BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Інтерв''ю у Поступі.    Історія у Поступі.    Арт-Поступ.    Спорт-Поступ.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
19 липня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:59 31-07-2017 -   Найближчими днями синоптики прогнозують спеку до 35° вдень  
  15:3 31-07-2017 -   У центрі Львова на площі Катедральній висадили клени  
  14:55 31-07-2017 -   На Львівщині водій збив 11-річну велосипедистку  
  14:53 31-07-2017 -   Львівській міській лікарні подарували УЗД-апарат вартістю 1,8 млн грн  
  12:57 31-07-2017 -   Доріжки навколо озера у Стрийському парку замостять бруківкою  
Україна
  17:1 31-07-2017 -   Держкіно виділить на зйомки "Захара Беркута" 30 мільйонів  
  16:56 31-07-2017 -   У серпні українці матимуть «додаткові» вихідні 31.07.2017 15:25  
  15:6 31-07-2017 -   У центрі Івано-Франківська обстріляли автомобіль, поранений чоловік  
  14:54 31-07-2017 -   На Сумщині затримано на хабарі лікаря районної лікарні  
  14:53 31-07-2017 -   Міністра фінансів України запідозрили в ухиленні від сплати податків, – ЗМІ  
Світ
  16:57 31-07-2017 -   Пізня вагітність сприяє продовженню тривалості життя, – вчені  
  14:49 31-07-2017 -   В атмосфері Титана вчені виявили фрагменти позаземного життя  
  12:49 31-07-2017 -   Актори Гри престолів прокоментували "ключову зустріч"  
  11:6 31-07-2017 -   У Туреччині перекинувся автобус з туристами  
  10:18 31-07-2017 -   В Естонії запустили перші безпілотні автобуси  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Скульптор, який творив правду світу і людини
Анастасія КАНАРСЬКА
 
Один із найвизначніших скульпторів ХХ століття Ксаверій Дуніковський народився на одній із найгарніших вулиць Кракова -- Флорентійській. Тож не дивно, що перші життєві враження хлопчика означив Краків. Замок на Вавелі, який височів над містом як символ Польщі, приховував у своїх підземеллях колишню славу країни під важкими плитами королівських саркофагів. Маріацький костел, овіяний легендами, старовинні стіни Ягеллонського університету, які, здається, ще пам'ятали молодого Коперника, Флоріанська вежа і Барбакан -- все це надзвичайно емоційно впливало на маленького Ксаверія. А далі була початкова школа у Варшаві, де йому немилосердно важко давались точні науки. Дуже вразливий, він страждав від неприязні, а незабаром хвороба легень змусила його назавжди покинути школу. Його навчанням і вихованням займався вуйко Явурек, лікар у Жирардові. Всупереч волі батьків Дуніковський вирішив стати скульптором. У 16-річному віці він прийшов у майстерню найкращого варшавського скульптора Болеслава Сиревича і з таким захопленням став опановувати фах скульптора, що йому незабаром довірили серйозні реставраційні роботи. Учень Дуніковський ходив у Лазенківський парк реставрувати відбитий палець чи інші знищені фрагменти в статуй богинь, німф і фавнів. Впродовж року він працював самостійно і зробив перший портрет матері, який вразив усю рідню, і миттєво припинились усі суперечки щодо вибору професії.

До перших ранніх робіт скульптора належать два бюсти, виконані в теракоті та датовані 1896 роком -- "Портрет кузини" і "Скупий". У них простежується тяжіння до натуралістичного трактування форми. Навчившись швидко робити портрети, схожі на модель, скульптор зрозумів -- щоби досягнути справжньої майстерності, необхідно серйозно вчитись. І він повертається в місто свого дитинства і розпочинає навчання у Школі мистецтв під керівництвом Альфреда Дауна, про якого Дуніковський пізніше напише: "Йому я особливо зобов'язаний. Його тішила виразність моїх скульптур, яка щораз зростала, він умів захоплювати роботою і ні в чому не перечив". Дипломну роботу Дуніковського -- портрет Генріка Щігліньського (1898) --нагородили золотою медаллю, яка дала змогу скульптору продовжити навчання. Він отримує стипендію з фонду доктора Ф. Урбанського, яку сам дуже влучно охарактеризував: "Надто велика, щоби вмерти, надто мізерна, щоб жити. Але зважте, яка хитрість -- з обов'язковою умовою протягом п'яти років не виїжджати з Кракова". Все-таки вона дозволила скульптору повністю віддатись вдосконаленню у вибраному ним напрямку.

