BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Спорт-Поступ.    Економіка у Поступі.    Історія у Поступі.    Арт-Поступ.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
 
17 січня 2005 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  14:13 29-03-2017 -   На Львівщині стартувала посівна кампанія  
  14:12 29-03-2017 -   Фальшиві комунальники обікрали львівського пенсіонера  
  13:18 29-03-2017 -   На Львівщині судитимуть поліцейських, яких звинувачують у розбої  
  13:16 29-03-2017 -   У Буську палав фарбувальний цех  
  11:42 29-03-2017 -   У Львові грабіжники з балончиками нападають на жінок  
Україна
  14:16 29-03-2017 -   У Тернополі СБУ затримала трьох військових, які крали паливо з військової частини  
  13:13 29-03-2017 -   Гройсман радить всім членам НАЗК звільнитися  
  11:40 29-03-2017 -   СБУ вважає обстріл Генконсульства Польщі в Луцьку провокацією Росії  
  10:58 29-03-2017 -   В Україні запровадили щомісячну абонплату за газ  
  10:44 29-03-2017 -   Прикордонна служба оголосила 800 вакансій для знавців іноземних мов  
Світ
  14:18 29-03-2017 -   Україна оскаржуватиме рішення суду Лондона щодо "боргу Януковича"  
  13:14 29-03-2017 -   У США ухвалили резолюцію до річниці анексії Криму  
  11:0 29-03-2017 -   Після успіху на Євро-2016 в Ісландії спостерігається демографічний вибух  
  10:22 29-03-2017 -   Сейсмологи оголосили загрозу цунамі на Камчатці  
  10:20 29-03-2017 -   У Франції розпочато розслідування проти дружини Фійона  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Нарцис і химери
Яцек Мальчевський: утаємниченість причетного до великої містерії буття
 
Малюнок
Напередодні невзабарі обіцяного відкриття Львівської державної галереї мистецтв опісля її ремонту й принципового оновлення експозиції за концепцією, запропонованою мистецтвознавцем Вітою Сусак, згадка про виставку, яка передувала вимушеній паузі в роботі цієї чи не найповажнішої музейної установи нашого міста, не випадкова. Насамперед тому, що вона залишилася в пам'яті відвідувачів як одна з еталонних виставок галереї, сформованих куратором (він же водночас і завідувач відділу фондів ЛДГМ) Ігорем Хомином. Йдеться про пропоновану до 150-ліття від дня народження Яцека Мальчевського виставку малярських робіт славетного польського художника, доповнену його ескізами та рисунками. Виставка принесла давно з такою гостротою не відчувану насолоду як досвідченим знавцям мистецтва, так і студентам мистецьких вузів. Про паломництво наших західних сусідів можна й не згадувати. Утім, сказати, що та виставка була вишукано ґустовною і зібрала велику аудиторію польських туристів та зацікавленої львівської молоді, -- означає ані на щопту не передати її значення, ані того запалу, з яким мистецтвознавець Ігор Хомин ретельно працював над добірною експозицією творів маляра, чиє ім'я в історії європейського мистецтва тісно пов'язане з напрямком символізму. Хто-хто, а цей хранитель фондів дуже добре знає всю колекцію творів Яцека Мальчевського, яка зберігається у ЛДГМ, адже не раз готував із неї вибірки до показу не тільки у вітчизняних, а й закордонних виставках. Перед виставкою до 150-літнього ювілею маляра Ігор Хомин так часто залишався наодинці з його творами (бо ж за нашої скрути куратору доводиться все робити своїми руками: і рами носити, і розставляти картини, й вішати їх, й експлікації клеїти), що колеги стали помічати, як хранитель мало-помалу робився зовні схожим на автопортрети Мальчевського. Це жарт. Однак у ньому -- велика частка істини: Ігор Хомин, цей львівський аристократ і денді, не просто докладно знає галерейну збірку польського символіста, так що може годинами захоплено розповідати про неї, а й має серед тих картин своїх приватних уподобанців, про інтимне сприйняття яких може звіритися лише найщирішому співрозмовникові, донедавна вважаючи за такого й шанованого читача "Арт-Поступу".

-- Зізнайтеся, Вам як куратору, незважаючи на труднощі підготовки виставки, певно, був приємним приголомшливий успіх уже вкотре показаної львівської збірки творів Мальчевського?

