BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Поступ життєзнавства.    Арт-Поступ.    Спорт-Поступ.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
 
17 липня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:46 24-03-2017 -   Серед секонд-хенду львівські митники знайшли новий одяг та гіроскутери  
  16:26 24-03-2017 -   На мості у Жидачівському районі тривають протиаварійні роботи, - рух транспорту обмежено  
  16:25 24-03-2017 -   На Личакові вшанували пам’ять Ігоря Білозіра  
  15:2 24-03-2017 -   Львів домовився про вивезення 900 тонн сміття  
  13:13 24-03-2017 -   На Львівщині судитимуть дев’ятьох учасників організованого угрупування  
Україна
  16:50 24-03-2017 -   Заступниці Кернеса повідомили про підозру в земельних махінаціях  
  16:29 24-03-2017 -   У ДНР школу назвали на честь Гіві - ЗМІ  
  16:28 24-03-2017 -   У Тернополі осквернили пам'ятник жертвам Голокосту  
  15:4 24-03-2017 -   Україна 26 березня перейде на літній час  
  15:1 24-03-2017 -   СБУ не переглядатиме рішення щодо Самойлової  
Світ
  16:31 24-03-2017 -   Путін прийняв Ле Пен у Кремлі  
  16:27 24-03-2017 -   Знайдена гігантська чорна діра, "виселена" з галактики  
  14:56 24-03-2017 -   Поліція Хорватії заборонила марш українських уболівальників по Загребу  
  12:37 24-03-2017 -   Адронний колайдер: учені виявили п'ять нових частинок  
  11:35 24-03-2017 -   Яресько отримала нову посаду в Пуерто-Ріко  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  ПРЯМА МОВА

___________________________________________________________________________

Особливий артист -- хор
 
Львів'ян, мабуть, дуже здивує звістка про те, що артисти хору Оперного театру працюють над російською класикою. Але це так, бо саме російську хорову класику наступного тижня на гастролях репрезентуватимуть вони у Франції. Отож, у хоровому класі кипить робота. Повторили "Князя Ігоря", і залунало "Батя, батя, выйди к нам" ("Хованщина"). Раптом відчиняються двері хормейстерської кімнати, що поряд із репетиційною. Хтось вигукнув "Батя!". Артисти перепрошуюче поглянули на Василя Севериновича Коваля, котрий саме замахнувся дати наступний ауфтакт, і запала тиша. В очах у кожного -- повага і любов, на вустах -- добра усмішка: до класу заходить Орест Іванович Кураш. Так, це його називають Батьком. І мабуть, не тому, що в театрі працює від 1958 року. За це його вважають "легендою Львівської опери", "музичною енциклопедією". Студенти консерваторії розповідають, що утікали з пар, аби побувати на репетиціях Ореста Івановича і поспостерігати за тим, як він працює. Співробітники не уявляють Ореста Івановича без театру, адже це -- джерело його енергії, з якого черпає сили, щоб жити і творити. Василь Северинович провадить репетицію, а я тим часом спілкуюся з Орестом Івановичем.

-- Кажуть, що Ви знаєте напам'ять усі оперні партитури, -- розпочинаю на веселій хвилі. -- Це правда?

-- Коли був молодим (сміється), то знав майже всі. Тепер іноді зазираю в ноти.

-- А яка опера була першою у вашому репертуарі?

-- Дипломною роботою, отож, і першою виставою була захоплива опера Віталія Кирейка "Лісова пісня" з прекрасною ажурною оркестровкою, а практикувався я тут, у Львівському оперному театрі. Згодом, коли закінчив консерваторію і став хормейстером, -- першопрочитання у Львівському театрі опери Юрія Мейтуса "Украдене щастя". Мені, молодому дириґентові, було великим щастям спілкуватися з такими метрами музики та поезії, як Юрій Мейтус (композитор) та Максим Рильський (автор лібрето). Ще пригадую першопрочитання опери "Назар Стодоля" з автором Костянтином Данькевичем.

-- Що ще тоді ставив наш театр?

-- Репертуар був надзвичайно різноманітним -- і в стилях, і в жанрах, і в епохах. Це російська класика: гранд-опери "Іван Сусанін" М. Глінки, "Борис Годунов", "Хованщина" М. Мусоргського, "Князь Ігор" О. Бородіна, "Пікова дама" П. Чайковського та "ліричні оперні картини", як назвав свій твір "Євгеній Онєгін" сам композитор. Світова західна класика: "Кармен", "Шукачі перлів" Ж. Бізе, "Ромео і Джульєтта", "Фауст" Ш. Гуно, "Тангойзер" Р. Вагнера, "Галька" та "Зачарований замок" (тепер "Страшний двір") С. Монюшка. З українських -- "Утоплена", "Тарас Бульба", "Наталка Полтавка" М. Лисенка, "У неділю рано" В. Кирейка, "Золотий обруч" Б. Лятошинського, Чеська опера "Продана наречена" Б. Сметани. І, як ми кажемо, увесь Верді і весь Пучіні.

