BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    25-Й КАДР.    Дискусія у Поступі.    Арт-Поступ.    Ї-Поступ.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
 
14 вересня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:22 30-03-2017 -   У Львові зареєстровано 1071 ОСББ  
  15:13 30-03-2017 -   Заробітна плата на Львівщині зросла на 36,7%  
  15:8 30-03-2017 -   У передмісті Львова з-під брами семінарії викрали 20 тонн грунту  
  14:32 30-03-2017 -   З понеділка у Стрийському парку розпочнуть ремонт лавочок  
  12:51 30-03-2017 -   Для учнів старших класів мікрорайону «Левандівка» проведуть виховну бесіду  
Україна
  16:18 30-03-2017 -   ООН: Більшість українців - за межею бідності  
  15:7 30-03-2017 -   В «ДНР» студентів долучають до укріплення передової, – розвідка  
  15:6 30-03-2017 -   СБУ обіцяє 25 тис. грн за інформацію про обстріл польського консульства у Луцьку  
  14:35 30-03-2017 -   ЗСУ готові припинити вогонь на Донбасі з 1 квітня  
  14:34 30-03-2017 -   СБУ: На Закарпатті викрита агентурна мережа Росії  
Світ
  16:20 30-03-2017 -   В горах Уельсу розбився вертоліт: п'ятеро загиблих  
  15:10 30-03-2017 -   Росія відкрила кримінальну справу через вбивство екс-депутата Держдуми Дениса Вороненкова  
  12:0 30-03-2017 -   Ізраїлю запропонували мир в обмін на території  
  11:9 30-03-2017 -   Знаменитого музиканта Джорджа Майкла поховали у Лондоні  
  10:28 30-03-2017 -   "Міграційний указ" Трампа заблокований на невизначений термін  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Спів його душі, благородний, чистий...
Виступ Лівіу Прунару дав можливість львів'янам почути звучання його історичної скрипки
Яким ГОРАК
 
Другий концерт нового філармонійного сезону подарував 12 вересня львівським музикантам і шанувальникам музики ще одну зустріч зі скрипалем родом з Румунії Лівіу Прунару. Хоч сам концертант порівняно недавно вперше загостював у Львові, але досить часто відвідує наше місто, даруючи у своєму виконанні нові й нові програми. "Іспанська симфонія" Е. Лало, "Пори року" А. Вівальді, сольна програма -- ці виступи пана Прунару зуміли привернути до нього увагу нашої публіки та здобути щиру симпатію.

Цього разу гастролер не випадково ініціював свій виступ у рамках монографічної програми з творів класика чеської музики Антоніна Дворжака, адже 2004 року минає 100 років з часу смерті композитора. Музика Дворжака, на жаль, дуже рідко звучить із львівських концертних естрад: по суті, крім творів, запропонованих цією програмою -- а це справді вершинні досягнення композитора -- Симфонія №9 ("З Нового світу") та скрипковий концерт, іноді виконують ще хіба віолончельний концерт ор.104. А музика цього чеського композитора-романтика майстерно, талановито зроблена щодо музичної композиції, не "загарцьована" надто частим виконанням, а тому зберігає неповторну свіжість звучання і дуже яскравий, в дечому близький до українського, національний, питомо слов'янський колорит, прикладом можуть бути фінали і симфонії, і особливо скрипкового концерту.

Лівіу Прунару цим виступом знову ствердив себе на львівській сцені як музикант високого і витонченого європейського виховання, як яскравий представник Міжнародної музичної Менухін-академії в Швейцарії, де він вдосконалював свою музичну майстерність і де нині працює. Шалена працездатність, прецизійне ставлення до виконання кожної деталі твору, недопущення легковажності у виконанні найменшої дрібниці і посилена увага до чистоти та ювелірного шліфування видобутої інтонації -- все це вчувається за легкістю його виконання і зраджує в ньому учня знаменитого Ієгуді Менухіна.

"Поступ" повідомляв уже, що шановний гість володіє історичною скрипкою, яка належала колись видатному чеському скрипалеві Янові Кубеліку. Та, мабуть, мало кому відомо, що 12 та 14 лютого 1903 року на сцені Львівської філармонії (яка містилася тоді у будинку театру графа Скарбка -- на місці теперішнього Драматичного театру ім. М. Заньковецької) у супроводі симфонічного оркестру під батутою тодішнього дириґента Людвіка Челянського Ян Кубелік дав два концерти, в яких, попри концерти В. Моцарта (не вказано який) та Н. Паганіні (ор.6), виконав кілька п'єс Ф. Шопена, П. Сарасате, Зарембського, Баха, Шуберта. У газеті "Руслан" був відгук про цей концерт пера галицького композитора і громадського діяча Анатоля Вахнянина, який, зокрема, писав про виступ Я. Кубеліка: "Слухаючи Кубеліка в кантиленах, відчуваємо сьпів єго душі, благородний, чистий, повний тепла, той спів, що просто ллється в душу і несе єї в сфери, де панує вічна, непорочна гармонія. Слухаючи Кубеліка в концерті Паганіні (...) не тільки мусимо подивляти ту легкість, з якою Кубелік поконує ті трудности, але відносимо вражінє, що ось-то артист розливає хвилево каскади сміху і веселих жартів, щоби вибити душу слухача з задуми і серіозности буденного життя". Справді, загадковими можуть бути віражі історії: хтозна, може, й нині у місті Лева з рук Лівіу Прунару знову зазвучала та ж скрипка, яка причаровувала своїм тоном вуха львів'ян і 101 рік тому, коли на сцені філармонії виступав її знаменитий володар -- Ян Кубелік.

