BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Олімпійський Поступ.    Історія у Поступі.    Арт-Поступ.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
 
23 серпня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  15:28 28-04-2017 -   У Львові буде встановлено меморіальну таблицю Андрію Білику  
  15:23 28-04-2017 -   Шахрай не заплатив львів’янці $6 тис. за куплений автомобіль  
  15:21 28-04-2017 -   На Львівщині судитимуть чоловіка, який викрав з могили на кладовищі погруддя пам’ятника  
  14:5 28-04-2017 -   Через ремонт колії трамваї не їздитимуть до львівського залізничного вокзалу п'ять місяців  
  14:1 28-04-2017 -   Внаслідок задимлення через коротке замикання електромережі у 1-ій поліклініці постраждалих і збитків немає  
Україна
  15:30 28-04-2017 -   4 травня почнеться суд над Януковичем, докази неспростовні – Порошенко  
  15:25 28-04-2017 -   Двоє офіцерів ЗСУ продавали перепустки через лінію розмежування  
  15:17 28-04-2017 -   Ситник: ГПУ порушила справи проти Супрун  
  13:59 28-04-2017 -   Порошенко: Гроші Януковича уже в Держказначействі  
  12:46 28-04-2017 -   Шахраї зняли більше десяти мільйонів із карток українців  
Світ
  15:33 28-04-2017 -   Самойлова підтвердила, що 9 травня співатиме в окупованому Севастополі  
  15:19 28-04-2017 -   У Британії Кличка назвали російським гігантом  
  12:44 28-04-2017 -   У США стратили вже четвертого в'язня за тиждень  
  10:7 28-04-2017 -   Бундестаг схвалив часткову заборону нікабу  
  10:6 28-04-2017 -   В Угорщині затримали майже тонну бурштину з України  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Особистість
Богдана БОДНАР
 
Цьогоріч минає 80 років від дня смерті визначної італійської акторки Елеонори Дузе. П'єтро Гобетті писав:" Дузе немає жодного поняття про естетичну критику та філософію. Їй зовсім не потрібні концепції. Там, де ми намагаємося зрозуміти, Дузе розуміє просто тому, що живе".

Можливо, тут відіграла свою роль природна нерівноваженість акторки: вона хворіла важкою формою неврастенії. На її світовідчутті позначилося і її особисте життя, яке було вкрай нещасливим. А ще постійне невдоволення роботою: не результатами, а саме "ремеслом". Їй завжди здавалося, що це просто суєта суєт, а треба "просто жити". Дузе не мала пієтету перед мистецтвом, воно було для неї нещастям і болем. Скільки разів в її листах виникає образ "трьох голів в однім віконці": вона, чоловік, дитина і спокійний дім, як антитеза неспокійному, бездомному, одинокому життю акторки. Скільки разів вона намагалася все покинути! Її бунт не був феміністичним, це був відчай людини, яка відчувала неосяжність щастя. Своє нещастя акторка носила в собі: вона була надто вагомою і надто безкомпромісною особистістю, щоб зуміти побудувати щастя, яке обов'язково вимагає співучасників.

З її портретів на нас дивиться жінка з матово-білим обличчям і величними чорними очима, вона майже не усміхається, погляд з-під важких повік похмурий і серйозний. В неї вишуканий, м'яко закруглений ніс, ідеальний овал обличчя і чарівного малюнку уста, як на обличчях жінок Ботічеллі. Але помітно асиметричні брови -- одна вища за іншу -- і гірко опущений правий кутик вуст надають цьому чарівному личку несподівану значущість. Це тривожить і насторожує. Навіть на світлинах і портретах видно, що Дузе була людиною непростою і дуже важкою. ЇЇ життєвий образ дуже далекий від того ангельського образу, який заведено зображати в ювілейних монографіях.

Але неврівноваженість характеру вражаючи поєднувалася в Дузе з мистецькою інтуїцією. Вона була митцем антипозитивістського характеру. Дузе вважала, що неможливо звести індивідуальність до двох-трьох рис. Вона вірила в незнищенне духовне начало особистості, на якому зовнішні обставини просто не залишають знаку. Тому і в Клеопатрі, і в Мірандоліні, й у Фру-Фру, і в Маргариті Готьє її цікавило те, що критика називала "просто жінкою". Вона намагалася вирватись за межі класичного образу. Всі створені нею образи несли різку печать індивідуальності акторки. Для неї найважливішим був крик людської душі. Ось через це "відрежисовані" акторкою Дузе мелодрами Дюма-сина перетворювалися на трагедії, а її героїні з неврастенічок, якими їх зображали майже всі сучасниці Дузе, -- в трагічних героїнь. Поряд з бунтівними француженками стала і перша ібсенівська жінка Дузе -- Нора.

