BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    25-Й КАДР.    Арт-Поступ.    Спорт-Поступ.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
 
28 вересня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  17:12 21-04-2017 -   Трамвайну колію на Сихів продовжать до «Арени Львів»  
  16:24 21-04-2017 -   До річниці аварії на ЧАЕС у школах Львівщини відбудуться виховні заходи  
  15:34 21-04-2017 -   У чоловіка викрали гроші під час зняття готівки у банкоматі  
  14:24 21-04-2017 -   Графік планової профілактичної дезінфекції в пологових стаціонарах Львова  
  14:17 21-04-2017 -   У Шегинях затримали ретроавтомобіль  
Україна
  17:8 21-04-2017 -   Жданов та Омелян хочуть взяти Мартиненка на поруки  
  16:19 21-04-2017 -   В Одесі знайшли вкрадений пам'ятник солдату Швейку  
  15:33 21-04-2017 -   Зарплата Гройсмана у березні становила понад 36 тисяч гривень  
  15:15 21-04-2017 -   На Сумщині СБУ затримала ключового фігуранта справи Сергія Курченка  
  14:22 21-04-2017 -   Укрзалізниця з червня підвищує тарифи на 25%  
Світ
  17:5 21-04-2017 -   В Арканзасі вперше за 12 років стратили засудженого  
  15:29 21-04-2017 -   Королеві Єлизаветі виповнився 91 рік  
  12:12 21-04-2017 -   Перестрілка в центрі Парижа: затримано трьох підозрюваних  
  11:39 21-04-2017 -   У Північній Осетії в аварії загинули двоє українських підлітків - ЗМІ  
  11:32 21-04-2017 -   Кількість жертв теракту в Пітері зросла до 16 осіб  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

У лабетах змістового вакууму
Яким ГОРАК
 
В межах фестивалю сучасної музики "Контрасти" в концертному залі ЛДМА ім. М. Лисенка відбувся концерт Ансамблю нової музики "Рікоше", мистецьким керівником якого є композитор Сергій Пілютіков. Ансамбль цей, який виник 1999 року при Київській організації Національної спілки композиторів України, став постійним і завжди бажаним гостем у Львові: недаремно в ювілейному буклеті цьогорічних "Контрастів" колектив є серед десяти найбільших друзів фестивалю. Колектив ансамблю, а це переважно студенти Національної музичної академії, незважаючи на дуже молодий вік учасників, зібрав добротних музикантів: Дмитро Медолиз (флейта), Олексій Бойко (кларнет), Михайло Білич (скрипка), Золтан Алмаші (віолончель), Роман Рєпка (фортепіано) -- ці музиканти є не лише добрими ансамблістами, але й автономними солістами. Така їх властивість дозволяє ансамблю бути гнучким і мобільним у своєму складі (водночас не втрачаючи на якості), а крім того, дає великий простір для експерименту, такого доречного в сучасній музиці. Щодо репертуару, "Рікоше" взяв на себе благородну місію творчої лабораторії молодих композиторів і виконавців і робить все, від нього залежне, аби найбільш привабливо подати і популяризувати ці твори між слухачами. Добротній якості виконання творів ансамблем треба віддати належне, що й довів цей виступ ансамблю, який став можливим завдяки підтримці Фундації "Гаудеамус", а також MuziekGroep Niderland, Stichting Vrouw en Muziek (Нідерланди).

Аспект, над яким змусив замислитися виступ ансамблю, -- це питання художньої якості пропонованих творів і вартісність їх виконання. Відзначимо, щодо цього пропонована програма була дуже нерівномірна. З дев'яти пунктів програми можна виділити заледве три, які мали достойну для виконання художню вартість, створили якийсь образ і чимось запам'яталися слухачеві. Невеличка танцювальна сюїта К. Ороско з чотирьох танців (Хабанера, Самба, Танго, Хоровод), попри своє прикладне значення, не претендувала на глибину, але бодай дотепно зроблена в інструментовці для скрипки і флейти, створивши в цілому такі собі п'єски "в манері Калло". Цікавим і майстерно вибудуваним виявився твір З. Алмаші "Сходами" для камерного ансамблю. Автор протиставив у творі два контрастні полюси-розділи, перший з яких характеризують рвучка, наче крапкована, інструментовка, перенасичена дисонансами музична мова, враження постійного уривання думки, доведення звукової палітри, зокрема духових інструментів, майже до свисту у високих реґістрах; другому притаманний спокій і консонантність. Ці два розділи композитор об'єднав тематично початковим мотивом -- своєрідним епіграфом усього твору, який звучить на початку. Твір, який, на мою думку, був зі всієї програми найпереконливішим щодо послідовного проведення зіткнення двох контрастних образів, поданих у розвитку (на відміну, до речі, від попередніх творів), вкладеного в логічні і чіткі закони форми -- це "Квазісоната" для віолончелі і фортепіано Любави Сидоренко. Цей твір долучається до низки творів Любави для цього інструмента, до якого авторка має особливий сентимент і повіряє йому лабораторію своїх експериментів. Не минуло без експериментів і тут (наприклад, флажолетові гліссандо у віолончелі), але авторка поставила його на служіння художній ідеї, не надуживала ним і компактно виклала в часі. Власне, послідовне проведення, розвиток образу, не звуження уваги на технічних виконавських чи композиторських моментах, а найголовніше -- не надто ускладнена доступніша для сприйняття музична мова -- все це яскраво і позитивно виділяло цей твір на тлі всієї програми концерту.