-- Заслуга в цьому не моя, а автора творів. Зрештою, самою лишень "польською" кон'юнктурою також не пояснити цікавості до виставки, бо небагато польських митців мали та й донині мають таку популярність, як Яцек Мальчевський. З моменту появи в мистецькому світі творчість цього художника привертала до себе велику увагу. Подібне триває й далі, коли поглянути, якою молодою аудиторією є теперішні прихильники Мальчевського. Полотна цього художника, яким би реалістичним не було на них зображення, приваблюють розлитою у них бентегою, нерозгаданою, загадкою, сміливим викликом. Цей дуже автономний світ малярської уяви тривожить, як поклик сирени, вабить і не відпускає від себе, він незбагненний через дивовижне поєднання малярської техніки прозорості з тими темами й сюжетами, які лягли в основу його картин. Контраверсійне, повне загадкових символів та історичних натяків, але водночас реалістичне за формою, мистецтво Мальчевського стало на зламі ХІХ-ХХ століть дзеркалом суспільних настроїв.

-- Декаданс?

-- Єдиним можливим для Мальчевського способом мистецького вислову і творчої самореалізації стали знакові символи культури. Хоч Мальчевськийі був від 1898 року почесним членом мистецького об'єднання Австрії "Сецесія" і брав участь у його виставках, однак своїм доробком перекинув арку від академічного історизму до імпресіонізму. Головним же джерелом його творчості були непретензійна краса рідної землі та пафос боротьби за незалежність. Вони ж і спричинили деяку герметичність. І що далі, то більшу: скажімо, після великої паризької виставки 2000 року критика відзначила, що живопис Мальчевського надто глибоко занурений у минуле Польщі, її повстанські міфи, щоб могти промовляти до публіки лишень сомою силою художньої візії.

-- А як же символіка тих містичних образів, що присутні в більшості його творів? Попри їхню індивідуальну інтерпретацію, вони -- усі ці німфи, гарпії, фавни й химери довкола автора-Нарциса -- більш-менш адекватно надаються до розшифрування, як метамова Культури.

-- Під пензлем митця вони робилися засобом для передавання духовних переживань, настроїв багатьох людей, та насамперед самого автора. Легенди, міфи, вірування, трансформовані психікою художника , виливались на полотна, які, мов сфінкс, ставили глядачеві нелегке завдання їхньої розгадки.

-- То чи не цим можна пояснити величезну популярність творів Яцека Мальчевського і в сучасного глядача?

-- Думаю, що й серед майбутнього також, адже це рафіновано інтелектуальне звертання до первнів культури, яке, до того ж, є вельми чуттєвим у своєму візуальному вирішенні. Вони, як глибоко індивідуальний досвід художника, який терзався клубком протиріч життєвих, психічних, малярських, філософських і тому подібних, справді здобулися на трансцендентність звучання.

-- Цінність виставленого в тому, що воно дає уявлення про різні періоди творчості художника. А скільки загалом творів Мальчевського зберігають у ЛДГМ?

-- Колекція досить велика, вона складається з 68 картин та 18 малюнків і акварелей. За рік після заснування міської галереї, як свідчить її каталог 1908 р., вона налічувала 29 картин та етюдів. Окрім того, твори Мальчевського перебували в Українському національному музеї, в музеї Любомирських, збірках Леона Пінінського, Костянтина Бруніцького, Болеслава Ожеховича, дещо мали приватно й різні знавці мистецтва.

-- Тобто майже всі вони зараз перебувають у збірці ЛДГМ? Чи були якісь поповнення до неї?

-- Стару збірку переважно становили твори кінця ХІХ ст., хоч було й кілька пізніших (наприклад, автопортретний триптих 1906 р., "Ельое" 1909 р., етюд до чоловічого портрета 1915 р.). Найбільш раннім за датуванням твором є етюд до картини "Богоматір" (1874). Ця картина, як і пізніші, з кінця 1870-х -- наприклад, етюд до портрету Петра Добжанського чи "голова святої" -- значно відрізняються від зрілого стилю митця. Тобто маємо добрий приклад раннього періоду його творчості. Частина картин походить з колекції портретованого приятеля художника -- Петра Добжанського. Це "Ранок" 1891 р., "Портрет Петра Добжанського з автокарикатурою художника" 1895 р. та ще кілька інших портретів Добжанського. Їх, напевно, Мальчевський малював у Львові, гостюючи в Добжанського.

-- А чим представлений період найбільшого розквіту таланту митця?

-- Десятьма картинами й малюнками1900-1910 років, які потрапили до збірки ЛДГМ з Українського національного музею. Вони є справжньою окрасою сучасної колекції. Це насамперед "Автопортрет з фавнами". "Христос в Емаус", "Пієта". До теми пієти художник звернувся після смерті матері, а підтвердженням цього є портрети його сестер, зображених на картині.

-- Враховуючи релігійні сюжети двох згаданих картин, можна припустити, що їх до збірки Національного музею придбав митрополит Андрей?

