BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Історія у Поступі.    Арт-Поступ.    Олімпійський Поступ.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
  Цитата Поступу
 
14 грудня 2017 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  16:0 14-12-2017 -   До Дня святого Миколая для діток проведуть майстер-клас із випікання різдвяного печива  
  14:41 14-12-2017 -   Через падіння фрагменту балкону на вул. Шевченка, 4а постраждала дівчина  
  14:37 14-12-2017 -   Через падіння фрагменту балкону на вул. Шевченка, 4а постраждала дівчина  
  14:36 14-12-2017 -   До Львова приїде Кеті Мелуа – британська співачка  
  14:32 14-12-2017 -   На Львівщині впіймали крадіїв залізничних рейок  
Україна
  15:33 14-12-2017 -   Протягом року в Україні викрали 80 людей  
  15:32 14-12-2017 -   На Одещині невідомі обстріляли рейсовий автобус  
  15:26 14-12-2017 -   В Україні на вихідних зіпсується погода  
  14:31 14-12-2017 -   У Чернігівській області жінка виявила на своєму підвіконні бомбу  
  14:29 14-12-2017 -   У Рівному підпалили будинок і авто депутата  
Світ
  16:5 14-12-2017 -   Американські вчені відкрили новий спосіб підсилити ефект антибіотиків  
  15:28 14-12-2017 -   Путін розповів, що українці та росіяни - один народ  
  11:42 14-12-2017 -   У США госпіталізували Джона Маккейна  
  11:40 14-12-2017 -   Китай запустив найбільшу в світі плавучу сонячну електростанцію  
  10:43 14-12-2017 -   На Землю повернулися космонавти 53-ої експедиції МКС  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Королева ар-деко
Олег ВВЕДЕНСЬКИЙ
 
Картина Лемпіцької
Цими днями зали галереї Королівської академії мистецтв у Лондоні віддано під велику ретроспективну виставку польської художниці Тамари де Лемпіцької. Її творчість та складний життєвий шлях залишили яскравий відбиток у історії європейського мистецтва 1920-1930-х років минулого століття.

Тамара народилася 1898 року у Варшаві в сім'ї заможного юриста Горського. Та у 16 років безхмарне життя дівчинки закінчилося, коли з вини матері батьки розлучилися. Прикро вражена, Тамара втекла з дому до тітки, що жила в Санкт-Петербурзі. Тут вона занурилася в розкішне життя вершків суспільства та 1916 року вийшла заміж за адвоката Т. Лемпіцького. Після жовтневих подій чоловік Тамари опиняється за ґратами. Заради порятунку чоловіка вона зважується на відчайдушний крок -- стає коханкою шведського консула, який домагається звільнення Лемпіцького та дозволу на виїзд подружжя до Стокгольма 1918 року.

Залишившись без засобів до існування, Лемпіцькі переїхали до Парижа. Там Тамара Лемпіцька знову мала нагоду продемонструвати твердість свого характеру та цілеспрямованість своєї вдачі: вона вирішує стати художником. Вчителями Тамари були знамениті Моріс Дені та Андре Лот. Вже на початку 1920-х років з'явилися перші самостійні твори мисткині -- натюрморти та портрети, в яких їй вдалося знайти власний оригінальний стиль: гібрид пост кубізму та неокласицизму з елементами еротики. Аби досягти успіху, Лемпіцька відвідує численні вечірки, де знайомиться з багатьма людьми з еліти. Для того, щоби на неї звернули увагу, Тамара бавиться в образ жінки-вампа й таки має рацію -- у неї з'являється багато замовлень.

Щораз вище піднімається Тамара Лемпіцька сходинками суспільної ієрархії, зав'язує нові контакти з видатними художниками та письменниками. Портрети її пензля шалено популярні серед еліти, а участь у виставці "Ар-деко" (1925) приносить художниці світову славу. На стиль Лемпіцької дещо вплинув Лєже, але в її численних "ню" вчувається також вплив видатного французького живописця Енгра. Особливо це помітно на відомому полотні Лемпіцької "Андромеда" (1927-1928), де оголену героїню з кайданами на руках зображено на тлі поданого в посткубістичній манері міста.

Стиль ар-деко, стиль розкошів і насолоди міжвоєнної доби, хіба що легким доторком позначився на творчості таких видатних живописців доби, як Рауль Дюфі, Фернан Лєже, Роберт і Соня Делоне, театральних художників Бакста та Гончарової, скульптора Бурделя. Проте творчість Тамари Лемпіцької є дитям від крові й кости цього стилю, вона є, напевно, найбільшою зіркою загадкового небосхилу ар-деко. Для нас її творчість особливо цікава, адже Львів міжвоєнної доби -- це суцільне ар-деко.