Своєрідною рисою артиста, яка вабить до нього публіку, є особлива граційність (краса в русі -- як ведення музичної лінії, так і зовнішнього руху артиста) і певна камерність його виконань. Цим і продиктований його відбір творів для репертуару, коло образів і тем, які він знаходить в тому чи іншому творі і які тонко вміє відтворити. Тим, мабуть, слід пояснити не надто велике прагнення артиста виконувати вершинні, популярні скрипкові концерти (як зразки цього жанру у Й. Брамса, Я. Сібеліуса чи П. Чайковського). Йому чужі образи гучної патетики, емоційно форсованої героїки і взагалі все, що пов'язане з масивністю звучання його інструмента. Зате він лірико-експресивний та інтимний в романтичній кантилені, образно рельєфний в жанрових уступах. Все це якнайкраще показало його виконання дворжаківського концерту. До речі, першовиконавцем цього концерту був Франтішек Ондржічек, який аж двічі давав концерти у Львові (хіба це не містика?): вперше 1898 року, а вдруге -- на сцені філармонії 10 січня 1903 року. Тож, з описуваним нинішнім концертом Лівіу Прунару навіть у виборі твору дивно сплітаються різні історичні паралелі концертного життя Львова вже столітньої давнини, і це робить його виступ із концертом А. Дворжака дуже символічним.

У виконанні концерту найбільше реалізовував себе Л. Прунару в кантилені другої частини твору та жанровій танцювальності й ліризмі фіналу. Тут особливо сприяв солістові звук його скрипки з її насиченим, густим, глибоким, соковитим і приємним тембром, особливо в середніх регістрах, яким він вміло чарував слухача. Тут про артиста повністю і беззастережно можна сказати цитованими вже словами А. Вахнянина про гру Я. Кубеліка. А от героїчні інтонації першої і в епізодах другої частини якось губилися, нівелювалися у виконанні швейцарського гостя. Октавні дублювання, якими композитор рясно всіяв сольну партію твору для підсилення романтично-героїчного начала ("героїко-епічного заспіву", характерного для образного строю музики А. Дворжака), кілька разів соліст ледь помітно змазував, і майже завжди вони втрачали на звучанні, яке зникало, замість в повній силі запанувати на оркестровому тлі. І хоч це не псувало загального дуже позитивного і захопливого враження від виконання, однак для повної досконалості, якої, без сумніву, прагне соліст, цього бракувало.

Окремої похвали заслужив симфонічний оркестр Львівської філармонії, який цього вечора під керівництвом Романа Филипчука був на висоті свого художнього завдання і гарно достроювався до соліста. Численні у скрипковому концерті соло валторн звучали чистенько, що ще більше посилювало ефект від музики. Крім того, чудово виглядав колектив із виконанням симфонії. Виконанню симфонії передувало культурологічно-філософське слово дириґента, де було сформульовано не тільки бачення епохи, в яку створено твір (а написаний він був під час перебування композитора в Новому світі -- Америці), але й своєрідна інтелектуальна концепція виконання, яку відтак якнайкраще було зреалізовано. Особливою красою причаровувала повільна (друга) частина симфонії, яку пан Филипчук доволі цікаво пов'язав зі сценою смерті Гайявати. Взагалі слід сказати, що Роман Филипчук без зусиль і успішно поєднує функцію дириґента і лектора-музикознавця (і дай, Боже, аби продовжував це робити!), а його анотації, хоч і розраховані на підготовленого слухача, сприймаються дуже цікаво і можуть не раз стати поштовхом до нового, деколи зовсім неочікуваного спектру сприйняття навіть відомого твору. Та моментом загального апофеозу став фінал симфонії, який своєю квазіукраїнською темою так запалив слухачів, що ті по закінченні твору зірвалися з місць і довго не хотіли відпускати дириґента, вшановуючи його довгими і заслуженими оваціями.









