BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Олімпійський Поступ.    Історія у Поступі.    Арт-Поступ.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
 
23 серпня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:59 31-07-2017 -   Найближчими днями синоптики прогнозують спеку до 35° вдень  
  15:3 31-07-2017 -   У центрі Львова на площі Катедральній висадили клени  
  14:55 31-07-2017 -   На Львівщині водій збив 11-річну велосипедистку  
  14:53 31-07-2017 -   Львівській міській лікарні подарували УЗД-апарат вартістю 1,8 млн грн  
  12:57 31-07-2017 -   Доріжки навколо озера у Стрийському парку замостять бруківкою  
Україна
  17:1 31-07-2017 -   Держкіно виділить на зйомки "Захара Беркута" 30 мільйонів  
  16:56 31-07-2017 -   У серпні українці матимуть «додаткові» вихідні 31.07.2017 15:25  
  15:6 31-07-2017 -   У центрі Івано-Франківська обстріляли автомобіль, поранений чоловік  
  14:54 31-07-2017 -   На Сумщині затримано на хабарі лікаря районної лікарні  
  14:53 31-07-2017 -   Міністра фінансів України запідозрили в ухиленні від сплати податків, – ЗМІ  
Світ
  16:57 31-07-2017 -   Пізня вагітність сприяє продовженню тривалості життя, – вчені  
  14:49 31-07-2017 -   В атмосфері Титана вчені виявили фрагменти позаземного життя  
  12:49 31-07-2017 -   Актори Гри престолів прокоментували "ключову зустріч"  
  11:6 31-07-2017 -   У Туреччині перекинувся автобус з туристами  
  10:18 31-07-2017 -   В Естонії запустили перші безпілотні автобуси  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Напівреальний світ "Церемоній" Вітольда Войткєвіча
Божена ГОРОДНИЦЬКА
 
У Національному музеї Варшави відбулась виставка творів Вітольда Войткєвіча (1879 -- 1909), яку підготували для Музею у Греноблі в межах арт-подій Сезону Польщі у Франції "Нова Польща".

Ця виставка створила можливість знову запрезентувати французькій публіці праці відомого варшавського художника, якого 1907 року у Парижі помітив та розрекламував письменник Andrе Gide. Варшава відпрацьовувала майже столітню дистанцію у презентації творчості Вітольда Войткєвіча, адже єдина індивідуальна експозиція його робіт відбулась тут у 1909 році. Це була посмертна виставка, присвячена пам'яті митця. Тоді було представлено 60 полотен, багато з яких у ХХ столітті знищили внаслідок бойових дій. Незважаючи на старання сучасних мистецтвознавців, малярство Войткєвіча, його новаторське та особливе мистецтво залишається недооціненим.

Вже на виставці у Греноблі не виставили двох відомих творів із циклу "Церемонії" з 1908 року у зв'язку з їх крихкою та делікатною малярською структурою (типове явище для темперної технології праць Войткєвіча), що унеможливило безпечне транспортування полотен. Натомість з причин інших виставкових планів власників картин митця з варшавської експозиції вилучили три знакові полотна -- дві композиції із циклу "З дитячих поз" та одну з циклу "Церемонії".

Творчість Вітольда Войткєвіча, що розвивалася лише п'ять років, припала на кульмінацію модерністських тенденцій у польському мистецтві ХІХ і ХХ ст. Образ цього мистецтва незвичайно складний, а створило його покоління митців, народжених у 50-60 р.р. ХІХ ст. У своїх творах репрезентанти цієї генерації, прагнучи звільнитись від повинності щодо історії та традиції, сконцентрувалися на екзистенціальних проблемах сучасної людини та описі оточуючого її світу. Їх різноманітне мистецтво, яке вагалося між тенденціями імпресіонізму, символізму чи раннього експресіонізму, стало піднесенням для творчості Войткєвіча. Його живопис вирізняє далеко посунута, інколи немилосердна деформація реальності, що веде до видобуття смутку та терпінь, а деколи й абсурдної фіктивності людської екзистенції.

