BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Арт-Поступ.    Олімпійський Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
 
21 серпня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  17:32 21-07-2017 -   Дорогу від вул. Зеленої до вул. Пасічної відремонтують  
  14:57 21-07-2017 -   Дорогу від вул. Зеленої до вул. Пасічної відремонтують  
  14:53 21-07-2017 -   У Львові за розкрадання 8 млн гривень бюджетних коштів арештували директора підприємства  
  14:50 21-07-2017 -   Знайдені ручні гранати мешканець Жидачівщини передав у шкільний музей  
  14:46 21-07-2017 -   Вулицю Замарстинівську відремонтують на ділянці від вул. Гайдамацької до вул. Липинського  
Україна
  14:44 21-07-2017 -   Полторак заявив про небезпеку російсько-білоруських навчань  
  14:39 21-07-2017 -   Суд закрив кримінальну справу проти Ляшка  
  14:38 21-07-2017 -   В Україні надзвичайна пожежна небезпека  
  14:35 21-07-2017 -   На нардепа Розенблата одягли електронний браслет  
  14:27 21-07-2017 -   ГПУ: На заводі Мотор Січ розікрали 350 млн грн  
Світ
  14:41 21-07-2017 -   Маск отримав дозвіл на тунель між Нью-Йорком і Вашингтоном  
  14:37 21-07-2017 -   У Техасі дозволили пороти учнів палицею  
  13:3 21-07-2017 -   Зірку американського футболу помилували після 9 років в'язниці  
  11:33 21-07-2017 -   У Греції від землетрусу постраждали понад 120 людей  
  10:14 21-07-2017 -   У Монако на аукціоні за мільйон євро продали годинник Путіна  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Дириґент Оксана ЛИНІВ: Для мене щастя -- мить справжньої Музики
 
Оксана Линів
Помалу добігає кінця затишшя театрального й концертного міжсезоння. Уже четвертого вересня розпочне свій новий концертний сезон Львівська обласна філармонія. Літо з його незворушною мертвотністю тільки сприяло загальній стагнації в цьому закладі, яка триває п'ять років поспіль. Розморене керівництво області не стало перейматися нагальними питаннями кадрової політики цього закладу, дозволивши директору Орестові Барану навіть після скандалу із вимкненням світла під час травневого концерту, урядувати там і далі. Не довелося навіть дочекатися, що дискредитований керівник сам подасть у відставку у зв'язку з результатами роботи комісії, яка перевіряла діяльність філармонії й виявила в ній чимало порушень. Одна з місцевих газет, звернувшись недавно до цієї теми, висвітлила її як міжособистісний конфлікт, не побачивши того, що в самому закладі конфліктних сторін нема, як нема їх і по ієрархічній вертикалі. Є, щоправда, разюча невідповідність суспільних потреб із тою пропозицією, яку може забезпечити пан Баран. Але її воліють не помічати не тільки журналісти, до яких у п. Барана спеціальний підхід, а й облдержадміністрація. У будь-якому разі органи державної влади або політичних партій, що підтримують цю одіозну персону на посаді директора філармонії, беруть на себе пряму відповідальність за той ганебний стан, у якому опинилася музична культура Львова. Так само вони відповідальні й за те, що у рідному місті не знаходять жодних перспектив по-справжньому талановиті артисти, які змушені шукати реалізації на Заході. "Рідне місто не запрошує з концертами, хоч ми готові виступати для нього безкоштовно," -- так під час численних інтерв'ю майже однаково звучить відповідь на запитання, коли їхнього виступу чекати у Львові? Сьогоднішня розмова саме із людиною, яка цілковито віддана високому мистецтву Музики, лауреатом конкурсу дириґентського мистецтва ім. Густава Малера, випускницею ЛДМА в класі дириґування Богдана Дашака -- Оксаною Линів.



-- Оксано, поїздка до Бамберга була першим закордонним вояжем і водночас першою участю в серйозному конкурсі, куди Ви поїхали без свого викладача, без консерваторського оркестру, щоб заявити про себе як професіонала. Чи не страшно дебютанту було ставати за пульт перед Бамберзьким оркестром?

-- Упродовж всього перельоту набиралася тої мужності, дивлячись з ілюмінатора на грандіозну красу хмар, а потім на мальовничі краєвиди понад землею. Таки наснажилася. А організація конкурсу була фантастичною вже від моменту запрошення. Мені навіть здавалося, що я їду до друзів, а не на конкурс, настільки уважно обговорювали кожну деталь подорожі. В готельному номері "Резидентц шльос" на конкурсантів чекала повна підбірка матеріалів про конкурс та інших 16 претендентів на лауреатство, відібраних із 299 учасників конкурсу. Коли я погортала буклет, мені зробилося страшно, бо інші претенденти мали великий досвід участі в конкурсах, а для мене це було вперше.