Початок ХХ століття Елеонора Дузе зустріла в розквіті краси, і як жінка, і як акторка. Вона перебувала в зеніті слави. Вона відтіснила Сару Бернар і була визнана найкращою трагедійною акторкою. Вона була знаменита, багата і незалежна Її любили, перед нею схилялись, її наслідували. І все ж властиве її молодості відчуття "недостатності життя" не минало. Пристрасність, нетерпеливість її характеру залишали відбиток на всьому: від стилю її житейських стосунків(вона миттєво захоплювалася людьми і так само миттєво і різко розривала з ними стосунки) до стилю листування: вона надавала перевагу телеграмам-блискавкам, а не листам. Так само пристрасно, нетерпляче, захоплюючись і розчаровуючись, ділила себе Дузе між сценою і "просто життям". Пригнічена буденністю життя, вона бігла на сцену, яку ненавиділа, але яка все-таки була для неї "захистком від життя". Жага повноти і свободи, яку вона не могла загасити ні тут, ні там, ніколи не піднімалася в Дузе до рівня філософствування. Це було в буквальному розумінні світовідчуття. Вражає, з якою барометричною точністю відбивалися в цьому світовідчутті коливання, які відбувалися в духовній атмосфері Європи. "Не акторка, -- писав про Дузе Ґордон Греґ, -- а дещо більше, не художник, а дещо менше -- це Особистість, тобто набагато більше, ніж перше і друге разом узяті". Особистість -- ключове слово для характеристики Дузе, бо еволюція, яка в ній відбувалася, була зумовлена не зовнішнім впливам, життєвим чи естетичним, а невичерпним запасам творчого духу. Але найкраще про неї сказав Д'Аміко: "Це найвеличніша з актрис, хоча ми і не насмілюємося назвати її вчителькою, бо з цим словом пов'язують ідею школи, можливість наслідування чи розвитку, в той час, як вона для нас передовсім зразок неповторної ідеальної довершеності, недосяжна мета, на яку можна дивитися, але не маючи жодної надії, до неї дотягтися, джерело світла та істини, біля якого недоречні визначення і яке робить безглуздим будь-які відмінності між ідеалізмом і реалізмом, класичним і сучасним".

В 1909 році Дузе востаннє зіграла у Відні Ребекку і покинула сцену, покинула в момент свого найвищого злету, боячись, мабуть, що далі все піде лише по спадній. Їй було тоді п'ятдесят. І це єдиний випадок в історії світового театру, коли людина, яка покидає сцену більше ніж на десять років, повертається на неї, щоб пережити справжній тріумф. На таке здатна була лише вона -- Елеонора Дузе -- справжня Особистість.









» 
Напівреальний світ "Церемоній" Вітольда Войткєвіча
Божена ГОРОДНИЦЬКА
 
У Національному музеї Варшави відбулась виставка творів Вітольда Войткєвіча (1879 -- 1909), яку підготували для Музею у Греноблі в межах арт-подій Сезону Польщі у Франції "Нова Польща".

Ця виставка створила можливість знову запрезентувати французькій публіці праці відомого варшавського художника, якого 1907 року у Парижі помітив та розрекламував письменник Andrе Gide. Варшава відпрацьовувала майже столітню дистанцію у презентації творчості Вітольда Войткєвіча, адже єдина індивідуальна експозиція його робіт відбулась тут у 1909 році. Це була посмертна виставка, присвячена пам'яті митця. Тоді було представлено 60 полотен, багато з яких у ХХ столітті знищили внаслідок бойових дій. Незважаючи на старання сучасних мистецтвознавців, малярство Войткєвіча, його новаторське та особливе мистецтво залишається недооціненим.
Детальніше>>
» 
Кохавин козацький
До Дня незалежності України у селі Руді на Жидачівщині відкрили Музей Івана Виговського
 