У 1902 році відбулась його перша персональна виставка в Товаристві друзів мистецтв у Кракові, а на початку 1903 року на сторінках варшавського літературно-художнього журналу Ateneum з'явилась перша ґрунтовна стаття про творчість молодого скульптора. Наступний рік став роком здійснення його найсокровенніших мрій -- роком мандрівок Палестиною, Сирією, Італією. Дуніковський побачив античний Рим, Італію епохи Відродження, навчався в італійських майстрів таємницям майстерності, рубав мармур у Каррарі, а потім у Франції вивчав пластику романських і готичних соборів. Найбільше його привабив Париж. Зіткнувшись там зі сучасними напрямками в художній культурі, Дуніковській зумів зберегти власну індивідуальність, не замикаючись у собі і органічно засвоюючи те нове, що відповідало його інтересам. Це місто завжди вабитиме скульптора. 1914 року він знову приїде в Париж, де візьме участь у відкритті першої польської школи живопису під керівництвом Жака і Кіндерфрейда. Початок Першої світової війни застає скульптора в Лондоні. Там він зустрічається з артистами балету Дягілєва і виконує декілька портретів. Знову повертається до Франції і вступає в Національний легіон, а потім звільняється від армії через поранення і знову опиняється в Парижі, де вливається в мистецьке середовище, зосереджене в кафе "Ротонда" на бульварі Мон Парнас. Експонує скульптури і картини на виставці, організованій Польським літературно-художнім об'єднанням в Парижі. У своїй майстерні на вулиці Франсуа Жільбер він творить до кінця свого перебування в Парижі, аж до 1923 року.

У 1920 році йому присуджують звання професора скульптури Краківської академії мистецтв. Він поєднує свою творчу діяльність з педагогічною. Експонує свої скульптури паризького періоду на виставці польського мистецтва в Гран Пале в Парижі. І хоча він ліквідував свою майстерню в Парижі 1923 року, вже наступного в Парижі він завершує роботу над пам'ятником (правдоподібно, Копернику), який мав бути на Виставці декоративного мистецтва. А в Кракові із захопленням створює цикл скульптур "Вавельські голови", який задумує як портретну галерею історичних діячів минулого і сучасників. До 1929 року він створює 67 скульптур. Нагороди сиплються на голову скульптора золотим дощем: 1928 -- золота медаль за твори, представлені на виставці польського мистецтва в Будапешті, Офіцерський хрест ордена "Відродження Польщі", 1929 -- золота медаль за скульптурні твори на Загальнопольській виставці в Познані. 1930 рік -- звання ординарного професора Академії мистецтв у Кракові, а також отримує пропозицію очолити кафедру скульптури в Школі мистецтв у Варшаві. У 1935 році за визначні заслуги перед польським мистецтвом його увінчали золотим лавровим вінком Польської академії літератури. Скульптор працює над пам'ятником Юзефу Дітлю в Кракові, його нагороджують Командорським хрестом ордена "Відродження Польщі", отримує Гран-прі на виставці "Мистецтво і техніка" в Парижі, Академія мистецтв у Кракові нагороджує Дуніковського бронзовою медаллю...

А далі була війна, арешт і концентраційний табір "Освенціум", з якого скульптора звільнили аж 1945 року. Доля йому ще подарувала 20 років творчості. Більшість його творів цього періоду присвячені пережитому. Він створює пам'ятник сілезьким повстанцям на горі Святої Анни, пам'ятник Польському солдатові у Варшаві, цикл полотен "Освенціум"...

"В мистецтві основне -- мислити", -- стверджував Дуніковський, і вся його творчість -- яскраве цьому підтвердження. Він відчував пластичну форму, як живу матерію, відчував биття її пульсу. Скульптор відчував форму не лише тоді, коли його міцні руки стискали шматок мокрої глини, він відчував форму завжди, у всьому, інколи навіть цього не усвідомлюючи. Форма в'язка, пружна, вагома, лінії глибокі, наче рухомі, їх безконечне різноманіття, химерне переплетіння -- ось чим жив Дуніковський. Уже сорок років тому пішов у засвіти скульптор, який пережив різні часи і епохи та зумів розповісти правду про світ і людину.









» 
Простір між просторами
Наталка КОСМОЛІНСЬКА
 
Простір між просторами
25 червня у Фрайбурзі (Німеччина), а 7 липня у Безансоні (Франція) стартував міжнародний проект "Простір поміж просторами", в якому взяли участь три художники зі Львова: Олена Турянська, Антоніна Денисюк і Андрій Сагайдаківський.

