BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Спорт-Поступ.    25-Й КАДР.    Економіка у Поступі.    Арт-Поступ.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
  Цитата Поступу
 
16 грудня 2017 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  16:10 15-12-2017 -   На Жовківщині відкрили дахову сонячну електростанцію  
  16:8 15-12-2017 -   У Гарнізонному храмі відновили унікальні фрески  
  15:37 15-12-2017 -   Завтра на вулиці Львова повернуться тролейбуси №5 та №24  
  13:29 15-12-2017 -   Мешканець Львівщини загинув під час пожежі в дерев`яному будинку  
  13:22 15-12-2017 -   В області завершили ремонт автодороги Львів-Тернопіль  
Україна
  15:35 15-12-2017 -   В Україну прийде справжня зима з 19 грудня  
  15:33 15-12-2017 -   ГПУ закрила справи проти шести нардепів  
  14:19 15-12-2017 -   МЗС: Біометрія на кордоні запрацює з Нового року  
  14:18 15-12-2017 -   Подвійне вбивство: у Дніпрі розстріляли сім'ю бізнесмена  
  13:25 15-12-2017 -   Керуючу заводом у Дніпрі затримали за хабар у $35 тисяч  
Світ
  16:25 15-12-2017 -   Вчені визначили причину пияцтва  
  15:36 15-12-2017 -   Іспанію можуть відсторонити від участі в ЧС-2018  
  13:23 15-12-2017 -   Ще три жінки звинуватили Дастіна Гоффмана в домаганнях - ЗМІ  
  10:58 15-12-2017 -   На заводі у Тернополі пролунав вибух  
  10:54 15-12-2017 -   Напади з ножем в Нідерландах: загинули двоє людей  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

В обіймах з радістю журба...
Вечір концертів В. А. Моцарта у Львівській філармонії
Яким ГОРАК
 
В обіймах з радістю журба.

Одна летить, друга спиня...

І йде між ними боротьба,

І дужчий хто -- не знаю я...

Олександр Олесь

Кожній людині, яка не байдужа до краси у всіх її проявах, до високого мистецтва, слухати музику Вольфганга Амадея Моцарта завжди приємно. Тож не дивно, що після недавніх суспільно-політичних потрясінь запропонований Львівською філармонією вечір музики Моцарта був правдивим бальзамом на душу. Програма цього концерту була монографічна не лише тому, що об'єднувала твори одного композитора: звучали чи не найпопулярніші твори одного з найулюбленіших В. А. Моцартом жанрів -- жанрі інструментального концерту: скрипковий концерт № 5 Ля мажор та фортепіанний концерт № 21 ре мінор.

З виконанням скрипкового концерту дебютував на філармонійній сцені Мар'ян Ломага. Незважаючи на дуже молодий вік (Мар'ян є студентом першого курсу ЛДМА ім. М. Лисенка, навчається у класі професора Г. І. Павлія),виконання вийшло на належному рівні, емоційно безпосереднє і не сковане. Соліст яскраво відтворив вокальне начало партії свого інструмента, через те в рамках темпу кожної частини намагався проспівати кожну інтонацію, і це виходило на користь виконанню. Особливої кришталевої дзвінкості набував той спів у численних уступах твору (особливо першої частини), де скрипка звучить у доволі високому регістрі (друга, третя октави): в ясності і чіткості технічного апарату, підпорядкованого інструментальному відтворенню (що дуже часто ігнорують інші виконавці і помилково трактують як романтичну кантилену), соліст показав тут добре розуміння класики як стилю і тої неперевершеної світлої радості, котрою променіє цей твір. Для рельєфнішого передавання образів твору М. Ломага, виявляючи не лише внутрішню музикальність, але й творчий підхід до виконання, цікаво зужив навіть такий простий динамічний ефект, як відлуння: відтінення давало принадливий і своєрідний (не завжди зауважений іншими виконавцями) ефект. У фінальному рондо галантному менуету в рефрені скрипаль образно і звуково протистав щирість першого, полум'яний пафос другого і пісенність третього епізодів.