-- Чи було встановлено віковий ценз?

-- До участі в конкурсі допускали музикантів віком до 35 років. Більшість з них вже була лауреатами з I і II місцями на міжнародних конкурсах. Щобільше, в них була перевага у практиці, а я одна не мала роботи. Конкурсанти ж, попри колосальну артистичну дириґентську діяльність, мали під керуванням свої оркестри.

-- А панувала між ними атмосфера жорсткої конкуренції, адже конкурс -- це змагання: хтось вибуває, хтось перемагає?

-- Тих речей не було зовсім. Настрій там дуже гарний, починаючи від урочистого відкриття конкурсу, коли виступали ті, хто брав участь в його організації. Їхнє доброзичливе й тепле ставлення і підтримку ми відчували впродовж двох тижнів. Все було розплановано з максимальною доцільністю. Така була щирість, що неможливо було без жалю їхати звідти. Скільки складних ситуацій і жодних негативних емоцій -- в це навіть важко повірити!

-- А те, що Ви жінка, якось давалося взнаки на конкурсі?

-- Мені одразу порадили про це не думати. Щоправда, преса надокучала запитаннями на кшталт, чи можуть бути жінки дириґентами, виявляючи свою консервативність. Попри весь фемінізм, емансипацію тощо, в їхній уяві дириґентом може бути тільки чоловік. Але ж серед учасників було шість жінок: з Німеччини, Греції, Канади, США, Франції та України. Щоправда, у II тур вийшли Україна і Греція. Але у Малера така складна музика, що ти одразу мусиш забути не тільки те, що ти жінка, а взагалі забутися й віддатися тільки виконанню, яке потребує дуже великої внутрішньої сили, крайньої точки емоційного напруження. Для дириґування потрібна не фізична сила, а психічна енергія.

-- Чи могла публіка спостерігати за перебігом конкурсу?

-- Перші два тури, на яких довелося дириґувати різними програмами, були закриті, а третій тур і фінал відбувалися у формі відкритого концерту.

-- Чи було щось, що Вас вразило у реакції публіки?

-- Насамперед вразила її кількість. Бамберг -- малесеньке місто, 70 тисяч населення, а публіки повний зал! І то не тільки на концерті, а й на репетиціях! Аншлаг повний! Публіка аплодувала стоячи 40 хвилин! Увага до такої мистецької події просто колосальна не тільки з боку публіки, а й газет, телебачення, радіо. Щодня газети публікували свіжу інформацію з кожного туру, починаючи від відкриття й жеребкування, яке провела Марина Малер, онука композитора. До речі, цей конкурс винятковий тим, що не потребував вступного внеску, бо спонсорували його меценати Баварської фундації. Ще конкурс ім. Малера вигідно відрізняється тим, що надає достатньо часу розкрити себе, нема такого стовповиська, під час якого по 20 хвилин дають на виступ. І для того, щоб оркестр не знудився грати одне й теж для 16-ти конкурсантів, було складено кілька програм з окремих частин обов'язкової програми.

-- Музика Малера Вам була близькою?

-- Так, я дуже вражена нею. Це оголений нерв болю, вона надзвичайно експресивна. Я їхала на конкурс з бажанням розповідати її спочатку. І так мені й випало: в першому турі дириґувати першу частину симфонії, а в другому -- другу. Хоч у нас отримати досвіду в цій Музиці не мала де. П'ята симфонія на 75 хвилин шалено складна, її виконують одиниці з найдосвідченіших дириґентів: Клавдіо Абадо, Баренбойм, Сімон Радль тощо. Це пробний камінь для музиканта. У нас послухати її в живому виконанні нашого оркестру, на жаль, не можна -- не той рівень музикування. У Києві тільки Володимир Сіренко підготував усі симфонії Малера.

-- А Ви знайомі з ним?

-- Спеціально взимку до Києва їздила, щоб побачити його репетиції, почути, як він дириґуватиме 10 незакінченою симфонією. Але, на жаль, ту програму скасували, та ми з ним познайомилися. Він дістав партитуру 5-ї симфонії, відкрив і каже: "Ось три роки тому дириґував, а зараз бачу, немов уперше -- шалено складна, коли б я зараз брався виконувати її із оркестром, то б розучував окремо на групових репетиціях, а потім зводив докупи. А вам бажаю успіху. Бо ви тепер продовжуєте нашу спільну справу популяризації Малера в Україні. Це серйозний композитор, і не всі беруться виконувати його твори."