-- Кого з тодішніх дириґентів, режисерів, співаків Ви найчастіше пригадуєте?

-- Мені поталанило працювати з прекрасними людьми. Насамперед це дириґент від Бога, талант, який народжується раз на століття, -- Ярослав Антонович Вощак. Надзвичайно тонко відчував оркестр. У нього співак завжди був на першому плані, а оркестр акомпонував, та коли звучало суто оркестрове місце, то нас вражало і соковите forte і надзвичайно щемливе piano чи pianissimo. Талановитий дириґент -- Ігор Васильович Лацанич. Нещодавно його світлій пам'яті театр присвятив виставу "Кармен". Неперевершений покійний мій товариш ще з дитячої музичної школи міста Перемишля Степан Васильович Турчак. Співаки: драматичний тенор, "галицький Карузо" -- Зеновій Бабій, баритон -- Павло Кармалюк, сопрано Теофілія Братківська. Коли це тріо співало "Аїду", "Тоску", "Мадам Батерфляй" чи яку іншу виставу, годі було купити квиток! Колоратурне сопрано Ніна Шевченко, драматичне сопрано Ганна Юровська. Також лірико-драматичне сопрано Неля Ткаченко, яка згодом переїхала до Одеси і там теж була примою. Пригадую хор 1960-70-х років. Артисти надзвичайно відповідально ставилися до своїх обов'язків, дбали про свій сценічний вигляд. Усі без винятку гримувалися (як жінки, так і чоловіки), одягали перуки, зачісувалися відповідно до стилю епохи, в якій відбувалася дія вистави. З хором працювали режисери, балетмейстери. Тепер, на жаль, така робота не провадиться, а була би дуже доречною...

-- Ви згадали про режисерів...

-- Володимир Скляренко, Володимир Кабачик, Володимир Харченко, Яків Гречнєв, Дмитро Смолич -- це були ерудити, професійні оперні режисери. На превеликий жаль, сьогодні оперної режисури ні в консерваторіях, ні в інститутах культури не навчають. Факультету такого немає. Старше покоління оперних режисерів відійшло, молодих нема, і театри звертаються до послуг європейських фахівців.

-- Яка специфіка оперної режисури?

-- Вона суттєво відрізняється від режисури драми, тому що оперна, насамперед, пов'язана з мистецтвом вокальних ансамблів, мистецтвом голосоведення. Співак має чути оркестр і хоча б одним оком бачити дириґента, отже мізансцени потребують інших ракурсів. Робота ж хормейстера над хоровою партитурою повинна відбуватися в тому драматичному руслі, в якому йде дія вистави. Сюжети є комедійні, трагедійні, отже тембр голосу має бути відповідно світлим, прозорим або темним, трагедійним тощо.

-- Що є показником того, що артисти хору готові до сценічних репетицій?

-- У класі вчимо нотний матеріал і текст, працюємо над характером і нюансами. І коли артисти хору знають свої партії напам'ять, усі фрази почуті серцем і обдумані головою, я кажу: "Шановні друзі, мети досягнуто. Ви знаєте, що співаєте і про що співаєте. Завтра репетиція з режисером".

-- Якою є зайнятість артистів хору?

-- Колись ранкова репетиція була обов'язковою, навіть у день великої вистави. Сьогодні ми практикуємо лише один виклик на роботу, тобто в день вистави репетиції немає. Та за годину чи півтори до вистави є розспівування хору і повторювання центральних або складних місць. Це себе виправдовує: по-перше, голосові зв'язки не перевтомлюються, по-друге, фінансовий бік. Адже тепер приїжджати до театру двічі на день -- надто дороге задоволення для артиста. За місяць -- це майже півплатні!

-- Які критерії відбору співаків до праці в оперному хорі?

-- Це питання дуже актуальне, бо власне тепер повинні укомплектувати чоловічу групу, зокрема тенорову партію. Насамперед діапазон -- дві октави. Цього вимагають хорові оперні партії. Також зважаємо на зовнішність, артистичність. Без сумніву, людина з середньою спеціальною або вищою музичною освітою вміє читати ноти, знає сольфеджіо, теорію музики та музичну літературу. Дириґенти і художнє керівництво театру найкращих артистів хору залучають до виконання невеликих сольних партій, отже, є можливість творчо зростати і вдосконалювати свої музичні й артистичні обдарування.

