BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Поступ економіки.    Арт-Поступ.    Пост-Factum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
12 липня 2002 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:46 24-03-2017 -   Серед секонд-хенду львівські митники знайшли новий одяг та гіроскутери  
  16:26 24-03-2017 -   На мості у Жидачівському районі тривають протиаварійні роботи, - рух транспорту обмежено  
  16:25 24-03-2017 -   На Личакові вшанували пам’ять Ігоря Білозіра  
  15:2 24-03-2017 -   Львів домовився про вивезення 900 тонн сміття  
  13:13 24-03-2017 -   На Львівщині судитимуть дев’ятьох учасників організованого угрупування  
Україна
  16:50 24-03-2017 -   Заступниці Кернеса повідомили про підозру в земельних махінаціях  
  16:29 24-03-2017 -   У ДНР школу назвали на честь Гіві - ЗМІ  
  16:28 24-03-2017 -   У Тернополі осквернили пам'ятник жертвам Голокосту  
  15:4 24-03-2017 -   Україна 26 березня перейде на літній час  
  15:1 24-03-2017 -   СБУ не переглядатиме рішення щодо Самойлової  
Світ
  16:31 24-03-2017 -   Путін прийняв Ле Пен у Кремлі  
  16:27 24-03-2017 -   Знайдена гігантська чорна діра, "виселена" з галактики  
  14:56 24-03-2017 -   Поліція Хорватії заборонила марш українських уболівальників по Загребу  
  12:37 24-03-2017 -   Адронний колайдер: учені виявили п'ять нових частинок  
  11:35 24-03-2017 -   Яресько отримала нову посаду в Пуерто-Ріко  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  МАЛЯРСТВО

___________________________________________________________________________

Степан Голінчак: Місто забиває людину
Надія МОРИКВАС
 
Степан Голінчак. “Поліське озеро”. Кам’яна маса, емалі, солі.
Після урочистого відкриття виставки, приуроченої до 30-річчя творчої діяльності львівського художника Степана Голінчака, зали Музею етнографії і художнього промислу не опустіли.

Зауважте, місто не вбиває нас цілковито, лишень “трохи забиває”... Цей вислів належить художникові, абсолютно позбавленому агресивності. Стриманий колорит – якщо говорити тільки про живопис чи кольорову графіку – лишень підсилює живу фактурність землі, гір, дерев, плодів, людей.
Скажімо, його “Хати в горах” у теракотово-пісочній гамі чи навіть урбаністичні пейзажі – це м’яка пластика шамоту й глини, немов продовження Голінчака-кераміста. Навіть його “Півень” – не звикло жовтогарячий, а зітканий із блідих останніх місячних променів – не горланить, а посилає з людського обійстя перший сигнал дня в гори. Або “Стара Бойківщина”... Гостроверхі, як самі гори, бойківські хатки й копиці коло них – тут час закостенів, тут нічого не змінилося, час надвечір’я. Це філософія стану природи і стану речей.

У творчості Степана Голінчака – багато Карпат і трагічно мало Карпат – у його долі. Особливо не вистачає йому маленького села Хитар, що поміж Лавочним і Тухолькою. Не вистачає тих заходів і сходів сонця, що їх можна було побачити тільки там. І тих ранків, коли “...туман у горах тільки піднімається, все навкруг заволочено серпантином, кольори притишені, на очах твориться день”...
Шестирічним вивезли його звідси – з батьками, з усім селом. (Їх переселили, за наказом Сталіна, в 1952-му на Сокальщину, в село Неневичі. Звичайно, воно стало для хлопчини рідним, якимось дивним чином наклалося на первісну пам’ять про гори і не затьмарило її). “...Виїжджали вечером: майно на возах, батько вийшов на подвір’я, полив його бензином – траву палив...Досі не знаю, що означав той його акт”.

Постать батька, з довговусим обличчям бойка, схожим до Франкового, художник помістив у керамічній композиції, яка прикрашає аптеку на початку вулиці Личаківської. У Львові багато слідів монументально-декоративної творчості Степана Голінчака. Та найбільше він гордиться величною композицією, присвяченою 1000-річчю Володимиро-Волинська. У центрі міста, на 10-метровій стіні універмагу – рельєфне панно, підсилене кольоровими емалями: замок князя Володимира із гербами його земель та малий замок Архієпископа Володимирського...

Голінчак закінчив відділ художньої кераміки тодішнього ЛДІДПМ і зберіг до нього прив’язаність на довгі роки. Його вчителями по фаху були І.Скобало, Д.Довбушинський, Р.Сельський та З.Флінта, А.Бокотей. Особливий стосунок мав до нього Роман Сельський. Так вийшло, що Степан приїхав вступати до Інституту з рекомендацією ... свого парафіяльного священика, доброго приятеля, а, може, й далекого родича Романа Сельського. Отець Петро Свистун любив хлопчину, який ніколи не розлучався з папкою, куди складав свої замальовки – переважно вранішніх сокальських озер (гори він буде малювати пізніше). Але в Інституті не було відділу живопису. Лишень – скло, кераміка, текстиль і дерево – так звані “неіделогічні” види мистецтва. Сельський порадив кераміку... Він був недоступний із виду, принаймні таке перше враження викликав в абітурієнта з Неневич. Та згодом і студент, і його вчитель оцінили один одного. “Голінчак кожну наступну роботу робить досконалішою”, – казав Сельський.