-- А які ще дириґенти є чи були для Вас авторитетом або вплинули на становлення?

-- Однозначно -- це професор Юрій Луців. Під час вступу після училища до академії мала ще досить слабку підготовку, але коли я побачила його, його очі, вогонь у них, ту глибину, ту страшну силу, то зрозуміла, яким може бути дириґент. Він також уважно подивився на мене й запитав, чи усвідомлюю я, яку спеціальність обираю. І я подумки заприсягнулася йому, що стаю на цей шлях свідомою всіх тих труднощів, які будуть на ньому. Знаю, що треба віддавати все. І він тоді пояснив, що наша професія дуже складна, бо не приносить матеріального задоволення. Це для мене була перша особистість дириґента, яка надихнула. Найперше моє враження в дириґуванні -- це Луців. Потім, звісно, під час навчання, пізнання, спілкування набувала іншого досвіду. На становлення вплинуло багато надзвичайних особистостей минулого і теперішнього. Коли бачиш роботу інших, є змога критично оцінювати: щось подобається -- і те переймаєш, щось не подобається -- і цього намагаєшся уникнути в своїй практиці, інколи в людині приваблює якась одна риса -- й ти плекаєш її в себе.

-- Зрештою, це може бути вплив не дириґента, а й музиканта іншої професії?

-- Та певно, що не тільки дириґентів, а всіх, хто по-справжньому творить Музику. Пригадую, коли познайомилася із Ярославом Мигалем, він спитав, чи я бачила, як Жаклін Дюпрен грає? Ця знаменита віолончелістка -- непересічна особистість. А з вокалістів -- Марія Каласс. Їхня творчість відкрита до всіх, можеш черпати із неї. Сильні особистості в житті взагалі мене дуже приваблюють, їхні приклади вчать і надихають.

-- А себе Ви вважаєте сильною особистістю?

-- Та я просто перфекціоністка й максималістка. Найбільша для мене трагедія в житті, коли я щось не можу змінити. Тобто все, що залежить від мене, я вимагаю робити (сама від себе, звісно) за найвищим стандартом. Я сама до себе найвимогливіший суддя, а от іншу людину завжди намагаюся якось виправдати, зрозуміти. І це не комплекс відмінниці, я просто знаю, що від кількості докладених зусиль напряму залежить результат. І тому, коли результат поганий, то звинувачую насамперед себе, а не когось чи обставини.

-- Чи буває так, що, на Ваш смак, результат непоганий, але це не збігається з думкою інших?

-- Завжди прислухаюся до того, що кажуть інші. Але важить і те, кого слухати. Оцінка може бути дуже різна, навіть коли хтось оцінює негативно, але це саме та людина, авторитет якої дозволяє це робити, то значить, це той результат, що треба! Кожні рації я перепускаю через свій аналіз.

-- Своєму творчому сумлінню довіра найбільша?

-- Від дитинства маю самостійний характер: нехай я зроблю помилку, але знатиму, що це моя помилка, згодом це обміркую, перероблю, зміню. Але я усвідомлюю, що зробила погано і через це згодом зможу зробити краще.

-- Може, легше вчитися не на своїх, а на чужих помилках?

-- Мені подобається йти своїм шляхом, нехай він буде і складнішим. Наприклад, до малерівського конкурсу на 75 відсотків готувалася сама. Коли виходила дириґувати, взагалі не думала про результат, а тільки про Музику. Була щасливу мати ще одну годину Музики, я переживала ці моменти, як час великих розкошів. Після другого туру в мене було таке колосальне натхнення "Адажієтою", твором Станюковича, що я не хвилювалася, очікуючи оцінки. Мені вистачало самої Музики для повного щастя. Думаю, що так і мало бути. І саме за цим нас оцінювали: як ми працювали, як викладалися, як переживали ту Музику, як віддавалися їй.

-- Схоже, в такому разі Ваші критерії оцінювання збігалися з критеріями журі?

