BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Літературний Поступ.    Арт-Поступ.    Спорт-Поступ.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
  Цитата Поступу
 
16 грудня 2017 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  10:53 18-12-2017 -   У Львівській області зіштовхнулися три мікроавтобуси, постраждали п'ятеро людей  
  10:52 18-12-2017 -   На Львівщині відновили електропостачання у всіх населених пунктах  
  10:49 18-12-2017 -   Автомобільні дороги Львівщини очищують від снігу  
  16:10 15-12-2017 -   На Жовківщині відкрили дахову сонячну електростанцію  
  16:8 15-12-2017 -   У Гарнізонному храмі відновили унікальні фрески  
Україна
  10:56 18-12-2017 -   У ДТП під Києвом загинула подружня пара  
  10:54 18-12-2017 -   Повінь на Закарпатті: підтоплені 293 господарства  
  15:35 15-12-2017 -   В Україну прийде справжня зима з 19 грудня  
  15:33 15-12-2017 -   ГПУ закрила справи проти шести нардепів  
  14:19 15-12-2017 -   МЗС: Біометрія на кордоні запрацює з Нового року  
Світ
  11:2 18-12-2017 -   Встановлено причину відсутності пари у людей  
  11:1 18-12-2017 -   Користувачів Facebook атакує вірус  
  16:25 15-12-2017 -   Вчені визначили причину пияцтва  
  15:36 15-12-2017 -   Іспанію можуть відсторонити від участі в ЧС-2018  
  13:23 15-12-2017 -   Ще три жінки звинуватили Дастіна Гоффмана в домаганнях - ЗМІ  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

У відображеннях стильових барв фортепіанної музики ХХ століття
Яким ГОРАК
 
На завершення концерту піаніста Йожефа Ерміня, який виконав твори Валентина Сильвестрова, український композитор отримав орден "За інтелектуальну відвагу".

Якби на фестивалі "Контрасти" існувало звання музичного ветеранства, яке би вимірювали не віком музиканта, а інтенсивністю, багаторічністю і різногранністю амплуа його сценічного виконавства, то львівський піаніст, лауреат премії ім. Левка Ревуцького Йожеф Ермінь насамперед заслуговував би на це звання. Адже він від початку активно підтримав думку щорічного проведення фестивалю сучасної музики у Львові, до того ж не лише словом, а й своєю безпосередньою участю в концертах кожного фестивалю чи то в ролі піаніста-соліста, чи в ролі концертмейстера, а іноді й поєднуючи ці два амплуа в різних концертах в межах одного фестивалю. Щобільше, цей піаніст є правдивою знахідкою для такого фестивалю, бо не тільки у Львові, але й в Україні, напевно, не багато знайдеться артистів, які би так послідовно виробляли своє виконавське обличчя на інтерпретації сучасної музики.

Особливість рецензованого концерту полягала у спробі піаніста в межах монографічного виступу, наче у мініатюрі, подати панораму еволюції української фортепіанної музики ХХ ст. Тому в програмі були твори авторів кількох поколінь: репрезентантів першої половини століття (представленого творами Ревуцького, Лятошинського, Туркевич), середнього покоління (Камінський, Сильвестров, Щербаков та Гаврилець), яке нині перебуває в зеніті слави і творчого злету, та наймолодшого (Сегін), яке робить перші самостійні творчі кроки, і його творчий злет припаде вже на століття ХХІ.

Цей історичний каркас піаніст заповнив творами українських класиків, які вкрай рідко звучать на сцені або щойно написані, й тому в особі Ерміня знайшли гідного першовиконавця. Окремо хочеться сказати про сюїту "Гори" ("Гірська сюїта") Стефанії Туркевич, творча спадщина якої тільки тепер повертається до нас і тому потребує першопрочитання. Композиторка ця належала до когорти тих українських музикантів, які в 20-х роках ХХ століття навчалися у Празі (як Барвінський, Колесса, Нижанківський, Сімович). Доля змусила Туркевич еміґрувати з України і так і не дала можливості повернутися на батьківщину. Згадана сюїта була написана в 1960 роках як відгомін подорожі авторки до Греції через швейцарські Альпи. Три частини сюїти -- "Гори", "Потік", "Забута каплиця" -- є доволі симпатичним, хоч і специфічним для сприйняття зразком імпресіонізму з притаманними для цього стилю колористикою, вибагливістю і витонченістю гармонії. Оркестрове мислення допомогло піаністові створити виразну картину гірського ландшафту у першій частині, стихію водяного безперервного потоку в другій частині і оригінальний тембровий ритм (співвідношення тембрів різних реґістрів у одночасному звучанні), який створює алюзію до величавості самої споруди каплиці у третій частині. Розвинув тут піаніст велику кількість градацій звукової палітри фортепіано, хоча це було доволі важко з огляду на ненайкращий стан інструмента, на якому довелося виконувати цю програму.

