BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Історія у Поступі.    Арт-Поступ.    Спорт-Поступ.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
 
20 вересня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  16:49 18-10-2017 -   «Укрзалізницю» мають повернути в підпорядкування Мінінфраструктури  
  16:47 18-10-2017 -   У Львові планують відновити ще 20 тролейбусів  
  14:40 18-10-2017 -   Випускники ПТУ та коледжів складатимуть ЗНО  
  14:33 18-10-2017 -   Працівники Львівської митниці вилучили понад 500 пар контрабандного взуття  
  14:28 18-10-2017 -   Сашко Семенов потребує допомоги, щоб перемогти лейкемію  
Україна
  16:49 18-10-2017 -   «Укрзалізницю» мають повернути в підпорядкування Мінінфраструктури  
  15:9 18-10-2017 -   В Україні створили інститут сертифікації військової техніки  
  14:43 18-10-2017 -   Заробітчани отримають право на пенсію, купивши страховий стаж, - Пенсійний фонд  
  14:38 18-10-2017 -   Кабмін доручив сформувати демографічний реєстр  
  14:36 18-10-2017 -   З початку безвізу ЄС відвідали 7,5 млн українців  
Світ
  14:37 18-10-2017 -   У Перу поліція виявила труби з 1,3 тоннами кокаїну  
  13:34 18-10-2017 -   У Нідерландах відкрили надрукований на 3D-принтері велосипедний міст  
  10:26 18-10-2017 -   Суд Гаваїв заблокував указ Трампа про мігрантів  
  10:15 18-10-2017 -   Кейт Міддлтон повідомила, коли народить третю дитину  
  13:54 17-10-2017 -   Фіни впевнені, що санкції проти Москви потрібно зберегти  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Маг пластики світла і тіні
Олег ВВЕДЕНСЬКИЙ
 
Фотографія як мистецтво поволі, але невпинно просувається в Україні сходинками суспільної прихильності дедалі швидше. Так у Львові цього року маємо вже другу унікальну можливість побачити наживо роботи маестро світової фотографії ХХ століття. Навесні це була виставка Андре Кертеса, а щойно -- виставка Едварда Гартвіга (1905-2003). У нашому місті виставка останнього набуває особливого значення, адже деякі моменти його долі пов'язані саме зі Львовом.

Дід Гартвіга був власником антикварного салону у Львові. Наприкінці ХІХ століття Гартвіг-старший раптом захоплюється фотографією і передає своє захоплення синові Людвіку. Людвік стає професійним фотографом, переїжджає до Москви і відкриває там власний фотосалон. У Москві і народився Едвард Гартвіг. Після революції 1917 року сім'я Гартвігів повертається до Польщі, в Люблін, де знову ж таки відкриває фотосалон. З юнацьких років Едвард цікавиться малюванням, театром і фотографією. 1929 року він виставляє свої фото на першій персональній виставці, а 1933 року, здобувши на той час визнання майстра фотопортрета, відкриває власний фотосалон. Намагаючись реалізувати свій творчий потенціал і розірвати вузьке коло салонної фотографії, Гартвіг 1937 року їде до Відня, де навчається в Інституті графіки. Там він засвоїв основи пластичної культури, правила класичної композиції, ознайомився з новими течіями європейського мистецтва.

Польське мистецтво фотографії міжвоєнної доби хоча і розвивалось досить бурхливо, але більшість фотохудожників перебувала під впливом авторитету консервативної естетики патріарха польської фотографії Яна Булгака. Едвард Гартвіг був серед перших, хто наважився атакувати естетику романтично-імпресіоністичної манери польської довоєнної фотографії. Одна з перших творчих декларацій Гартвіга відбулася на краківській виставці сучасного мистецтва 1948 року. І тут варто зазначити, що в пошуках нової мови фотомистецтва Гартвіга активно підтримали колишні львів'яни, члени Львівського фотографічного товариства (ЛТФ). Це були Олександр Кшивоблоцький, Вітольд Ромер та інші, які після Другої світової війни виїхали зі Львова до Польщі. Така авангардна позиція львівських фотографів не є дивною, адже саме у ЛФТ до війни рясно буяла естетика фотоавангарду. Коріння графічності творчої манери Гартвіга -- у графічності піонера фотоавангарду і винахідника ізогелія Вітольда Ромера, коріння символізму композицій Гартвіга -- у сюрреалістичних роботах Олександра Кшивоблоцького і Маргіт Сельської та інших членів об'єднання Artes.