-- Чи спроможний хор давати сольні концерти? Що для цього потрібно?

-- На це потрібен час. Прикладом є робота над концертами російської класики, які відбудуться незабаром у Франції. Якби між прем'єрами було так зване "вікно"! Та не встигли ми зробити одну прем'єру, як на п'яти наступає інша.

-- Над якою прем'єрою працюєте і яким є тепер репертуар?

-- Репертуар складають здебільшого твори західних композиторів: Д. Верді, Д. Пучіні, Р. Леонковалло, П. Масканьї. На жаль, нема в репертуарі опери "Фауст" Шарля Гуно та зняли з репертуару "Тангойзер" Ріхарда Вагнера. Та є новинки-прем'єри, зроблені на високому професійному рівні, показані в нашій столиці й багатьох містах Європи. Це насамперед опера "Мойсей" Мирослава Скорика за поемою І. Франка (режисура Збіґнєва Хшановського). Нині опера є візитною карткою нашого театру. Також опери "Набукко", "Аїда". Остання наша прем'єра "Страшний двір" польською мовою. Ця опера має успіх в українського глядача, в серпні театр репрезентуватиме її на фестивалі оперного мистецтва ім. Яна Кипури в польському містечку Кроиниці. Усі опери ми виконуємо мовою оригіналу. Тепер працюємо над італійським текстом вистави "Мадам Баттерфляй". Наступна прем'єра -- "Бал-маскарад" Верді. Солісти і артисти хору над оперою вже працювали, та забракло грошей на виготовлення декорацій і костюмів, тож прем'єру довелося відтермінувати. Після відпустки, гастролей до Франції та Польщі у всіх цехах відновимо роботу над прем'єрою цієї вистави.

-- Як Ви вважаєте, чи доцільно відновити "Хованщину", "Джоконду", "Тангойзера", "Князя Ігоря"? Чому ці вистави зняли з репертуару?

-- Звісно. А причина усе та ж -- обмаль коштів. Сподіватимемося, що настануть ліпші часи, адже ці полотна заслуговують на те, щоб бути в репертуарі Львівської опери.

P. S. Тим часом завершилася репетиція, і до розмови долучився Василь Северинович Коваль, який підтвердив, що хори з таких серйозних опер, як "Князь Ігор", "Хованщина", "Євгеній Онєгін", -- надзвичайно складні, але запевнив, що артисти хору із матеріалом впораються.

Розмовляла Оля МАЛЕРИК









» 
АРТ-АНОНС
 
Рисунок Зоряни Гуцуляк
Виставку рисунку Зоряни Гуцуляк буде відкрито в неділю о 16-й годині у арт-галереї "Ом", що на вул. Шпитальній, 13.

Зоряна Гуцуляк народилася у Львові 1966 року, від дитинства захоплювалася живописом, відвідувала художню школу. Свої емоції, почуття, внутрішній світ вона показувала за допомогою олівців та фарб. У 1986 р. закінчила Львівський державний коледж декоративного та ужиткового мистецтва ім. Івана Труша. 1992 року отримала диплом Львівської академії мистецтв.

За словами мистецтвознавця Ореста Голубця, Зоряна, хоч і пройшла повний цикл навчання реалістичного рисунку та малярства, однак теперішня її творчість базується на засадах, які цілком відрізняються від академічних. У знаковій формі відтворення навколишнього світу -- ключ до розуміння природного, первісного потягу до образотворчості.
Детальніше>>
» 
Це моменти пірнання й виринання, або Граючи, "не грають"
Світлана ВЕСЕЛКА
 
Студенти третього курсу акторського відділення факультету культури та мистецтва Львівського національного університету ім. Івана Франка на публічному іспиті з майстерності актора грали п'єсу Луїджі Піранделло "Як колись, але краще, ніж колись".

Ця п'єса -- абсолютно незаймана театральна територія. Ані постановочних зразків, ані аналогій, ані легенд. Це все концентрується у формулі: нуль сценічних штампів. Сценічні штампи -- це не з творчого арсеналу Володимира Кучинського, його привабила така визначальна риса драматурга, як суперечність "маски" й обличчя, ілюзії й реальності, що є філософською основою та передумовою конфлікту. Водночас всі персонажі -- живі, реальні люди, і про кожного можна розповісти щось цікаве, написати новелу.
Детальніше>>
» 
БОРНЯ, ПОЕЗІЯ, СКУЛЬПТУРА
Іван ЛУЧУК
 
Петренко М., Карби борні: Лірико-епічна поема. -- Львів: Афіша, 2004. -- 68 с.