Радянська традиція приурочувати відкриття нових господарських та культурних об'єктів до якихось червоних дат календаря "ще не вмерла", як і Україна. Отож коли навіть планують здати в експлуатацію ці об'єкти на якесь конкретне число (як, скажімо, музей Виговського до 22 серпня), то само собою зрозуміло, що відкриття приурочать до найближчого державного чи церковного свята, і то не того, що перед означеною датою, а звісно, опісля. Пояснять затримку тим, що не встигли вчасно завершити опорядження, а факт приурочення -- глибоким символічним зв'язком. У даному разі цей зв'язок пояснювати нікому не доводиться: Виговський і незалежність України -- люба вуху й серцю кожного щирого патріота музика.
Детальніше>>
» 
АРТ-НОВИНИ
 
АФІНИ. Олімпіада -- це не лише "швидше, вище, сильніше". Від моменту свого виникнення олімпіада була священним періодом, під час якого замовкали гармати і починали говорити музи. Отож столиця нової олімпіади -- стародавні Афіни -- намагається відтворити олімпійські традиції у повному обсязі. Тому гості й учасники Олімпійських ігор мають нагоду широко познайомитися з давньогрецьким і сучасним грецьким мистецтвом. Споруду колишньої шовкоткацької фабрики реконструйовано під центр мистецтв, де відбуваються театральні постановки, відкрито кілька художніх виставок. Одна з експозицій "Наші сусіди" присвячена творчості сучасних художників з Греції, Туреччини, Албанії, Македонії та обох частин Кіпру. Афіни шанують свою історію та свої легенди, за однією з яких одним із засновників міста був знаменитий античний герой Геракл. У міському історичному музеї розгорнута експозиція, присвячена міфам про Геракла. А в музеї Пріідіса працює виставка, присвячена найпрекраснішій з грецьких богинь -- богині кохання Афродіті. Більшість експонатів, які стали частиною експозиції музею, були знайдені впродовж останніх 4 років під час розкопок на Кіпрі, на узбережжі якого з морської піни народилась богиня-спокусниця.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Шевченко забиває тричі 
  ·  "Репортери без кордонів" підтримують "Поступ" 
  ·  Українські видавці вимагають гарантій безпеки для преси 
Погляд
  ·  "Руслан" залишився без екіпажу 
  ·  "Троєщину" підірвали терористи 
  ·  "Українізація" севастопольської преси 
  ·  Технологічне перевантаження виборів 
  ·  Китай не допускає незалежності Тайваню 
Поступ у Львові
  ·  Володимир КРАЙОВСЬКИЙ: Готового рецепта немає 
  ·  "СС" проігнорувала засідання 
  ·  Стартова естакада у Львові 
  ·  Львів'ян більшає 
  ·  "Еконова" чекає на дозвіл 
  ·  Журналістів захищатимуть юристи 
Поступ з краю
  ·  Тимошенко організує протести 
  ·  Українці проти президента зі судимостями 
  ·  Маріупольську прокуратуру підпалили 
Поступ у світі
  ·  Жертви поляків у Іраку 
  ·  Наступ проти "Аль-Каїди" 
  ·  В Естонії відкрито пам'ятник дивізійникам 
  ·  Кучму знає 81% поляків 
  ·  Врятували 500 нелегалів 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Червоноградський скандал 
  ·  Нове обладнання для хлібозаводу 
  ·  Донецькі шахти об'єднали 
  ·  Ахметов скуповує "Укррудпром" 
  ·  "Лежачий поліцейський" міг запобігти біді 
Олімпійський Поступ
  ·  Нікітін дострибався до золота 
  ·  У львів'янина - "бронза" 
  ·  "Срібне" поповнення 
  ·  Гандболістки щонайменше другі 
  ·  Прощання із плаванням 
  ·  Черговий допінг скандал 
  ·  dream Team програла вдруге 
  ·  Догребли до медалей 
Історія у Поступі
  ·  Творець Червоного Хреста 
  ·  АРХІВАРІУС 
Арт-Поступ
  ·  Напівреальний світ "Церемоній" Вітольда Войткєвіча 
  ·  АРТ-НОВИНИ 
  ·  Особистість 
post-Поступ
  ·  Задля празника Незалежності 
  ·  Дві культури 
Пост-Faktum
  ·  Найвпливовіші жінки світу 
  ·  Засіб від алергії 
  ·  Пам'ятник Путінові демонтували 
  ·  Лицарський турнір 
  ·  Телефонна відмова 
  ·  ХРОНІКА