-- Достеменно відомо, що створеного 1904 року "Лицаря" було закуплено до Національного музею саме за сприяння Шептицького, а потім з іншими творами Мальчевського передано до ЛДГМ.

-- А що з приватних колекцій надійшло до вашої збірки?

-- Від музею Любомирських дісталося кілька етюдів та намальована 1907 р. "Отруєна криниця". Від збірки К. Бруніцького -- славетна "Піфія" з двома дуже різними автопортретами художника. Від графа Л. Пінінського -- сім картин, серед яких і етюд до портрета та незавершений портрет графа. Справжньою сенсацією для львівських мистецтвознавців стало у 1978 році придбання портрета Кароля та Малгожати Лянцкоронських.

-- Це знову таке щастя Борису Григоровичу Возницькому випало?

-- Так. Уявляєте, серед запропонованих галереї до закупів міщанських старожитностей опинився портрет чоловіка й жінки. Спершу вважали, що то просто родинна реліквія якогось немолодого подружжя. А потім збагнули, що це і є Лянцкоронські! На той час картину, що зберігалася в Роздолі, де неодноразово перебував Мальчевський, вважали втраченою, але придбання вдалося атрибутувати саме як портрет Лянцкоронських.

-- Що єднало цього графа з художником?

-- Зі своїм багаторічним приятелем графом Каролем Лянцкоронським, власником маєтку в Роздолі (який у наш час зазнав чималих наруг), Яцек Мальчевський у 1884-1885 роках подорожував Малою Азією та Грецією. З етюдів, написаних під час цієї мандрівки, художник 1895 року намалював "Подорож на Схід", яку галереї подарувала Д. Блюменфельдова. З цієї ж подорожі походять три акварелі -- "Адалія", "Морська затока біля Адалії" та "Родос".

-- Утім найкоштовнішою частиною львівської колекції Мальчевського вважають збірку його автопортретів, що їх Ви показували на виставці в ЛДГМ торік улітку.

-- Автопортрети Мальчевського готували як окрему експозицію "на експорт". До нас в межах фестивалю "Галіція" мала прибути виставка Лева Геца, а на обмін до Польщі ми б відрядити виставку автопортретів Мальчевського. Однак в останній момент все скасували, й автопортрети Мальчевського побачив саме львівський глядач та гості з Польщі, які приїхали на фестиваль. Наша колекція автопортретів налічує 12 творів, серед них і ті три, у яких художник зображає себе Христом. Це -- "Христос в Емаус" 1909 р., "Христос перед Пілатом" 1910 р. та "Христос і самарянка" 1912 р.

-- І як то авторові, який у ражі конфронтаційної гри зі світом самоіронічно портретував себе то з рогами, то з тортівницею (!) на голові, вдавалося при цьому спростовувати закиди щодо гріховного зухвальства або принаймні нарцисизму?

-- Усвідомлюючи своє людське єство, Мальчевський, поза сумнівом, вважав себе посвяченим в містерію буття, а ця утаємниченість давала йому право інколи у своїх творах уявляти себе Богом. Цікаво, що в образі Пілата втілений багаторічний приятель Мальчевського -- художник і реставратор Мечислав Гонсецький...

--Якою є історія публічного життя збірки Мальчевського з фондів ЛДГМ?

-- Повністю колекцію експонували у Львові в грудні 1979 року на відзначення 125-ї річниці від дня народження та 50-х роковин смерті Яцека Мальчевського. Потім 1987 року я спеціально для Національного музею Черемиської землі зорганізував виставку 30 полотен Мальчевського, відібравши мало відомі польському глядачеві твори. Натомість виставку в Ряшеві 1988 року було доповнено 10 картинами, а виданий тоді каталог творів Мальчевського обіймав усю збірку його робіт, що зберігаються у ЛДГМ. З незначними змінами цю виставку було експоновано в Сілезькому музеї в Катовицях 1996 року та в замку Поморських князів у Щеціні 1997 року. Без львівських картин Мальчевськго не обійшлася грандіозна монографічна виставка, уряджена Агнєшкою Лавнічаковою 1968 року в Національному музеї в Познані, та виставка в музеї Чарторийських у Кракові 1995 року, автор якої Тереса Гжибковська досліджувала міфологію картин художника. Найбільшою з нашими творами Мальчевського поза стінами рідної галереї була виставка 2002 року, спершу відкрита в державній галереї мистецтв у Сопоті, а далі експонована в варшавській "Захенті" та у Національному музеї Кракова. Тепер же найкращі картини Мальчевського з фондів ЛДГМ прикрасять оновлену постійну експозицію галереї в розділі "символізм". Чекати лишилося недовго: у лютому сподіваємося відкриття.