» 
Гармонія контрастів Антоніна Дворжака
Оксана САЙКО
 
Лівіо Прунару
Мабуть, чи не кожен концерт, що відбувається у Львівській філармонії, -- це подія для музичних кіл міста, а вже надто, коли вона пов'язана з іменами уславлених виконавців, дириґентів чи улюблених композиторів. Саме такою непересічною подією, що для багатьох шанувальників музичної класики перетворилася на справжнє свято, став концерт із творів чеського композитора Антоніна Дворжака, котрий відбувся в неділю, 12 вересня.
Детальніше>>
» 
jOJO -- музичний вундеркінд
Марія СМАКОТИНСЬКА
 
Типова співачка, характерні пісні, звичні відео, типова зовнішність, стиль і манери поведінки, все -- від кольору волосся і зачіски до змісту текстів у піснях -- таке затерте і вже безліч разів повторювалося і повторюватиметься ще не раз. Але є один факт у її біографії, що дозволяє пробачити дівчині її дрібні огріхи та шаблонність. Joanna Levesque, більш відома всім як Jojo, народилася 1991 року, тобто їй лишень 13 років, а голос уже так прорізався, що її порівнюють навіть із Аґілерою. І здається, жодна біла співачка за всю історію Америки не співала так по-арендбішному.
Детальніше>>
» 
"Контрасти" -- музика об'єднана?
 
За три дні у Львові розпочнеться X Міжнародний фестиваль сучасної музики "Контрасти". Цікаво, що коли в перші роки від заснування цей музичний форум виконавців, авторів та слухачів чітко тяжів до того, аби репрезентувати світовий контекст переважно творами західної культури, то останніми роками вектор фестивальних зацікавлень торкнувся й Сходу. От і тепер "Контрасти" відкриються вельми екзотичною програмою, яка об'єднає українських та китайський виконавців: під батутою головного дириґента Національного симфонічного оркестру Китаю Хінкао Лі зійдуться Новий міжнародний симфонічний оркестр INSO-Львів та солістка -- виконавиця на національному струнно-смичковому інструменті ергу Ю Гонгмей. Кольорові афіші, випущені спеціально для цього ексклюзивного концерту, запланованого на п'ятницю, 17 вересня, вже з'явилися на рекламних щитах.
Детальніше>>
» 
Ґуд бай, "Чикаґо" й "Кабаре"
Юрій МИШКАЛО
 
Сьогодні Америка ховатиме чоловіка, який написав лірику до всесвітньо відомих мюзиклів "Чикаґо" й "Кабаре". Серцевий напад -- хвороба віку і цивілізації. Він помер у 76-річному віці, у своєму Нью-Йоркському помешканні, -- сказав його партнер по цеху Джон Кендер. Разом із Франком за чотири десятиліття вони написали 11 бродвейських мюзиклів.

Їхні речі виконували такі "леді великого шоу", як Лайза Мінеллі і Чіта Рівера. Його ім'я Фред Ебб.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Скнилівський трибунал 
  ·  Крок уперед і два назад 
  ·  Чорний переділ 
Погляд
  ·  Чергові польські втрати в Іраку 
  ·  Холмщина хоче статусу 
  ·  Візит з багатьма невідомими 
  ·  ПРОСТЕ ПИТАННЯ 
Поступ у Львові
  ·  Студенти перемогли 
  ·  Аварійний день 
  ·  Знищують застарілі боєприпаси 
  ·  Військові захищаються 
  ·  Зернові маніпуляції 
  ·  Львівщина краща не на 100% 
  ·  Вчимося бути батьками 
  ·  Ями калічать львів'ян 
  ·  Замість виборів -- пікет 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Через рейтинги до президентства 
  ·  СБУ виявила контррозвідників 
  ·  Студентів уже бояться 
  ·  Ланцюгова реакція в парламенті 
  ·  Силовий перебіг виборів 
  ·  У США знають про порушення 
  ·  Поляки рвуться в Україну 
  ·  Яке дослідження, такий і результат 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Поразка демократів у Гонконгу 
  ·  Названо причину вибуху 
  ·  У Чечні збито гелікоптер 
  ·  Кінець заборони на автомат 
  ·  Антитерористична конференція 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Проблема ціною 30 гривень 
  ·  Чиста мінімальна зарплата 
  ·  western Union не переконав АМКУ 
  ·  Фактор нафти 
  ·  uS Airways знову банкрут 
  ·  Податкова зрівнялівка по-європейському 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
25-Й КАДР
  ·  Соцопитування за темниками 
Дискусія у Поступі
  ·  Високий замок – ЗА! 
Арт-Поступ
  ·  Гармонія контрастів Антоніна Дворжака 
  ·  jOJO -- музичний вундеркінд 
  ·  Спів його душі, благородний, чистий... 
  ·  "Контрасти" -- музика об'єднана? 
  ·  Ґуд бай, "Чикаґо" й "Кабаре" 
Ї-Поступ
  ·  Від протесту до спротиву 
  ·  Соціалісти-терористи 
Спорт-Поступ
  ·  Естафету передали паралімпійцям 
  ·  "Мотор" стартував вдало 
  ·  "Шахтар" і у футзалі перший 
  ·  Чиновницька вакханалія 
  ·  До рингу через Альпи 
  ·  Львівська осінь зустрічає гостей 
Пост-Faktum
  ·  Монастириська та Коропець 
  ·  Музикальне ліве вухо 
  ·  Українська Біблія 
  ·  Слова "мене мацав Шварценеґґер" коштують 100 тис. дол. 
  ·  Паркан зі снарядів "Град" 
  ·  КАЛЕНДАР