Ідея цього проекту виникла ще 2000 року, коли художник з Фрайбурга Гаральд Герман вперше завітав до Львова в пошуках можливостей мистецької співпраці між нашими містами-побратимами. Як гість він взяв участь у міжнародних проектах Олени Турянської й Антоніни Денисюк. Впродовж такої співтворчості українсько-німецький проект почав потроху обростати реальними людьми і, що не менш важливо, реальними грішми. Спочатку це мав бути культурний обмін тільки між Львовом і Фрайбургом, але коли стало відомо, що Фрайбург продає свою муніципальну галерею, у якій планували відкрити виставку, і проект знову завис у повітрі, несподівано й дуже влучно під'єдналась Франція у представництві Французького культурного центру у Фрайбурзі.
Детальніше>>
» 
Майстер експресії
Олег ВВЕДЕНСЬКИЙ
 
У Брюсселі в музеї Van Buuren відкрилась виставка одного з провідних скульпторів ХХ століття Осипа Цадкіна (1890-1967). Цадкін народився в Смоленську в сім`ї професора класичних мов. Батько відправив шістнадцятирічного юнака до Англії вивчати англійську, одночасно Осип відвідує курси малювання. 1909 року Цадкін переїжджає до Парижа, де стає одним із членів спільноти, яку пізніше окреслили як "Паризьку школу".
Детальніше>>
» 
АРТ-МОЗАЇКА
 
ПАРИЖ. Вийшовши з Лувру і крокуючи повз арку Карусель, помилувавшись розставленими на зеленому газоні скульптурами Майоля і скульптурами ХVІІІ століття, що прикрашають сад Тюїльрі, ви опинитесь перед двоповерховим будинком Жьо де Пом. Колись тут бавились м`ячем, а згодом, поки не спорудили музей д`Орсе, був Музей імпресіонізму. Днями тут після тривалої реконструкції відкрив двері для відвідувачів новий Музей фотографії, відеоарту і мультимедіа. В ньому достатньо якісних експозиційних площ, які дозволяють здійснити найбільш вишукані відеопроекти. Одночасно тут створені всі умови для безпечного зберігання стародавніх фотоекспонатів і роботи лабораторії реставрації фотографії. Архітектура будинку та його розміри надаватимуть ще більшої переконливості музейним експериментам над візуальними образами. До складу нового музею ввійшли Державний центр фотографії, який до того часу містився в особняку Ротшильдів у 8 окрузі і Центр фотографічного спадку. Передислокацію їх у нове приміщення планують завершити впродовж року. У ці дні в музеї відкрились експозиції, присвячені Варшавському повстанню 1944 року і творчості видатного французького фотографа Гія Бурдена (1928-1991).
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Сходження Ющенка 
  ·  Дві "Наші України" 
  ·  Таємний лист Радзiєвського 
Погляд
  ·  Приватизаційні плани-2005 
  ·  Польща чи Росія 
  ·  Пінчука звинуватили в хабарництві 
  ·  Корчинський іде в президенти 
  ·  Японія-Росія: новий курс 
Поступ у Львові
  ·  Вдаримо супермаркетами по вуличній торгівлі 
  ·  Депутати хочуть коштів 
  ·  Михайло НАКОНЕЧНИЙ: Венеції у нас не буде 
  ·  Галерея окупує Палац Потоцьких 
  ·  Комфорт відтерміновується 
Поступ з краю
  ·  Селянами керує Засуха 
  ·  Ще один бідняк 
  ·  ...і два претенденти 
  ·  Ющенко гарантує свободу слова 
  ·  Нова українська політика 
  ·  Медіа будуть моніторити 
  ·  Кірпа за Януковича 
Поступ у світі
  ·  Палестина в хаосі 
  ·  Ірак вибуховий 
  ·  Радянський музей у Латвії 
  ·  "Аль-Каїда" вербує американців 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  "Леоні". Один рік на Львівщині. Політ нормальний 
  ·  Спільна Європа для молоді 
  ·  Міністр-неофіт 
  ·  Яке зерно піде на експорт? 
  ·  Дивовижне ВВП 
  ·  Штати стануть ближчими... телефонічно 
  ·  Алкогольне страхування 
  ·  Панельна криза 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
Інтерв''ю у Поступі
  ·  Йосип ВІНСЬКИЙ: Перемогти Януковича може тільки Мороз 
Історія у Поступі
  ·  20 липня 1944 року 
  ·  АРХІВАРІУС 
Арт-Поступ
  ·  Простір між просторами 
  ·  Майстер експресії 
  ·  Скульптор, який творив правду світу і людини 
  ·  АРТ-МОЗАЇКА 
Спорт-Поступ
  ·  Львів вітає переможців 
  ·  Зузана ЗЕМЕНОВА: Збираюся в Сполучені Штати... 
  ·  Кубок Стенлі у Києві 
  ·  Перший млинець глевкий 
  ·  В Європі тренуються 
  ·  Аргентина та Колумбія пройшли 
  ·  НОВИНИ СПОРТУ КОРОТКО 
post-Поступ
  ·  За межею бананової країни 
  ·  Піший виграє 
Пост-Faktum
  ·  Віталій КОЗЛОВСЬКИЙ: Відчуваю себе маріонеткою 
  ·  Марсом задом наперед 
  ·  Кар'єра -- тільки для худих 
  ·  u2 згубили альбом 
  ·  Марка імені Шварценеґґера 
  ·  КАЛЕНДАР