Вихід друком першого фотоальбому Едварда Гартвіга 1958 року став величезною подією в історії фотографії цілої Східної Європи. Успіх альбому був настільки великим, що від того часу ім'я його автора почало асоціюватися у світі з польською фотографією як такою. Це видання мало вагомий вплив на розвиток фотомистецтва у Радянському Союзі, тому що було практично єдиним доступним там виданням зі сучасної фотографії. Альбом Гартвіга став каталізатором, який прискорив зміну поглядів фотографів, які мешкали на території Союзу, і відкрив їм очі на розвиток світової фотоестетики.

Велика ретроспективна виставка Гартвіга у Львівському музеї етнографії та народного промислу представляє весь спектр мистецтва маестро від його перших творів 1920-1930 років, які ще явно перебували під впливом романтичного живопису, до останніх авангардних кольорових фотокомпозицій 1990-х. Фотографії Едварда Гартвіга -- це погляд на світ, осяяний сонцем і невіддільний від тіні, погляд талановитого і цікавого художника, який не шукає однозначних відповідей. В його творах присутня краса, втілена в фантастичних пейзажах і людських обличчях, в рідних ландшафтах і величних слідах античного світу.

Естетика Гартвіга базується на використанні чисто фотографічних засобів мистецького вислову, коли митець свідомо уникає схожості фотографії до інших видів мистецтв. Образно цей стиль Гартвіга можна охарактеризувати словами відомого польського поета Адама Асника: "У кожної доби свої мрії, які змінюють мрії минулого". І не тільки у кожної доби, але в кожного окремого покоління з'являється свій ідеал краси. Але цінність мистецтва Гартвіга, його авторського творчого почерку не стільки в нових естетичних критеріях, скільки у рідкісно чіткій пластичній мові і використанні широкого спектру прийомів, властивих саме фотомистецтву. Магія його творчості -- в особливому колориті пейзажів, застосуванні різкої градації чорного і білого, дуже влучне використання зернистої фотофактури для додаткової художньої виразності, тонке відчуття світла, красномовна виразність деталі, драматизм чорного неба в пейзажних фотографіях, тонкість контурів кожної форми, несподіваність асоціацій. Новий виразний стиль, зацікавленість новими сюжетами, здатність побачити незвичне в буденному, пронизлива інтуїція щодо прихованих сюжетів -- все це риси творчості Гартвіга, які зробили її унікальною.

Гармонічна різноманітність -- так двома словами можна найбільш влучно передати враження, яке залишає експозиція Гартвіга. Тут є понад 150 фотографій на різноманітні теми: пейзаж, портрет, театральні куліси, античні храми, жанрові сцени, жіночі "ню" і великоформатні колористичні композиції. Експозицію доповнюють два відеофільми про автора, його інтерв'ю та плакати виставок. За життя Едвард Гартвіг був лауреатом найбільш престижних нагород Польщі, Італії, Франції, його навіть нагородили Олімпійською медаллю. Твори Гартвіга представлені у престижних музейних колекціях багатьох країн світу. Він є автором десятка фотокниг. Творчість митця мала і має величезний вплив на кілька поколінь фотохудожників Європи. Отож, Едвард Гартвіг -- один із небагатьох співавторів сторінки світової історії мистецтва фотографії ХХ століття.









» 
Птах, що співає голосом ергу
Люна ГАЛАС
 
Контрасти у Львові
Х міжнародний фестиваль сучасної музики "Контрасти" у Львові відкрився з помаху батути головного диригента Національного симфонічного оркестру Китаю Гінкао Лі, який цього разу керував оркестром "INSO Львів", заснованим у нашому місті швейцарським диригентом Гунгардом Матесом. Маестро з Китаю напам'ять диригував концертною програмою, вибудуваною на порівнянні європейської (симфонія №2 Йоганеса Брамса) та китайської (твори Жень-мінь Гу та Гоу-юань Ву, написані в другій половині XX ст.) симфонічної музики.
Детальніше>>
» 
"Контрасти": лейтмотив Рубікону
 