На творче бачення світу Войткєвіча, без сумніву, мала вплив вроджена вразливість, загострена смертельною хворобою. Але досить дивною є у такого молодого хлопця холодна дистанція у спостереженні за людською поведінкою та характером, як і почуття трагічного гумору, забарвленого субтильною меланхолією. Про це свідчать ранні рисунки карикатурного напряму, а насамперед цикл "Трагікомічні ескізи" з 1903 року, де Войткєвіч, використовуючи поетику, забарвлену іронією гротеску, звернувся до найбільш експлуатованих у мистецтві модернізму проблем людської екзистенції -- кохання, боротьби статі, самотності, терпіння та розпачу.

Драматичний тон у поєднанні з немилосердною деформацією реальності спричиняє появу трагізму та знедоленості внаслідок пролетарської революції. Це окреслює характер рисунків "Рік 1905", що були реакцією на актуальні політичні події у Польському Королівстві і становили своєрідний апогей експресіоністичних тенденцій у творчості Войткєвіча. Тоді ж, у 1905 році остаточно викристалізувались стилістичні риси його малярства.

Та насамперед Войткєвіча захоплювали мотиви "мономанії". Він створив світ, сповнений дивних символів -- ляльок та маріонеток, клоунів, дітей, старців і вар'ятів, ізольованих штальних камер чи фантастичних палаців, чи навіть спотвореної натури. Ситуації, що їх представляв Войткєвіч, відбувалися на межі казки, сну та кошмару, переповненого з'явами, а їх символічна вимова дуже багатозначна. Тут все умовне, але, перемішане з людським досвідом у складні загадки, показує драму буття. Зі змістом зрілих творів Войткєвіча співзвучна їх декораційна форма, піддана рафінованій стилізації форм та барв.

Важливе значення для остаточного сформування особистості та вразливості Войткєвіча мала атмосфера мистецького салону Елізи і Станіслава Паренських, де зустрічалися представники краківської еліти, філософи, лікарі, письменники, журналісти, музиканти і художники. Войткєвіч належав до постійних відвідувачів салону Паренських, портретував Елізу Паренську, її доньок, та інших гостей салону.

Кульмінаційна сфера, у яку входив Войткєвіч щоразу глибше, була світом дитини. Художник вводив глядача у країну дитячих переживань та зворушень, забарвлених ліричною нотою смутку або меланхолії, ніби у передчутті драм і розчарувань зрілого віку. Як у дитячих мріях сплітаються казка та реальність, нафантазовані ситуації розвиваються тут в декораціях напівреального, напіввіртуального пейзажу. Однак декоративна форма творів Войткєвіча приховує похмурий зміст. Незважаючи на плин часу, послання митця залишається актуальним, тому світ, створений пензлем та олівцем Войткєвіча, й надалі може захоплювати та зворушувати, давати поштовх до рефлексій людини.









» 
Кохавин козацький
До Дня незалежності України у селі Руді на Жидачівщині відкрили Музей Івана Виговського
 
Радянська традиція приурочувати відкриття нових господарських та культурних об'єктів до якихось червоних дат календаря "ще не вмерла", як і Україна. Отож коли навіть планують здати в експлуатацію ці об'єкти на якесь конкретне число (як, скажімо, музей Виговського до 22 серпня), то само собою зрозуміло, що відкриття приурочать до найближчого державного чи церковного свята, і то не того, що перед означеною датою, а звісно, опісля. Пояснять затримку тим, що не встигли вчасно завершити опорядження, а факт приурочення -- глибоким символічним зв'язком. У даному разі цей зв'язок пояснювати нікому не доводиться: Виговський і незалежність України -- люба вуху й серцю кожного щирого патріота музика.
Детальніше>>
» 
АРТ-НОВИНИ
 
АФІНИ. Олімпіада -- це не лише "швидше, вище, сильніше". Від моменту свого виникнення олімпіада була священним періодом, під час якого замовкали гармати і починали говорити музи. Отож столиця нової олімпіади -- стародавні Афіни -- намагається відтворити олімпійські традиції у повному обсязі. Тому гості й учасники Олімпійських ігор мають нагоду широко познайомитися з давньогрецьким і сучасним грецьким мистецтвом. Споруду колишньої шовкоткацької фабрики реконструйовано під центр мистецтв, де відбуваються театральні постановки, відкрито кілька художніх виставок. Одна з експозицій "Наші сусіди" присвячена творчості сучасних художників з Греції, Туреччини, Албанії, Македонії та обох частин Кіпру. Афіни шанують свою історію та свої легенди, за однією з яких одним із засновників міста був знаменитий античний герой Геракл. У міському історичному музеї розгорнута експозиція, присвячена міфам про Геракла. А в музеї Пріідіса працює виставка, присвячена найпрекраснішій з грецьких богинь -- богині кохання Афродіті. Більшість експонатів, які стали частиною експозиції музею, були знайдені впродовж останніх 4 років під час розкопок на Кіпрі, на узбережжі якого з морської піни народилась богиня-спокусниця.
Детальніше>>
» 
Особистість
Богдана БОДНАР
 
