BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Аналітика у Поступі.    Арт-Поступ.    Спорт-Поступ.    Мікроскоп пана Юрка.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
 
9 липня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  11:21 25-05-2017 -   Для дітей Львова організовують поїздку в астрономічну обсерваторію і метеостанцію  
  11:14 25-05-2017 -   Радіоактивний вантаж виявили в автобусі на польському кордоні  
  10:41 25-05-2017 -   Від сьогодні буде перекрито рух транспортних засобів на вул. Личаківській від вул. Мечникова до вул. Б. Котика  
  10:39 25-05-2017 -   Вчора на будівництві з висоти 6-го поверху впав і загинув 40-річний чоловік  
  10:37 25-05-2017 -   В п’ятницю, 26 травня, у школах Львова пролунає «останній дзвоник»  
Україна
  11:18 25-05-2017 -   Авдіївський коксохім запрацював на повну потужність  
  11:15 25-05-2017 -   Сьогодні відбудеться ЗНО із іноземних мов  
  10:34 25-05-2017 -   Вбивство мотоцикліста у Києві: у поліції розповіли подробиці  
  10:34 25-05-2017 -   ЗМІ: Україна може припинити залізничне сполучення з Росією  
  10:29 25-05-2017 -   Шестеро українців загинули у ДТП в Росії  
Світ
  10:27 25-05-2017 -   У Красноярському краї РФ згоріли 130 будинків  
  15:23 24-05-2017 -   У США загорівся літак у польоті, є постраждалі  
  15:13 24-05-2017 -   Поблизу Букінгемського палацу у Лондоні затримали чоловіка з ножем  
  12:18 24-05-2017 -   Помер онук Сталіна  
  11:14 24-05-2017 -   Папа Римський прийняв Трампа у Ватикані  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

І сміх, і сльози, і любов
Світлана ВЕСЕЛКА
 
Романтизм як художній напрям сьогодні є надбанням літературознавців, істориків культури, життєписів його сліпучо-яскравих -- без аналогів! -- представників. Естетичні й етичні орієнтації романтизму живі в поколіннях романтиків. у серцевині кожного прориву людини в невідоме, у бажанні нездійсненного -- названий чи "анонімний" романтизм. Хоча з романтиків глузують. Не злостиво. Поблажливо. Химери. Мовляв, відірваність від життя. Воно таки-так -- відірваність. І за це висміювали романтиків не в нашому прагматичному, "зафрейдованому" світі, а ще в XIX столітті (в другій половині). Іронія Едмона Росстана -- вишуканий букет легкого французького вина. Іронія -- повітря комедії "Романтики", озоноване вірою в перемогу істинності самого об'єкта іронії -- кохання. Це п'єса надзвичайної драматургічної майстерності, де блискучі діалоги (секрет написання яких, схоже, втрачено безнадійно); персонажі, котрі, як кажуть, надаються любити, де гумор -- для доброї усмішки, не для "надірваних животиків" і де дія плине повноводо, органічно, у лірико-комедійній послідовності... Як не похвалити заньківчан за такий вибір! (Принагідно відзначмо прекрасний переклад Богдана Стельмаха).

Двоє давніх друзів -- Паскіно та Баргамен, сусіди, мріяли про те, щоби об'єднати свої землі й господарку, і найпрестижніший шлях до жаданої мети -- одружити дітей, Сильвету й Персіне. Здавалося б, у добру путь! Та й ні! Персіне заявив татові, що шлюб його має бути схожий на роман. І лише так! Хитрі батьки слали хитромудрий план дій: посваритися, удати непримиренну ворожнечу, і тоді діти палко закохаються, маючи у своїх юних голівках класичний приклад Ромео та Джульєтти. Посваритися не досить. Треба інсценізувати викрадення дівчини і подвиг її рятівника Персіне. Здійснення цього плану -- сюжетна основа п'єси, а духовна -- переможність справжнього кохання, його світло крізь досить жорстокі випробування безневинними розіграшами.