Розмовляла Л. Н.









» 
А що сьогодні у Загребі?
Анастасія КАНАРСЬКА
 
Загреб
Трактуючи матеріали на міжнародну тематику як обов'язково "інтернетні", а, відповідно, вторинні (що є суб'єктивним, а часом й просто неправдивим твердженням), більшість з нас нічого не знає, що робиться у наших близьких сусідів, з якими нас розділяє тільки ще один ближчий сусід. У даному разі це Угорщина, а той сусід, що за нею, -- це Хорватія. Маленька балканська країна з багатющою історією та неймовірної краси природою. Рай для туристів.
Детальніше>>
» 
Шляхетні забави інтелектуалів
 
Григорій Грабович
Дами у вечірніх сукнях і чоловіки з метеликами, імпозантний церемонімейстер, перев'язаний блакитною стрічкою і з представницьким жезлом у руці, яким він урочисто відстукує кожне своє оголошення, Дзеркальна та Блакитна камінні зали колишнього палацу Потоцьких як автентичні декорації... Й епіцентр інтриги всієї пишної учти -- орден: мистецьке лого зі срібла унікальної української літери "Ї", яким один з найбільш інтелектуальних часописів незалежної України відзначає найбільш інтелектуально, на його думку, відважних. Це все -- складові оригінального дійства, яке вже п'ятий рік поспіль відбувається напередодні Нового року у Львові. Щоправда, цього року урочистості з відповідних політичних причин були перенесені на кілька тижнів, отож відбулися щойно тепер, 15 січня.
Детальніше>>
» 
Рейтинг шедеврів
Олег ВВЕДЕНСЬКИЙ
 
Слово "рейтинг" достатньо активно ввійшло в наш побут. Політичний, спортивний, масмедійний рейтинги атакують нас з усіх боків. Ми оцінюємо, нас оцінюють... Ми сприймаємо не безпосередньо явище, людину, подію, а передовсім їх рейтинг: є рейтинг -- є подія, немає рейтингу -- немає події. Рейтингом міряють все, і мистецтво також.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Бунти пенсіонерів у Росії 
  ·  Ринковий статус для України 
  ·  Нових свят не буде 
  ·  Прем'єр-міністр для Львова 
Погляд
  ·  Янукович програє в суді 
  ·  Пропозиції для Ющенка 
  ·  Віце-міністра засудили на 7,5 років 
  ·  Ющенко виведе війська з Іраку 
Поступ у Львові
  ·  Теплова безвихідь 
  ·  Потерпілі не мовчать 
  ·  Дітей повертають у сім'ї 
  ·  Видавництво процвітає під вибори 
  ·  Куди зникає світло? 
  ·  Відзнаки від "Ї" 
  ·  Освітянські підсумки року 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Прем'єром стане темна конячка 
  ·  Кожному губернатору по партії! 
  ·  Українці втікають за кордон? 
  ·  Сепаратистів можна садити 
  ·  Кваснєвський євроінтеґрує Україну 
  ·  Сварка за майдан Незалежності 
  ·  Литвин шкодує Кучму 
  ·  Конотопська відьма за Януковича 
Поступ у світі
  ·  Збитки іракської війни 
  ·  Боротьба без обмежень 
  ·  "Гюйгенс" успішно "прититанився" 
  ·  Американська Помаранчева революція 
  ·  СВІТООГЛЯД 
  ·  ЕТА: теракти або переговори 
Спорт-Поступ
  ·  Футболісти готуються 
  ·  Одної чверті замало 
  ·  Тенісисти готові до бою 
  ·  Новий-старий керманич 
Економіка у Поступі
  ·  ЄБРР судиться з Абрамовичем 
  ·  Залізничники мріють про вищі тарифи 
  ·  Нафта не дешевшатиме 
  ·  Країни, які постраждали від цунамі, підраховують збитки 
  ·  Україна та Росія не можуть дійти згоди стосовно умов експорту українських труб д 
  ·  Кредитні рейтинги зростатимуть 
  ·  Європейцям євро не до душі 
  ·  Економна зима 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
Історія у Поступі
  ·  Від коронації до Галичини 
  ·  АРХІВАРІУС 
Арт-Поступ
  ·  А що сьогодні у Загребі? 
  ·  Шляхетні забави інтелектуалів 
  ·  Нарцис і химери 
  ·  Рейтинг шедеврів 
post-Поступ
  ·  Сантехнік 
  ·  Предмет заздрощів 
Пост-Faktum
  ·  Текіла 
  ·  КАЛЕНДАР