Піаніста Максима Лимарєва львівські слухачі знають віддавна. Він має значний досвід у сценічних виконаннях фортепіанної музики віденських класиків: ще з часу свого навчання у ЛДМА ім. М. Лисенка (клас І. Пижик), а потім в аспірантурі (клас проф. М. Ю. Крих-Угляр) цього ж навчального закладу Максим неодноразово виступав з добірними монографічними програмами сонат Й. Гайдна, В. А. Моцарта, у його доробку -- виступи в супроводі симфонічного оркестру чи не зі всіма фортепіанними концертами Л. Бетховена та низкою концертів В. А. Моцарта. Можна б сказати, що віденську класику піаніст обрав предметом своєї "спеціалізації" і, як засвідчив концерт, досяг в інтерпретації музики цього стилю значної зрілості і віртуозності. М. Лимарєву цим виступом вдалося продемонструвати взірець добротного академічного виконання ре мінорного фортепіанного концерту, не претендуючи на відкриття чогось нового і досі незнаного у цьому творі, дотримати прочитання твору, згідно зі всіма традиціями і критеріями того, як треба виконувати. На карбі зрілості виконання -- вміння відчути міру в найрізноманітніших аспектах інтерпретації. У відчутті моцартівського стилю дотримання належної міри позначилося у вмінні піаніста не надто згустити драматичні барви, не перейти у героїчний пафос, характерний для Л. Бетховена (а саме тут постійна загроза для виконавців цього твору), однак при тому зберегти глибину думки і легкість, простоту (не простакуватість!), стихійність викладу. Для цього у другій частині твору піаніст запропонував свідомо заповільний темп, що, хоч і викликало дискусії між музикантами, присутніми в залі, але по-своєму переконувало, бо демонструвало не тільки тонке відчуття ведення мелодії, але й штрихову прецизність і відточеність. У сенсі звуковидобуття відчуття міри позначилося у дотриманні звукової палітри звучання інструмента: не намагаючись наслідувати "клавесинність" звучання (як того часом домагаються для стильності виконання класики), інструмент під руками піаніста звучав без патетики "короля оркестру", а своєрідним і, треба визнати, переконливим звуком. Характерними прикладами сказаного могли б бути грізні октавні баси у головній темі першої частини та музична картина бурі у другому епізоді рондо повільної частини: особливо в другому випадку буря набула пастельно-акварельного відтінку, що пасувало стилю В. А. Моцарта.

Опорою для творчих звершень солістів був симфонічний оркестр Львівської філармонії, котрим диригував цього вечора його художній керівник -- професор Іван Юзюк. Загалом гра оркестру була доброю, хоча позірна прозорість і легкість моцартівської оркестровки не завжди з відповідною легкістю давалася оркестрантам до виконання. Якщо у скрипковому концерті вступи і звучання духових інструментів бажали бути кращими, то у фортепіанному концерті оркестр піддався і витримав свою функцію і партію на належному рівні.

Ці два твори, які, може, й навмання увійшли в програму того вечора, якнайкраще відповідали репрезентації образного строю музики Великого Австрійця -- просвітлені радістю (скрипковий концерт) і журбою (фортепіанний), нерозривне дивовижно легке та органічне поєднання яких є чарівною і нерозгаданою досі загадкою його музики. Прикметно також, що дата концерту (10 грудня), може, навіть випадково, майже збіглась із датою смерті В. А. Моцарта (композитор помер 5 грудня 1791 року), і концерт став достойним спомином Генія мовою його мистецтва.









Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Золотий м'яч Шевченка 
Погляд
  ·  НБУ -- в надійних руках 
  ·  Литвин хоче інавгурації 
  ·  Чи поїде Янукович до Івано-Франківська? 
  ·  Росіяни готували теракт у Києві 
Поступ у Львові
  ·  Діти чекають Миколая 
  ·  Проект чесних виборів 
  ·  Сміття подорожчало 
  ·  Тиск на януковичівців 
  ·  Переплатили, але опинилися в боржниках 
  ·  Хто очолить Львівщину? 
  ·  Революція "по-винниківськи" 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Схід бореться по-своєму 
  ·  Новий закордонний паспорт 
Поступ у світі
  ·  Помаранчеве дежавю 
Спорт-Поступ
  ·  Гостинність львів'янам не зашкодила 
25-Й КАДР
  ·  Телеказка про зачарованого хлопчика 
Економіка у Поступі
  ·  Нові акцизні правила 
Арт-Поступ
  ·  В обіймах з радістю журба... 
post-Поступ
  ·  Зачарована помаранчем Европа 
Пост-Faktum
  ·  Підгаєцькі містечка 
  ·  КАЛЕНДАР