Інші твори створили доволі сумне враження. Тяжіння більшості авторів (крім З. Алмаші, Л. Сидоренко та К. Ороско) до сучасної музичної мови з її постійною дистантністю, насиченням різними шумовими і звуковидобувними ефектами робить ту музику тяжкою для сприйняття. А оскільки далеко не кожен композитор може створити художній образ такою музичною мовою (та, зрештою, образ завжди можна передати простішими і ефективнішими засобами), а ще й не володіє достатньо компактністю звучання в часі, твори були наче "на одне лице". Це дуже дивно, зважаючи, що такі визначальні і досвідчені композитори хоч би в Україні, як В. Сильвестров, М. Скорик, О. Козаренко, у своїх творах навпаки повертаються від гіперускладненої музичної мови до простоти, навіть певної стильової ретроспекції, алюзії до музичної мови романтизму.

Композитори дають своїм творам неординарні назви, зміст яких іноді важкозрозумілий ("Моноверсія" для кларнета соло С. Зажитька чи "Об'єкти ритуалу" В. Ланн, частково це стосується і твору З. Алмаші "Сходи") і аж ніяк не асоціюється з образністю, змістом музики. Але заголовок -- це тільки півбіди. Значно трагічніша за наслідками інша тенденція, яка була відчутною в низці творів виконаної програми, -- відсутність бодай якогось образу, думки в творі. Адже відомо, що слухач повинен отримати із звукового матеріалу не лише сам образ і зміст, але й задоволення, захоплення від того, як він втілений. У цьому -- в передаванні і створенні організованим звуковим потоком змісту і образу -- певна суть музики як мистецтва звуків. А натомість ми почули твори, де композитор захоплюється божевільними технічними складнощами виконання, ефектністю застосованої композиторської техніки, аби тільки цим прикрити внутрішній вакуум, змістовну пустоту, в лабетах якої він опинився. Композитор береться писати твір, не маючи що ним сказати. Так, тріо К. Цупакі повністю позбавлене виразного тематизму -- щось наче звучить, але зовсім не створює образу, не оформлене в часі звучання (через що твір надто перетягнений), монотонна інструментовка (нескінченні довгі ноти у флейти і кларнета на фоні однотипної ритмічної фігурації у фортепіано) і внаслідок -- жодного враження. Твір Т. Льовенді "Лєрхен-тріо (пам'яті Месіана)" своєю назвою апелює до "Каталогу птахів" французького композитора (Lerchen з німецької -- жайворонки), а вибаглива ритміка каже здогадуватися про застосування системи модусної ритміки, випрацюваної О. Месіаном. Але поза тим, правдивий образ в музиці вловити тяжко, є хіба якийсь натяк на нього у вигляді звукопису наприкінці твору. Твір Г. Кулєнти "Лінії навхрест" (для скрипки, кларнета і фортепіано) має зовсім технічну мету -- хроматизовані лінії в партіях кларнета, фортепіано і скрипки, які постійно переплітаються, залишаючись автономними. Але за однотипності інструментовки, некомпактність будови і надуживання самим ефектом хроматичних гам знизу вверх і навпаки роблять сам твір якоюсь безглуздою механічною вправою. Твір С. Зажитька "Моноверсія" -- просто набір звуків, позбавлений будь-якого змісту, написаний хіба задля ефектного їх видобуття на інструменті. В ансамблевому творі В. Ланн "Об'єкти ритуалу" композиторка вдається наче до пуантилістичної техніки в дусі А. Веберна, хоч не досягає цим жодного образу, але знову неврегульованість твору в часі робить його несприйнятливим. Так виконавськими труднощами нашпигував першу частину своєї віолончельної сонати С. Пілютіков, але на фоні перечислених композицій виграв тим, що в повільній другій частині дав більш конденсований і пластичний образ, і врівноважив цим весь цикл.

Тож чи варті такі твори виконання? Видається, що реакція слухачів на концерті -- покидання залу під час звучання музики і завершення концерту в дуже камерному товаристві найбільш витривалих слухачів -- дала негативну відповідь на питання. У зв'язку з цим шкода стає самих виконавців, загалом добрих музикантів, які зі всією відповідальністю об'єктивно виконують текст твору, намагаючись схопитися за соломинку створенням під час інтерпретації якогось образу, якого у самому творі шукати даремно. Невже їм не шкода витрачати час, власні творчі зусилля на виконання таких творів?









» 
Блюзове блюзнірство?
Тетяна ЛЕБЕДЕНКО
 
Оригінальним продовженням Х ювілейного фестивалю сучасної класичної музики "Контрасти" стала акція, яка відбулась у приміщенні Львівського духовного театру "Воскресіння".