Звичайно, весна. Сценограф Мирон Кипріян запрошує нас у квітучий сад. Китиці квітів, гірлянди з листя, легкі веселі букети -- строфи поеми кохання, яку ще складатимуть, граціозні знаки весни. Довкілля мінливе, як квітнева погода. Його не обтяжують металеві стійки, гойдалки, лави та інший садовий "інвентар". Ним маніпулюють слуги просценіуму -- молоді, ритмічні, динамічні, стильово-точні хлопці, які заслуговують на похвалу нарівні з виконавцями "іменних" ролей. В глибині сцени якесь сюрреалістичне древо. Сучасне древо пізнання добра й зла, бо, на думку сценографа, юні герої первозданні у своїх почуттях, як Адам і Єва! До речі, Ростан у настановчій ремарці зазначив: "Дія може відбуватися де завгодно, аби костюми були красиві". Вони красиві: легкі, із хитро вмонтованими в кружальця узору квітами! Дорога квітів. Так визначила тональність виставі молодий режисер Галина Воловецька. Це її четверта вистава на сцені Національного театру. Галина має вищу музичну (Львівська музична академії) та режисерську (Київський інститут театрального мистецтва ім. Карпенка-Карого). Навчаючись заочно на режисерському факультеті, грала в оркестрі Театру ім. Заньковецької. Отже, заньківчанка. І питати з неї треба за заньківчанським рахунком. Та інший, якийсь там пільговий, може, й образити режисера!

Природно, вистава насичена музикою. Молодий композитор Богдан Сегін, можу припустити, не втаємничений у специфіку музики театральної. Він не вслухався в п'єсу, не знайшов музичних характеристик, які були б органічні для всіх компонентів вистави. Оркестр, який так гарно зарекомендував себе в останні два сезони звучить, так би мовити, автономно, незважаючи на вокалістів. Комедія, звичайно, передбачає музику динамічну, але зловживання звучанням forte не робить честі дириґентові Богданові Мочураду (тоді, як саме він відродив "живу" музику заньківчанських вистав).

У райському саду не тільки співають, але й танцюють. Уже не вперше насторожує постановча одноманітність хореографічних номерів -- саме так, номерів -- у заньківчан. Балетмейстер Наталія Каспшишак, ймовірно, зорієнтована на суто прикладну, декоративну функцію танцю, а не пластичну організацію вистав, що є однією з головних складових сучасної театральної технології (зауважмо, молоді актори мають хорошу хореографічну підготовку).

Самодостатність поетичного тексту до снаги акторам! Галина Воловецька визначає домінування драматургії і тексту як точки відліку вистави. То одна з найперших ознак режисерської культури. Водночас аж ніяк не замах на суто режисерські права, не змова проти фантазії. Навпаки! Досить пригадати пантоміму -- інсценовані Стафорелем варіанти викрадення нареченої (згідно з кошторисом!). Ліричній надстихії підкорені не тільки закохані. По суті, батьки -- самі невиправні романтики, ну, а Страфорель за всього свого прагматизму -- також вірнопідданий цього почуття, адже саме він доводить до абсурду -- з виховною метою! -- всю облудність романтизму й повертає Сильвету й Персіне до джерел їхнього справжнього прекрасного кохання.

Іронія Ростана не підкріплена сучасною іронією постановника. Та й то сказати -- чи ж то гріх? Чи часто ми чуємо зі сцени палкі красиві освідчення в коханні: так, щоби без обтяжувальних комплексів, без остраху бути висміяними, без цинічних підтекстів? Не часто. А точніше, -- ніколи. Плине чудовий вірш Ростана, і самозабутньо грають молоді заньківчани.

Олександра Люта -- Сильвета -- граціозна. З хорошим голосом. Вона трохи сторожка в коханні, ніби побоюється цієї стихії, та драматизм її чистого ошуканого почуття усуває всі перестороги. При тім актриса не переступає межі жанру. Мар'яна Кучма в цій ролі -- весняний теплий вітровій, що просто сипле на нас каскад чарівних дівочих примх, хитрощів, лукавства, тут десь мигне і зникне Ватто, благословить свого шанувальника й наступника Ростана Альфред де Мюссе. Але... потрясіння Сильвети не минулося для неї так просто; а ще до того -- втеча Персіне. Вона подорослішала й не марить уже зрівнятися славою із Джульєттою та іншими знаменитими закоханими. Мар'яна Кучма дорослішати не хоче. А треба! Андрій Сніцарчук -- Персіне -- так само кохається в романтичній п'янкості буття. Брутальний замах на чистоту його ідеального кохання потрясає юнака. Андрій Сніцарчук імпонує своєю "генетичною" причетністю до тієї епохи, аромату тих почуттів, рівно ж -- і до епохи нашої. Його втеча -- це втеча від себе, від своєї романтичної зашореності, від сорому (дуель?! Герой?! -- Ганьба). Василеві Коржукові більше імпонує комедійна стихія п'єси. У нього безліч кумедних артистичних вигадок. Забарвлення вистави яснішає, виринають і бризками розсипаються веселі несподіванки.