Для Степана Голінчака створення композиції – це його спосіб думання. Мусить бути кілька ескізів окремих, потім кілька варіантів цілісної картини, перш ніж перенести все на полотно. Але обов’язково збережено той первісний задум, який передає настрій побаченого, перше враження.
Зазвичай художник малює з натури. У нього безліч ескізів і ноктюрнів. Не всі стають картинами, але з часом із них народжуються нові несподівані композиції, як ось живописне полотно “Квітковий базар”, де багато жінок і квітів, які неможливо замалювать одразу. Зрештою, було б цікаво влаштувати колись виставку ескізів і ноктюрнів (цей музичний термін найбільше пасує до акварелей, які створюють якийсь особливий психологічний настрій).

Голінчак вчився у Львівському інституті прикладного й декоративного мистецтва у непрості роки – 1965 - 1970. У Львові, де завжди перегинали палку, було гоніння на “формалістів”, тобто тих, хто намагався відійти від канонів соцреалізму. Виключили з інституту його однокурсницю... Голінчак ніколи не був революціонером. Але за його доброзичливістю й м’якими манерами, за що його люблять друзі й шанують студенти, криється цільний характер упертого бойка. Він по-своєму боровся із соцреалізмом. Кожні канікули студент Голінчак проводив в Ермітажі. Тижнями жив у ленінградських друзів, відвідуючи найцікавіші виставки, особливо західних художників. Гутузо, Пікасо, Матіс...
Він відкрив для себе Пікасо-кераміста. “Він міг зробити тарілку й розписати її тушшю! Уявляєте?
Його не хвилювало те, що туш змивається. Він створив і все. Ось що значить художник!”.

Здається, Голінчака-художника переймає насамперед духовна насиченість твору – чи це “Бойківський Великдень”, де за стіжок сіна коло хати править величезна писанка; чи – “Натюрморт із виноградом” - на тлі античних колон, які постали, можливо, з дна моря і які засвідчують нам зв’язок із давніми культурами; чи психологічний портрет сучасниці (“Ліда”)...

Змальовуючи природу, художник воліє обходитися без посередників – ось чому він майже не малює з уяви. “Треба малювати від природи”. А мені згадується, як одного разу Володимир Овсійчук, відомий естет і мистецтвознавець, вигукнув: “Я щасливий, що народився в селі! Що я бачив схід і захід сонця, і місячну ніч”... Отже, це ностальгія не за селом, а за спілкуванням з природою. Ця ремарка – для тих дітей міста, які цієї туги не знають.


...Люди продовжують йти на вернісаж Степана Голінчака – поодинці і купками, часто з малими дітьми. Очевидно, вони йдуть сюди за спокоєм., за тим, що нам не вистачає. Нам не вистачає (до сліз!) тихої ненав’язливої розмови про нас, про світ, який зовсім не закінчується за межами мегаполісу.









» 
Влодко Кауфман & брати Куай!
 
“The Street of Crocodiles”, animation, autors: brothers Quay, 1986, 21 Min.
Бруно Шульц, автор “Цинамонових крамниць” та “Санаторію під клепсидрою”, залишив по собі у Дрогобичі настінні розписи, зроблені незадовго перед смертю. У травні минулого року віднайдені малюнки на мотиви дитячих казок стали причиною розгортання міжнародного скандалу – частина стінописів Шульца була нелегально вивезена до Ізраїлю. Решта малюнків відреставрована в березні цього року і передана на баланс музею „Дрогобиччина”.

Інцидент, пов’язаний із вивезенням стінописів Шульца, болісно вдарив по міжнародному іміджу України, адже ми не знаємо і не вміємо цінити тих, хто творив строкатий космополітичний візерунок Галичини. Тому подія, яка отримала неабиякий міжнародний резонанс, абсолютно не вплинула на офіційну політику та продемонструвала слабкість громадянського суспільства в Україні, яке і не прагнуло захистити власні культурні цінності і власну національну гідність. Шульц і надалі залишається незрозумілим і невідомим для пересічного українця.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Рефлекси львівської спеки 
Погляд
  ·  Ситуативна більшість проти мера 
  ·  Чистка у Генпрокуратурі 
  ·  Щербицький повертається... 
Поступ у Львові
  ·  Українсько-польський кордон реконструюють 
  ·  Чиста демократія” по-обласному 
  ·  Уряд пожертвував Львівщині 4,5 мільйона 
  ·  Львівський автобус розбився в Польщі 
  ·  До Чарнецького прийшло більше 10 тисяч львів’ян 
  ·  Відродження” ловить депутатів на слові 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  У четвер – за Понеділка і Ко 
  ·  Контрудар української дипломатії 
  ·  На МГЗ знову кримінал 
  ·  Оболонь” перемогла “Сармат” 
  ·  Життя Жира в небезпеці? 
  ·  Інвестиційний ризик в Україні 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Суд над “чорними полковниками” 
  ·  Знову про злочин у Єдвабному 
  ·  Миротворчі призначення Кореї 
  ·  Канадський долар набирає вагу 
  ·  У Німеччині зростає безробіття 
  ·  Швеції бракує лікарів 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Поступ економіки
  ·  Бунт на “Світочі” 
Арт-Поступ
  ·  Влодко Кауфман & брати Куай! 
  ·  Степан Голінчак: Місто забиває людину 
Пост-Factum
  ·  Що таке спека, і як із нею боротися 
  ·  Наталя Кондратенко – ведуча Люкс FM: “Ніколи не переставати приємно дивуватися в 
  ·  КАЛЕНДАР