Нова лірико-епічна поема Миколи Петренка "Карби борні", щойно видана львівською "Афішею", має не зовсім звичайний антураж. Ба, навіть зовсім незвичайний. Адже рідко коли поетичне видання є настільки багато ілюстрованим, до того ж, переважно світлинами із зображеннями скульптур. Але для цього існують логічні пояснення. Книжку, схожу радше на художній чи меморіальний альбом, оформили світлинами, на яких зображені скульптурні роботи митця Петра Кулика, а присвячена вона його братові -- Миколі Кулику, щирому патріотові Української державності, колишньому повстанцю, одному з організаторів багатотомного видання "Літопис УПА".
Детальніше>>
» 
"Поступ" із "ЛЯЛЬКОЮ"
 
У суботу молодь Львова та гості міста гоцали на Dysko-Лялька.ua, а от у неділю "Ляльку" заполонили Елвіси. Це була 51 річниця від дня народження rock'n'roll'у -- Elvis Party. Вечірка в стилі 50-60-х вдалася на славу. У вівторок був супердень для фанатів Роджера Вотерса (вокаліста гурту Pink Floyd). Кіно-клуб презентував: найкращі концерти ХХ ст. -- фільм-концерт The Wall (Live in Berlin).

У середу всі "ковбасилися" на Techno Party з Dj Gi Gi Onix та Dj Axel.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Кучма хоче недоторканості 
  ·  "Донецькі" купили Доренка 
  ·  Євро-2012: Україна з Росією? 
Погляд
  ·  Вибори Суркіса 
  ·  Україна середньорозвинута 
  ·  ОБСЄ пришле спостерігачів 
  ·  Янукович зробить послугу 
  ·  ВІДКРИТИЙ ЛИСТ 
Поступ у Львові
  ·  Ігор КУЗЬМАК: Міста потребують меж 
  ·  Подорожчання не остаточне? 
  ·  Новий конкурс "АнтиСНІД" 
  ·  Нагороди за працю 
  ·  Боротьба зі столиками 
  ·  Нам потрібні ПТУ! 
  ·  Музей Крушельницької розширюється 
  ·  Вуличної торгівлі не буде 
  ·  "Наша Україна" проти політичного тиску 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Євген СТАХІВ: Діаспора хоче бачити Ющенка сильним 
  ·  Влада заговорила про чесні вибори 
  ·  Більшовики наїжджають на Тимошенко 
  ·  Засуха очолить інших селян 
  ·  Тігіпко погрожує Ющенкові 
  ·  Майбутніх мам обстежать безкоштовно 
  ·  Віктор ЯНУКОВИЧ: Найжорстокіший контроль за апаратом чиновників 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Зупинка Лос-Аламоса 
  ·  Заручники окупації Іраку 
  ·  Ймовірний арешт Караджича 
  ·  Столичні амбіції Санкт-Петербурга 
  ·  У Китаї бракує дівчат 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Українські ліки подобаються полякам 
  ·  Старі борги за рахунок нових 
  ·  Кредити виявились неефективними 
  ·  hyundai не поспішає 
  ·  bosch -- на Львівщині 
  ·  Будемо з хлібом 
  ·  Гроші на статистику 
  ·  "Інвестсервіс" йде в реґіони 
  ·  Європа починається в Ужгороді 
Поступ життєзнавства
  ·  Слава визначається майбутнім 
  ·  Біль -- запорука насолоди 
  ·  П'єдестали ще можуть знадобитися 
Арт-Поступ
  ·  АРТ-АНОНС 
  ·  Це моменти пірнання й виринання, або Граючи, "не грають" 
  ·  БОРНЯ, ПОЕЗІЯ, СКУЛЬПТУРА 
  ·  Особливий артист -- хор 
  ·  "Поступ" із "ЛЯЛЬКОЮ" 
Спорт-Поступ
  ·  Перипетії "Кубка Галичини" 
  ·  "Адзурріні" українцям не суперники 
  ·  Арешт Фішера 
  ·  Вирішальні дуелі робінгудів 
  ·  Вдалий дебют 
  ·  В Перу чвертьфінали 
  ·  Стартовий вояж у Київ 
  ·  Реванш-нокаут "гірників" 
  ·  ФОТОФАКТ 
post-Поступ
  ·  Шняга 
Пост-Faktum
  ·  КАЛЕНДАР 
  ·  hubble потребує ремонту 
  ·  Ліки з мух 
  ·  Божевільна втеча 
  ·  Вогняні кулі з неба