Парадокс стилю ар-деко в тому, що він став стилем тільки ретроспективно. Сам термін виник у літературі щойно 1966 року, після паризької виставки декоративного мистецтва 1920-1930-х років, його взяли від назви паризької виставки 1925 року. Мистецтвознавець Бевіс Хіллієр у своїй книзі 1968 року дав визначення стилю, що виринув з минулого. А 1971 року він підготував грандіозну (близько 4 000 експонатів) виставку в Америці "Світ ар-деко". Після 30-літнього забуття у світі знову з'являється цікавість до цього стилю. 2003 року в Лондоні організовують велику комплексну експозицію ар-деко, яку цього року експонували в Торонто, Сан-Франциско та Бостоні, а в Лондоні відкривають експозицію Лемпіцької.

На відміну від інших мистецьких стилів, ар-деко не було створено інтелектуальними зусиллями групи однодумців. Це була стихійна творчість, що заповнила мистецький і побутовий простір міжвоєнної доби. Різноманітні форми авангарду через свою радикальність не могли виконати соціального замовлення суспільства, отож масовий смак виконав своєрідну корекцію, результатом якої і був стиль ар-деко. У ньому сумістилися репліки із сецесії, кубізму, футуризму, але в більш м'якому "ужитковому" варіанті, а також образи екзотичних культур Єгипту (єгиптоманія стала модною після відкриття гробниці Тутанхамона 1922 року), Африки, Японії... Однак кожна складова цього коктейлю була актуальною для людей, які пережили жахливу катастрофу Першої світової і побачили, що світ є більш різноманітним, ніж здавалося раніше. До того ж, суспільство захлиналося в ейфорії впровадження в побут нових технологій, бавилося в естетизацію повсякденного життя й комфорту.

Свій творчій успіх Тамара Лемпіцька поєднує із численними романами з представниками обох статей. Це стає приводом до розлучення подружжя 1928 року, отож портрет чоловіка, який так і залишився незавершеним (не було прописано ліву руку з обручкою), художниця з властивою їй іронією назвала "Незакінчений чоловічий портрет". Тамара знайомиться із захопленим колекціонером її творів, дуже багатим землевласником з Австро-Угорщини, бароном Раулем Куффнером. Скориставшись замовленням барона намалювати портрет його коханки -- іспанської танцівниці Нани де Геррера (1929), Лемпіцька карикатурно-виразно виставила на полотні напоказ всім її сластолюбство та зайняла місце Геррери у житті барона. Після смерті дружини барона Куффнера Тамара Лемпіцька 1933 року виходить за нього заміж і додає до свого прізвища, вже всесвітньо відомого, частку "де".

Представники вищого світу були готові платити будь-які гроші за портрет пензля Лемпіцької. Вона також охоче зображувала еротичні сцени, такі як, наприклад, "Прекрасна Рафаелла" (1927), один з найбільш видатних її творів у стилі ар-деко. Іноді малювала вона й натюрморти, особливо полюбляла кали. Всіх своїх моделей Лемпіцька зображала деякою мірою у хтивій манері: енергійно ліпила за допомогою світла й тіні опуклі форми, тлом часто був урбаністичний вид фрагментованих площин у кубістичному стилі, що надавало портретам рис модернізму.

Напередодні Другої світової війни Лемпіцька вмовила чоловіка продати більшу частину його землі і поїхати до Америки. 1939 року подружжя оселилося у Беверлі-Гіллз, і "баронеса з пензлем" швидко стає улюбленою мисткинею голівудських зірок і еліти Нью-Йорка. Проте пік її творчої популярності все одно вже був позаду. Намагання писати в іншій, більш вільній манері, а також у стилях модного сюрреалізму та абстракціонізму також не принесли художниці очікуваного успіху. 1962 року, коли помер її чоловік, Лемпіцька впала в глибоку депресію. І навіть успіх ретроспективи в Парижі не потішив художницю. Вона переїжджає до Мексики, де 1980 року помирає в містечку Куернавак під Мехіко. Художниці на той момент виповнився 81 рік. Донька Козетта виконує останню волю мисткині -- кремує її тіло, а попіл розвіює над кратером вулкана Попокатепетль.