Дві пари батьків -- то свято гумору й акторської майстерності. Богдан Козак (Бергамен) -- досвідчений "інтриган" у межах свого саду. Як самовпевнено, милуючись власною хитрістю, викладає він свій стратегічній план операції "одруження". Паскіно -- Януш Юхницький -- також не пасивний учасник, і гумору йому не позичати, але вдачу має м'якшу. Втім, обидва вони не з криці! Що ж тоді казати про Ярослава Муку (Бергамен) і Ігоря Гавриліва (Паскіно)! Вони вже точно не з криці, вони з особливого "матеріалу" -- комедії! Ігор Гаврилів -- комік Божою милістю, він ніколи не переступає межі, за якою обвал реготу з гикавкою, він делікатний, його "територія" -- незахідне веселе сонечко. Ярослав Мука в кожній новій ролі ступає далі за попередній щабель майстерності. Ми ставимося до них з поблажливою зверхністю, яка геть нейтралізується артистизмом цих буркотливих батьків, їхньою дозованою самоіронією, врешті -- майстерністю!

Страфорель -- найцікавіша постать комедії. Пікантний соус до вишуканої страви. Істинно французький веселий авантюрист, родовід якого -- безсмертні мольєрівські пройдисвіти, у Ростана -- з поправкою на буржуазність смаків й соціальну орієнтацію. Він рушій вистави. І треба сказати, що Галі Воловецькій пощастило з обома виконавцями! Юрій Хвостенко щойно рік на сцені (як і Андрій Сніцарчук, і Мар'яна Кучма). Він якось одразу "підійшов" заньківчанам. Його на диво приваблива артистична природа -- загадка абсолютної відкритості й тайни. Він Арлекін і П'єро в одній особі. Його Страфорель -- витівник, фантазер, усі його вигадки -- задля власної естетичної втіхи. Натомість Ярослав Кіргач побачив у цьому персонажі енергійного й підприємливого авантюриста. Волею режисера Страфорель є зв'язковим між сценою й залом. Страфорель Кіргача чується найголовнішим на сцені. Та при тім без естрадної розв'язаності й нахабства; він хоче помогти героям вийти зі скрутного становища, він "командує" оркестром, у нього ідеально вимуштрувані поплічники (ті самі чудові слуги просценіуму).

Вистава "Романтики" полюбилася глядачам. Є в ній і деяка зайвина, і збої ритму, і вже згадувані серйозні упущення, але драматургія -- найвищої проби, і заньківчанська зустріч із нею викресали благодатні враження.









» 
Балет -- світло її любові
Богдана БОДНАР, Надія ТРУШ
 
Дівчата в більшості своїй хоч на деякий час мріють стати акторками. Кожна уявляє себе героїнею, але якось легко відрікається від усіх цих мрій. А як стають балеринами? Адже кожна маленька дівчинка, переступивши поріг балетної школи, відразу розуміє, що попереду її чекає не лише світло чарівних театральних ліхтарів, оплески захопленої публіки, букети квітів, а важка щоденна праця. І ти не матимеш права себе жаліти, мусиш лише цілеспрямовано рухатися до здійснення своєї мети.

Як прийшла мрія до маленької татарської дівчинки Лілії Гражуліс стати балериною, нам не відомо, але ось уже тридцять років вона починає день з репетиції в балетному класі і тридцять років виходить на сцену театру, щоби дарувати свій танок людям. З тих тридцяти двадцять років вона -- провідна солістка Львівського академічного театру опери та балету імені Соломії Крушельницької. Але спочатку було Уфинське академічне хореографічне училище, були роки праці в театрах Казані, Ленінграда і Донецька.
Детальніше>>
» 
ПЕРЕСТУП І СПОКУТА
Іван ЛУЧУК
 
Швець А.І. Злочин і катарсис: Кримінальний сюжет і проблеми художнього психологізму в прозі Івана Франка/Відповідальний редактор Є.К.Нахлік. -- Львів, 2003. -- 236 с. /У надзаголовку: НАН України. Львівське відділення Інституту літератури ім.Тараса.Шевченка. "Франкознавча серія". Вип.5/