Внесенням до програми рідко виконуваних творів українських класиків піаніст змусив замислитися над причинами болісної проблеми -- чому серед піаністів так мало ентузіастів нового прочитання тих творів, які заслуговують європейського визнання. В яскраво-романтичному ключі, на одному подиху, динамічно, з такою необхідною ліричною експресією була виконана Соната h-moll Левка Ревуцького -- твір, який поширений у навчальній практиці піаністів, але на сцені звучить украй рідко. На карб зрілості і досвідченості цього виконання зарахуємо вміння Ерміня відчути стильові та інтонаційні витоки цього твору (музика Ліста, Чайковського, Рахманінова) і, наче смакуючи ними, інтелігентно, м'яко подати їх. Доволі динамічний темп прочитання твору дозволив уникнути зайвої сегментації твору (небезпека якої криється в самому тексті сонати). Виконання цього твору тепер видається символічним, адже в лютому цього року минуло 115 років з дня народження Левка Миколайовича. Зовсім в іншому руслі запропоноване виконання п'яти (з восьми) п'єс із циклу "Відображення" Лятошинського. Цикл цей належить до раннього періоду творчості композитора, і з багатьох оглядів є експериментаторським щодо наповненої дисонансами і різкою ритмікою музичної мови автора, хоч і дуже визначальний для образного строю музики Лятошинського взагалі -- той принцип відображення (несправжнього зображення, наслідок відбитку від скляної поверхні), ірреального, потойбічного, навіть примарного стане доволі характерним для низки творів композитора. Цей цикл Лятошинського є доволі складним, тому й не дивно, що нам не доводилося почути його повністю в живому виконанні на Львівській сцені -- вже з цього огляду очевидне значення запропонованого виконання.

Як першовиконавець Ермінь давно здобув високе визнання і довіру композиторів, що й було репрезентоване виконанням творів Щербакова ("До дня народження", Liebes Tod), Гаврилець ("Чотири гравітації"), Камінського ("Капріччьо"), а особливо Сильвестрова ("Миттєвості").

Назву твору Ганни Гаврилець "Чотири гравітації" після почутого можна було б інтерпретувати як відчуття постійного тяжіння до одного акорду, який водночас є виразником емоційного стану якогось зачарованого оціпеніння, що ні на мить не відпускає від себе увагу та цікавість людини. Отой наче застиглий стан (особливо у перших двох мініатюрах) піаністові вдалося переконливо передати, вдаючись до експериментів у фонізмі та звуковидобутті.

Два твори Ігоря Щербакова "До дня народження" (присвячено Євгену Станкевичу) та Liebes Tod (авторський переклад: "Післяслів'я") вирішені в романтичному дусі як дві частинки мініатюрного циклу. Співставлення у циклі внутрішнього комфорту і вишуканої гармонічної барви підкреслив у виконані Ермінь, рельєфно показавши чіткість форми циклу і давши тим запоруку доброго і легкого сприйняття цих творів.

Твір молодого композитора Богдана Сегіна Postludium -- зразок мінімалістичної композиторської техніки: в основі його -- коротенька, хоча характеристична, акордова послідовність, яка багаторазово повторюється у різних (доволі простих і прозорих) фактурних варіантах з розрахунку на те, що кожен повтор сприятиме іншому нюансу у сприйнятті однієї і тієї ж послідовності. Власне, розрахунок, який заклав в техніці твору композитор, чітко відобразив піаніст. Цей твір написаний уже давніше і свого часу був дуже популярним, та шкода, що молодий композитор не запропонував якогось нового твору для характеристики подальшого розвитку творчого таланту.

Іншою стильовою барвою блиснув твір Віктора Камінського "Капріччьо". Весь твір витриманий в дусі віртуозної токатності, а вередливість музики і несподіване закінчення (чи краще -- припинення) твору добре відповідало його назві. Все ж, поза тим токатним викладом, характерним здебільшого для музики ХХ століття, вдалося нам відчути зв'язок цього твору з клавірним стилем барокової доби (навіть сама назва дає до того певні підстави), з притаманною для нього дзвінкістю і перлистістю звуку. Власне цю стильову арку між бароко і ХХ у своєму виконанні століттям вдалося "вичитати" концертантові у тексті твору і вдало донести до слухача.