Цікавість до ранніх творів Лемпіцької з'являється щойно 1979 року, а в 1990-му вона знову стає стилістичним кумиром. За творами Тамари Лемпіцької розпочали полювати музейщики, галеристи та колекціонери і платили за них шалені гроші на аукціонах.

Її творчість тепер сприймають як символ "золотої доби" 1920-1930-х років, коли персонажі її полотен носили одяг у стилі ар-деко, жили в будинках архітектури ар-деко, умебльованих і прибраними аксесуарами у стилі ар-деко.









» 
Між сном та дійсністю
Богдана БОДНАР
 
В це важко повірити, але цьогоріч минає 75 років відтоді, як з'явився перший фільм Луїса Бунюеля "Андалузький пес", фільм, який занурює глядача у світ, в якому абсолютно немає місця для логіки здорового ґлузду, де розкошує логіка сновидінь та химерних фантазій, яка поєднує між собою речі непоєднувані в реальному житті.
Детальніше>>
» 
Європа -- наш спільний дім
Олександр ОЛЕШКО
 
Завдяки спільному проекту Центру молоді в Кракові ім. Йордана та львівському Центру творчості дітей та юнацтва Галичини "Біла книжечка" (Польща--Франція -- 2004) молодь з Польщі та України мала нагоду побачити легендарні замки Франції

Перший етап проекту відбувся в межах проведення Днів Кракова у Львові. В семінарі "Європа -- наш спільний дім" узяли участь львів'яни і польські гімназисти та школярі. Гості ознайомилася з пам'ятками архітектури та визначними місцями Львова. А нам, кураторові групи Галині Хомі і членам Учнівського парламенту міста Львова, згодом випала щаслива нагода разом із поляками потрапити до Франції. Там, в Орлеані, відбувся другий, основний етап конференції. Розпочате ще у Львові знайомство з організаторами та учасниками проекту продовжилося в Кракові, в приміщенні Центру молоді, далі -- в Татрах.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Невдалий піар Януковича 
  ·  Па-па, Афіни... 
Погляд
  ·  Чечня "обирає" президента 
  ·  Інформаційні війни 
  ·  ФОТОФАКТ 
  ·  Лише нічия 
  ·  Після терактів посилено контроль 
Поступ у Львові
  ·  Міс Львова-2004 обрали 
  ·  Свято по-корчминськи 
  ·  У браконьєрів "гарячий" сезон 
  ·  Для спорту обіцяють гроші 
  ·  Червоний лідер у Львові 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Ще одна провокація влади 
  ·  Загибель українки в Іспанії 
  ·  Кінах проти Януковича 
  ·  У Мадриді загинула українка 
  ·  Українці постраждали в Косово 
  ·  Справу Ґонґадзе не закінчать 
  ·  Голосування за кордоном 
  ·  Де будуть фальсифікації 
  ·  Міліція проти грузинського варіанта 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Повернення берегині 
  ·  Містечкове перемир'я 
  ·  Тетчера таки заарештують 
  ·  Французи у заручниках 
  ·  Невдале випробування 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Дешевої нафти не буде 
  ·  "Кредит Банк (Україна)" змінив власника 
  ·  Фонд держмайна коригує прогнози 
  ·  АМК бореться з нафтовиками 
  ·  У Криму голці ніде впасти 
  ·  Банк "Надра" виплатить компенсації остарбайтерам 
  ·  Долар реабілітується 
  ·  Енергія Світового океану 
  ·  Єврокомісія проти Microsoft: дія друга 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
Історія у Поступі
  ·  Гетьман Іван Виговський 
  ·  АРХІВАРІУС 
Арт-Поступ
  ·  Королева ар-деко 
  ·  Між сном та дійсністю 
  ·  Європа -- наш спільний дім 
Олімпійський Поступ
  ·  Українські герої Афін 
  ·  Гандболістки стали третіми 
  ·  "Золото" Аргентини 
  ·  Підсумок Безсонової 
  ·  Фартовий Чебурашка 
  ·  Ельбрус досягнув вершини 
  ·  "Бронзова" висота Стьопіної 
  ·  "Бронзу" переплавили на "срібло" 
post-Поступ
  ·  Стара добра халтура 
  ·  Місія Америки 
Пост-Faktum
  ·  Казкові уродини 
  ·  Хвороба століття -- шопінг 
  ·  Тарантіно -- чарівник країни Оз 
  ·  Відроджене середньовіччя 
  ·  Олімпіада для черепах 
  ·  Жорстокі іграшки 
  ·  КАЛЕНДАР