Цьогоріч минає 80 років від дня смерті визначної італійської акторки Елеонори Дузе. П'єтро Гобетті писав:" Дузе немає жодного поняття про естетичну критику та філософію. Їй зовсім не потрібні концепції. Там, де ми намагаємося зрозуміти, Дузе розуміє просто тому, що живе".

Можливо, тут відіграла свою роль природна нерівноваженість акторки: вона хворіла важкою формою неврастенії. На її світовідчутті позначилося і її особисте життя, яке було вкрай нещасливим. А ще постійне невдоволення роботою: не результатами, а саме "ремеслом". Їй завжди здавалося, що це просто суєта суєт, а треба "просто жити". Дузе не мала пієтету перед мистецтвом, воно було для неї нещастям і болем. Скільки разів в її листах виникає образ "трьох голів в однім віконці": вона, чоловік, дитина і спокійний дім, як антитеза неспокійному, бездомному, одинокому життю акторки. Скільки разів вона намагалася все покинути! Її бунт не був феміністичним, це був відчай людини, яка відчувала неосяжність щастя. Своє нещастя акторка носила в собі: вона була надто вагомою і надто безкомпромісною особистістю, щоб зуміти побудувати щастя, яке обов'язково вимагає співучасників.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Шевченко забиває тричі 
  ·  "Репортери без кордонів" підтримують "Поступ" 
  ·  Українські видавці вимагають гарантій безпеки для преси 
Погляд
  ·  "Руслан" залишився без екіпажу 
  ·  "Троєщину" підірвали терористи 
  ·  "Українізація" севастопольської преси 
  ·  Технологічне перевантаження виборів 
  ·  Китай не допускає незалежності Тайваню 
Поступ у Львові
  ·  Володимир КРАЙОВСЬКИЙ: Готового рецепта немає 
  ·  "СС" проігнорувала засідання 
  ·  Стартова естакада у Львові 
  ·  Львів'ян більшає 
  ·  "Еконова" чекає на дозвіл 
  ·  Журналістів захищатимуть юристи 
Поступ з краю
  ·  Тимошенко організує протести 
  ·  Українці проти президента зі судимостями 
  ·  Маріупольську прокуратуру підпалили 
Поступ у світі
  ·  Жертви поляків у Іраку 
  ·  Наступ проти "Аль-Каїди" 
  ·  В Естонії відкрито пам'ятник дивізійникам 
  ·  Кучму знає 81% поляків 
  ·  Врятували 500 нелегалів 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Червоноградський скандал 
  ·  Нове обладнання для хлібозаводу 
  ·  Донецькі шахти об'єднали 
  ·  Ахметов скуповує "Укррудпром" 
  ·  "Лежачий поліцейський" міг запобігти біді 
Олімпійський Поступ
  ·  Нікітін дострибався до золота 
  ·  У львів'янина - "бронза" 
  ·  "Срібне" поповнення 
  ·  Гандболістки щонайменше другі 
  ·  Прощання із плаванням 
  ·  Черговий допінг скандал 
  ·  dream Team програла вдруге 
  ·  Догребли до медалей 
Історія у Поступі
  ·  Творець Червоного Хреста 
  ·  АРХІВАРІУС 
Арт-Поступ
  ·  Напівреальний світ "Церемоній" Вітольда Войткєвіча 
  ·  АРТ-НОВИНИ 
  ·  Особистість 
post-Поступ
  ·  Задля празника Незалежності 
  ·  Дві культури 
Пост-Faktum
  ·  Найвпливовіші жінки світу 
  ·  Засіб від алергії 
  ·  Пам'ятник Путінові демонтували 
  ·  Лицарський турнір 
  ·  Телефонна відмова 
  ·  ХРОНІКА