Без перебільшення, перлина концерту -- цикл мініатюр "Миттєвості" Валентина Сильвестрова. Цикл складається з трьох п'єс: "Ранковий вальс", "Постлюдія", "Інтермеццо" -- і скріплений інтонаційними зв'язками поміж п'єсами. "Вальс" -- це просто ювелірна оздоба найтоншої роботи, приклад того, що можна зробити з простенької квазіромантичної вальсової мелодійки найпростішими засобами розвитку. Автор тут є романтиком і наче хоче показати слухачеві, наскільки зайвою є вся ускладненість музичної мови, набута ХХ століттям. Про це ж говорить і "Інтермеццо" з цього циклу, де, на мою думку, автор свідомо наслідує (якщо не цитує) граціозну мелодію в дусі Моцарта чи когось із ранніх романтиків, яку інкрустує в загадкові оздоби новітньої гармонії. Для Ерміня Сильвестров -- чи не найулюбленіший зі сучасних українських авторів, твори якого посідають чільне місце в його концертних програмах, а спілкування з автором є постійним джерелом наснаги піаніста і формування виконавського підходу до музики ХХ сторіччя. Тож не дивно, що у виконанні цього циклу піаніст став на рівні художніх завдань автора.

Програма, яку запропонував Ермінь, мала шалений успіх, про що свідчить величезна кількість слухачів, для яких вже не вистачало місця у вщерть заповненому концертному залі Музичної академії. Кожен концертний твір слухачі вітали теплими і тривалими оваціями. Однак найунікальніше сталося після концерту. Йдеться про урочисте вручення Валентинові Сильвестрову ордена "За інтелектуальну відвагу". Присутній на концерті соленізант був приємно вражений і до глибини душі зворушений. Жартуючи, прийняв нагороду, як Нобелівську премію, після якої вважав обов'язком прочитати лекцію нобелівського лауреата. Лекції не читав, а сказав своє слово мовою музики, сівши за фортепіано і виконавши (чи зімпровізувавши?) власну невелику мініатюру. Вже саме видовище (не кожен і не щодня побачить Сильвестрова за інструментом та ще й під час виконання своїх творів!), те хвилювання, з яким композитор музикував за інструментом, зробило цей концерт настільки ексклюзивним і неповторним, що всі присутні надовго закарбують його в пам'яті.









Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Учителі проти Януковича 
  ·  Недійсні вибори не можливі 
  ·  ПРОСТЕ ПИТАННЯ 
Погляд
  ·  Марчука звільнив Путін? 
  ·  Кононов уже не кандидат 
  ·  Ющенко зустрічався з силовиками 
  ·  "Руслан" на волі 
Поступ у Львові
  ·  Степан ПАВЛИК: Серце не може чекати 
  ·  Область майже готова до зими 
  ·  Парки загосподарюють 
  ·  Подарунок на День міста 
  ·  Миротворці повертаються з Іраку 
  ·  Останки на експертизі 
  ·  Допоможуть у "Джерелі" 
  ·  Цінові тенденції на Львівщині 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Переродження Володимира Литвина 
  ·  Парламент посилює контроль 
  ·  Мороз не хоче посад 
  ·  Кінах захищає парламент 
  ·  Суддя відповість за Мукачеве 
  ·  Нове завдання для штабів 
  ·  Справу Пукача затягують 
  ·  Друге дихання ГУУАМ 
  ·  Кучма не заслужив гарантій 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Адмінресурс по-казахськи 
Економіка у Поступі
  ·  НПЗ "Галичина" -- ДПА: конфлікт триває 
Літературний Поступ
  ·  Люстро української дантеани 
Арт-Поступ
  ·  У відображеннях стильових барв фортепіанної музики ХХ століття 
Спорт-Поступ
  ·  Обрії найбільших перемог 
post-Поступ
  ·  Олександр ДЕРГАЧОВ: Марчука замінить "людина без гальм" 
  ·  МІКРОСКОП ПАНА ЮРКА 
Пост-Faktum
  ·  Сердючка хоче "Євробачення" 
  ·  Армійський туризм 
  ·  "Калашніков" ударить по тверезості 
  ·  Кулінарна книга НАТО 
  ·  Сім'я по-іранськи 
  ·  Леннокс Льюїс стане актором 
  ·  КАЛЕНДАР