Івана Франка зазвичай сприймають як титана думки і праці, вічного революціонера, великого Каменяра... Більш допитливі знають його любовну лірику із "Зів'ялого листя". Діти знають його "Лиса Микиту". Підлітки зачитуються його "Захаром Беркутом". Взагалі-то, геніальний письменник є напрочуд багатогранним, і кожен може облюбувати для себе якусь із граней його таланту. Та мало кому спадає на думку, що Франко, окрім усього, був ще й чудовим майстром кримінального чтива. Так-так. Саме так. Навіть глядачі телесеріалів "Пастка" та "Злочин з багатьма невідомими", а також фільму "Для домашнього огнища", знятих за прозовими творами Франка, навряд чи асоціюють цю візуальну продукцію з найбільшим галицьким письменником.
Детальніше>>
» 
Театральні мандрівки літа
Анастасія КАНАРСЬКА
 
Літо створене для мандрівок. Вони манять, зваблюють, сповнюють серця надіями та нездійсненними мріями. Засмаглі осяйні обличчя в нашому місті, як перші вісники щасливого відпочинку. Театри ж вирушають у мандрівки не для відпочинку, а для творчої реалізації, для пізнання інших театральних світів і для усвідомлення свого місця в сучасному театральному процесі. З мандрівки у Суми і Полтаву повернувся Національний академічний український драматичний театр імені Марії Заньковецької. Всі перестороги відносно таких гастролей виявились зайвими. Вже після першої вистави глядачі пішли в касу за квитками. Виявилось, що майже російськомовний Схід таки потребує українських вистав і патріотичного слова. Вистава "Державна зрада" мала шалений успіх під час гастрольного туру заньківчан, а виконавця ролі Тараса Шевченка заслуженого артиста України Степана Глову глядачі вітали навіть на вулицях міста. Художній керівник театру, народний артист України Федір Стригун подзвонив до матері Віктора Ющенка й запросив її на виставу, але, на жаль, через погане самопочуття вона не змогла побувати на виставі театру імені Марії Заньковецької.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Вода, яка не доходить до львів'ян 
  ·  Небезпечні об'єкти ЗОКу 
  ·  Сесія розпочалася і закінчилася 
  ·  ПРОСТЕ ПИТАННЯ 
Погляд
  ·  Останній саміт Кучми 
  ·  Буняк захищає своїх 
  ·  Скаргу Лазаренка таки розглянуть 
  ·  Кучма за продаж землі 
  ·  Удар по британському уряду 
Поступ у Львові
  ·  Конфлікт довкола горища 
  ·  СЬОГОДНІ 
  ·  Копійка до копійки 
  ·  Група підтримки від ЛОДА 
  ·  Земля потребує уваги 
  ·  Ринковий збір по-новому 
  ·  Стовпи у Львові небезпечні 
  ·  Освітяни знову обіцяють страйки 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Турчинов викриває владу 
  ·  Есдеки ставлять на Януковича 
  ·  Генпрокурора здивувала The Independent... 
  ·  ... а генпрокурор здивував Лазаренка 
  ·  Європа проти темників 
  ·  Янукович матиме свою коаліцію 
  ·  ЦВК визначила нових кандидатів 
  ·  Чорновола здивував Гавриш 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Війна на горизонті 
  ·  Великий комбінатор 
  ·  Бен Ладен лякає Італію 
  ·  Ураган у Британії 
  ·  Європейська самовпевненість Баррозу 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Меморандум буде діяти 
  ·  Молодіжне житло подешевшає 
  ·  Закони треба адаптувати 
  ·  Фондовий ринок зростає 
  ·  Багатовекторна труба 
  ·  Банкіри стурбовані 
  ·  Оцінять емітентів 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
Аналітика у Поступі
  ·  Бійці невидимого фронту 
  ·  Право для диктаторів 
Арт-Поступ
  ·  І сміх, і сльози, і любов 
  ·  Балет -- світло її любові 
  ·  ПЕРЕСТУП І СПОКУТА 
  ·  Театральні мандрівки літа 
Спорт-Поступ
  ·  Поразка непереможної Мутоли 
  ·  Світ об'єднав вогник 
  ·  Народжений променем сонця 
  ·  Зміни у світі боксу 
  ·  Узбецький сюрприз 
  ·  Побоювання починають збуватися 
  ·  Синьо-жовтий тріумф у Далласі 
Мікроскоп пана Юрка
  ·  Мікроскоп пана Юрка 
post-Поступ
  ·  eRRATA REDAKTORA 
  ·  Призи в студію, 
Пост-Faktum
  ·  Біологічне диво 
  ·  Замість биків -- голі туристи 
  ·  Школа імені Кучми 
  ·  30 мільйонів від невідомого 
  ·  Усмішка насамперед 
  ·  Мемуари Джеймса Бонда 
  ·  КАЛЕНДАР