав, що поняття неповноти не стосується літератури (будь-якої, української також), що література є такою, якою вона є. Не можна сказати, що література є неповною у цьому періоді. Тепер, думаю, це треба по-інакшому сформулювати: література створює певну систему жанрів, які самі собою є повними, але в її суспільному функціонуванні вона може бути неадекватною -- у такому сенсі неповною. Це є трохи зміщення акцентів. Знаю також, що деякі мої судження про поодиноких критиків, наприклад Чижевського, були не такими, якими я тепер їх бачу. У цій книзі у статті про Чижевського я корегую свої колишні погляди щодо нього. Можна це назвати творчою помилкою.

-- Якою є небезпека в роботі з "відкритими" текстами, які пропонують різні варіанти інтерпретацій? Адже Ваша книга "Тексти і маски" присвячена літературним постатям, подіям та процесам, які потребують переосмислення в контексті нового часу. За Еліотом, такої переорієнтації потребує кожне нове покоління, вона утверджує його колективне право на власне бачення минулого й сьогодення.

-- Гадаю, небезпека є в тому, що можна думати, що все дозволено, що всяка інтерпретація є доброю та адекватною. А це не так. Є ліпші, і є гірші. Це небезпека переінтерпретації, надінтерпретації (наприклад, езотерична інтерпретація, коли людина розпочинає вичитувати скрізь якусь символіку). Проте сумлінна критика завжди буде потрібна. Я категорично не сприймаю тези, яку не раз чув: це вже вирішено, до цього не треба повертатися. Наприклад, щодо "Слова о полку..." А факт є той, що твір залишається невивченим, питання -- невирішеним і потребує нового осмислення. Намагання закрити дискусію збіднює наш дискурс, наше мовлення. Це заклик до більшого поліцентризму, толеранції у нашій критиці.

-- Тамара Гундорова, резюмуючи книгу "Тексти і маски", пише, що Ви не постмодерніст, що Вас приваблює не сам акт заперечення, а пропозиція, ствердження, наукова безкомпромісність. Отож, що має змінити постмодерністичний деструктивний акт всезаперечення?

-- Для української літератури навіть простіше, аніж для іншої. Ми тут залишаємося у виграшній ситуації, бо так багато є тут до роботи, що ми можемо, не кремпуючись, не обмежуючись якось, іти напрямком не звичайного позитивізму, а незакомплексованої архівальної праці, відкриття нових джерел. Тобто робити те, що в інших, щасливіших обставинах у культурі робили 50 або 100 років тому. Ми можемо відкривати архіви, які наші великі попередники не перекопали, для нових дослідників це має бути цікавою роботою, спонукою.

-- Якими першоджерелами Ви користуєтеся? Вибудовувати гіпертекст потрібно з точки відліку. Що є цією точкою відліку у Вашій творчості?

-- Є певний комплекс текстів. Це також накопичення навиків читання текстів, це досвід, який я здобував у своїй освіті й уже в докторантурі, це метод не одного тексту й літературознавця-"їжака", про що говорив Грицак. Це плюралізм різних текстів, але водночас є певна віра в іманентність тексту. Важливим формативним впливом на мене стали тексти нових критиків, що є англо-американським варіантом формалізму, але не чистого, а збагаченого -- віра в те, що сам собою текст цінний. Тож треба вміти наперед його пристосувати.

-- Хоча здається, що Вам затісно в тексті, тому Ви виходите поза нього?

-- Це таке коло... Щодо першооснов у моїй практиці... Це не "Біблія", не гомеричні поеми, хоча вони також цінні, то є цілий західний канон із Шекспіром, Сервантесом тощо. Важливо, щоб українська культура не випадала із цього загального європейського материка, канону, щоб вона не існувала сама собою або тільки в контексті російської чи польської літератури.

Розмовляла Марія ТИТАРЕНКО









» 
За Ваше здоров'я, мудаки та ейнштейни!
Інна КОРНЕЛЮК
 
Сергій Жадан. Депеш Мод. -- Харків: Фоліо, 2004. -- 229 с.

"Музична коробка" -- був колись такий герметичний спосіб постійного прокручування монотонних звуків, який спричиняв у жертви-слухача повний "від'їзд" зі здорового глузду. І був колись у буремні часи комунізму "з'їзд" іншого, політичного порядку, через який постраждав не один світлий розум. Насамперед, отже, попереджаю: читати "Депеш Мод" безпечно й дуже весело, попри нецензурні слова й сюжетні викрутаси із задіяними в них героями-даунами (від КДБ, скажімо) і трагічні спогади різнопланових розмов 1993 року...
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Шлях до інавгурації відкритий 
  ·  Шварценегер привітав Ющенка 
  ·  Андрій САДОВИЙ: Я діставав регулярно 
Погляд
  ·  "Криворіжсталь" відберуть через суд 
  ·  Пам'ятник акції протесту 
  ·  Росія визнала Ющенка переможцем 
  ·  Книга про Ющенка 
  ·  ПИТАННЯ ДНЯ 
Поступ у Львові
  ·  Хом'як залишився податківцем 
  ·  Амбіції Новоженця 
  ·  Темні дні і ночі 
  ·  Чорновола відрахував не ректор 
  ·  Життя в аварійному будинку 
  ·  У ліфт -- лише з мобільним 
  ·  Ветерани вийшли на вулиці 
  ·  Йорданське купання для маршрутки 
Поступ з краю
  ·  Микола КАТЕРИНЧУК: 2006 року буде півпарламенту Катеринчуків 
  ·  Ющенко обирає Європу 
  ·  Переслідування злочинців: за і проти 
  ·  Донецькі хочуть федерацію 
Поступ у світі
  ·  Помаранчевий експорт 
  ·  Путін злякався революції 
Спорт-Поступ
  ·  Уся надія на Перебийніс 
  ·  Переможний приклад чемпіона 
  ·  Білі смуги Пономарьова 
  ·  "Мегаклас" -- чемпіон! 
Економіка у Поступі
  ·  Донецька кидайлівщина 
  ·  Держкомрезерв збільшує паливні запаси 
  ·  ФДМУ припинив орендування 
  ·  Ціна ПДВ для аграріїв 
  ·  Податкова звітує 
Поступ технологій
  ·  Не віддам нікому 
  ·  Хробо-тетріс 
  ·  Жефорс для бідних 
  ·  Поважні прогнози 
  ·  Авторські права -- понад усе 
  ·  Слідами Gigabyte'a 
  ·  Поперед батька 
  ·  hD DVD у масах 
Тема Поступу
  ·  Чого нам чекати від Ющенка? 
  ·  Україна потребує реформ 
  ·  КОМЕНТАРІ 
  ·  Економічні сподівання 
Літературний Поступ
  ·  За Ваше здоров'я, мудаки та ейнштейни! 
  ·  Григорій ГРАБОВИЧ: Науковець має право помилятися 
Львівські обсервації
  ·  І нє то штоби да, і нє то штоби нєт 
Мій Дрогобич
  ·  Піраміда Лужецького 
Поступ реляксу
  ·  ГОРОСКОП 
post-Поступ
  ·  Життя -- наше. Тому й цікаве 
  ·  Імітація демократії 
Пост-Faktum
  ·  КАЛЕНДАР 
  ·  Обережно, каблуки! 
  ·  Школа для кмітливих чомусиків 
  ·  У банку -- як у танку