Можна сказати, що за десять років вони стали звиклим львівським ритуалом, фішкою, чи, як полюбляють казати, "візитівкою", коли б не були так виповнені внутрішньою життєвою потребою їхньої сталої аудиторії. Коли б не були медитацією й рефлексією водночас. Коли б утратили свій духовний камертон чи волю самої музики до звучання. І ще безліч таких "коли б". Однак тема якогось наближення до певної точки X супроводжує їх ось уже кілька років поспіль. Звідси всі розмови про їхню герметичність, вичерпаність та втрату перспективи. І хоча зовнішня їхня форма ще тримається, внутрішня структура не просто прагне оновлення, а вже зазнає змін. Десять років -- достатній термін, щоб оцінити їхні здобутки й втрати на тій точці X, що, можливо, стане перехрестям нових векторів чи новою системою координат. Наразі ж вона бентежить уяву асоціативним зв'язком із забитим навхрест дошками входом до оселі (цікаво, чи є тоді з неї вихід), перекресленою спробою сподіватися, знаком зупинки. Саме в цій точці X "Арт-Поступ" попросив прокометувати фестиваль "Контрасти" його незмінного директора Володимира Сивохопа.
Детальніше>>
» 
Гастрольні зустрічі заньківчан
Юлія МОТУЗКО, Донецьк
 
У Донецьку відбулася зустріч першого випуску факультету культури і мистецтв Національного університету ім. Івана Франка (тепер акторів-заньківчан) зі студентами факультетів філології та журналістики Донецького університету. Крім "молодої хвилі", на зустрічі були присутні такі знані корифеї театру, як артистка театру та кіно, педагог, народна артистка України Таїсія Литвиненко та народний артист України, актор театру та кіно, педагог, професор, член-кореспондент Академії мистецтв України Богдан Козак. До речі, ідея зустрічі з'явилася саме з їхньої ініціативи й була реалізована за сприяння ректора Львівського національного університету ім. Івана Франка Івана Вакарчука та ректора Донецького університету Володимира Шевченка.
Детальніше>>
» 
Я розмальовую світ театральним променем
Анастасія КАНАРСЬКА
 
Ми познайомилися випадково, опинившись в один час он-лайн в icq. Саме так, завдяки новітнім інформаційним технологіям, змогли зустрітися він, Рон де Джудж з далекого голландського міста Ґоуда, і я, що просто сиділа за монітором комп'ютера в незнайомому для нього Львові. Виявилося, як це часто буває, що у нас багато спільних тем, а найбільше нас об'єднав його величність Театр.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Закінчився Форум видавців 
  ·  КОМЕНТАРІ 
  ·  "УЛЮБЛЕНЕЦЬ" львівської публіки 
Погляд
  ·  Ющенко повернувся в Україну 
  ·  Депутат збив людину 
Поступ у Львові
  ·  Бенефіс Ющенка у Львові 
  ·  Нові газопроводи на Львівщині 
  ·  Львів відвідав Анджей Вайда 
  ·  Заробітну плату не виплачують 
  ·  У Львові процвітає наркоторгівля 
  ·  Податківці блокують переробку нафти? 
  ·  Нові господарі палацу Бандінеллі 
  ·  Екс-депутати засудили депутатів 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Кучма за залізною завісою 
Поступ у світі
  ·  Невдалий замах 
  ·  Іраку прощають борги 
  ·  Передвиборні суперечності 
  ·  Вибори у Казахстані 
  ·  Євросоюз незадоволений Туреччиною 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Прем'єр підставив Пенсійний фонд 
Історія у Поступі
  ·  Москалі у Львові 
  ·  АРХІВАРІУС 
Арт-Поступ
  ·  Птах, що співає голосом ергу 
  ·  "Контрасти": лейтмотив Рубікону 
  ·  Гастрольні зустрічі заньківчан 
  ·  Я розмальовую світ театральним променем 
  ·  Маг пластики світла і тіні 
Спорт-Поступ
  ·  Металурги шахтарям не рівня 
  ·  Оптимістичний старт "Сокола" 
  ·  Одіссея Олега Лужного 
  ·  Тотті сердиться 
  ·  Новий синдром "Карпат"? 
  ·  Гопкінс -- король рингу 
  ·  А судді хто? 
  ·  Шанси на Євро-2005 залишаються 
post-Поступ
  ·  Яке місце і кому бронює Тарас Чорновіл 
  ·  Політична ломка 
Пост-Faktum
  ·  Обіцянка -- не цяцянка 
  ·  Небезпека хард-року 
  ·  Європі загрожує тривала зима 
  ·  Секрет Рембрандта розкрито 
  ·  Сало в Україні не популярне 
  ·  За зраду -- до в'язниці 
  ·  Бюджет країни - у сумці 
  ·  Засіб від хропіння 
  ·  КАЛЕНДАР