-- Найвища оцінка для мене не від комісії чи залу, а від оркестрантів. Хоча після виступу підходило багато людей, брали автографи, ділилися враженнями, причому не загальними, а звертаючи увагу на найменші дрібнички, які їх зворушили. Але найвищим суддею став оркестр. Коли підходять захоплені музиканти і піднесено кажуть, що хочуть з тобою грати -- оце оцінка! За місяць після конкурсу надійшов лист від музиканта з Дрезденської капели, який заміняв одного бамберзького музиканта в першому турі, а в наступних турах телефонував і цікавився, які в мене успіхи. Він зацікавлений у влаштуванні концерту у Дрездені наступного року. Власне, він наголошував на тому, що оркестранти свідомі того, що Музику створює оркестром дириґент, і коли за пультом стоїть холодна, порожня або черства особа, то оркестр не може себе виявити. Бо наражаючись на цей холод, вони не здатні відчитати Музику. І цей дрезденський музикант каже, що тепер, коли йому не приносить задоволення музикування на концерті, він заплющує очі й пригадує годину нашої спільної репетиції. Якщо люди її досі згадують, то це найкраща оцінка, яка може бути, правда ж?

-- Цікаво, що в цьому не відчувається жодних поблажок Вашій молодості, може, тоді це все завдяки їй?

-- Щодо віку, то доходило до смішного, бо оркестранти самі дивувалися: "Не завжди в нас певні переходи виходили, а стала ось ця мала, так просто все показала і так класно заграли!" Були й такі оркестранти, які підходили й зізнавалися: "Ми грали цю Музику тільки для тебе", -- а я тішилася з їхнього задоволення, бо й сама відчувала його.

-- Як складається Ваша кар'єра після конкурсу?

-- Ціле щастя, що є концерти, є чим дириґувати. Коли закінчувала консерваторію, то вважала, що один концерт на рік, аби я витримала, було б добре. А сталося так, що в березні був концерт, в квітні конкурс, в травні концерт у філармонії, а в червні наступна програма в Парижі. Це дуже приємно, бо конкурс дав велике натхнення до роботи, віру в свої сили. Він показав, що мені треба, куди далі йти. І я хочу це робити, хочу вчитися далі, бо зрозуміла, стільки перспектив є у світі. Хоча наші умови, на жаль, несприятливі для розвитку талантів, треба намагатися розірвати це замкнене коло.









Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Порожня незалежність 
  ·  Емісія для "Динамо" 
Погляд
  ·  Тринадцять років незалежності 
  ·  Міліція офіційно визнала факт підпалу "Поступу" 
  ·  Дякуємо за підтримку 
  ·  Жорсткий кордон 
  ·  Зірка замість звільнення 
  ·  Український "Руслан" заарештували 
Поступ у Львові
  ·  Нове життя старих вагонів 
  ·  Депутати вшанували 13-ті роковини 
  ·  Напружена осінь освітян 
  ·  План заходів з підготовки та відзначення 13-річниці незалежності України 
  ·  Рясне-2 без води 
  ·  Французькі радикали у Львові 
  ·  Ще один міст Сендеги 
  ·  Депутат поспішив 
  ·  СБУ уповноважена заявити 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Тріумвірат у штабі Януковича 
  ·  В Україні легалізовано наркотик 
  ·  Нашоукраїнці” знову винні 
  ·  Доганою по Марчуку 
  ·  Президентська невизначеність 
  ·  Збільшення заробітної плати в Україні й надалі випереджатиме підвищення цін, -- 
  ·  Ківалов розкритикував керівників ТБ 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Відступ Саакашвілі 
  ·  Ядерна чудасія 
  ·  Угорщина змінила прем'єра 
  ·  США частково залишаться 
  ·  Перше знайомство 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Нафта під питанням 
  ·  iP-телефонія за правилами 
  ·  Інвестори ще сподіваються 
  ·  Рєзнік передумав 
  ·  Китай хоче купити "дочку" ЮКОСа 
  ·  Америці і Європі конкуренти не потрібні, тому США починає з НАТО, Євросоюз -- з 
Арт-Поступ
  ·  Дириґент Оксана ЛИНІВ: Для мене щастя -- мить справжньої Музики 
Олімпійський Поступ
  ·  Українки йдуть далі 
  ·  Чоловіки у фіналі 
  ·  У Сердінова -- "бронза", а "золото" -- у Фелпса 
  ·  Звична справа 
  ·  Катер швидкісного призначення 
  ·  Автомобілі в студію! 
  ·  Називайте її Філіппою 
  ·  Аналізів буде багато 
Пост-Faktum
  ·  У космос без туристів 
  ·  scooter їздитиме Україною 
  ·  Аеропорт з солі 
  ·  Дев'ятирічний рекордсмен 
  ·  Війна за Чебурашку