Концерт відкрила експресивна, емоційно насичена, а водночас надзвичайно цікава монодрама для читця та інструментального ансамблю за трагедіями Есхіла під назвою "Орестея" композитора Олександра Козаренка у виконанні секстету мідних духових інструментів Симфонічного оркестру Львівської філармонії під батутою дириґента Романа Филипчука та актора театру "Воскресіння" Володимира Губанова. Проникнута експресією декламація чоловічим голосом на тлі напруженого ритмічного пульсу мідних духових інструментів створювала атмосферу таємничості і сприяла резонансу публіки та читця.
Детальніше>>
» 
Музика -- це політ
Виступ у Львові Національного симфонічного оркестру України під орудою Володимира Сіренка
Михайло ШВЕД
 
Цьогоріч знаковим для Міжнародного фестивалю сучасної музики "Контрасти" став приїзд знаменитого польського віолончеліста Анджея Бауера, який виконав уперше в Україні віолончельний концерт Вітольда Лютославського разом з Національним симфонічним оркестром України під керуванням Володимира Сіренка. На концерті з великим успіхом пролунали твори й сучасних українських класиків -- Валентина Сильвестрова, Мирослава Скорика, а також твори талановитих композиторів середнього покоління -- Ігоря Щербакова та Юрія Ланюка.
Детальніше>>
» 
Майстриня книжкової графіки
Олеся КОЛОС
 
Львівська галерея мистецтв демонструє посмертну виставку української художниці Софії Караффи-Корбут, присвячену 80-літтю від дня її народження. 20 серпня цього року твори львівської художниці були також виставлені і в Києві у залах Національної спілки художників.
Детальніше>>
» 
nATASHA BEDINGFIELD -- упевнена та самодостатня
Марія СМАКОТИНСЬКА
 
Коли на початку цього літа надійшла інформація про те, що рідна сестра Daniel'а Bedingfield'а (свою гітову пісню Gotta Get Through This Деніел записав у домашніх умовах: у мікрофон до компа; згодом сингл продали накладом мільйон примірників) хоче спробувати свої сили як солоспівачка, багатьох цей факт наштовхнув на думку, що їй не доведеться довго прокладати собі дорогу, мовляв, у неї є зірковий братчик, який легко влаштує її у шоу-бізнесі. Проте Деніел не робив жодних спроб розкрутити сестричку, вони навіть дуетом не заспівали, та й останнім часом він просто заглух, а от Наташа активно намагається завоювати хоча б європейську сцену й вже випустила два сингли. Це Single та These Words -- гарна світла пісенька, яка вже два тижні поспіль очолює британський сингл-чарт.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Сала заохотили 
  ·  Ющенко вимагає вибачень 
Погляд
  ·  Зимно, мокро, бридко 
  ·  Українці бояться терористів 
  ·  Кузьмук проти Кучми? 
  ·  Стримати Кучму мусить Буш 
Поступ у Львові
  ·  Закон і ЗМІ у виборчий період 
  ·  Зміни для людей з особливими потребами 
  ·  Головний вокзал -- у безпеці 
  ·  60 років депортації 
  ·  Залізничники стають донорами 
  ·  Імпічмент” для Чорновола 
  ·  Молоді -- окрему клініку 
  ·  "Ідеаліст" поїде на експертизу 
  ·  Лапінський на волі 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Юрій ЛУЦЕНКО: Сценарій зриву виборів -- один з основних 
  ·  Виборчий миротворець Кучма 
  ·  Яйця і суп від Щербаня 
  ·  Вибори сфальсифікують на 3% 
  ·  СБУ відлучили від розслідування 
  ·  Дунай -- Чорне море: за і проти 
  ·  Чи справжні плівки Мельниченка? 
  ·  Чим грішать в Україні 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Головний ворог Компартії 
  ·  Планові перестановки японського уряду 
  ·  Криваві вибори в Росії 
  ·  Пивна афера 
  ·  Уряди проти компенсацій 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Турботливий уряд 
  ·  "Мрію" не ліквідовують 
  ·  На роботу до Шотландії 
  ·  Штати кредитують Україну 
  ·  Успіхи туристичного сезону-2004 
25-Й КАДР
  ·  Бунт на "1+1" 
Арт-Поступ
  ·  У лабетах змістового вакууму 
  ·  Блюзове блюзнірство? 
  ·  Музика -- це політ 
  ·  Майстриня книжкової графіки 
  ·  nATASHA BEDINGFIELD -- упевнена та самодостатня 
Спорт-Поступ
  ·  Знову забракло сил 
  ·  Переможний дубль Шевченка 
  ·  Іспанське "срібло" 
  ·  Венгер "Карпати" не любить 
  ·  Кличко найкращий в Росії 
  ·  Кінець Роя Джонса 
  ·  Кому усміхається перемога 
post-Поступ
  ·  Людина без гальм 
Пост-Faktum
  ·  Звенигород -- колишня столиця 
  ·  Термінатор-4 
  ·  Манделлі повернули пам'ятку 
  ·  veto на Мадонну 
  ·  Віруси нового покоління 
  ·  КАЛЕНДАР